عصر کرد

آخرين مطالب

به نام پدر، دختر و فراموشی/ تمام شدن قبل از مرگ اجتماعی

به نام پدر، دختر و فراموشی/ تمام شدن قبل از مرگ
  بزرگنمايي:

عصر کرد - نمایشنامه یک گره بنیادی دارد و تمام نمایش تابع آن گره است، عواطف و احساسات واقعی یک دختر نسبت به پدرش و تمام عواطف و احساسات مخدوش یک پدر نسبت به دخترش. پدر که روزگاری مردی مقتدر، حسابگر و با جنم بوده امروز از مختصات «بود» خودش هم ادراکی واضح ندارد، خودش را اشتباه تعریف می‌کند و با این حساب تکلیف دیگران مشخص است حتی عزیزترینشان، چه آن‌ها که هستند، چه آن‌ها که نیستند و چه آن‌ها که نبودند و حالا «هست» شدند.
نمایشنامه از منظر روایت ساده است و نیاز به پیچیدگی ندارد، چراکه فراموشی نقطه‌به‌نقطه و روزبه‌روز همه‌چیز را پیچیده می‌کند. تعلیق ظاهری اثر – حتی برای کسانی که نمایشنامه را نخوانده‌اند و فیلم را هم ندیده‌اند- در پرده سوم و چهارم از دست می‌رود؛ اما کشش در قلب نمایشنامه کماکان با کنش آدم‌ها نسبت به موقعیت، آشکار شده و ادامه می‌یابد. همه آدم‌های نمایشنامه «آن» دختر، «آندره»، «پییر» همسر «آن» و پرستارها و... می‌دانند که آندره درگیر زوال عقل شده است، امری که خود آندره نسبت به آن واقف نیست و درکی از آن ندارد، درعین‌حال تلاش می‌کند تا در مقام یک دانای کل به موضوعاتی نگاه کرده و آن‌ها را تحلیل کند، موضوعاتی که یا از آن‌ها آگاه نیست، (این‌که دچار زوال عقل شده و...) یا آگاهی‌اش را از دست داد (او در خانه‌ی خودش زندگی نمی‌کند و...) و در شکل سوم توهم و کژتابی‌ای نسبت به آگاهی و امر واقع دارد (آندره دختر دیگری ندارد بلکه این دختر زائیده زوال عقل اوست، دختر دومی دارد که هنرمند است و همیشه در سفر و...). این ندانستن‌های شخصیت اصلی نسبت به دانش آدم‌ها روی صحنه و مخاطبان نمایش؛ ایجاد کشش و ضرباهنگی درونی می‌کند و مخاطب کماکان سرنوشت تلخ و تراژیک آدمی که در زنده بودن، تمام شده را دنبال کند.
نمایشنامه کنش‌های بسیاری را با خلق موقعیت‌ها به وجود می‌آورد که در تعارض با دیالوگ‌های شخصیت‌هاست. صحنه‌هایی که آندره حضور دارد، می‌تواند محصول واقعیت نبوده بلکه خیال در حال فروپاشی آندره آن را نیمه‌کاره و نیمه‌تمام ساخته باشد. درحالی‌که «آن» دخترش تلاش می‌کند او را در لحظه «بود و اکنون» و واقعیت نگه دارد، کاری که تقریباً غیرممکن است.
اگر نقطه اصلی نمایشنامه را سیالیت، زوال عقل، فروپاشی و گم‌شدن حافظه که مجموعه‌ای است از خاطرات، دانش‌ها، احساسات و عواطف و باورها و... آروند دشت آرا در مقام کارگردان، طراح و طراح صحنه آن را در شکل دیوارهای سیال و قابل حرکت که فضاهای ذهنی و محل کنش آدم‌ها را می‌سازد؛ ترسیم کرده تجسد می‌بخشد.
معماری در میان همه هنرها در شکل غایی، هنری ثابت و غیر متحرک است. سایر محصولات هنری قابلیت جابجایی دارند، به عبارتی سیالیت و خیال هنرمند معمار در محصول هنریِ نهایی تقریباً غیرقابل جابجایی است، آنچه امروز در شکل برج‌های مسکونی و آسمان‌خراش‌ها تا خانه‌های کوچک و...، اولین شرط یک سازه معماری سکون و عدم انتقال است، حفظ کل بنا وجود ستون‌ها و دیوارهای غیرقابل جابجایی است. آروند دشت آرا برای تجسد و تصویرسازی زوال عقل، معماری – اینجا منظور دیوارهای ثابت خانه است- را شناور کرده و به حرکت درمی‌آورد تا آن عدم سکون ذهنی تصویر شود. معماری وقتی ثابت می‌شود که آندره به خانه سالمندان منتقل شده و دیوارها با پرسپکتیو رو به تاریکی و «هیچی» است که زوال عقل قبل از مرگ برای او می‌سازد.
میز شام و تکرار تصویر گلدان، بچه‌ها و... در پس‌زمینه و روی دیوارها نیز میزانسنی تصویری است که کارگردان آن را برای القا به مخاطب چیده است. تصویری که نقطه شروع یا لحظه اتفاق آن گم‌شده است و احتمالا انتهایی هم برای آن در دسترس و قابل تصور نیست.
سرفصل سوم بازی بازیگران است. سعید چنگیزیان حضوری صمیمی در صحنه دارد و بازی او است مکمل بازی دیگران است. «مارین ‌ون ‌هولک» با آنکه سرزمین و زبان مادرش غیرفارسی است اما روی صحنه آزادانه بازی می‌کند و «آن» را برای ما قابل دیدن کرده و فاصله‌ای با دیگر بازیگران برای مخاطب ایرانی ندارد.
بازی رضا کیانیان روی صحنه و در نقش پدر پر از نکات ریز و تکنیک‌های بازیگری است. او از هنگام ورود مخاطب روی صحنه است تا وقتی که مخاطب در جای خود قرار می‌گیرد. در این نمایش هر شب یکی از میهمانان و مخاطبان نکته‌ای می‌گویند و بعد نمایش با بیداری او آغاز می‌شود. این خواب و بی‌حرکتی رضا کیانیان اگرچه از نظر میزانسن و کارگردانی می‌تواند این معنا را داشته باشد که نمایش قبل از آمدن مخاطب شروع شده و ما مخاطبان وسط خواب شخصیت آندره به او اضافه شدیم، اما از نظر بازیگری کار سختی است، بی کنشی نسبت به کنش مخاطبی که کم‌کم به سالن اضافه می‌شوند.
کیانیان در این نمایش حس‌های متفاوت و متعددی را خلق می‌کند، لحظاتی که به نمایش جان داده و کشش لازم برای همراهی مخاطب را می‌سازد. بااین‌همه ترس اصلی‌ترین حسی است که او در بازسازی شکل‌های مختلف آن موفق است. ترس از دست دادن، ترس گم کردن و ترس گم‌شدن در تاریکی. او لحظاتی ترس‌های کودکی‌اش را بازی می‌کند، کودک می‌شود و مادرش را می‌خواهد، این لحظات با یک خطای بازیگر می‌تواند موجب خنده مخاطبان شود؛ اما او با آنکه تغییر لحن داده و کودک می‌شود؛ اما با نوع بازی، بافت تراژیک لحظه را درست بازسازی می‌کند.
دیگر تکنیک بازیگری کیانیان درآوردن نسبت شخصیت با زمان است؛ اگرچه زمان در ذهن آندره همچون پازلی به‌هم‌ریخته است، اما اثر زمان واقعی روی او و شدت زوال عقلش در بازی او استمرار یافته و در صحنه آخر تکمیل می‌شود. استمرار حس دو زمان ناپیوسته یعنی زمانی که در ذهن آندره وجود دارد و زمان روبه‌جلو و واقع در بازی کیانیان قابل‌تشخیص و رؤیت است.

عصر کرد

5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1839139

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/757775/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند

حتی اگر نباشی می آفرینمت!

انریکه: به پاریس آمده‌ام تا تاریخ‌سازی کنم!

ماتراتزی هم صعود اینتر به فینال را باور نداشت!

سیمئونه: باید به سطح اینتر و پی‌اس‌جی برسیم!

ژابی آلونسو: در پایان فصل از لورکوزن می‌روم

10 سیو برتر سری آ در ماه آوریل 2025

کارتال شاگردانش را به دو گروه تقسیم کرد

قهرمانی نکونام در مسابقات آزاد تفنگ

حضور جوکوویچ در ATP - 250 ژنو

بیانیه مس رفسنجان در پی اظهارات مالک باشگاه نساجی

معمای بزرگ داوری در هفته بیست و نهم لیگ برتر

حضور بیرق رضوی در کردستان بیانگر ارادت مردم به امام رضا(ع) است

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مسیر احیای اقتصاد اسلامی است

پیش‌بینی یک اقتصاددان از آینده اقتصاد با توافق و بی توافق/ افقه: آمریکا هم به توافق با ایران نیاز دارد

هفته آینده وزیر جدید اقتصاد به مجلس معرفی خواهد شد

معماری مالی نوین، پیش‌نیاز بازآفرینی در اقتصاد حمل‌ونقل هوایی است

اقتصاد کشور نیازمند جذب مشارکت‌های مردمی و دوری از زیاده‌خواهی‌ها

اعلام زمان معرفی وزیر جدید اقتصاد به مجلس

ایجاد منطقه آزاد مشترک با افغانستان و ترکمنستان

راه برون‌ رفت از «اقتصاد شرطی» تکیه بر توان داخلی است

پیش‌بینی یک اقتصاددان از آینده اقتصاد ایران با توافق و بی‌توافق

سرمایه‌گذاران با قناعت مسیر تولید داخلی را هموار کنند

هفته آینده وزیر پشنهادی اقتصاد به مجلس معرفی می‌شود

زمان معرفی وزیر اقتصاد جدید

حرکت تاریخی امام رضا(ع)از مدینه تا مرو زیربنای گسترش تشیع در ایران بود

مردم کرمانشاه که همیشه پشتیبان نظام بوده و شایسته توجه ویژه هستند

غزل زیبای سعدی

ترکیب نهایی و کهکشانی تیم عطایی برای لیگ قهرمانان

والیبال ژاپن در سال 2025 با دو کاپیتان از یک خانواده

پیگیری رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی در اصفهان

بازگشت سیدحسین حسینی به تمرین استقلال

چهار کشتی‌گیر برتر 5 وزن دوم جام تختی مشخص شدند

7 بازیکن جوانی که زودتر از حد انتظار به باشگاه‌های بزرگ پیوستند

سرمربی تیم اسپانیایی در بیمارستان بستری شد

وعده‌های آرتتا برای رقم زدن یک فصل رویایی با آرسنال

جنگ لواندوفسکی و امباپه در ال‌کلاسیکو

بیانیه باشگاه مس خطاب به مالک نساجی

خلیج فارس گهواره تمدن و هویت ایران

نمایش «این آدم‌های غریب» راهی جشنواره صحنه‌ای فتح خرمشهر شد

محرومیت علیرضا بیرانوند از آخرین بازی فصل

دعوت برادران دینی به عبادت و ذکر خدا از صفات مسلمان واقعی است

ساعات کاری ادارات کرمانشاه در تا پایان شهریورماه تغییر کرد

هواشناسی کرمانشاه: احتمال وزش باد شدید و رگبار بهاری در هفته آینده

سخنان دلنشین دکتر کاکایی

سخنان ارزشمند دکتر قمشه ای

توافق آلونسو و رئال مادرید برای عقد قراردادی 3 ساله

صلاح بهترین بازیکن فصل لیگ برتر شد

رقابت حساس سنگین وزن‌ها در اصفهان؛ زارع و معصومی یک گام تا فینال

گل اول تیم ملی فوتسال بانوان ایران به هنگ‌کنگ و خوشحالی پس از گل