عصر کرد

آخرين مطالب

«بی‌رویا» بی‌مایه‌ترین فیلم تاریخ سینماست؟ اجتماعی

«بی‌رویا» بی‌مایه‌ترین فیلم تاریخ سینماست؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - بی‌رویا در طراحی صحنه ناشیانه عمل می‌کند. طناز طباطبایی در سکانسی سر میز صبحانه در خانه‌اش بوت ساقدار پوشیده است.گویی بازیگر عجله داشته و می‌خواسته پس از گرفتن این سکانس صحنه را فیلمبرداری را ترک کند.
«بی‌رویا» یکی دیگر از مجموعه‌ فیلم‌هایی است که به صورت ناگهانی و قبل از اکران عمومی در فضای مجازی منتشر شد.
این فیلم در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و پس از چندی در بخش افق‌های فستیوال ونیز حضور پیدا کرد.
این فیلم می‌توانست در مجاری رسمی اکران و یا اکران آنلاین شود. فیلم آرین وزیردفتری از هیچ خط قرمزی عبور نکرده و برای اکران با مشکلی در سازمان سینمایی واجه نشد. اما با توجه به مضمون فیلم ، احتمالا سازندگان اثر به این نتیجه رسیده‌اند که فیلمی بشدت ضعیف تولید کرده‌اند و در اکران عمومی شکست سختی خواهند خورد و شاید این موضوع یکی از دلایل انتشار ناگهانی فیلم باشد.

عصر کرد

حضور این فیلم ضعیف در فستیوال ونیز با تعجب همگانی اهالی سینما و رسانه مواجه شد. در بخش افق‌های این جشنواره جایزه اصلی به جنگ جهانی سوم (هومن سیدی) تعلق گرفت. اگر این فیلم استحقاق حضور در ونیز را داشت پس از حضور در این فستیوال در سایر جشنواره‌های جهانی نمایش داده می‌شد یا در جشنواره‌های محلی موفق به کسب جوایزی می‌شد. پس از فستیوال ونیز عملا فیلم به فراموشی سپرده شد و هیچ اتفاق مهمی برای برای نسخه ایرانی زندگی دوگانه ورونیکا نیفتاد.
در شرایط کنونی اکران عمومی فیلم و تماشای آن در سینما می‌توانست به زجرآورترین رویدادهای سینمایی سال تبدیل شود. همه عناصر اصلی فیلم کاملا از جمله بازی بازیگران، طراحی صحنه ، گره افکنی و گره گشایی دراماتیک اثر، دم دستی و شلخته است.

عصر کرد

فیلم «بی‌رویا»، نمادی از «بی»تجربگی، «بی‌» محتوایی، «بی‌» منطقی دراماتیک و ... است.
تجمیع همه موارد در یک اثر نیازمند یک تبحر خاص است. داستان فیلم آنقدر بدون مایه است که نمی‌توان آن را یک اثر سینمایی بلند توصیف کرد. «» با تماشای زندگی دوگانه ورونیکا و فیلم جاده مالهالند تلاش کرده فیلمی شبیه این آثار بسازد اما نهایت تلاش او، به نمونه جهان سومی عقب‌افتاده‌ای در عالم سینما تبدیل شده است.
از ضعف‌های مشهود فیلم می‌توان به مراسم تولد در این فیلم اشاره کرد. در سکانس‌های تولد می‌بینم که چنین مراسمی با حضور نهایتا 10 نفر در حال برگزاری است اما صدای جمیعتی انبوهی شنیده می‌شود. برای تماشای سکانس تولد مخاطب با دست کم نمونه‌های فراوانی از قرص های اعصاب را به همراه داشته باشد تا بتواند ناله‌های، خونسردی بی دلیل و عصبانیت را تماشا کند.

عصر کرد

فیلم نه آغاز می‌شود و نه ادامه پیدا می‌کند و نه به پایان می‌رسد. در سکانس آغازین صابر مشغول یاد دادن دوچرخه سواری به همسر خویش است. این سکانس برای شروع یک برنامه صبحگاهی از شبکه استانی نیز ضعیف محسوب می‌شود. چگونه مخاطبی که با چنین سکانس‌های بدوی ماقبل تلویزیونی روبرو می شود باید زمانش را برای تماشای این اثر صرف کند؟
حتی در پایان اثر که همسر واقعی رویا با بازی ، وارد روایت می‌شود، به شیوه‌ای با همسر واقعی‌اش برخورد می کند که گویی که نزدیک به یک ربع ساعت گمشده است و نه مدت طولانی. زن او را آنقدر او را غریبه می‌پندارد که کارگردان مجبور می‌شود در صحنه های مشترک تمرکزخود را بیش از روی کاراکتر طناز طباطبایی صرف کند.

عصر کرد

این اثر در فیلمبرداری و دکوپاژ آنقدر ضعیف است که یک زوم‌بک ناشیانه از روی آگهی ترحیم در سکانس مسجد را می‌توان به عنوان نقطه ضعف تکنیکی مشهود کارگردان در کارنامه‌اش ثبت کرد. استفاده از این زوم‌بک تاکنون در هیچ فیلم سینمایی استانداری سابقه نداشته است.
زوم‌بک و اسلوموشن‌های غیرسینمایی و ضد تکنیکی در سینمای ایران بی‌شمار توسط کارگردان‌هایی استفاده می‌شود که هنوز تفاوت مدیوم سینما و تلویزیون را نمی‌دانند.
کارگردان این فیلم بار دیگر نشان داد که با درآوردن اطوار فیلمسازان صاحب سبک نمی‌توان مضمون و محتوای ولنگار و لنگان اثر را سر و سامان داد.
بی‌رویا در طراحی صحنه هم آنقدر ناشیانه عمل می کند که طناز طباطبایی در سکانس صبحانه، سر میز بوت ساقدار پوشیده است! گویی بازیگر عجله داشته و می‌خواسته پس از گرفتن این سکانس صحنه را فیلمبرداری را ترک کند.
امروزه حتی اسکیموها نیز در خانه‌شان بوت ساقدار نمی‌پوشند! و حالا بازیگری را با بوت ساقدار در نماهای داخلی در فضای پاییزی سینمای ایران می‌بینیم. نکته جالب‌تر این است که کاراکتر زیبا با بازی نیز در همین سکانس کلاه پشمی به سر دارد. یا در سکانس دیگری همسر واقعی رویا مجتبی فلاحی هنگام شام، شال گردنش را داخل رستوران دور گردنش پچیده است.
این فیلم از دو سلبریتی، صابرابر و طنازطباطبایی و یک نیمه سلبریتی «شادی کرم‌رودی» (همسر کارگردان) بهره‌ می‌برد و گویی فیلم برای همسر کارگردان ساخته شده تا او هم به یک سلبریتی کامل تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/742637/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمارهای حوزه جوانان در کردستان واقعی شود

پیشرفت 95 درصدی مهار آب‌های سطحی و هدایت آن به دشت‌های تشنه در کردستان

گفت و گو با علی یزدانی قهرمان تورجهانی تنیس خلیج فارس

اهدای جوایز علی یزدانی توسط دنیامالی، وزیر ورزش

جنجال داوری ال‌کلاسیکو؛ شوامنی ظاهرا دروازه‌بان است

16 گل در چهار بازی؛ بارسا دفاع رئال را اتوبان کرد!

بارندگی شدید بازی اینتر را قطع کرد!

بردن رئال اشک شزنی را درآورد!

خداحافظ؛ پایان حضور نورافکن در ملوان

سورپرایز حاج‌صفی در آخرین بازی!

ماجرای عجیب و غریب مصدومیت وینی در ال‌کلاسیکو!

تمرینات پرسپولیس با یک لشکر مصدوم شروع شد

محل جشن قهرمانی تراکتور اعلام شد

جانشین تاج در جشن تراکتور اعلام شد

علی یزدانی قهرمان هفته نخست تور جهانی تنیس شد

چهارمین شکست متوالی شاگردان آنچلوتی؛ رئال مادرید حریف بارسلونای فلیک نمی‌شود

گریه احساسی نقی معمولی در پشت صحنه سریال پایتخت + فیلم

افشاگری وحشتناک در مورد ستاره بزرگ موسیقی؛ پای تیلور سوئیفت به پرونده اخلاقی هالیوود باز شد

خداخافظی تلخ آلونسو با چهار گل خورده!

سازمان امور مالیاتی جزئیات توقیف اموال مودیان مالیاتی را منتشر کرد

روایت‌ رابعه اسکویی پس از بازگشت به ایران: ترسیدم اعدامم کنند!

افتتاحیه رسمی "شگستر" از ریست پالایشگاه کرمانشاه

همایش پیاده‌روی خانوادگی در سنندج

تعویق معرفی وزیر اقتصاد و دارایی؛ رئیس‌جمهور در مهلت قانونی اقدام می‌کند

یک نماینده مجلس خبر داد: احتمالاً مدنی زاده گزینه دولت برای وزارت اقتصاد است/ دولتی‌ها برای او با نمایندگان لابی می‌کنند

آبشار بل کجاست؟

ادامه جشن‌های جنجالی گاوی مقابل رئال

مشت‌زنان 4 تیم به‌دنبال رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ برتر

خلاصه بسکتبال گلدن استیت واریرز - مینه سوتا تیمبرولوز

فراتر از اینتر؛ دشوارترین چالش جانشین کنده

سیوهای برتر نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

پالاد: حداکثر مبلغ قرارداد یک هندبالیست بین دو تا سه میلیارد هست

گل‌زنی به استقلال با انگیزه متفاوت نبود

نیوکاسل، چلسی را در خطر از دست دادن سهمیه قرار داد

مدافع سپاهان بازی با استقلال را از دست داد

ویرتز به این دلیل بایرن را ترجیح داد

«بی سروصدا» صاحب پوستر شد

آخرین خبرها از انتخاب وزیر اقتصاد جدید

خبر مهم درباره زمان معرفی وزیر اقتصاد/ تکلیف این وزارتخانه فعلا مشخص نمی‌شود

مخالفت فدراسیون اقتصاد سلامت با واردات کالاهای مشابه تولید داخل

رییس جمهور عجله‌ای برای انتخاب وزیر اقتصاد ندارد سه ماه هم فرصت دارد!

رفع تورم اولویت اصلی دولت نیست/ بغزیان: اگر مذاکرات به نتیجه برسد می توان انتظار داشت بطور مقطعی، وضع اقتصاد بهتر شود

چالش‌های گزینه وزارت اقتصاد چیست؟

«اتاق فرار هوش سیاه»؛ تجربه‌ای متفاوت از آموزش در بیمه دی

حریفان دختران تنیس ایران در بیلی‌جین کینگ‌کاپ مشخص شد

جنون خرید؛ جیب‌ عامل تعیین کننده است نه مربی

اینزاگی سه بازیکن اینتر را کنار گذاشت

دغدغه بزرگ قلعه‌نویی رفع شد

ماموریت بزرگ آسنسیو؛ رهبر رئال در ال‌کلاسیکو!

محرومیت 12 بازیکن از هفته حساس لیگ یک