عصر کرد

آخرين مطالب

«بی‌رویا» بی‌مایه‌ترین فیلم تاریخ سینماست؟ اجتماعی

«بی‌رویا» بی‌مایه‌ترین فیلم تاریخ سینماست؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - بی‌رویا در طراحی صحنه ناشیانه عمل می‌کند. طناز طباطبایی در سکانسی سر میز صبحانه در خانه‌اش بوت ساقدار پوشیده است.گویی بازیگر عجله داشته و می‌خواسته پس از گرفتن این سکانس صحنه را فیلمبرداری را ترک کند.
«بی‌رویا» یکی دیگر از مجموعه‌ فیلم‌هایی است که به صورت ناگهانی و قبل از اکران عمومی در فضای مجازی منتشر شد.
این فیلم در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و پس از چندی در بخش افق‌های فستیوال ونیز حضور پیدا کرد.
این فیلم می‌توانست در مجاری رسمی اکران و یا اکران آنلاین شود. فیلم آرین وزیردفتری از هیچ خط قرمزی عبور نکرده و برای اکران با مشکلی در سازمان سینمایی واجه نشد. اما با توجه به مضمون فیلم ، احتمالا سازندگان اثر به این نتیجه رسیده‌اند که فیلمی بشدت ضعیف تولید کرده‌اند و در اکران عمومی شکست سختی خواهند خورد و شاید این موضوع یکی از دلایل انتشار ناگهانی فیلم باشد.

عصر کرد

حضور این فیلم ضعیف در فستیوال ونیز با تعجب همگانی اهالی سینما و رسانه مواجه شد. در بخش افق‌های این جشنواره جایزه اصلی به جنگ جهانی سوم (هومن سیدی) تعلق گرفت. اگر این فیلم استحقاق حضور در ونیز را داشت پس از حضور در این فستیوال در سایر جشنواره‌های جهانی نمایش داده می‌شد یا در جشنواره‌های محلی موفق به کسب جوایزی می‌شد. پس از فستیوال ونیز عملا فیلم به فراموشی سپرده شد و هیچ اتفاق مهمی برای برای نسخه ایرانی زندگی دوگانه ورونیکا نیفتاد.
در شرایط کنونی اکران عمومی فیلم و تماشای آن در سینما می‌توانست به زجرآورترین رویدادهای سینمایی سال تبدیل شود. همه عناصر اصلی فیلم کاملا از جمله بازی بازیگران، طراحی صحنه ، گره افکنی و گره گشایی دراماتیک اثر، دم دستی و شلخته است.

عصر کرد

فیلم «بی‌رویا»، نمادی از «بی»تجربگی، «بی‌» محتوایی، «بی‌» منطقی دراماتیک و ... است.
تجمیع همه موارد در یک اثر نیازمند یک تبحر خاص است. داستان فیلم آنقدر بدون مایه است که نمی‌توان آن را یک اثر سینمایی بلند توصیف کرد. «» با تماشای زندگی دوگانه ورونیکا و فیلم جاده مالهالند تلاش کرده فیلمی شبیه این آثار بسازد اما نهایت تلاش او، به نمونه جهان سومی عقب‌افتاده‌ای در عالم سینما تبدیل شده است.
از ضعف‌های مشهود فیلم می‌توان به مراسم تولد در این فیلم اشاره کرد. در سکانس‌های تولد می‌بینم که چنین مراسمی با حضور نهایتا 10 نفر در حال برگزاری است اما صدای جمیعتی انبوهی شنیده می‌شود. برای تماشای سکانس تولد مخاطب با دست کم نمونه‌های فراوانی از قرص های اعصاب را به همراه داشته باشد تا بتواند ناله‌های، خونسردی بی دلیل و عصبانیت را تماشا کند.

عصر کرد

فیلم نه آغاز می‌شود و نه ادامه پیدا می‌کند و نه به پایان می‌رسد. در سکانس آغازین صابر مشغول یاد دادن دوچرخه سواری به همسر خویش است. این سکانس برای شروع یک برنامه صبحگاهی از شبکه استانی نیز ضعیف محسوب می‌شود. چگونه مخاطبی که با چنین سکانس‌های بدوی ماقبل تلویزیونی روبرو می شود باید زمانش را برای تماشای این اثر صرف کند؟
حتی در پایان اثر که همسر واقعی رویا با بازی ، وارد روایت می‌شود، به شیوه‌ای با همسر واقعی‌اش برخورد می کند که گویی که نزدیک به یک ربع ساعت گمشده است و نه مدت طولانی. زن او را آنقدر او را غریبه می‌پندارد که کارگردان مجبور می‌شود در صحنه های مشترک تمرکزخود را بیش از روی کاراکتر طناز طباطبایی صرف کند.

عصر کرد

این اثر در فیلمبرداری و دکوپاژ آنقدر ضعیف است که یک زوم‌بک ناشیانه از روی آگهی ترحیم در سکانس مسجد را می‌توان به عنوان نقطه ضعف تکنیکی مشهود کارگردان در کارنامه‌اش ثبت کرد. استفاده از این زوم‌بک تاکنون در هیچ فیلم سینمایی استانداری سابقه نداشته است.
زوم‌بک و اسلوموشن‌های غیرسینمایی و ضد تکنیکی در سینمای ایران بی‌شمار توسط کارگردان‌هایی استفاده می‌شود که هنوز تفاوت مدیوم سینما و تلویزیون را نمی‌دانند.
کارگردان این فیلم بار دیگر نشان داد که با درآوردن اطوار فیلمسازان صاحب سبک نمی‌توان مضمون و محتوای ولنگار و لنگان اثر را سر و سامان داد.
بی‌رویا در طراحی صحنه هم آنقدر ناشیانه عمل می کند که طناز طباطبایی در سکانس صبحانه، سر میز بوت ساقدار پوشیده است! گویی بازیگر عجله داشته و می‌خواسته پس از گرفتن این سکانس صحنه را فیلمبرداری را ترک کند.
امروزه حتی اسکیموها نیز در خانه‌شان بوت ساقدار نمی‌پوشند! و حالا بازیگری را با بوت ساقدار در نماهای داخلی در فضای پاییزی سینمای ایران می‌بینیم. نکته جالب‌تر این است که کاراکتر زیبا با بازی نیز در همین سکانس کلاه پشمی به سر دارد. یا در سکانس دیگری همسر واقعی رویا مجتبی فلاحی هنگام شام، شال گردنش را داخل رستوران دور گردنش پچیده است.
این فیلم از دو سلبریتی، صابرابر و طنازطباطبایی و یک نیمه سلبریتی «شادی کرم‌رودی» (همسر کارگردان) بهره‌ می‌برد و گویی فیلم برای همسر کارگردان ساخته شده تا او هم به یک سلبریتی کامل تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/742637/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پس انداز سلامتی در بانک خون بند ناف

مدیرعامل فجرسپاسی: ورزشگاه پارس به لیگ برتر می‌رسد/ 2 بازیکن مطرح و 3 سرباز جذب می‌کنیم

تیم کهکشانی ایتالیا برای هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال

ستاره لیگ ایران به ترکیه کوچ کرد!

پیروزی سخت والیبال نوجوانان ایران مقابل اندونزی

محمد دایی: باشگاه و هواداران باید از هاشمیان حمایت کنند

فلیک آب پاکی را روی دست‌های تراشتگن ریخت؛ دنبال تیم باش!

اعتراف دورسون: هم پول دادم هم فحش خوردم!

خطر سقوط والیبال نشسته در رنکینگ جهانی/ پرچمی که می‌توانست در آمریکا بالا برود

بهترین گل‌های فصل لیگ برتر با شوت راه دور

بهروز عطایی و یک اعتراف تلخ: این کارم اشتباه بود

صفحه اول روزنامه‌های کرمانشاه در 21 تیرماه

ارائه گزارشی از دیدار مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد با خانواده شهدای اقتدار به استاندار یزد

عامل تروریستی وابسته به سرویس بیگانه در مازندران دستگیر شد

آیا حمله به زندان اوین سبب حذف جاسوسان اسرائیل شد؟

واکنش مشاور رهبر انقلاب به طرح موضوع عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور

بازگشت سرمربی خوشنام به لیگ برتر

سفر نماینده استقلال به روسیه برای مذاکره با لژیونر ایرانی

خط و نشان وحید هاشمیان برای رختکن پرسپولیس با ارونوف

بن‌بست در پروژه بازگشت علی کریمی به استقلال

اعتراف جالب رسانه لهستانی درباره تیم ملی ایران

قلی زاده غایب بزرگ لخ پوزنان در سوپرجام لهستان

گرت بیل: ژابی از کنار گذاشتن هیچ ستاره‎‌ای نمی‌ترسد

دروازه‌بان باتجربه به تیم جدید می‌رود

تیم عربستانی دست روی گزینه میلان و یووه گذاشت

نتایج ملی‌پوشان ایران در پنج وزن نخست؛ صعود سه کشتی‌گیر به نیمه نهایی

لیموچی عصا را کنار گذاشت

حیدری : فوتبال ایران به ساپینتو بدهکار است

امیرحسین اسفندیار به تیم والیبال «چلم» لهستان پیوست

عبدالرضا داوری: تندروها دنبال احیای پروژه انسدادند

گزارش سردار جلالی به سرلشکر موسوی درخصوص جنگ

تصاویری از منزل تخریب شده دانشمند شهید باکویی که همراه خانواده‌اش به شهادت رسید

سخنگوی قوه قضاییه: شبکه‌های دشمن در داخل شناسایی شدند

چشمی بدون قرارداد در تمرین استقلال!

مدافع استقلال روزهای تلخ را فراموش کرد

تاریخ‌سازی در فصل 2025 تنیس جهان

انتخاب گرت بیل: توپ طلا را به دمبله بدهید

انتقال مهدی طارمی به فنرباغچه قطعی شده است؟

بررسی تصمیم یوفا در پرونده کریستال پالاس/ آیا عدالت اجرا شد؟

ستاره آرژانتین هم‌ تیمی جدید حسین خانزاده در لوبه

سینر: رقابت من با آلکاراس تازه شروع شده است/ بگذارید زمان قضاوت کند

آنتتوکومپو: احتمالاً در میلواکی می‌مانم

اعلام ترکیب تیم‌های ملی شمشیربازی در رقابت‌های جهانی

وصول یک هزار و 63 نامه سفر ریاست جمهوری در بنیاد شهید استان ایلام

بروجردی: بر اساس نیاز کشور غنی‌سازی می‌کنیم

19 پایگاه تابستانی در کردستان

قیمت عجیب ستاره چلسی برای میلان

سوت فینال جام جهانی باشگاه‌ها در دستان علیرضا فغانی

حسین‌زاده بازیکن تراکتور: اعتماد به نفس من را گرفته بودند!

125 میلیون دلار، جایزه دیوانه‌کننده جام جهانی باشگاهی!