عصر کرد

آخرين مطالب

آیا انسان‌ها هرگز در صلح زندگی کرده اند؟ مقالات

آیا انسان‌ها هرگز در صلح زندگی کرده اند؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - بر اساس تخمینی صورت گرفته فرآیند‌های زمین شناسی زمین از هر یک میلیارد تنها یک استخوان را فسیل می‌کند، در نتیجه، یافتن شواهد خشونت بر روی آن استخوان‌هایی که دست نخورده باقی مانده اند.

برای میلیون‌ها سال رودخانه اِبرو از کوه‌های ناهموار کانتابریای اسپانیا به سمت جنوب سرازیر شده و دره‌ای وسیع را ایجاد کرده است. در میان تاکستان‌های وسیع آن منطقه چشم‌انداز به سمت شهر‌های قرون وسطایی بالای تپه بالا می‌رود. لاگواردیا به دلیل دیوار‌های بلند، سنگفرش‌ها و انبار‌های شراب غار مانندی که دارد شناخته شده است.
با این وجود، عظمت روستایی آن شهر تاریخ، عمقی از خشونت را پنهان می‌کند. بیش از 2000 سال پیش در آن منطقه قبایل سِلتی چندین دهه جنگ انجام دادند که بخشی از آخرین موضع گیری وحشیانه علیه رومیان مهاجم بود. چند سال پیش درست بیرون دیوار‌های آن شهر کارگران یک پروژه ساختمانی مشغول کار با بولدوزر بودند که حین کار به طور اتفاقی استخوان‌هایی را مشاهده کردند. باستان‌شناسان به محل اعزام شدند.
بررسی دقیق از طریق پاک کردن بقایا با قلم مو نشان داد که نه تنها یک اسکلت بلکه 90 اسکلت انسان و 200 قطعه دیگر در آنجا وجود داشت که همگی مربوط به بیش از 5 هزار سال پیش بودند. تجزیه و تحلیل جدیدی از این مکان به رهبری «ترزا فرناندز کرسپو» باستان‌شناس این استخوان‌ها را در میان دیدنی‌ترین یافته‌های انسان‌شناسی در جنگ‌های انسانی قرار می‌دهد.
مردم‌شناسان برای نزدیک به یک قرن می‌خواستند بدانند مردم چه مدت درگیر خشونت گروهی سازمان یافته بوده اند.
این یک تحقیق بیهوده باستانی نیست. برای بسیاری از افراد این پرسش به ماهیت انسان مربوط می‌شود که با جنگ‌های ویرانگر در اروپا، خاورمیانه و نقاط دیگر جهان، بیش‌تر طنین‌انداز شده است. اگر جنگ بین انسان‌ها اخیرا آغاز شده باشد ممکن است بتوانیم آن را به دلیل شرایط متغیر یا عوامل تاثیرگذار فرهنگی مقصر بدانیم. با این وجود، اگر جنگ از زمان پیدایش گونه ما یا پیش از آن در تاریخ تکاملی‌مان با ما بوده ممکن است جدا کردن آن از شرایط انسانی دشوار باشد.
از آنجایی که جنگ طبق تعریف خشونت سازمان یافته است برخی از انسان‌شناسان اولیه بر این باور بودند که جنگ توسط اولین جوامع در مقیاس بزرگ و کم تحرک ابداع شده است. کتیبه‌های هیروگلیف به ما می‌گویند که بیش از 5000 سال پیش اولین فرعون مناطق بالادست و پایین دست دلتای نیل را فتح کرد تا قدرت خود را بر مصر تثبیت کند و قبایل را وادار به تبعیت سازد.
یک شعر سومری نشان می‌دهد که چند قرن پس از آن گیلگمش پادشاه از محاصره اوروک (جنوب عراق امروزی) اولین شهر جهان جلوگیری کرد. با این وجود، یافته‌های جدید در لاگاردیا و سایر مکان‌ها در سرتاسر سیاره زمین اکنون نشان می‌دهند که جنگ‌ها در شهرک‌های کشاورزی در مقیاس کوچک نیز رخ می‌داد.
"مه جنگ" دید ما را نسبت به درگیری‌های دور مخدوش می‌سازد. زمانی که باستان‌شناسان سعی می‌کنند به ماقبل تاریخ نگاه کنند این مه غلیظ و تقریبا غیر قابل نفوذ می‌شود. بر اساس تخمین فرآیند‌های زمین‌شناسی، زمین از هر یک میلیارد تنها یک استخوان را فسیل می‌کند. در نتیجه، یافتن شواهد خشونت بر روی آن استخوان‌هایی که دست نخورده باقی مانده‌اند می‌تواند یک چالش باشد. نوک پیکانی که در یک دنده فرو رفته است واضح است، اما چنین یافته‌هایی نادر هستند.
باستان شناسان باید به دنبال شکستگی‌های جمجمه یا «آسیب‌های ناشی از زخم» روی ساعدی باشند که فرد برای دفاع از خود در آخرین لحظات عمرش آن را بالا برده است. باستان‌شناسان در دهه‌های اخیر آموخته‌اند که آسیب‌های وارد شده توسط یک چماق سنگین را از ترک‌های ناشی از تجزیه استخوان‌ها که به مرور زمان شکننده شده‌اند تشخیص داده و میان آن دو تمییز قائل شوند.
حتی در مواردی که دانشمندان اسکلتی را از فردی پیدا می‌کنند که به وضوح مشخص است با پایان خشونت‌آمیز مواجه شده همیشه نمی‌توانند مطمئن باشند که ضربه مهلک توسط یک جنگجو از یک قبیله همسایه وارد شده چرا که این احتمال وجود دارد که ضربه از سوی یک رقیب عشقی یا برادری حسود وارد آمده باشد. در اختیار داشتن اسکلت‌های زیاد به فهم این موضوع که آیا با شواهدی از جنگ روبرو هستیم یا خیر کمک می‌کند.
هنگامی که فرناندز کرسپو و تیم تحت رهبری‌اش جمجمه‌ها را بررسی کردند 107 جراحت یافتند که در وهله نخست نشان می‌داد ضربه‌هایی به بالای سر وارد شده بودند.
هم چنین، آنان 22 شکستگی اندام را پیدا کردند. احتمال این که اسکلت‌های مردانه دارای این نشانه‌های آسیب مشخص شوند بسیار بیش‌تر از اسکلت‌های زنان بود. «الیزابت آرکوش» باستان‌شناس جنگ در دانشگاه پیتسبرگ می‌گوید: «این یک شاهد و مدرک زیباست. مقیاس این برخورد خشونت‌آمیز واقعا چشمگیر است».
زمانی که کشتار‌ها رخ داده بودند هنوز تاکستان‌ها در اطراف لاگاردیا وجود نداشتند، مردم آن منطقه پیش‌تر گندم و جو کاشته بودند.
فرناندز کرسپو معتقد است که گروه‌هایی از کشاورزان هر کدام در قالب چند صد نفر درگیر منازعه‌ای طولانی مدت شدند که قربانیان آن نزاع آن گور دسته جمعی را پر کردند. اگر چنین است آنان از سنتی پیروی کرده‌اند که هزاران سال قدمت داشت.
ما می‌دانیم که جنگ بین گروه‌های کشاورزی رقیب حداقل 2000 سال پیش از کشتار در خارج از لاگواردیا در سه مکان در آلمان رخ داده بود و مربوط به فرهنگ لینربندکرامیک* Linearbandkeramik بود که تصور می‌شود اعضای آن اولین کشاورزان ساکن در اروپای مرکزی بوده اند.
در یک سایت مربوط به فرهنگ لینربندکرامیک در جنوب غربی نورنبرگ کنونی باستان‌شناسان بقایای اسکلت 34 نفر را در جایی که به آن گودال مرگ تلهایم می‌گویند پیدا کردند.
تقریبا نیمی از بقایا متعلق به کودکان بودند و تقریبا در تمام بقایای کشف شده ضربه‌هایی بر بالای سر دیده می‌شد که به احتمال ناشی از ضربه توسط یک ابزار ضخیم شبیه به بیل بوده است. در یکی دیگر از سایت‌های مربوط به فرهنگ لینربندکرامیک در شمال شرقی فرانکفورت بقایای بیش از 25 بزرگسال و کودک کشف شد که به نظر می‌رسید قتل عام شده بودند.
گور‌های مربوط به آن فرهنگ معمولا شامل تنها یک جسد بوده که به صورت آیینی از آن مراقبت شده و در بسیاری از موارد دفن فرد همراه با وسایل‌اش صورت گرفته است. در اعضای بدن بقایای اجساد، شواهدی از شکنجه یا حداقل مثله کردن پس از مرگ وجود داشت. 
در هرکسهایم مکانی مهیب‌تر در جنوب آنجا استخوان‌های متعلق به حدود 500 نفر وسط یک روستای بزرگ مربوط به فرهنگ لینربندکرامیک کشف شد. جمجمه‌ها به طور سیستماتیک شکافته می‌شدند و طبق یک تفسیر صورت گرفته قبل از پرتاب شدن در یک گودال بیضی شکل اندام‌ها به طور خاص برای استخراج مغز بریده شدند.
سوابق باستان‌شناسی ما از دوران اولیه کشاورزی ناکامل است به همین دلیل قابلیت تعمیم دهیِ وجود خشونت در آن دوره بسیار دشوار است. زمانی که به شکارچیان 10000 سال پیش می‌پردازیم این موضوع خود را بیش‌تر نشان می‌دهد.
نه تنها از زمانی که مردم آن فرهنگ‌ها روی زمین راه می‌رفتند هزاره‌های بیش‌تری می‌گذرد بلکه مردم کوچ‌نشین تمایل داشته‌اند میراث مادی باریک‌تری از خود به جای بگذارند. آنان قلعه‌ها و مکان‌های دفاعی کم‌تری ساختند. اسلحه‌های آنان ابزار‌های شکار تغییر کاربری داده شده بودند به این معنی که هیچ کدام نشان دهنده خشونت نیستند.
12 اسکلت که از حفر یک مکان 10 هزارساله در ناتاروک در کنیا به دست آمده که تنها شواهد مطمئنی از جنگ را نشان می‌دهد که از آن دوره به ما رسیده است. بقایا نشان می‌دادند که ده‌ها نفر با توسل به خشونت کشته شده بودند. در یک جمجمه کشف شده هنوز یک تیغه ابسیدین درون آن وجود داشت.
دو اسکلت دیگر که متعلق به یک مرد و یک زن در ماه‌های آخر بارداری‌اش بودند نشانه‌هایی از بسته شدن اجساد را نشان می‌دادند. مجموعه بزرگ دیگری از اسکلت‌ها در سایتی تقریبا 13000ساله در سودان امروزی پیدا شد، اما استخوان‌ها در یک گورستان دفن شده‌اند و اگرچه به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها با جسمی تیرمانند (تیر پرتاب شده از کمان) قطع شده‌اند در مورد این که چه تعداد از آنان قربانی جنگ بوده‌اند اختلاف نظر دارند.
در دوره زمانی پیش از 15 هزار سال پیش زمانی که سرمای عمیق پلیستوسن سرانجام پایان یافت هیچ مکان متقاعد کننده‌ای برای تلفات جمعی به دست ما نرسیده است. در طول عصر یخبندان انسان‌های مدرن تکامل یافتند و صد‌ها هزار سال را صرف گسترش قلمرو به هر قاره‌ای جز قطب جنوب کردند، اما هیچ گودالی از جمجمه‌های شکسته شده از خود به جای نگذاشتند.
برخی از مفسران به غیبت جالب جنگ در هنر عصر غارنشینی اشاره کرده‌اند و در مقابل آن چه دیده می‌شود مقدار زیادی از خشونت انسان بر حیوان است. هنر صخره‌ای مربوط به دوره‌های اخیر شامل صحنه‌هایی از تیراندازی انسان‌ها به یکدیگر است و البته جنگ در نمادنگاری مصریان باستان و تقریبا در تمام تمدن‌های بزرگ آن زمان، ثابت بود.
با این وجود، شواهد مبنایی که بتوان به آن استدلال کرد اندک هستند. چند نقاشی غار از عصر یخبندان به ما رسیده و دانشمندانی که آن‌ها را مطالعه می‌کنند در مورد هدف فرهنگی آن نقاشی‌ها اتفاق نظر ندارند. در غیاب بقایای مادی دیگر انسان‌شناسان سعی کرده‌اند از طریق قیاس به استدلال بپردازند.
آنان شکارچیان-گردآورنده‌های اخیر را در مکان‌هایی مانند استرالیا، قطب شمال و گینه نو بررسی کرده‌اند به این امید که رفتار آنان ممکن است چیزی در مورد اولین اجداد انسان عشایری به ما بگوید. این رویکرد محدودیت‌های خود را دارد نه صرفا بدان خاطر که فرهنگ آن مردم از عصر یخندان تکامل یافته است بلکه به دلیل آن که نمونه‌ای کوچک است.
موضوعی که مسئله را پیچیده‌تر می‌سازد آن است که مردم‌شناسان دریافته‌اند که تمایل یک قبیله به جنگ ممکن است به این بستگی داشته که آیا مردم آن در نزدیکی شکارچیان دیگر زندگی می‌کردند یا در نزدیکی یک شهرک کشاورزی.
دانشمندانی که به دنبال ماهیت جنگی اساسی در دودمان نخستی‌های ما بوده‌اند نیز از سوابق مختلف ناامید شده اند. شامپانزه‌ها حملاتی را انجام می‌دهند که طی آن گروه، یک فرد ضعیف یا منزوی را در قلمرو همسایه می‌کُشند، اما آنان عمدتا زمانی این کار را انجام می‌دهند که با احتمال بسیار کمی برای آسیب دیدن خود مواجه باشند.
برخلاف فرهنگ‌های جنگجوی انسانی به نظر نمی‌رسد که از خودگذشتگی در میان شامپانزه‌ها به طور فردی با دستیابی به موقعیت پاداش رخ داده باشد. حتی اگر قبول کنیم که شامپانزه‌ها جنگجو هستند آنان تنها خویشاوندان موجود ما نیستند.
بونوبو‌ها یا شامپانزه‌های کوتوله از نظر ژنتیکی تقریبا به ما نزدیک هستند و به نظر نمی‌رسد که در حملات یا همان درجه از خشونت ائتلافی مانند شامپانزه‌ها شرکت کنند.
به طور قابل توجهی تعداد کمی از حیوانات دیگر در خشونت سازمان یافته شرکت می‌کنند، اما برخی از آنان این کار را انجام می‌دهند. گرگ‌ها در جریان اختلافات سرزمینی حملات مرگباری را به گله‌های دیگر انجام می‌دهند.
مورچه‌ها ارتش‌های عظیمی را برای حمله به مستعمرات رقیب بسیج می‌کنند و حتی برده می‌گیرند. اما این موجودات حتی از پستانداران همکار ما بر روی شاخه‌های دورتری از درخت زندگی می‌نشینند. در نتیجه، رفتار آنان نمی‌تواند به ما بگوید که آیا جنگ بر ما تحمیل شده است یا خیر.
آن چه ما را از سایر گونه‌ها بیش‌تر متمایز می‌سازد «انعطاف‌پذیری فرهنگی» مان است. ما همیشه در حال تغییر هستیم حتی گاهی اوقات تغییری برای بهتر شدن. ما تا حد زیادی از برده داری عمدی دست کشیده ایم. ما راه‌هایی برای پایان دادن به دشمنی‌های خونی که صد‌ها میلیون نفر را درگیر کرده بود پیدا کرده ایم. جنگ ممکن است ستون اصلی و بلند مدت زندگی بشری بوده باشد میراثی از عمیق‌ترین گذشته ما. اما با این وجود، هر نسلی باید تصمیم بگیرد که آیا به انتقال آن ادامه می‌دهد یا خیر.
* فرهنگ سفالکاری خط راست یک افق باستان شناختی در اروپای دوران نوسنگی است که در فاصله سال‌های 4500 تا 5500 پیش از میلاد مسیح در اوج شکوفایی خود بود. تمرکز این فرهنگ در دانوب و راین بود. این فرهنگ نماینده رویدادی بزرگ در گسترش اولیه کشاورزی در اروپا بود. سفال‌هایی که وجه تسمیه این فرهنگ هستند جام ها، کاسه ها، کوزه ها، و پارچ‌های ساده بدون دسته را شامل می‌شدند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/757306/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متحد نبودن امت اسلامی عامل گسترش دامنه جنایات رژیم جعلی صهیونی

بهره برداری از طرح بهسازی بافت روستای وصی سنندج

چشم‌ انتظاری برای یاسمین در سی‌ امین یادواره شهدای دودانگه ساری

کیفیت پایین نان سنگک در سنندج

تداوم ناپایداری‌های جوی و دریایی در استان

کردستان باید حق خود را از توسعه دریافت کند

ساماندهی فاضلاب‌ روستاهای بالادست سدهای استان

حفاری غیرمجاز در گورستان تاریخی زاگرس سنندج

پیکر پاک پدر شهید خادمی با حضور مدیر کل بنیاد مازندران در کیاسر ساری تشییع شد

برگزاری دوره بازآموزی اخلاق پزشکی

40 درصد جمعیت کردستان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

غار کرفتو در آستانه جهانی شدن

کاهش 30 درصدی خرید گندم به دلیل خشکسالی

نشست رئیس اپراتور تلفن همراه کیش و مدیر مخابرات استان هرمزگان

بیش از 220 درخواست در میز خدمت بنیاد شهید و امور ایثارگران اردبیل بررسی شد

جلسه شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با حضور مسئولان ستاد مرکز برگزار شد

دیدار رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و مسئولان بنیاد شهید با خانواده «شهیدان ساداتی و هاشمی تبار»

برگزاری دومین نوبت کنکور در کردستان

بازدید مدیر کل بنیاد مازندران از گلزار شهدای روستای پنجک مرزن آباد چالوس

تأکید معاون رئیس‌جمهور بر احیای 70 هزار واحد تولیدی و توسعه روستاها

تداوم وزش بادهای جنوب شرقی و ناپایداری‌های محلی در هرمزگان

ضرورت حفظ امنیت روانی مردم در جنگ شناختی

بی سرانجامی طرح جامع مطالعات منطقه آزاد تجاری مریوان

حرکت به سوی استانداردهای نوین گردشگری در پلاژهای کیش

بازدید مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش از اداره تأمین اجتماعی

دومین جلسه پدافند غیرعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

دیدار مدیر کل بنیاد مازندران با خانواده شهید سلیمانی در روستای جلیکان بخش چمستان نور

روحانیون همبستگی را در جامعه تقویت کنند.

نارضایتی مردم از بی کیفیتی نان سنگک

آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از سد چراغ و یس سقز به شهر بانه

نقش‌آفرینی تشکل‌های ایثارگری در جنگ نرم و انسجام ملی مورد تأکید قرار گرفت

غار کرفتو، در آستانه جهانی شدن

تداوم گرما و ناپایداری‌های جوی در هرمزگان

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده «سردار شهید حسین سلامی»

سیاهه جنایت‌های آمریکا علیه ایران

ضرورت مرمت پل های تاریخی

روایت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از مظلومیت خانواده‌های شهدای حمله رژیم صهیونیستی

برداشت 46 هزار تن گیلاس، آلبالو و زردآلو

خدمات نوین بهزیستی در جزیره کیش

همایش سفیران سلامت در سنندج

بیش از هفت هزار مددجوی بهزیستی در انتظار مسکن

پایگاه خبری خلاقیت گزارش می دهد/ تحول دیجیتال در صنعت بیمه با اپلیکیشن دی دار

اقتصاد سرآمد آنلاین گزارش می دهد/ حفاظت حرفه‌ای از دارایی‌ها؛ بیمه آتش‌سوزی دی، انتخابی مطمئن برای فردا

نقش ولی فقیه در کشور تعیین کننده است

نخستین گردهمایی توجیهی رؤسای ادارات آموزش بنیاد شهید «منطقه 1» کشور برگزار شد

دیدار مدیر کل بنیاد مازندران با خانواده پاسدار شهید مجید آل ابراهیم در چالوس

آغاز همکاری بیمه دی و فدراسیون فوتبال از امروز

کوسه های جزیره کیش؛ زیبا و بی خطر

سازمان منطقه آزاد کیش به دنبال توسعه تولید برق از انرژی خورشیدی/ رشد بی‌سابقه سرمایه‌گذاری در جزیره

حجاب و عفاف یکی از مهمترین وصایای شهدا بوده است/ خطر دوگانگی ارزشی یکی از تهدیدهای هویتی است