عصر کرد

آخرين مطالب

قرینه نباش... مقالات

قرینه نباش...
  بزرگنمايي:

عصرکرد- اهمیت کتاب و کتابخوانی و تاثیر آن بر توسعه فکر و پویایی جامعه بر کسی پوشیده نیست؛ به نظر می رسد امروزه امر کتابخوانی در بین اقشار مختلف به ویژه نسل جوان رنگ باخته و کمتر مورد استقبال قرار می گیرد.

سارینا کرمی، کتابدار و کتاب فروش، شاغل در «کتاب شهر» از علاقه‌اش به کار و به خصوص در کتابفروشی ها و کتابخانه ها می گوید: مدت یک سال و نیم است زندگی در میان انبوه کتاب را انتخاب کرده و دل به نجوای نرم کتاب، داده است؛ زمانی که مشتری ها صفحات را به‌دنبال حرف، کلمه، جمله یا سطر دلخواه ورق می زنند همگام با اندیشه خواننده، کتاب در ذهنش پر پرواز می گشاید.
وی گوید: از هر قشر، سن و سال و جنسیتی به کتاب شهر می آیند، به لیل سابقه و تنوع کتاب و انجام دادن سفارشات مشتری ها معمولا اکثر اوقات کتاب شهر شلوق است. روزانه با همه قشرها هم صحبت می شوم.

سارینا از جوانان و حضور پررنگشان می گوید: وقتی جوانی برای خرید کتاب می آید شاید در ظاهر فقط برای خرید یک کتاب آمده باشد، اما از نگاه و جنس برخورد با کتاب ها درک می کنم که این فرد شاید زیاد کتاب نخوانده باشد، اما حضور رسانه های دیگر را فهمیده که سر تعظیم را نثار کتاب می کند.

وی می گوید: در زمینه مطاعات آزاد و خرید کتاب، زنان گامی جلوترند و خوش می درخشند، شاید به دلیل خانه‌نشین بودن و نبودن کار دلخواه خارج از منزل، بیشتر به کتاب روی می‌آورند و زندگی در لایه ورقه های کتاب و تجربیات کاراکترها را به جان و دل خریدارند.
این کتاب دار جوان و خوش ذوق، از جای خالی پیرترها و حضور کم رنگشان می گوید؛ شاید دغدغه و مشکلات خاص خود را دارند که من در اینجا زیاد حضورشان را حس نمی کنم.
سارینا می‌گوید: در سال های گذشته هر فصل یک هفته را برای تخفیفات ویژه و نمایشگاهی را با حضور دیگر کتابخانه ها برپا می کردیم، چون ما با قشر جوان سر و کار داریم و معمولاً برپا بودن نمایشگاه و جمع شدن حجم زیادی از کتاب، شور و شعف به وجود می آورد و خود باعث دلگرمی ما و حضور هر چه بیشتر افراد کتابخوان و کتاب دوست می شود، اما اکنون در این شرایط سخت اقتصادی چنین کاری واقعاً از عهده ما بر نمی آید.
"محی الدین محمدی" 70 ساله عضو انجمن ادبی مولوی کرد سنندج، از کتاب و ترجمه های چاپ نشده‌ای می گوید که سن بالا، نمی تواند مانع آرزوی دیرین چاپ آثارش را در دل نپروراند.
محمدی می گوید: کتابخوان کتاب می خواند و کتاب دوست، کتاب را اسیر قفسه های کتابخانه می کند. تا عطش و تشنگی علم نداشته اش را در جمع آوری نسخه های نایاب کتاب بپیچد و حریصانه به رنگ و لعاب جلد کتاب بنگرد و به داشته اش ببالد نه به خوانده اش..
وی در مورد دلیل مطالعه می گوید: هرکس اندیشه و باور شخصی خود را دارد فکر می کنم داشتن هدف آغاز و اساس پژوهش است در هر حوزه ای که فکرش را بکنید.
وی معتقد است: خواندن کتاب قلب و درون انسان را صیقل می‌دهد و از ناآگاهی دور می گرداند و با محیط اطراف خود آشنا می کند و زبان سخنوری را می آموزد، از تراوشات ذهن نویسندگان هر کتاب باورها و اندیشه های خود را مصمم تر و با خواندن کتاب با قدرت بیانی دلنشین اندیشه خود را بر زبان می آورد.
وی می گوید: برای خواندن و نوشتن هیچ سنی ملاک و ترازوی سنجش نیست چون نوع خواندن و اندیشه، انسان را بزرگ یا کوچک می کند. جنسیت نمی تواند اندیشه و باور را تغییر دهد و از خواندن جدا کند هر کس به اندازه توانایی و ظرفیت مغز و کشش خود می تواند بخواند و بنویسد مگر اینکه سلول های ذهن او را به باد فراموشی سپرده باشند.
صغری رزگه یی، بازنشسته آموزش و پرورش و عضو انجمن ادبی « گوتار» مهاباد و معلمی که جدای از وظیفه معلمی و مادری و کدبانو گری در عرصه شعر، داستان و ترجمه، وارد کار سینما هم شده؛
هیچ یک از روزهای عمر را قرینه دیروز نگذرانده است.
خانم رزگه یی در مورد تفاوت ها می گوید: به نظر من تا کتاب را دوست نداشته باشی  کتابخوان خوب و زبده ای نمی شوی، زمانی از دنیای ذهن خود فراتر و دنیای دیگری را تجربه می کنیم که علم و پیشرفت را تجربه کنیم و بدون کتاب و مطالعه این تجربه غیر ممکن می شود.
خانم رزگه یی می گوید: دوستدار کتاب، کتاب را دوست دارد و این امر ریشه در کودکی و شکل گرفتن اولین سلول های انسان بودن است. چراکه کتاب و انسان دو قطب بی غروبند، هر گاه انسان میل به غروب داشته باشد، تنهایی و کتاب دوستی در قلبش چادر می زند و آگاهی شکل می پذیرد. گاهی اوقات نیز لازم است کسی  نحوه چادر زدن و یافتن جاده آگاهی را نشانمان دهد.
خانم معلم مهربان، هدفمندی سیر مطالعه را این گونه شرح می دهد: هر انسانی هدف مشخصی را در کتاب خواندن و بنا به باور و اندیشه‌ای که دارد مطالعه خود را آغاز می کند، یعنی نوع و جنس نگاه ها متفاوت است.

او می گوید: اشتیاق و آرزوی خواندن هر فرد و لذت همنشینی با کتاب را می توان از نوع انتخابش دریافت. برای مثال من رمان دوست دارم چون دنیای رمان دنیای دیگر است نوع چیدمان جمله ها و کاراکترها و گره ها طوری خواننده را درگیر می کند انگار که در دنیای واقعی قرار داری.. از خواندن رمان لذت می برم.
به عقیده او، هر انسان رمانی ناخوانده است. گاهی اوقات «همزاد پنداری» می کنم و از شخصیت اصلی رمان بودن خیلی لذت می برم. بر عکس گاهی اوقات مطالعه کتاب های علمی و فلسفی لذت و اندیشه را زیر سوال می برد.
وی در باب سن و سال و جنسیت دخیل درمطالعه می گوید  معتقدم سن  و سال در نوع خواندن ها بسیار موثر است، به ویژه برای کودکان، باید نرم بی وقفه کودک را وارد دنیای پر فراز و نشیب کتاب کرد و سن و درکی که از کتاب و نوع کتابخوانی دارد را کم کم برای خواندن کتاب به پیش برد. اما برای بزرگترها به نظر من سن و سال و جنسیت هیچ دخالتی ندارد و این به نوع نگرش و اندیشه هر انسانی بر می گردد.
به آیینه برمی گردم، دیروز را در قرینه امروز نمی یابم! پاییز عمر را در بهار بی قرینه بودن، به  فصل تازه ای از کتاب زندگی گره می زنم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/290128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازسازی صحنه درگیری مزاحمین نوامیس در محله نازی آباد (عکس)

همایش ملی میرزا احمد داواشی، شاعر بلندآوازه‌ی کُرد برگزار می‌شود

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

سوراخی در یخ که 50 سال دانشمندان را متحیر کرده بود

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

پاری‌ سن ژرمن از پنالتی هم شانس نیاورد (عکس)

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

تعریف و تمجید سردار آزمون از استقلال و نکونام

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

صحنه های امدادرسانی فرصتی از سوی خداوند برای هلال احمری ها است

پیام جالب یک مستاجر به صاحب خانه اش | چرا فکر می‌کنی مقصر همه مشکلات اقتصادی‌ات من هستم؟ | ببینید

فال انبیا فردا چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

جزئیات زمان اعزام زائران حج تمتع کرمانشاه

آموزش‌های جهاددانشگاهی «اشتغال محور» است

شب ماند و او دیگر نیامد

آزمون: رابطه‌ام با تمام بازیکنان رم خوب است

بارسلونا به دنبال ستاره جنجالی یونایتد

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت

واکنش تند به پیشنهاد حذف سپاهان از فوتبال ایران

واکنش شاه‌حسینی به احکام کمیته انضباطی

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

پاری سن ژرمن 0-0 دورتموند؛ نیمه اول

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

اورونوف سریعترین بازیکن پرسپولیس!