عصر کرد

آخرين مطالب

بیش از 5000 نوع ژن پرخطر سرطان شناسایی شدند علمي

بیش از 5000 نوع ژن پرخطر سرطان شناسایی شدند
  بزرگنمايي:

عصر کرد - دانشمندان انگلیسی در یک پژوهش جدید، بیش از 5000 نوع ژن پرخطر را شناسایی کرده‌اند که در بروز سرطان نقش دارند.

کشف بیش از 5000 نوع ژن که امکان پیشروی سرطان‌های خاصی را فراهم می‌کنند، دانشمندان انگلیسی را برای رسیدن به روش جدید درمان یا جلوگیری از پیشروی این سرطان‌ها امیدوار کرده است.
به نقل از نیوز مدیکال نت، دانشمندان «موسسه ولکام سنگر»(Wellcome Sanger Institute) و همکارانشان در «موسسه تحقیقات سرطان»(ICR) لندن و «دانشگاه کمبریج»(University of Cambridge)، تاثیر همه تغییرات ژنتیکی احتمالی را در ژن «BAP1» معروف به ژن محافظ تومور ارزیابی کردند. آنها دریافتند که حدود یک پنجم از این تغییرات احتمالی بیماری‌زا هستند و خطر ابتلا به سرطان‌های چشم، ریه، مغز، پوست و کلیه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند.
یافته‌های این پژوهش به‌ طور رایگان در دسترس هستند تا شاید بتوانند به پزشکان در تشخیص بیماران و انتخاب مؤثرترین روش‌های درمانی برای آنها کمک کنند. نکته مهم این است که یافته‌های پژوهش برای افراد دارای پیشینه‌های قومی متفاوت که در طول تاریخ کمتر در تحقیقات ژنتیک حضور داشته‌اند نیز سودمند هستند.
این گروه پژوهشی، ارتباطی را بین برخی از انواع مخرب BAP1 و سطوح بالاتر یک هورمون و فاکتور رشد موسوم به «IGF-1» کشف کردند. این کشف، راه را برای توسعه داروهای جدیدی هموار می‌سازد که می‌توانند اثرات مضر را مهار کنند و سرعت پیشروی برخی از سرطان‌ها را کاهش دهند یا از آن جلوگیری کنند.
پروتئین BAP1 به عنوان یک سرکوب‌کننده قوی تومور در بدن عمل می‌کند و به محافظت از بدن در برابر سرطان‌های چشم، ریه، مغز، پوست و کلیه می‌پردازد. ژن‌های ارثی که پروتئین را مختل می‌کنند، می‌توانند خطر ابتلا به این سرطان‌ها را تا 50 درصد در طول زندگی افراد -معمولا در حدود میانسالی- افزایش دهند.
تشخیص زودهنگام این ژن‌ها از طریق غربال‌گری ژنتیکی می‌تواند اقدامات پیشگیرانه را راهنمایی کند، اثربخشی درمان را تا حد زیادی افزایش دهد و کیفیت زندگی افراد مبتلا را بهبود ببخشد. با وجود این، تاکنون درک محدودی از تغییرات ژنتیکی خاص در BAP1 وجود داشته است که باید به دنبال آنها باشیم؛ به ویژه برای انواع نادری که به بروز اختلال در عملکرد آن و تحریک پیشروی سرطان منجر می‌شوند.
پژوهشگران، 18108 مورد تغییر DNA را در ژن BAP1 بررسی کردند که با تغییر مصنوعی کد ژنتیکی سلول‌های انسانی پرورش‌یافته در پتری‌دیش همراه بود. آنها تشخیص دادند که 5665 مورد از این تغییرات مضر بوده‌اند و اثرات محافظتی پروتئین را مختل کرده‌اند. تحلیل داده‌های «بیوبانک»(Biobank) بریتانیا تأیید کرد که افراد دارای این ژن‌های مضر BAP1، بیش از 10 درصد بیشتر از عموم مردم در معرض ابتلا به سرطان هستند.
همچنین، این گروه پژوهشی کشف کردند که سطح IGF-1 بیشتری در خون افراد دارای انواع مضر BAP1 وجود دارد. این سطوح بالا حتی در افراد بدون سرطان نیز دیده شد که نشان می‌دهد IGF-1 می‌تواند هدفی برای درمان‌های جدید به منظور کاهش سرعت یا پیشگیری از سرطان‌های خاص باشد. تحلیل بیشتر نشان داد که انواع مضر BAP1 و سطوح بالاتر IGF-1 با پیامدهای بدتر در بیماران مبتلا به ملانوما مرتبط هستند. این موضوع، پتانسیل مهارکننده‌های IGF-1 را در درمان سرطان برجسته می‌کند.
نکته قابل‌ توجه این است که این روش همه گونه‌های احتمالی BAP1 را از جمعیت‌های گوناگون بررسی می‌کند، نه تنها افرادی که در سوابق بالینی اروپا حضور دارند. این امر به بررسی حضور کم افراد غیر اروپایی در مطالعات ژنتیکی کمک می‌کند.
دکتر «اندرو واترز»(Andrew Waters) پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: روش‌های پیشین مطالعه چگونگی تأثیر انواع گوناگون ژن‌ها در مقیاس بسیار کوچکی ارائه شده‌اند یا زمینه‌های مهمی را که ممکن است در نحوه رفتار آنها نقش داشته باشند، حذف کرده‌اند. روش ما یک تصویر واقعی را از رفتار ژن ارائه می‌دهد و امکان بررسی‌های گسترده‌تر و پیچیده‌تر را درباره تنوع ژنتیکی فراهم می‌کند. این امر، فرصت‌های جدیدی را برای درک این موضوع فراهم می‌کند که چگونه این تغییرات به ایجاد بیماری منجر می‌شوند.
پروفسور «کلر ترنبول»(Clare Turnbull) از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش می‌تواند به تفسیر دقیق‌تر آزمایش‌های ژنتیکی، تشخیص زودهنگام بیماری و بهبود نتایج برای بیماران و خانواده‌های آنها کمک کند.
دکتر «دیوید آدامز»(David Adams) از پژوهشگران این پروژه گفت: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اطلاعات ژنتیکی نجات‌دهنده برای همه افراد، صرف نظر از اصل و نسب آنها قابل دسترس هستند. ما قصد داریم این روش را برای طیف وسیع‌تری از ژن‌ها به کار ببریم که ممکن است کل ژنوم انسان را پوشش دهند.
این پژوهش در مجله «Nature Genetics» به چاپ رسید.

لینک کوتاه:

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرحله شفاهی آزمون اعطای مدرک تخصصی حفاظ قرآن در کردستان آغاز شد

باشماق آماده تردد زائران اربعین حسینی/پیش بینی تردد 500 هزار زائر

میزان تحقق درآمدهای کردستان به 78 درصد رسید

140 مددجوی کمیته امداد در گلستان صاحب خانه شدند

محمودزاده: شخصیت پردازی شهید بروجردی در سینمایی «غریب» دقیق نیست/ با وجود بودجه 38 میلیاردی مخاطب جهانی نداریم

بهره‌وری، از مسیر احیای واحد‌های راکد می‌گذرد

راه برای حضور آزمون در سویا باز شد

سهمیه المپیکی فرانک چامیزو تأیید شد

سورپرایز بزرگ فصل رئال

جبلی به پشت صحنه عمارت عراقی «طوبی» رفت/ پخش سریال از 13 مرداد

گریم عجیب سارا بهرامی در «جیب‌هایی پر از نان»

آب شرب شهر صحنه و 10 روستای تابعه پایدار شد

عامل آتش‌سوزی مزارع «سنقر» به مراجع قضایی معرفی شد

لزوم توجه به معرفی مفاخر کردستان

50 هکتار از مراتع سرپل‌ذهاب در آتش سوخت

شکست رکورد مصرف برق در کرمانشاه

نوآوری و به‌روزرسانی در روند اجرای انتخابات شوراها لازم است

خودکشی دردناک سه کارگر در طول یک هفته!

بازداشت مرد 3 زنه همسرکش در صحنه خودکشی