عصر کرد - تسنیم / مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: مقرر شده طی دو سال آینده 14 هنرستان جدید در شهرستانهای مختلف ساخته شود و همچنین بخش خصوصی و صاحبان صنایع نیز برای توسعه هنرستانها و جذب فارغالتحصیلان فنی پای کار آمدهاند.
سلیمان محبی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به هدفگذاری سند تحول برای توازن رشتهای در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: بر اساس برنامهریزیها باید تا پایان برنامه هفتم، 50 درصد دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش و 50 درصد در رشتههای نظری تحصیل کنند.
وی عنوان کرد: در سال تحصیلی گذشته، حدود 61 درصد دانشآموزان استان در رشتههای نظری و تنها 39 درصد در شاخههای فنی و کارودانش مشغول به تحصیل بودند؛ اما با تلاشها و هماهنگیهای صورت گرفته، امسال این رقم در شاخه فنی و کار و دانش به 42 درصد افزایش یافته و سهم رشتههای نظری به 58 درصد رسیده است.
محبی با تأکید بر اهمیت هدایت تحصیلی آگاهانه گفت: با وجود جلسات توجیهی برای خانوادهها، هنوز بسیاری از والدین تمایل دارند فرزندانشان بهویژه دختران، در رشتههای نظری مانند علوم تجربی ادامه تحصیل دهند؛ در حالیکه کشور امروز بیش از هر زمان دیگر به نیروهای فنی و مهارتی نیاز دارد.
وی با اشاره به وضعیت بازار کار استان اظهار کرد: در کرمانشاه برای جذب نیروهای فنی گاهی ناچاریم از استانهای دیگر مانند آذربایجان، همدان و اصفهان نیرو تأمین کنیم، در حالیکه استانهایی مانند یزد که 55 درصد دانشآموزانشان در رشتههای فنی و کارودانش تحصیل میکنند، از نظر اشتغال و موفقیت تحصیلی نیز در وضعیت بسیار بهتری قرار دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه از توسعه زیرساختهای آموزشی استان خبر داد و افزود: خوشبختانه امسال هشت هنرستان جدید به چرخه آموزشی استان افزوده شده و در برخی نواحی توازن 50 درصدی بین شاخه نظری و فنی و کارودانش محقق شده است. با این حال در بسیاری از شهرستانها هنوز به دلیل کمبود هنرستان، توازن مورد نظر برقرار نشده است.
محبی گفت: بر اساس مصوبات شورای برنامهریزی و شورای آموزش و پرورش استان و با همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی، مقرر شده است طی دو سال آینده 14 هنرستان جدید در شهرستانهای مختلف ساخته شود و همچنین بخش خصوصی و صاحبان صنایع نیز برای توسعه هنرستانها و جذب فارغالتحصیلان فنی پای کار آمدهاند.
وی تأکید کرد: در کشورهای توسعهیافته، تحصیلات فنی و مهارتی جایگاه ویژهای دارد و دانشآموزان علاقهمند زودتر وارد بازار کار میشوند. ما نیز باید با همکاری فرهنگی و آموزشی، این نگرش را در جامعه نهادینه کنیم تا دانشآموزان با علاقه به سمت رشتههای فنی هدایت شوند و سطح بیکاری در استان کاهش یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اکنون سهم رشته ریاضی در استان به حدود 20 درصد کاهش یافته و این ناهماهنگی رشتهای میتواند بر آینده اشتغال تأثیر منفی بگذارد. همه ما باید کمک کنیم تا توازن رشتهای به جایگاه واقعی خود بازگردد و دانشآموزان متناسب با نیازهای کشور آموزش ببینند.
بازار ![]()