عصر کرد

آخرين مطالب

به نام پدر، دختر و فراموشی/ تمام شدن قبل از مرگ اجتماعی

به نام پدر، دختر و فراموشی/ تمام شدن قبل از مرگ
  بزرگنمايي:

عصر کرد - نمایشنامه یک گره بنیادی دارد و تمام نمایش تابع آن گره است، عواطف و احساسات واقعی یک دختر نسبت به پدرش و تمام عواطف و احساسات مخدوش یک پدر نسبت به دخترش. پدر که روزگاری مردی مقتدر، حسابگر و با جنم بوده امروز از مختصات «بود» خودش هم ادراکی واضح ندارد، خودش را اشتباه تعریف می‌کند و با این حساب تکلیف دیگران مشخص است حتی عزیزترینشان، چه آن‌ها که هستند، چه آن‌ها که نیستند و چه آن‌ها که نبودند و حالا «هست» شدند.
نمایشنامه از منظر روایت ساده است و نیاز به پیچیدگی ندارد، چراکه فراموشی نقطه‌به‌نقطه و روزبه‌روز همه‌چیز را پیچیده می‌کند. تعلیق ظاهری اثر – حتی برای کسانی که نمایشنامه را نخوانده‌اند و فیلم را هم ندیده‌اند- در پرده سوم و چهارم از دست می‌رود؛ اما کشش در قلب نمایشنامه کماکان با کنش آدم‌ها نسبت به موقعیت، آشکار شده و ادامه می‌یابد. همه آدم‌های نمایشنامه «آن» دختر، «آندره»، «پییر» همسر «آن» و پرستارها و... می‌دانند که آندره درگیر زوال عقل شده است، امری که خود آندره نسبت به آن واقف نیست و درکی از آن ندارد، درعین‌حال تلاش می‌کند تا در مقام یک دانای کل به موضوعاتی نگاه کرده و آن‌ها را تحلیل کند، موضوعاتی که یا از آن‌ها آگاه نیست، (این‌که دچار زوال عقل شده و...) یا آگاهی‌اش را از دست داد (او در خانه‌ی خودش زندگی نمی‌کند و...) و در شکل سوم توهم و کژتابی‌ای نسبت به آگاهی و امر واقع دارد (آندره دختر دیگری ندارد بلکه این دختر زائیده زوال عقل اوست، دختر دومی دارد که هنرمند است و همیشه در سفر و...). این ندانستن‌های شخصیت اصلی نسبت به دانش آدم‌ها روی صحنه و مخاطبان نمایش؛ ایجاد کشش و ضرباهنگی درونی می‌کند و مخاطب کماکان سرنوشت تلخ و تراژیک آدمی که در زنده بودن، تمام شده را دنبال کند.
نمایشنامه کنش‌های بسیاری را با خلق موقعیت‌ها به وجود می‌آورد که در تعارض با دیالوگ‌های شخصیت‌هاست. صحنه‌هایی که آندره حضور دارد، می‌تواند محصول واقعیت نبوده بلکه خیال در حال فروپاشی آندره آن را نیمه‌کاره و نیمه‌تمام ساخته باشد. درحالی‌که «آن» دخترش تلاش می‌کند او را در لحظه «بود و اکنون» و واقعیت نگه دارد، کاری که تقریباً غیرممکن است.
اگر نقطه اصلی نمایشنامه را سیالیت، زوال عقل، فروپاشی و گم‌شدن حافظه که مجموعه‌ای است از خاطرات، دانش‌ها، احساسات و عواطف و باورها و... آروند دشت آرا در مقام کارگردان، طراح و طراح صحنه آن را در شکل دیوارهای سیال و قابل حرکت که فضاهای ذهنی و محل کنش آدم‌ها را می‌سازد؛ ترسیم کرده تجسد می‌بخشد.
معماری در میان همه هنرها در شکل غایی، هنری ثابت و غیر متحرک است. سایر محصولات هنری قابلیت جابجایی دارند، به عبارتی سیالیت و خیال هنرمند معمار در محصول هنریِ نهایی تقریباً غیرقابل جابجایی است، آنچه امروز در شکل برج‌های مسکونی و آسمان‌خراش‌ها تا خانه‌های کوچک و...، اولین شرط یک سازه معماری سکون و عدم انتقال است، حفظ کل بنا وجود ستون‌ها و دیوارهای غیرقابل جابجایی است. آروند دشت آرا برای تجسد و تصویرسازی زوال عقل، معماری – اینجا منظور دیوارهای ثابت خانه است- را شناور کرده و به حرکت درمی‌آورد تا آن عدم سکون ذهنی تصویر شود. معماری وقتی ثابت می‌شود که آندره به خانه سالمندان منتقل شده و دیوارها با پرسپکتیو رو به تاریکی و «هیچی» است که زوال عقل قبل از مرگ برای او می‌سازد.
میز شام و تکرار تصویر گلدان، بچه‌ها و... در پس‌زمینه و روی دیوارها نیز میزانسنی تصویری است که کارگردان آن را برای القا به مخاطب چیده است. تصویری که نقطه شروع یا لحظه اتفاق آن گم‌شده است و احتمالا انتهایی هم برای آن در دسترس و قابل تصور نیست.
سرفصل سوم بازی بازیگران است. سعید چنگیزیان حضوری صمیمی در صحنه دارد و بازی او است مکمل بازی دیگران است. «مارین ‌ون ‌هولک» با آنکه سرزمین و زبان مادرش غیرفارسی است اما روی صحنه آزادانه بازی می‌کند و «آن» را برای ما قابل دیدن کرده و فاصله‌ای با دیگر بازیگران برای مخاطب ایرانی ندارد.
بازی رضا کیانیان روی صحنه و در نقش پدر پر از نکات ریز و تکنیک‌های بازیگری است. او از هنگام ورود مخاطب روی صحنه است تا وقتی که مخاطب در جای خود قرار می‌گیرد. در این نمایش هر شب یکی از میهمانان و مخاطبان نکته‌ای می‌گویند و بعد نمایش با بیداری او آغاز می‌شود. این خواب و بی‌حرکتی رضا کیانیان اگرچه از نظر میزانسن و کارگردانی می‌تواند این معنا را داشته باشد که نمایش قبل از آمدن مخاطب شروع شده و ما مخاطبان وسط خواب شخصیت آندره به او اضافه شدیم، اما از نظر بازیگری کار سختی است، بی کنشی نسبت به کنش مخاطبی که کم‌کم به سالن اضافه می‌شوند.
کیانیان در این نمایش حس‌های متفاوت و متعددی را خلق می‌کند، لحظاتی که به نمایش جان داده و کشش لازم برای همراهی مخاطب را می‌سازد. بااین‌همه ترس اصلی‌ترین حسی است که او در بازسازی شکل‌های مختلف آن موفق است. ترس از دست دادن، ترس گم کردن و ترس گم‌شدن در تاریکی. او لحظاتی ترس‌های کودکی‌اش را بازی می‌کند، کودک می‌شود و مادرش را می‌خواهد، این لحظات با یک خطای بازیگر می‌تواند موجب خنده مخاطبان شود؛ اما او با آنکه تغییر لحن داده و کودک می‌شود؛ اما با نوع بازی، بافت تراژیک لحظه را درست بازسازی می‌کند.
دیگر تکنیک بازیگری کیانیان درآوردن نسبت شخصیت با زمان است؛ اگرچه زمان در ذهن آندره همچون پازلی به‌هم‌ریخته است، اما اثر زمان واقعی روی او و شدت زوال عقلش در بازی او استمرار یافته و در صحنه آخر تکمیل می‌شود. استمرار حس دو زمان ناپیوسته یعنی زمانی که در ذهن آندره وجود دارد و زمان روبه‌جلو و واقع در بازی کیانیان قابل‌تشخیص و رؤیت است.

عصر کرد

5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1839139

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/757775/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمانی که بعد از نیم قرن فراموشی، پرخواننده شد

مومنی: من قربانی موفقیت باشگاه شدم!

محمد مومنی: آقای نظری‌جویباری از چند صدا شدن تصمیمات باشگاه باید جلوگیری کنند

قرعه‌کشی لیگ آزادگان اواسط مرداد انجام می‌شود/ ورزشگاه جدید آریو و میزبانی نکردن قشم!

لشگری: منتظر اعلام لیست بازیکنان از سوی وحید هاشمیان هستیم

رونمایی سپاهان از بدل شهریار مغانلو!

مدیران استقلال خوزستان شفاف با مردم صحبت کنند/ تیم آینده مبهمی دارد

سرپرست باشگاه چادرملو: تیم‌های پولدار بازیکنان را وسوسه می‌کنند/ تا آماده شدن ورزشگاه نصیری در تهران میزبانی می‌کنیم

هک اینستاگرام ستاره سابق الهلال جنجالی شد

هافبک جدایی‌‎طلب با ملوان تمرین کرد!

رحمتی سرانجام در خرم‌آباد معرفی شد

اظهارات مهم سخنگوی قوه قضاییه؛ از شناسایی شبکه‌های دشمن در داخل تا فرار برخی از زندانیان اوین

نوشته سردار شهید ایزدی 2 روز پیش از شهادت

اعتراف بی‌بی‌سی به آسیب شدید و 15 میلیون دلاری به پایگاه العدید

معرفی 6 حقوقدان برای عضویت در شورای نگهبان به مجلس؛ زمان رای گیری مشخص شد

پس انداز سلامتی در بانک خون بند ناف

مدیرعامل فجرسپاسی: ورزشگاه پارس به لیگ برتر می‌رسد/ 2 بازیکن مطرح و 3 سرباز جذب می‌کنیم

تیم کهکشانی ایتالیا برای هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال

ستاره لیگ ایران به ترکیه کوچ کرد!

پیروزی سخت والیبال نوجوانان ایران مقابل اندونزی

محمد دایی: باشگاه و هواداران باید از هاشمیان حمایت کنند

فلیک آب پاکی را روی دست‌های تراشتگن ریخت؛ دنبال تیم باش!

اعتراف دورسون: هم پول دادم هم فحش خوردم!

خطر سقوط والیبال نشسته در رنکینگ جهانی/ پرچمی که می‌توانست در آمریکا بالا برود

بهترین گل‌های فصل لیگ برتر با شوت راه دور

بهروز عطایی و یک اعتراف تلخ: این کارم اشتباه بود

صفحه اول روزنامه‌های کرمانشاه در 21 تیرماه

ارائه گزارشی از دیدار مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد با خانواده شهدای اقتدار به استاندار یزد

عامل تروریستی وابسته به سرویس بیگانه در مازندران دستگیر شد

آیا حمله به زندان اوین سبب حذف جاسوسان اسرائیل شد؟

واکنش مشاور رهبر انقلاب به طرح موضوع عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور

بازگشت سرمربی خوشنام به لیگ برتر

سفر نماینده استقلال به روسیه برای مذاکره با لژیونر ایرانی

خط و نشان وحید هاشمیان برای رختکن پرسپولیس با ارونوف

بن‌بست در پروژه بازگشت علی کریمی به استقلال

اعتراف جالب رسانه لهستانی درباره تیم ملی ایران

قلی زاده غایب بزرگ لخ پوزنان در سوپرجام لهستان

گرت بیل: ژابی از کنار گذاشتن هیچ ستاره‎‌ای نمی‌ترسد

دروازه‌بان باتجربه به تیم جدید می‌رود

تیم عربستانی دست روی گزینه میلان و یووه گذاشت

نتایج ملی‌پوشان ایران در پنج وزن نخست؛ صعود سه کشتی‌گیر به نیمه نهایی

لیموچی عصا را کنار گذاشت

حیدری : فوتبال ایران به ساپینتو بدهکار است

امیرحسین اسفندیار به تیم والیبال «چلم» لهستان پیوست

عبدالرضا داوری: تندروها دنبال احیای پروژه انسدادند

گزارش سردار جلالی به سرلشکر موسوی درخصوص جنگ

تصاویری از منزل تخریب شده دانشمند شهید باکویی که همراه خانواده‌اش به شهادت رسید

سخنگوی قوه قضاییه: شبکه‌های دشمن در داخل شناسایی شدند

چشمی بدون قرارداد در تمرین استقلال!

مدافع استقلال روزهای تلخ را فراموش کرد