عصر کرد

آخرين مطالب

«بی‌رویا» بی‌مایه‌ترین فیلم تاریخ سینماست؟ اجتماعی

«بی‌رویا» بی‌مایه‌ترین فیلم تاریخ سینماست؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - بی‌رویا در طراحی صحنه ناشیانه عمل می‌کند. طناز طباطبایی در سکانسی سر میز صبحانه در خانه‌اش بوت ساقدار پوشیده است.گویی بازیگر عجله داشته و می‌خواسته پس از گرفتن این سکانس صحنه را فیلمبرداری را ترک کند.
«بی‌رویا» یکی دیگر از مجموعه‌ فیلم‌هایی است که به صورت ناگهانی و قبل از اکران عمومی در فضای مجازی منتشر شد.
این فیلم در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و پس از چندی در بخش افق‌های فستیوال ونیز حضور پیدا کرد.
این فیلم می‌توانست در مجاری رسمی اکران و یا اکران آنلاین شود. فیلم آرین وزیردفتری از هیچ خط قرمزی عبور نکرده و برای اکران با مشکلی در سازمان سینمایی واجه نشد. اما با توجه به مضمون فیلم ، احتمالا سازندگان اثر به این نتیجه رسیده‌اند که فیلمی بشدت ضعیف تولید کرده‌اند و در اکران عمومی شکست سختی خواهند خورد و شاید این موضوع یکی از دلایل انتشار ناگهانی فیلم باشد.

عصر کرد

حضور این فیلم ضعیف در فستیوال ونیز با تعجب همگانی اهالی سینما و رسانه مواجه شد. در بخش افق‌های این جشنواره جایزه اصلی به جنگ جهانی سوم (هومن سیدی) تعلق گرفت. اگر این فیلم استحقاق حضور در ونیز را داشت پس از حضور در این فستیوال در سایر جشنواره‌های جهانی نمایش داده می‌شد یا در جشنواره‌های محلی موفق به کسب جوایزی می‌شد. پس از فستیوال ونیز عملا فیلم به فراموشی سپرده شد و هیچ اتفاق مهمی برای برای نسخه ایرانی زندگی دوگانه ورونیکا نیفتاد.
در شرایط کنونی اکران عمومی فیلم و تماشای آن در سینما می‌توانست به زجرآورترین رویدادهای سینمایی سال تبدیل شود. همه عناصر اصلی فیلم کاملا از جمله بازی بازیگران، طراحی صحنه ، گره افکنی و گره گشایی دراماتیک اثر، دم دستی و شلخته است.

عصر کرد

فیلم «بی‌رویا»، نمادی از «بی»تجربگی، «بی‌» محتوایی، «بی‌» منطقی دراماتیک و ... است.
تجمیع همه موارد در یک اثر نیازمند یک تبحر خاص است. داستان فیلم آنقدر بدون مایه است که نمی‌توان آن را یک اثر سینمایی بلند توصیف کرد. «» با تماشای زندگی دوگانه ورونیکا و فیلم جاده مالهالند تلاش کرده فیلمی شبیه این آثار بسازد اما نهایت تلاش او، به نمونه جهان سومی عقب‌افتاده‌ای در عالم سینما تبدیل شده است.
از ضعف‌های مشهود فیلم می‌توان به مراسم تولد در این فیلم اشاره کرد. در سکانس‌های تولد می‌بینم که چنین مراسمی با حضور نهایتا 10 نفر در حال برگزاری است اما صدای جمیعتی انبوهی شنیده می‌شود. برای تماشای سکانس تولد مخاطب با دست کم نمونه‌های فراوانی از قرص های اعصاب را به همراه داشته باشد تا بتواند ناله‌های، خونسردی بی دلیل و عصبانیت را تماشا کند.

عصر کرد

فیلم نه آغاز می‌شود و نه ادامه پیدا می‌کند و نه به پایان می‌رسد. در سکانس آغازین صابر مشغول یاد دادن دوچرخه سواری به همسر خویش است. این سکانس برای شروع یک برنامه صبحگاهی از شبکه استانی نیز ضعیف محسوب می‌شود. چگونه مخاطبی که با چنین سکانس‌های بدوی ماقبل تلویزیونی روبرو می شود باید زمانش را برای تماشای این اثر صرف کند؟
حتی در پایان اثر که همسر واقعی رویا با بازی ، وارد روایت می‌شود، به شیوه‌ای با همسر واقعی‌اش برخورد می کند که گویی که نزدیک به یک ربع ساعت گمشده است و نه مدت طولانی. زن او را آنقدر او را غریبه می‌پندارد که کارگردان مجبور می‌شود در صحنه های مشترک تمرکزخود را بیش از روی کاراکتر طناز طباطبایی صرف کند.

عصر کرد

این اثر در فیلمبرداری و دکوپاژ آنقدر ضعیف است که یک زوم‌بک ناشیانه از روی آگهی ترحیم در سکانس مسجد را می‌توان به عنوان نقطه ضعف تکنیکی مشهود کارگردان در کارنامه‌اش ثبت کرد. استفاده از این زوم‌بک تاکنون در هیچ فیلم سینمایی استانداری سابقه نداشته است.
زوم‌بک و اسلوموشن‌های غیرسینمایی و ضد تکنیکی در سینمای ایران بی‌شمار توسط کارگردان‌هایی استفاده می‌شود که هنوز تفاوت مدیوم سینما و تلویزیون را نمی‌دانند.
کارگردان این فیلم بار دیگر نشان داد که با درآوردن اطوار فیلمسازان صاحب سبک نمی‌توان مضمون و محتوای ولنگار و لنگان اثر را سر و سامان داد.
بی‌رویا در طراحی صحنه هم آنقدر ناشیانه عمل می کند که طناز طباطبایی در سکانس صبحانه، سر میز بوت ساقدار پوشیده است! گویی بازیگر عجله داشته و می‌خواسته پس از گرفتن این سکانس صحنه را فیلمبرداری را ترک کند.
امروزه حتی اسکیموها نیز در خانه‌شان بوت ساقدار نمی‌پوشند! و حالا بازیگری را با بوت ساقدار در نماهای داخلی در فضای پاییزی سینمای ایران می‌بینیم. نکته جالب‌تر این است که کاراکتر زیبا با بازی نیز در همین سکانس کلاه پشمی به سر دارد. یا در سکانس دیگری همسر واقعی رویا مجتبی فلاحی هنگام شام، شال گردنش را داخل رستوران دور گردنش پچیده است.
این فیلم از دو سلبریتی، صابرابر و طنازطباطبایی و یک نیمه سلبریتی «شادی کرم‌رودی» (همسر کارگردان) بهره‌ می‌برد و گویی فیلم برای همسر کارگردان ساخته شده تا او هم به یک سلبریتی کامل تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/742637/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقابله با جنگ اقتصادی نیازمند کار جهادی مسئولان است

دانشجویان بسیجی، منادیان جهاد تبیین علمی و عملی

شهید استوار مبتکری خلاق بود که در هر صحنه‌ای حضور داشت

موش به اندازه دلفین باهوش است؟

(ویدئو) خوانندگی محسن تنابنده در پشت صحنه سریال شاهگوش

مجوز مدارس غیردولتی در کردستان با دقت و حساسیت صدور شود

بزودی، بهره برداری از خانه محیط زیست در رباط پشت بادام

تشدید برخورد با عاملان تیراندازی و قاچاقچیان سلاح در کرمانشاه

کشف زمین خواری 200 میلیاردی در رباط کریم

یک روز بد برای گولسیانی؛ سمبل قهرمانی پرسپولیس، تبدیل به مظهر شکست شد

ایران قدرت برتر و بازیگر اصلی صحنه در منطقه است

دستگاه قضائی و پلیس 2 نهاد امنیت‌آفرین

تشدید برخورد با تیراندازی و قاچاق سلاح در کرمانشاه

راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن قروه نیازمند 200 میلیارد تومان است

جشن روز دانشجو در دانشگاە کردستان/دانشجویان چه مطالباتی از مسئولان دارند؟

نمایشگاه عکس گروهی عکاسان در بانه گشایش یافت

تکمیل ایستگاه راه آهن قروه نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار است

برگزاری رقابت‌های ورزشی ویژه افراد دارای معلولیت در محلات منطقه22

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: وظیفه اصلی دانشجو دیده‌بانی و بصیرت‌بخشی است

برگزاری پویش مستورا در شهرستان هرسین

تبعید در انتظار مجرمان جرائم خشن

مظهر صلابت ایران اسلامی مشارکت حداکثری در انتخابات است

پذیرش بیمار در مرکز پت اسکن بیمارستان امام رضا(ع) آغاز شد

کرمانشاه میزبان اردوی تیم ملی شمشیر بازی

️پیکر شهید مدافع حرم، سید مصطفی صادقی در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) آرمید

تولید انحصاری 6 قلم دارو مورد نیاز کشور در دانش بنیان‌های کرمانشاه

آغاز طرح مطالبه وظایف دستگاه‌های اجرایی توسط پلیس

کشف لوازم یدکی غیر استاندارد خودرو در مریوان

میز خدمت ستاد ارتباطات مردمی در استان البرز برگزار شد

تشدید برخورد با ‌قاچاقچیان سلاح و مهمات در کرمانشاه‌

ضرورت هم افزایی دستگاه‌های خدمت‌رسان در حادثه‌ها

کاهش 20 درصدی سرقت‌های مهم در استان کرمانشاه

لزوم هم‌افزایی دستگاه قضا و پلیس برای ایجاد امنیت عمومی جامعه

توسعه طرح ترویجی کشاورزی در مریوان ضروری است

مانورهای مدیریت بحران، گامی برای افزایش تاب‌آوری صنعت آب و برق

روایت تسنیم از یادواره‌ای برای همرزم حاج قاسم شهید پاشاپور

اختصاص 100 میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز مجتمع توانبخشی ایثارگران البرز

دانشجو الگویی برای جامعه

توسعه بخش‌های زیر ساختی و حمل ونقل به تلاش جهادی نیاز دارد

شیرخوارگاه معتضدی ظرفیت نگهداری 50 کودک را دارد

نمایش ویژه ایام فاطمیه در تماشاخانه مهر روی صحنه می‌رود

فیلم| کنه‌خوار با موهای ایمپالا صاحب سبیل شد!

اهدای اعضای بدن جوان سنندجی به 8 نفر زندگی بخشید

احداث دهکده لجستیک در منطقه آزادماکو

دومین روز میز خدمت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز همزمان با سفر ریاست جمهور به استان البرز

استان البرز یکی از استان‌های فعال کشور ازنظر جمعیت ایثارگری است

جهادگران تبیین همچون رزمندگان دفاع مقدس هستند

کاهش 15 درصدی حوادث ناشی از کار در استان کرمانشاه

تبعید در انتظار مجرمان خشن کرمانشاه

از ظرفیت اربعین برای اقدامات فرهنگی بهره گرفته شود