عصر کرد

آخرين مطالب

اثر موج جدید تعرفه‌ها؛ اقتصاد آمریکا در مسیر طوفانی؟ سیاسی

اثر موج جدید تعرفه‌ها؛ اقتصاد آمریکا در مسیر طوفانی؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش اقتصادنیوز، پنج سال پس از آنکه دنیا زیر سایه یک بیماری همه‌گیر قرار گرفت و اقتصاد جهانی به ناچار تعطیل شد، حالا اقتصاددانان بار دیگر با بحرانی جدید روبه‌رو شده‌اند: موج تازه‌ای از تعرفه‌های دونالد ترامپ علیه چین. همان‌طور که در اوج کرونا، تحلیلگران به داده‌های نوظهوری مانند رزرو رستوران و تحرک شهری روی آوردند، اکنون نیز در نبود شاخص‌های سنتی، از روش‌های نوآورانه برای سنجش آثار جنگ تجاری استفاده می‌کنند.
براساس گزارش اکونومیست، حتی پیش از آنکه تعرفه‌های جدید از 9 آوریل به اجرا درآیند، نشانه‌هایی از نگرانی در میان مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای آمریکایی دیده می‌شد. طبق نظرسنجی فدرال رزرو دالاس، سطح تولید در ماه آوریل به پایین‌ترین سطح خود رسیده و آمار رسمی نیز نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی آمریکا سالانه 0.3 درصد کاهش یافته است. کسری تجاری آمریکا نیز به دلیل هجوم شرکت‌ها برای انباشت کالاهای وارداتی پیش از اجرای تعرفه‌ها، رو به افزایش گذاشته است.
نگاه به دریا؛ چه چیزی از کشتی‌ها می‌توان فهمید؟ با آنکه بسیاری از شاخص‌های آنی دوران کرونا دیگر منتشر نمی‌شوند یا ارتباطی به موضوع ندارند، اما داده‌های حمل‌ونقل دریایی جهانی هنوز هم قابل اتکاست. کشتی‌های کانتینری معمولاً موقعیت و محموله خود را در هر مرحله مخابره می‌کنند و می‌توان مسیر آنها را به صورت بلادرنگ رصد کرد. این داده‌ها به اقتصاددانان کمک می‌کند تا تاثیر واقعی تعرفه‌ها را بر تجارت دریایی بررسی کنند.
در هفته منتهی به 25 آوریل، حدود 10 کشتی کانتینری حامل 555 هزار تن کالا از چین به بنادر لس‌آنجلس و لانگ بیچ رسیده‌اند؛ عددی مشابه سال گذشته. اما باید در نظر داشت که سفر این کشتی‌ها ممکن است 2 تا 40 روز طول کشیده باشد، بنابراین احتمالاً بیشتر این کالاها پیش از اجرای تعرفه‌ها از چین حرکت کرده‌اند.
با این حال، رزرو سفرهای جدید بین چین و آمریکا از 14 آوریل نسبت به سال قبل، 45 درصد کاهش یافته است. هم‌زمان، سفرهای بدون رزرو (عبور کشتی‌ها بدون بارگیری کالا) به 40 درصد رسیده که نشان‌دهنده کاهش تقاضاست. گزارش شرکت Freightos نیز حاکی از آن است که هزینه حمل دریایی بین شانگهای و لس‌آنجلس در یک ماه اخیر حدود 1000 دلار به ازای هر کانتینر کاهش یافته؛ در مقابل، قیمت حمل از ویتنام به آمریکا به همین میزان افزایش یافته که نشانه‌ای از تغییر مبدا واردات توسط کسب‌وکارهای آمریکایی است.
تأخیر در اثرگذاری کامل جنگ تجاری اقتصاددانان هشدار می‌دهند که شوک‌های تجاری با تأخیر در اقتصاد بروز می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها هنوز با تکیه بر موجودی قبلی فعالیت می‌کنند. افزایش تقاضا برای انبارهای وثیقه‌ای نیز نشان‌دهنده تلاش کسب‌وکارها برای ذخیره‌سازی در نزدیکی بنادر و پرداخت گمرک تنها هنگام ترخیص کالاهاست. همچنین، شرکت‌ها برای حفظ رابطه با مشتریان یا پایبندی به قراردادهای فعلی، هنوز افزایش قیمت نداده‌اند.
در همین حال، وقفه 90 روزه در تعرفه‌های برخی کشورها مانند هند، فرصتی به شرکت‌ها داده تا تأمین‌کنندگان جدید بیابند. برای نمونه، شرکت اپل اعلام کرده که قصد دارد تولید آیفون برای بازار آمریکا را به جای چین، به هند منتقل کند.
انعطاف زنجیره تأمین؛ محدود و زمان‌بر تجربه گذشته نشان داده که انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین بسیار محدود است. در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، تعرفه‌هایی به‌مراتب ملایم‌تر تقریباً به‌طور کامل به مصرف‌کنندگان آمریکایی منتقل شد. یافتن تأمین‌کننده جایگزین ممکن است حدود یک سال زمان ببرد.
پیتر سند، از مشاوران ارشد لجستیک شرکت زینتا، تأکید می‌کند که شرکت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه پس از بحران‌هایی مانند کرونا، انسداد کانال سوئز و حملات دریایی اخیر، در برابر شوک‌های سیاستی جدید بسیار آسیب‌پذیرند. به گفته رئیس بندر لس‌آنجلس، «مهلت‌های موقت، برای بیشتر شرکت‌ها بسیار کوتاه است تا بتوانند مسیرهای تدارکاتی خود را تنظیم کنند».
حتی اگر آمریکا در آینده تصمیم بگیرد تعرفه‌ها را کاهش دهد، بسیاری از طرح‌های سرمایه‌گذاری و استخدام متوقف شده‌اند و بازگرداندن این برنامه‌ها زمان‌بر خواهد بود. کاهش موجودی‌ها، تاخیر در حمل‌ونقل و سردرگمی لجستیکی می‌تواند اثرات بلندمدت‌تری بر اقتصاد بگذارد.
هزینه‌های اقتصادی، پیامدهای سیاسی؟ سؤال مهم این است که آیا این هزینه‌ها می‌تواند منجر به تجدیدنظر سیاسی در واشنگتن شود؟ پاسخ، چندان امیدوارکننده نیست. بر اساس پژوهش جدید دیوید آتور از MIT و همکارانش، مناطق آسیب‌دیده از تعرفه‌های دور اول ترامپ، در انتخابات بعدی بیش از گذشته به جمهوری‌خواهان رای داده‌اند. به نظر می‌رسد بخشی از افکار عمومی آمریکا، «مقابله با چین» را فارغ از هزینه‌های اقتصادی، ضرورتی راهبردی می‌دانند.
اقتصاد آمریکا هنوز وارد طوفانی تمام‌عیار نشده است. اما به نظر می‌رسد افق حمل‌ونقل، نوید روزهای آرامی نمی‌دهد.
منبع خبر
الان بخر، بعداً پرداخت کن(BNPL): آزادی مصرف یا دام بدهی‌های پنهان؟ نقدی بر عملکرد دولت و رسانه‌ها در فاجعه بندرعباس گاف‌های پرهزینه رسانه ملی؛ تشدید اختلافات داخلی و تنش در روابط خارجی چالش های آبرو داری از ایران و ایرانی در واتیکان آیا بابک زنجانی می‌تواند یک الگو باشد؟

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/998449/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبستگی به مستکبران، سقوط در پرتگاه ذلت است/ عزت فقط از آنِ خدا، پیامبر و مؤمنان است

سفر کاری یک‌روزه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان به شهرستان لنگرود

ایزد سیف‌الله‌پور: همه می دانند که در این دوره از مسابقات مظلوم ترین تیم باشگاه نساجی بود، ولی بحث ما چیز دیگری است

امیرمهدی علوی: بازی ایران - کره شمالی در مشهد با حضور بانوان برگزار می شود

جملات قصار و عجیب و باورنکردنی جالب محمد فنایی داور بازنشسته درباره var

آمار جالب پنالتی ها در لیگ بیست و چهارم

مربی استقلال در ایستگاه صلواتی

کارشناسی داوری استقلال - چادرملو اردکان

میکروفن رو به سردار بدهید: بالا بالا بالا!

خلاصه بازی میلان 3 - بولونیا 1

شرط عجیب رونالدو برای تمدید: اخراج پیولی!

کونسیسائو: تمدید نه، الان زمان قهرمانی میلان است

جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا؛ جنگ صدرنشینی ایران و ویتنام

پشیمانی مدیران بایرن؛ نباید گراونبرخ را می‌فروختیم!

ضیایی: ابطال مجوز استقلال به من ربطی ندارد

ایزد سیف‌الله‌پور: شرکت هواپیمایی وارش برای همه تیم ها بلیط می گیرد و همه هم پولش را پرداخت می کنند

محمد مومنی: اینکه حرف واهی در رسانه ملی بزنی، برای ما جایگاهی ندارد، سند ما قوه قضاییه است

بازیکنان گل‌محمدی، بدون پیراهن به خانه رفتند!

ترسناک‌ترین صحنه‌های فوتبال ایران !

تکرار تجربه تلخ برجام، خسارتی بزرگ برای کشور است/ اقتصاد کشور را به مذاکره گره نزنید

نظر نوبخت درباره سقف افزایش نرخ دلار/ گفته بودیم اگر توافق نشود، سال 1404 نرخ ارز به چه عددی می‌رسد!

مومنی: به ارکان قضایی پاسخگو هستیم نه باشگاه نساجی

سیف‌الله‌پور: چون یک سال گذشته مس نباید مجازات شود؟

قلعه‌نویی: به‌عنوان سرگروه صعود کنیم تا در سید 2 باشیم

نساجی هنوز زنده‌ است!

توتونچی: دنبال‌ چه هستید که استقلال نتیجه نمی‌گیرد؟

حواشی هفته بیست و نهم لیگ برتر ایران

گل زیبای ریکاردو اورسولینی به میلان؛ میلان 0_1 بولونیا

جشن قهرمانی تیم شباب الاهلی در جام ریاست جمهوری امارات

انتقاد مهدی توتونچی به صحبت‌های آذری جهرمی، درباره پخش بازی استقلال و چادرملو در شبکه نسیم

توتونچی: در چندهفته چه بلایی سر سپاهان آمد؟

«رژه مسکو» نمایش شکست انزوای روسیه

درخواست شلاق برای دو بازیگر زن سینما توسط یک تهیه‌کننده به جرم اشاعه فحشا

نظر نوبخت درباره سقف افزایش نرخ دلار

روایت اسماعیل آذر از عجیب‌ترین نامه بی نقطه ادبیات فارسی

تو شبی تنگ در آغوشم کش!

این درخت کهن منم

بیرانوند، شجاع و حالا علی علیپور؛ کافی است!

برتری تیم هندبال ساحلی ایران مقابل اردن و صعود به دور بعد

صیادمنش با گل غیبت شد!

امسال یکی از بدترین سال های فوتبالی استقلال بود

علیدوستی، پیشکسوت تیم ملی فوتبال: مطالعه میکنم، مینویسم و از فوتبال گذر کردم

صحبت رییس معاون ورزشی جزیره کیش در حاشیه دیدار خیریه تیم ملی پیشکسوتان و منتخب جزیره کیش

صحبت های رییس سازمان منطقه آزاد کیش در حاشیه دیدار خیریه تیم ملی پیشکسوتان و منتخب جزیره کیش

ضیایی، مدیر سابق آکادمی استقلال: تا آخر برج 3 با استقلال قرارداد دارم

اخراج مردی که آخرین حذف تراکتور را رقم زد!

انفجار دیرهنگام مهاجم مشهور فوتبال ایران!

دستبرد بزرگ سپاهان از یحیی گل‌محمدی

درخواست شلاق برای هانیه توسلی و ترانه علیدوستی

علم نوری الهی است که انسان را به قنوت و بندگی خدا سوق می‌دهد