عصر کرد

آخرين مطالب

انقلاب اسلامی آغازگر احیای تمدن نوین اسلامی است سیاسی

انقلاب اسلامی آغازگر احیای تمدن نوین اسلامی است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دیدار دکتر سعیدی رئیس شستا و هیئت همراه در تحلیل جایگاه انقلاب اسلامی در تاریخ ایران، آن را به سه مقطع اساسی تقسیم کرد: دوران پیش از اسلام، دوران پس از ورود اسلام تا سقوط رژیم پهلوی و دوران جدید ایران در پرتو انقلاب اسلامی.
آیت‌الله کعبی خاطرنشان کرد: مرحله سوم ایران نوینی را بنیان گذاشته که مبتنی بر آرمانی بزرگ یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی است؛ تمدنی که صرفاً به ابعاد دنیوی محدود نمی‌شود بلکه نجات بشر را در پرتو حیات طیبه و سعادت اخروی هدف قرار می‌دهد.
انقلاب اسلامی؛ انقلابی تمدنی، نه صرفاً سیاسی
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه نباید انقلاب اسلامی را صرفاً تحولی سیاسی یا اجتماعی دانست، افزود: این انقلاب بازتولید اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام در عصر حاضر است و هدف نهایی آن ساخت تمدنی الهی و انسانی است.
وی تأکید کرد: نگاه تقلیل‌گرایانه به انقلاب اسلامی، نادیده گرفتن عظمت مأموریتی است که این انقلاب بر دوش دارد.
آیت‌الله کعبی در ادامه با مقایسه انقلاب اسلامی با رنسانس غرب، اظهار داشت: همان‌گونه که رنسانس باعث شکوفایی تمدن غرب شد، انقلاب اسلامی نیز در مسیر شکل‌گیری تمدنی نوین بر پایه معارف اسلامی قرار دارد. با این تفاوت که تمدن غرب بر سکولاریسم استوار است اما انقلاب اسلامی بر مبنای وحی، معنویت، عقلانیت و عدالت بنا شده است.
وی افزود: چهل‌وششمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و تازه در آغاز راه تمدن‌سازی قرار داریم؛ راهی که با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و پشتوانه عظیم فرهنگی و ایمانی ملت ایران، افقی روشن را نوید می‌دهد.
چهار نگاه در برابر تمدن غرب
آیت‌الله کعبی سپس به تبیین رویکردهای مختلف در برابر تمدن غرب پرداخت و گفت: در مواجهه با تمدن غرب چهار نگاه وجود دارد که دو نگاه نخست مردود است:
1. نگاه تسلیم‌طلبانه: بر اساس این نگاه چون غرب از نظر علم، فناوری و صنعت پیشتاز است، باید در برابر آن تسلیم شد و از آن پیروی کرد. این رویکرد موجب خودباختگی سیاسی و فرهنگی می‌شود و نخبگان را از نوآوری بازمی‌دارد. نتیجه این نگاه، اشاعه سبک زندگی غربی و مصرف‌گرایانه در میان جوامع اسلامی است. این دیدگاه مورد پذیرش ما نیست.
2. نگاه تخریبی: در این نگرش، تمدن غربی به‌طور کامل طرد می‌شود و مواجهه با آن شکل ستیزه‌جویانه و جنگ تمدنی به خود می‌گیرد؛ همانند آنچه در جریان‌های افراطی و سلفی‌گری مانند داعش مشاهده می‌شود.
آیت‌الله کعبی این رویکرد را واپس‌گرایانه و ناهماهنگ با شرایط زمانه دانست.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ما هم تسلیم تمدنی و هم تخریب تمدنی را مردود می‌دانیم. آنچه نیاز امروز ماست نگاهی فعال، واقع‌گرایانه و تمدن‌ساز است که با درک صحیح از اقتضائات جهان معاصر راهی مستقل و الهام‌گرفته از معارف اسلامی برگزیند.
وی رویکرد سوم را «گزینش‌گری تمدنی» معرفی کرد و گفت: این نگاه پذیرای عناصر مثبت تمدن غرب مانند پیشرفت‌های علمی، فناوری و زیرساخت‌های دانشی است، اما در عین حال عناصر منفی آن مانند فروپاشی خانواده، بی‌معنویتی، لذت‌گرایی و فساد اخلاقی را مردود می‌شمارد. این انتخاب آگاهانه راهی برای پیشرفت بدون از خودبیگانگی است.
نقدی بر گزینش‌گری تمدنی؛ امکان تفکیک اجزای غرب وجود ندارد
آیت‌الله کعبی در ادامه سخنان خود با اشاره به نقدهای وارد بر مدل گزینش‌گری تمدنی، اظهار داشت: در ظاهر این مدل عقلانی به نظر می‌رسد، اما در عمل با چالش‌های جدی مواجه است. یکی از اساسی‌ترین ایرادات این رویکرد آن است که اجزای تمدن غرب به شکلی ساختاری با یکدیگر پیوسته‌اند و نمی‌توان تنها بخش‌هایی از آن را اقتباس کرد و انتظار داشت فرهنگ بومی و اسلامی حفظ شود.
وی افزود: تجربه کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و ترکیه گواه این واقعیت است. این کشورها با پذیرش ساختارهای مدرن غربی، تنها به تغییرات سطحی و نمادین بسنده کرده‌اند، مانند قرار دادن نمازخانه در یک معماری کاملاً غربی. این رویکرد سطحی نمی‌تواند به تمدن‌سازی واقعی منجر شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدل چهارم را «احیاگری تمدنی» معرفی کرد و گفت: در این رویکرد، نه تسلیم تمدن غرب می‌شویم و نه آن را به‌کلی رد می‌کنیم، بلکه با تکیه بر هویت، باورها و مبانی اصیل خود، زیرساخت‌ها را توسعه می‌دهیم، ملت‌سازی می‌کنیم، جریان‌سازی انجام می‌دهیم و در نهایت تمدن می‌سازیم.
وی افزود: انقلاب اسلامی نمونه‌ای بارز از یک انقلاب احیاگر است؛ انقلابی که با هدف بازتولید تمدن اسلامی در عصر معاصر آغاز شد و امام خمینی(ره) این مسیر را گشود و رهبر معظم انقلاب با راهبردهای حکیمانه خود در 35 سال گذشته آن را ادامه داده‌اند.
آیا احیای تمدن اسلامی ممکن است؟
آیت‌الله کعبی در پاسخ به پرسشی که ممکن است درباره امکان تحقق این مسیر مطرح شود، تأکید کرد: این مسیر نه تنها ممکن، بلکه واقع‌بینانه و ضروری است. تمدن نوین اسلامی بر سه پایه اساسی استوار است: نظریه تمدنی دقیق و جامع، مبتنی بر اجتهاد پویا و پاسخ‌گو به شرایط روز، پیشرفت علمی و فناوری در مرزهای دانش، همراه با نوآوری و تولید علم و اقتدار دفاعی و امنیتی، به‌منظور ایجاد بازدارندگی و حفظ استقلال کشور.
وی هشدار داد: تمدن‌سازی در خلأ یا جزیره‌ای منزوی رخ نمی‌دهد. ورود به این مسیر به‌طور طبیعی مواجهه با تمدن غرب را به همراه دارد؛ چراکه منافع غرب در این رقابت تمدنی به چالش کشیده می‌شود.
چهار راهبرد غرب در برابر انقلاب اسلامی
آیت‌الله کعبی در ادامه با اشاره به راهبردهای غرب برای مواجهه با انقلاب اسلامی گفت: در طول این چهار دهه، غرب چهار رویکرد اصلی را در قبال انقلاب اسلامی تجربه کرده است: تلاش برای هضم جمهوری اسلامی در درون تمدن غرب، مهار و محدودسازی انقلاب از طریق تحریم‌ها و محاصره، اعمال فشار و درگیری مستقیم با هدف وادار کردن ایران به تسلیم و پذیرش جمهوری اسلامی به‌عنوان یک واقعیت تمدنی مستقل.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ناکامی غرب در مقابله با انقلاب اسلامی تأکید کرد: اکنون پس از 46 سال انقلاب اسلامی نه تنها باقی مانده، بلکه به یک قدرت منطقه‌ای و حتی بین‌المللی تبدیل شده که هژمونی آمریکا را در بسیاری از معادلات به چالش کشیده است.
وی خاطرنشان کرد: مقامات غربی امروز ناچار به پذیرش نقش تعیین‌کننده ایران در منطقه هستند. آمریکا دیگر نمی‌تواند بدون مشارکت جمهوری اسلامی در خاورمیانه تصمیم‌سازی مؤثر داشته باشد. روزگاری واشنگتن آغازگر و پایان‌دهنده جنگ‌ها بود، اما امروز حتی نمی‌تواند بازیگر اصلی باشد مگر با در نظر گرفتن جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران.
لزوم نهاد مستقل برای راهبری اقتصاد مقاومتی
آیت الله کعبی گفت: در تداوم مسیر جهاد تمدنی تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند نهادی متمرکز، راهبردی و توانمند است.
آیت‌الله کعبی در ادامه تأکید می‌کند: یکی از مهم‌ترین موانع اجرای موفق اقتصاد مقاومتی، نبود ساختار نهادی واحد برای هدایت و نظارت دقیق بر آن است. در حال حاضر، وظایف این حوزه میان نهادهای گوناگون پخش شده، اما هیچ مرکز تصمیم‌ساز و سیاست‌گذار مستقلی وجود ندارد که با اختیارات کافی مسئول تحقق این راهبرد ملی باشد.
وی تصریح کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی، بدون طراحی نهادی مبتنی بر تفکر مقاومتی، بیشتر شبیه یک آرمان باقی می‌ماند تا واقعیت اجرایی. لذا یکی از ضرورت‌های امروز کشور ایجاد یک نهاد فراوزارتی و مستقل با پشتوانه قانونی قوی برای پیشبرد این راهبرد است.
آیت‌الله کعبی با اشاره به اینکه «اقتصاد مقاومتی» صرفاً یک الگوی اقتصادی نیست، بلکه بخشی از جهاد تمدنی است، گفت: هدف این مدل، تولید ثروت ملی همراه با عدالت اجتماعی است. برخلاف الگوهای لیبرالی که نابرابری را طبیعی و حتی مطلوب می‌دانند، اقتصاد مقاومتی در پی آن است که تمام ظرفیت‌های مردمی را به میدان بیاورد و شکاف طبقاتی را کاهش دهد.
وی تأکید کرد: این الگو اقتصاد را از دست عده‌ای خاص خارج کرده و به مردم واگذار می‌کند؛ از این‌رو باید شفافیت، سلامت اقتصادی، حذف رانت و نظارت عمومی در آن نهادینه شود. در این مسیر مشارکت مردم، به‌ویژه در تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط، نقش اساسی ایفا می‌کند.
نقش نخبگان در تحقق جهاد تمدنی
آیت‌الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه نخبگان در حرکت تمدنی انقلاب اسلامی اظهار داشت: جهاد تمدنی بدون حضور فعال و جهت‌دار نخبگان ممکن نیست. حوزه علمیه، دانشگاه، نهادهای علمی و حتی بخش‌های فرهنگی و رسانه‌ای، باید سهم خود را در تولید نظریه، تبیین گفتمان و پیاده‌سازی راهبردهای تمدنی ایفا کنند.
آیت‌الله کعبی در پایان خاطرنشان کرد: نظریه جهاد تمدنی، تلاشی برای بازتعریف قدرت در چارچوب عقلانیت دینی و هویت اسلامی است. برخلاف نظریه‌های غربی مانند واقع‌گرایی تهاجمی که هدف را صرفاً بقا می‌دانند، انقلاب اسلامی قدرت را در خدمت آرمان و کرامت انسان می‌بیند.
وی تأکید کرد: این مسیر دشوار اما شدنی است. تنها با اعتماد به نفس ملی، وحدت اجتماعی، پیشرفت علمی، نهادسازی کارآمد و جهاد مستمر در عرصه‌های مختلف است که می‌توان تمدن نوین اسلامی را محقق ساخت و الگویی الهام‌بخش برای ملت‌های آزاده جهان ارائه داد.
بنگاه‌های عمومی باید به موتور محرک اقتصاد مقاومتی تبدیل شوند
آیت‌الله کعبی با تأکید بر ضرورت بازتعریف نقش نهادهای عمومی غیردولتی، تصریح کرد: امروز یکی از موانع اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی، عملکرد ضعیف و ناکارآمد برخی بنگاه‌های خصولتی است. این نهادها در بسیاری موارد نه به‌صورت کامل خصوصی‌اند و نه به معنای واقعی دولتی. در نتیجه، پاسخ‌گویی روشنی به مردم ندارند و از بهره‌وری لازم نیز برخوردار نیستند.
وی خاطرنشان کرد: اگر این نهادها به‌درستی سامان یابند و از رویکرد بنگاه‌داری صرف فاصله بگیرند، می‌توانند به یکی از پیشران‌های راهبردی در مسیر جهاد اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل شوند.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: راه‌حل عبور از وضعیت کنونی، تفکیک دقیق میان سه مؤلفه اساسی است: مدیریت، مالکیت و خدمت. مدیریت باید در اختیار متخصصان اقتصادی، دارای تجربه، دانش و سرمایه باشد؛ مالکیت باید متعلق به ذی‌نفعان واقعی مانند کارگران، بیمه‌شدگان و بازنشستگان باشد و هدف نهایی نیز خدمت به مردم و تأمین منافع عمومی باشد.
وی تصریح کرد: بنگاه‌ها باید با سازوکار دقیق و شفاف به مردم واگذار شوند، نه به افراد خاص یا گروه‌های رانتی. این فرایند نیز باید به‌صورت تدریجی، هوشمندانه و با نظارت دقیق انجام گیرد تا از بروز انحرافات جلوگیری شود.
مردمی‌سازی اقتصاد با شفافیت و آموزش مالی
آیت‌الله کعبی با اشاره به الگوی پیشنهادی برای اصلاح ساختار بنگاه‌هایی مانند شستا اظهار داشت: تقسیم سهام به واحدهای کوچک، بهره‌گیری از بازار سرمایه، تسهیل خرید اقساطی سهام برای اقشار کم‌درآمد، و نیز شفاف‌سازی عملکرد مالی از جمله اقدامات ضروری برای مشارکت‌دادن مردم در اقتصاد است.
وی افزود: آموزش مالی تقویت سواد اقتصادی عموم مردم و حمایت از سهام‌داران خرد نیز از ارکان کلیدی موفقیت این طرح هستند. باید مردم احساس کنند که سهام‌دار واقعی‌اند و نفع مستقیم از عملکرد این بنگاه‌ها می‌برند. در این صورت، اعتماد عمومی به‌طور طبیعی افزایش خواهد یافت و مشارکت اقتصادی به یک امر عمومی تبدیل خواهد شد.
آیت‌الله کعبی در ادامه سخنان خود بر ضرورت نظارت کارآمد و فراگیر تأکید کرد و گفت: واگذاری بدون نظارت، به معنای رهاسازی است و نه خصوصی‌سازی واقعی. بنابراین باید نهادهای نظارتی با سازوکار قانونی و اختیارات کافی شکل گیرند تا از بروز فساد، انحصار و رانت جلوگیری شود. همچنین، قوانین خصوصی‌سازی باید دقیق اجرا شوند و از ابزارهای حمایتی برای حفظ حقوق مردم استفاده گردد.
نوسانات بازار سرمایه نباید اعتماد عمومی را خدشه‌دار کند
وی با اشاره به نوسانات طبیعی بازار سرمایه گفت: یکی از چالش‌های اجرای این مدل، بی‌ثباتی بازار سرمایه است که می‌تواند موجب نگرانی و بی‌اعتمادی مردم شود. ازاین‌رو دولت و نهادهای مسئول باید با سیاست‌های تثبیت‌گر از جمله مدیریت نقدینگی، انتشار شفاف اطلاعات و حمایت از سهام‌داران خرد، زمینه را برای حضور امن و پایدار مردم در بازار سرمایه فراهم سازند.
آیت‌الله کعبی در جمع‌بندی اظهار داشت: اگر بنگاه‌هایی مانند شستا به درستی مدیریت شوند و با رویکردی عدالت‌محور و بهره‌ور حرکت کنند، می‌توانند به یکی از پیشران های اصلی سرمایه‌گذاری و تولید تبدیل شوند. هیئت‌های اندیشه‌ورز این بنگاه‌ها باید با نگاه کلان از بنگاه‌داری روزمره فاصله بگیرند و در مسیر جهاد اقتصادی و خودکفایی ملی گام بردارند.
وی در پایان تأکید کرد: مدیران تحول‌گرا باید در همه عرصه‌های اقتصادی کشور با روحیه انقلابی، دانش تخصصی، تفکر راهبردی و توکل به خداوند متعال وارد میدان شوند. تنها در این صورت است که اقتصاد مقاومتی به یک واقعیت عینی تبدیل خواهد شد، نه شعاری تکراری.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ابتدای سخنان خود با تبریک دهه کرامت که با میلاد با سعادت امام رضا علیه‌السلام مزین شده بر اهمیت این مناسبت تأکید کرد.
آیت‌الله کعبی با اشاره به آیه شریفه «وَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ» بیان کرد: احضار اجباری امام رضا علیه‌السلام توسط دستگاه بنی‌عباس به ایران اگرچه با هدف بهره‌برداری سیاسی از جایگاه اهل بیت علیهم السلام انجام شد، اما در واقع به نقطه‌ای برای تحولی بزرگ تبدیل شد. هجرت امام رضا را می‌توان «هجرتی الهی» و «هجرتی تمدنی» نامید.
نقش حضرت معصومه (س) در تثبیت مرکزیت قم
وی با اشاره به همراهی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در این مسیر افزود: جایگاه حضرت معصومه چنان والاست که سه امام معصوم درباره فضائل ایشان سخن گفته‌اند. امام صادق علیه‌السلام پیش از تولد ایشان از دفن فرزندی از خاندان خود در قم خبر داده بودند. در بیانات اهل بیت علیهم السلام آمده است که حرَم ما اهل بیت علیهم السلام شهر قم است.
آیت‌الله کعبی گفت: هجرت حضرت معصومه (س) و حضور خاندان‌هایی چون اشعریون قم را به مرکز تحولات علمی و فرهنگی تبدیل کرد که ثمره آن تأسیس حوزه علمیه‌ای با بیش از هزار سال قدمت است. این مسیر در دوران امام خمینی (ره) تداوم یافت و به انقلاب اسلامی انجامید.
وی افزود: مشهد شهر امام رضا علیه‌السلام از نگاه رهبر معظم انقلاب مرکز اشاعه‌ دین‌خواهی در جهان است. امام خمینی(ره) نیز مشهد را مرکز ایران می‌دانستند. این شهر اکنون نقش مهمی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایفا می‌کند.
امامت؛ بنیان نظام اسلامی
آیت‌الله کعبی در ادامه سخنان خود با نقل روایتی از امام رضا علیه‌السلام که فرمودند: «إنَّ الإمامَهَ اُسُّ الإسلامِ النامی و فَرعُهُ السامی» تأکید کرد: امامت ریشه زنده و بالنده اسلام است. نظامی که بر پایه امامت بنا شود، عدالت، عقلانیت، معنویت، عزت و کرامت را به همراه خواهد داشت. اما در غیاب امامت هیچ‌یک از این اصول محقق نخواهد شد.
آیت‌الله عباس کعبی با تأکید بر جایگاه بنیادین امامت در منظومه فکری اسلام ناب، گفت: امامت روح اسلام است و اگر از پیکره اسلام حذف شود همانند بدنی بی‌روح خواهد بود. این نعمت الهی به ملت ایران ارزانی شده و انقلاب اسلامی نیز به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ، نقشی تمدنی در تداوم این خط امامت ایفا کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/999461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی Citi درباره آینده : Stablecoins به بخشی از اقتصاد اصلی تبدیل می‌شوند

حدود 35 درصد سپرده‌های منابع مالی از گیلان خارج می‌شود

گردشگری می‌تواند جای اقتصاد منابع در کرمان بگیرد / بوم‌گردی، بستری برای توسعه اشتغال

اختتامیه جلسات آموزه‌های تربیتی سوره لقمان با محوریت بزرگداشت «شهید حمیدرضا اسداللهی»

بی‌نقص، درخشان؛ بارسا حرف پپ را گوش کرد!

برنابئو میزبان اولین بازی فوتبال آمریکایی تاریخ اسپانیا

کاونتری: آسیا همیشه جایگاه ویژه‌ای در جنبش المپیک داشته است

سوارز: پدری و یامال من را شیفته خودشان کرده‌اند

آنچلوتی انتخاب کرد؛ بدترین شیوه خداحافظی

هشتمین غیبت رونالدو به دلیل خستگی بدنی

پیام مهم زنوزی به طرفداران در مورد جشن قهرمانی

سایه بزرگترین پرونده فساد فوتبال ایران بر سر لیگ برتر

رودریگو فصل رئال را نابود کرد!

بیرانوند و فرجی محرومان مهم هفته آخر لیگ

دفاع فدراسیون از داوران ال‌کلاسیکو: خداروشکر طبیعی بود!

در رختکن رئال حسادت موج می‌زند!

ادعای عجیب و واکنش سریع در مورد وی ای آر پرسپولیس!

ویدیو: پشت صحنه عکس جذاب تیری آنری و لامینه یامال

بارزانی از انحلال پ.ک.ک استقبال کرد

تاریخچه «پ‌ک‌ک» حزب کارگران کردستان که امروز منحل شد

بارزانی: از تصمیم پ.ک.ک برای انحلال و گذاشتن سلاح‌ها بر روی زمین حمایت می‌کنیم

زخمی بر تن اقتصاد و تولید ملی

با ایجاد انگیزه باید دارایی‌های مردم را وارد چرخه اقتصاد کشور کنیم

سهم تکان‌دهنده یک بانک در تورم 5 درصدی و ناترازی 50 درصدی کشور؛ پورابراهیمی: کدام لابی‌ها مانع برخورد با «آینده» می‌شوند؟

پزشکیان به کرمانشاه سفر می‌کند

آمادگی کامل فرودگاه کرمانشاه برای ارائه خدمات به حجاج

دیدار نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با فرمانده مرکز مقاومت بسیج

اجرای طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق در کردستان

استقبال «نچیروان بارزانی» از انحلال حزب کارگران کردستان

اجرای هزار کیلومتر طرح فیبر نوری در مناطق محروم مازندران آغاز شد

سایه تغییرات اقلیمی بر افق‌های روشن گردشگری

کرمانشاه مقصد ششمین سفر استانی رئیس‌ جمهور است

پایلوت پایش هوشمند محلات با طرح «هر کلانتری یک شهر»

سفر رئیس‌جمهور نقطه‌عطفی در رفع مشکلات شهری خواهد بود

ثبت بیش از 3370 سازش قضایی در کرمانشاه طی فروردین 1404

سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه فرصت طلایی برای تحول دروازه زیارت و تجارت است

برنامه‌ریزی برای تردد بیش از 300 هزار زائر اربعین از کردستان

واکنش حزب حاکم ترکیه به انحلال پ.ک.ک

آنچه در افتتاحیه «نشریاری» گذشت

6 عنوان کتاب یک محقق مازندرانی رونمایی شد

استقبال مخاطبان ترک‌ زبان از کتب ایرانی

بی‌سوادی رسانه‌ای، دلیل توهین‌های عجیب به سردار آزمون

رافینیا روی صندلی مسی نشست

حضور قطعی 12 رشته در بازی‌های المپیک ناشنوایان

بازدید مدیران استقلال از ستارگان آینده آبی‌پوش

رئیس انجمن جودو نابینایان: خیرالله‌زاده و خجسته نوکلاس نشدند

برترین گلزنان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا چه کسانی هستند؟

سسک فابرگاس: خیلی از ایده‌های مربی‌گری من الهام گرفته از آرسن ونگر است

طاهران: برابر تیم‌های بزرگ لیگ جسارت داشتیم

با حکم دادگاه؛ یک ورزشگاه دیگر در اختیار پرسپولیس