عصر کرد

آخرين مطالب

شهرک‌های کشاورزی شاهراه توسعه کردستان گفتگو

شهرک‌های کشاورزی شاهراه توسعه کردستان
  بزرگنمايي:

عصرکرد- شرکت شهرک‌های کشاورزی سال 1393 براساس ماده 194 بند «ل» قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شد و ایجاد این شرکت هم در کردستان عمری هفت ساله دارد.

شرکت شهرک‌های کشاورزی نه تنها در بین عامه مردم حتی در بین مدیران، سرمایه گذاران و افراد دانشگاهی هم زیاد شناخته شده نیست و کمتر کسی از تشکیل و فعالیت آن اطلاع دارد.

هدایت ،راهبری و توسعه زیر ساخت های شهرک های کشاورزی، اداره امور شهرک های کشاورزی و نظارت بر آنها، سیاست‌گذاری، برنامه ریزی، مطالعه، طراحی، احداث، توسعه و تکمیل شهرک‌های کشاورزی و هدایت، جذب، حمایت و توسعه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در شهرک های کشاورزی از جمله وظایف شهرک های کشاورزی ذکر شده در اساسنامه آن است.

از سال 1394 این شرکت در کردستان هم تاسیس شد و چندین پروژه نیمه تمام کشاورزی به آن تحویل داده شد تا آنها را تکمیل و به سرمایه‌گذاران واگذار کند.

به منظور اطلاع بیشتر از وضعیت فعالیت‌های این شرکت و میزان اجرایی کردن این پروژه ها با «صلاح الدین کریمی» مدیر شرکت شهرک های کشاورزی کردستان گفتگویی انجام دادیم که شرح آن در ذیل می آید.

 

ایرنا: سازمان جهاد کشاورزی در استان‌‎ها ادارات و شرکت‌های زیرمجموعه زیادی هم چون شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت خدمات حمایتی و شرکت بازرگانی غله دارد حال ضرورت تاسیس شرکت شهرک های کشاورزی چه بود؟

کریمی: شرکت شهرک‌های کشاورزی هم دستگاهی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است و معتقدم تنها نهاد توسعه ای در بدنه این وزارتخانه به شمار می رود که بیشتر می تواند در زمینه سوق دادن کشاورزی از سنتی به مدرن اقدام کند. هرچند این شرکت یکی از کوچک ترین دستگاه های وابسته به این وزارتخانه است ولی با این وجود طی این هفت سالی که از عمر آن می گذرد عملکرد مطلوبی داشته و رشد مساحت مجتمع‌های گلخانه ای، دامی و شیلاتی کشور گواهی بر این مدعا است.

 

ایرنا: یعنی به نظر شما اگر این شرکت تشکیل نمی شد شاهد رشد و توسعه مجتمع های گلخانه ای و اتمام پروژه های نیمه تمام در این حوزه نبودیم؟

کریمی: در کل ماموریت این شرکت تسریع و تسهیل در سرمایه گذاری کشاورزی و ایجاد زیرساخت و توسعه شهرک کشاورزی است بعد از تصویب قانون افزایش بهره‌وری، جهاد کشاورزی برای برخی از برنامه‌‎های توسعه کشاورزی محدودیت هایی ایجاد شد به عبارتی دیگر نمی توانست اموال را واگذار کند مگر از طریق مزایده؛ لذا همین منجر شد 300 پروژه مجتمع کشاورزی به صورت نیمه‌تمام در کشور باقی بماند شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که منجر به تاسیس شرکت شهرک های کشاورزی شد تعیین تکلیف این مجتمع ها بود که با مصوبه هیات دولت به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار شد.

 

ایرنا: اشاره کردید 300 پروژه نیمه تمام مجتمع‌های کشاورزی در کشور به شرکت شهرک های کشاورزی واگذار شد در استان کردستان چند پروژه به این شرکت واگذار شده است؟

کریمی:  در کردستان سه مجتمع نیمه تمام شناسایی و به شرکت شهرک های کشاورزی واگذار شد فاز دوم مجتمع شیلاتی سیروان و 2 مجتمع گلخانه ای دیگر که  زیرساخت آنها توسط سازمان جهاد کشاورزی ایجاد شده بود سه مجتمع مذکور هستند.

 

ایرنا: عنوان کردید فاز دوم مجتمع شیلات سیروان به شرکت شما واگذار شده است؛ وضعیت این پروژه در حال حاضر چگونه است و چه میزان پیشرفت فیزیکی دارد؟

 کریمی: از آنجا که فاز نخست این پروژه توسط سازمان جهاد کشاورزی اجرا شده بود و تاسیسات مشترکی بین فاز نخست و دوم آن وجود دارد  و به صورت رایگان هم به متقاضیان واگذار شده بود لذا با قوانین و مقررات شرکت شهرک های کشاورزی همخوانی نداشت و هیات مدیره شرکت این پروژه را تحویل نگرفت چرا که پروژه ای قابلیت تحویل گرفتن برای ما را دارد که بتوانیم اراضی و زیرساخت های ایجاد شده را به قیمت کارشناسی روز به متقاضیان واگذار کنیم.

 

ایرنا: وضعیت پروژه های نیمه تمام  مجتمع‌های گلخانه‌ای قباسرخ و صادق آباد که عملیات احداث زیرساخت های آنها به اواخر دهه هشتاد بر می گردد؛ چگونه است؟

کریمی: صادق آباد سال 1397 بعد از تعیین قیمت کارشناسی در فراخوان عمومی و بعد از  اهلیت سنجی و تایید استان و کشور به سرمایه گذار واگذار شد؛ براساس قرارداد، سرمایه گذار باید 30 درصد هزینه را به طور نقدی و مابقی را در 6 قسط  پرداخت کند به عبارتی پروژه ها به صورت اجاره به شرط تملیک واگذار می شود و اگر 12 تا 15 ماه آنرا اجرایی نکند تخلف محسوب می شود و به سرمایه گذار اخطار داده خواهد شد و سپس در صورت استمرار آن اقدام به خلع ید می کنیم و اجازه سوءاستفاده به هیچ کسی را نمی دهیم.

 در کل این پروژه دارای 2 مجتمع است که یکی از آنها سال 1399 به بهره برداری رسید و آماده کشت شده است.این مجتمع ها دارای 18 سایت هستند که در حال حاضر 11 سایت آن به زیرکشت محصولاتی هم چون فلفل، گوجه فرنگی و کاهو رفته است و محصولات تولیدی آن توسط یکی از تجار به قطر صادر می شود. از مساحت 27.7 هکتاری مجتمع گلخانه ای قبا سرخ هم 12.2 هکتار آن مساحت مفید آن است که سال 1398  به شرکت صنایع کشت و زرع پوپو واگذار شد.

 

ایرنا: قبلا چند سایت از مجتمع  قبا سرخ به فارغ التحصیلان کشاورزی واگذار شده بود؛ تکلیف این واگذاری به کجا رسید؟

کریمی: در گذشته برای قباسرخ 25 سایت تعریف و از این تعداد 11 سایت آن به هشت نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی واگذار شده بود ولی چون نتوانستند وثایق مورد نیاز را تامین کنند براساس ماده 33 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع؛ سازمان جهاد کشاورزی اقدام به خلع ید آن کرد و بعد از تحویل آن به شرکت شهرک های کشاورزی در 2 مرحله سند آن به نام دولت صادر و سپس به فراخوان عمومی گذاشته و به یکی از شرکت های موفق واگذار شد. بعداز واگذاری به سرمایه گذار مساحت سایت‌های قبا سرخ تغییر کرد و به 12 سایت با مساحت 15.5 هکتار رسید و در حال حاضر سه هکتار از آن در مرحله نصب کمان است.

 

 

ایرنا: با توجه به این مواردی که بیان کردید مشخص است اجرای پروژه قباسرخ نسبت به مهلت داده شده به سرمایه گذار تاخیر دارد در این رابطه چه اقدامی انجام داده اید؟

کریمی: این پروژه از برنامه تعهدی عقب است و به سرمایه گذار آن اخطار لازم داده شده ولی با توجه به اینکه حجم این سرمایه گذاری 220 میلیارد تومان است و قرار شده 160 میلیارد آن از طریق وام  بانکی تامین شود و سرمایه گذار هنوز این مبلغ را دریافت نکرده است لذا  فرصت لازم داده می شود تا بعد از دریافت این وام فعالیتشان را آغاز کنند؛ چراکه قصد آنها کار تولیدی است و سعی خواهیم کرد روند کار را برای آنها تسهیل کنیم تا بتوانند به کارشان سرعت دهند.

 

ایرنا: این مجتمع ها چه میزان اشتغالزایی خواهند داشت؟

کریمی: در هر هکتار گلخانه هیدروپونیک برای  12 نفر به طور مستقیم و 10 نفر غیر مستقیم شغل ایجاد می شود که میزان اشتغالزایی قبا سرخ 341 نفر و صادق آباد هم حدود 300 نفر خواهد بود.

 

ایرنا: همواره یکی از مشکلات بخش تولید استان چه در کشاورزی و چه در حوزه های دیگر خام فروشی است، وجود شرکت شهرک های کشاورزی آیا می تواند مانع این مسئله شود و ارزش افزوده محصولات کشاورزی را افزایش دهد؟

کریمی: براساس اساسنامه فعلی شرکت شهرک های کشاورزی؛ اجازه ایجاد صنایع تبدیلی  در شهرک ها را نداریم ولی با این وجود متقاضی های زیادی در این راستا داشتیم و از آنجا که کردستان هم به این مبحث نیاز ضروری دارد در راستای تکمیل زنجیره تولید و ارزش پیگیر شهرک های صنایع تبدیلی و تکمیلی شدیم که این مهم نیاز به ایجاد تغییراتی دراساسنامه شرکت دارد و باید در هیات دولت مصوب شود که مسوولان شرکت شهرک های کشاورزی کشور به دنبال تحقق این مهم هستند و این مسئله در چشم انداز برنامه های این شرکت ذکر شده است.

البته ناگفته نماند در مجتمع های کشاورزی از مرحله صفر تا صد تولید محصول (زنجیره تولیدو ارزش) دیده شده به گونه‌ای که از کشت نشاء تا بسته بندی با برند مشخص باید در مجتمع ها انجام شود و سرمایه گذار ملزم به اجرای این پروسه هست.

 

ایرنا: گفته شده ارزآوری یکی از مهمترین اهداف ایجاد شهرک کشاورزی است؛پس صادرات محصولات این شهرک ها در اولویت قرار دارد؟

کریمی: بله درسته؛ یکی از مهمترین مزیت های شهرک های کشاورزی این است که اگر در زمانی هم منع صادرات محصولات کشاورزی اعلام شود این محدودیت شامل محصولات تولید شده در شهرک های کشاورزی نخواهد شد. هر سال برنامه و تعهدی برای استان ها تعیین می شود که امسال برای کردستان ارزآوری چهار میلیون دلاری برای محصولات گلخانه ای شرکت شهرک های کشاورزی در نظر گرفته شده است و از آنجا که دراستان ما مجتمع صادق آباد فقط وارد فاز تولید شده شاید تحقق این برنامه به طور کامل انجام نشود هرچند امیدواریم در نیمه دوم سال میزان تولید و صادرات افزایش یابد.

 

ایرنا: در راستای جذب سرمایه‌گذار به ویژه کشاورزان برای فعالیت در زمینه مجتمع های کشاورزی چه اقداماتی انجام دادید؟ آیا کشاورزان استان تمایل به این کار دارند؟

کریمی: دو نوع کار می توانیم انجام دهیم تا کشاورزان به این سمت جذب شوند، یکی از طریق ایجاد شهرک‌های دولتی با استفاده از زمین منابع طبیعی یا به شیوه شهرک های خصوصی. که در حال حاضر  هم در بخش دولتی و هم خصوصی در استان فعالیت هایی در حال انجام است که نمونه خصوصی آن احداث مجتمع گلخانه‌ای در شهرستان سقز در زمینی به مساحت 6.5 هکتار بوده که در مرحله ستون گذاری است. 

 در برخی استان های کشور زمین منابع طبیعی مسطح زیاد است ولی  در کردستان اراضی منابع طبیعی با شیب زیاد و ناهموار همراه است که ایجاد هر پروژه ای در آن مستلزم هزینه های زیادی است ولی با این وجود اقدام به شناسایی اراضی و امکان سنجی و سپس مستندسازی آنها کردیم و بتدریج بعد از طی مراحل ایجاد زیرساخت های آنها اقدام به واگذاری به سرمایه گذاران خواهیم کرد. 

 از آنجا که سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تاحدودی جذابیتش کمتر از سایر بخش‌ها است ولی با این وجود به دلیل مزیت‌هایی که استان در این بخش دارد ما سرمایه گذارانی داریم که در این زمینه تمایل به سرمایه گذاری دارند.

 

ایرنا: بروکراسی اداری و صدور مجوز یکی از موانع تسریع در سرمایه گذاری است شرکت شهرک های کشاورزی در این راستا به چه صورتی عمل می کند؟

کریمی: این شرکت در اوایل فعالیتش یک روزه مجوز صادر می کرد ولی بعد براساس دستورالعمل ابلاغی  تنها در مجتمع های دولتی می تواند مجوز صادر کند و صدور مجوز مجتمع های خصوصی برعهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است. ولی مزیتی در شرکت شهرک های کشاورزی وجود دارد آن هم این است که برای هر سایت در مجتمع های کشاورزی سند تفکیک شده صادر می کنیم و با توجه به اینکه یکی از برنامه های وزارت جهاد هم ایجاد 100 هزار هکتار گلخانه و انتقال کشت سبزیجات و صیفی‌جات از فضای باز به فضای کنترل شده یعنی گلخانه است لذا بتدریج شاهد استقبال متقاضیان بیشتری برای سرمایه گذاری در این بخش خواهیم بود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/290563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غبار روبی مزار شهدای کرمانشاه

امیر آشتیانی: همکاری و مشارکت ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های بدیعی شد

تعامل ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های باشکوه عملیات وعده صادق شد

اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

برگزاری 100 عنوان برنامه ویژه دهه ارتش در کردستان

ارتش پایه اصلی امنیت و اقتدار کشور است

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...

جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی

طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروشی در سنندج اجرا می‌شود

حمایت پلیس راهور از اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج

کشف بیش از 521 تن گوشت فاسد در تعطیلات نوروز

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

هوای استان کرمانشاه در شرایطی پایدار

داود آزاد به صحنه می‌رود

همدان صاحب 3 نیروگاه خورشیدی جدید می‌شود

سنندج، میزبان مسابقات انتخابی تیم ملی دارت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

عکس| تیپ خبرساز سحر دولتشاهی در پشت صحنه یک فیلم

کمک 80 میلیون ریالی روستاییان رباط میاندشت بخش رخ به مردم غزه

فرودگاه همدان میزبان حجاج همدان و کردستان خواهد بود

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

کاهش 100درصدی تصادفات در کردستان

نخاع می‌تواند مستقل از مغز عمل کند

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

طرح آمایش سرزمینی ورزش در کرمانشاه در حال انجام است

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

یادواره منطقه‌ای شهدای ایل کلهر

برگزاری نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق» در کرمانشاه

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی در کرمانشاه

«زنان لجمن» و «خروس» به آمریکا رفتند/ آغاز مراحل فنی «سرخ»

مصرف سه میلیارد و 695 میلیون مترمکعب گاز در کردستان

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک

آغاز مسابقات فوتسال لیگ برتر کردستان به میزبانی مریوان

سبزبانان و پاکبانان قشم صاحب خانه می‌شوند

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک/ ترکیب 17 نفره برای پاریس

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می شود

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

راه‌اندازی یکصد و بیست و هشتمین جایگاه دومنظوره

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

آغاز طرح جهادی عملیات عمرانی و خدماتی شهرداری