عصر کرد

آخرين مطالب

نابسامانی بازار مرغ در کرمانشاه گفتگو

نابسامانی بازار مرغ در کرمانشاه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، سمیه نوری: «مرغ گران شد» این را افرادی می‌گویند که دستی بر حساب و کتاب و خریدهای خانه دارند، قیمت مرغ از روزهای نخست فروردین ماه 1402 به‌طور متوسط کیلویی 64 هزار تومان بوده و این قیمت تا پایان تعطیلات با نوسانات جزئی حفظ شد.
پس از پایان تعطیلات قیمت مرغ با سرعتی چشمگیر و افسار گسیخته بالا رفت و نخستین چراغ‌های گرانی‌ها در این بازار روشن شد و تا به امروز به ازای هر یک کیلو مرغ گرم رشد 20 تا 30 هزار تومانی را رقم زده است.
  با این وجود در روزهای اخیر اگرچه مسئولان مربوطه مدعی عدم کمبود و توزیع مرغ تنظیم بازاری هستند اما در شهر کرمانشاه علاوه بر مشاهده صف‌های طولانی خرید مرغ منجمد به سختی و به ندرت می‌توان مرغ گرم کشتار روز در مراکز توزیع و فروشگاه‌ها پیدا کرد.
بر اساس آنچه که توسط مسئولان مطرح شده گرانی مرغ مسئله‌ای کشوری بوده که عامل اصلی آن کاهش جوجه ریزی در روزهای پایانی سال گذشته و مشکلات تأمین نهاده‌های طیور است و رشد و افزایش قیمت در بازار مرغ مقطعی بوده و به زودی با تصمیمات کشوری این افزایش قیمت مهار خواهد شد اما این مهم هنوز در بازار محقق نشده است.
بر اساس آنچه که وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان استانی در خصوص قیمت مصوب مرغ در بازار اعلام کردند هر کیلو مرغ گرم کشتار روز باید 73 هزار تومان به فروش برسد این در حالی است که طبق بازدیدهای میدانی و گفتگوهای مردمی خبرنگار مهر هر کیلو مرغ به طور معمول و میانگین کیلویی بالای 80 هزار تومان به فروش می‌رسد.
آنچه که این روزها بیش از هر چیز نارضایتی مردم را به همراه داشته کمبود مرغ و ایجاد صف‌های طولانی خرید مرغ است چرا که ظاهراً مرغ مورد نیاز مردم به اندازه توزیع و یافت نمی‌شود.
قیمت‌های مصوب مرغ گرم دولتی برای مرغداران به صرفه نیست
بر همین اساس یکی از فروشندگان در بازار مرغ شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به کمبود مرغ، اظهار کرد: قیمت مصوب هر کیلو مرغ از سوی مسئولان در استان کرمانشاه 73 هزار تومان اعلام شده در حالی که کمترین قیمت مرغ در استان 85 هزار تومان است.
وی افزود: یکی از علت‌های کمبود مرغ به صرفه نبودن قیمت مصوب شده هم برای مرغداران و هم برای فروشندگان است در نتیجه مرغداران حاضر نیستند با قیمت پایین و سود بسیار پایین مرغ خود را وارد بازار کنند و از طرفی دیگر نیز فروشندگان با سود یک هزار و 500 تومانی حاضر به توزیع نخواهند بود.
این فروشنده تاکید کرد: با توجه به قیمت پایینی که از سوی دولت مصوب شده مراکز و واحدهای تولیدی حاضر به تحویل مرغ با این قیمت‌ها نبوده چرا که به دلیل سود پایینی که شامل حال فروشندگان می‌شود این واحدهای عرضه در صورت توزیع سبب افزایش قیمت شده که در این صورت از سوی تعزیرات جریمه خواهند شد.
وی ادامه داد: بر همین اساس فروشنده و واحدهای توزیع برای جلوگیری از ضرر و همچنین عدم جریمه شدن ترجیح می‌دهند تا به توازن و ثبات رسیدن قیمت‌ها در بازار از تحویل و توزیع مرغ خود داری کنند و همین امر سبب کاهش مرغ گرم و زنده در بازار می‌شود.
با وجود کمبودها و افزایش قیمت‌ها در بازار مرغ اما این محصول به عنوان یکی از کالاهای اساسی در سفره مردم تلقی شده و مردم برای تأمین این نیاز مطالبه خواهند داشت.
مرغ گرم کیلویی 63 هزار تومانی پیدا نمی‌شود
خانم کریمی یکی از شهروندان کرمانشاهی که برای خرید و تهیه مرغ به بازار آمده بود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا قبل از تعطیلات نوروزی نهایت قیمت مرغ گرم 64 هزار تومان به ازای هر یک کیلو به فروش می‌رسید و به راحتی نیز قابل تهیه بود.
وی ادامه داد: اما بعد از تعطیلات با گرانی بیش از اندازه مرغ گرم رو به رو شدیم به طوری که در فاصله یک روزه هر قیمت مرغ افزایش پیدا کرد.
این شهروند کرمانشاهی با اشاره به کمبود مرغ در بازار کرمانشاه، گفت: چیزی که در اخبار استانی برای قیمت مصوب مرغ اعلام می‌شود با قیمتی که توسط فروشگاه‌ها عرضه می‌شود اختلاف بسیار فاحشی دارد و مرغ منجمد نیز در مراکز محدود و با میزان کم عرضه می‌شود و نظم خاصی نیز در توزیع وجود ندارد و صف‌های طولانی برای آن تشکیل می‌شود.
خانم کریمی اعلام کرد: قیمتی که از سوی دولت به عنوان قیمت مصوب دولتی به مردم اعلان شده بود هر یک کیلو مرغ گرم بین 63 تا 73 هزار تومان بوده در حالی که مرغ 63 هزار تومانی تبدیل به رویایی شده که دیگر در هیچ بازاری پیدا نمی‌شود.
افزایش قیمت نامتعارف به بهانه کیفیت بالا
وی با تاکید بر قیمت‌های نامتعارف برخی فروشگاه‌های عرضه مرغ گرم، عنوان کرد: در چند روز اخیر با گرانی بی سابقه مرغ نه تنها به سختی می‌توان مرغ گرم پیدا کرد بلکه شروع قیمت‌ها از کیلویی 80 هزار تومان بوده و در بعضی فروشگاه‌های شهر نیز به بهانه کیفیت بیشتر یا قیمت بالاتر و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد و قطعه فروشی مرغ نیز رونق گرفته است.
این شهروند کرمانشاهی مطرح کرد: با این افزایش قیمت اگر مرغ درسته ولی کوچک بخریم بیشتر از 200 هزار تومان باید پرداخت کنیم به همین خاطر در اکثر مواقع مجبور به خرید مرغ به صورت قطعه‌ای هستیم هرچند قیمت این نوع مرغ نیز به طرز عجیبی برای مصرف کننده گران تمام می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که امروز به مردم کمک می‌کند حمایت دولت در زمینه افزایش حمایت‌ها است که امروز دولت باید با کمترین حمایت خود حداقل فروش مرغ منجمد از طریق واحدهای سیار و ثابت را افزایش داده تا مردم مجبور نباشند برای تهیه نیاز اولیه و اساسی خود ساعت‌ها در صف انتظار بایستند.
گرانی مرغ به تخم مرغ هم رسید / ‏جهاد‬کشاورزی برای حل سریع موضوع چاره اندیشی کند
طی گفتگویی دیگر آقای بیاتی شهروندان کرمانشاهی نیز در خصوص بازار نابسامان مرغ و تخم و مرغ در استان کرمانشاه، بیان کرد: این روزها با وجود اینکه مرغ یکی از کالای اساسی مردم محسوب می‌شود اما مردم برای تأمین روزانه این کالا با مشکل مواجه هستند.
وی افزود: بیش از 10 روز است که با افزایش قیمت و کمبود مرغ در بازار رو به رو هستیم و بر خلاف گفته مسئولان تاکنون اقدامی برای کاهش و مهار قیمت این کالا نبوده بلکه در حال حاضر مرغ کشتار روز پیدا نمی‌شود و در صورت پیدا شدن با قیمت کیلویی 80 و 90 هزار تومان می‌توان خریداری کرد و از جهاد کشاورزی کرمانشاه و ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود برای بهبود شرایط تلاش کنند.
این شهروند کرمانشاهی تاکید کرد: رویکرد دولت در مواجه با افزایش قیمت مرغ معمولاً توزیع مرغ تنظیم بازاری و منجمد بوده اما این روزها با وجود افزایش بیش از اندازه قیمت مرغ اما توزیع مرغ منجمد بسیار محدود بوده و به سختی می‌توان مرغ منجمد تنظیم بازاری پیدا کرد.
در پایان این شهروند کرمانشاهی عنوان کرد: پیرو افزایش قیمت مرغ در بازار شاهد افزایش قیمت تخم مرغ نیز هستیم که از تقریباً هر شانه 75 هزار تومان به شانه‌ای 100 هزار تومان رسیده است.
روند کنونی تنظیم بازار در کرمانشاه مطلوب نیست
محمدرضا آمویی فرماندار کرمانشاه نیز در آخرین نشست شورای تنظیم بازار شهرستان کرمانشاه با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در ثبات قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه مؤثر نبوده، اظهار کرد: قیمت کالاها در نقاط مختلف شهر باید به صورت یکپارچه و یکسان باشد و تنوع و تعدد قیمت نه تنها در کالاهای اساسی بلکه برای اقلام مختلف از بین برود.
وی در زمینه تنظیم بازار در حوزه پیش‌بینی و پیشگیری به خوبی عمل نشده، بیان کرد: در بازرسی‌هایی که برای کنترل قیمت‌ها انجام می‌گیرد علاوه بر نظارت بر خرده‌فروش‌ها باید عمده‌فروش‌ها نیز مورد توجه قرار گیرند چرا که کنترل قیمت‌ها در حوزه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی تأثیرگذار هستند.
سرپرست فرمانداری شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: تعامل دوطرفه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده نیز می‌تواند به تثبیت قیمت‌ها کمک کرده و همچنین استفاده از تعاونی‌های روستایی و جلوگیری از افزایش قیمت در کشتارگاه‌ها سبب کاهش فشارها بر مصرف کننده می‌شود.
با وجود افزایش قیمت مرغ در بازار و عدم نظارت‌ها از سوی مقامات مسئول بر روند افزایش قیمت‌ها و توزیع نامناسب باید دید که آیا در اقدام جدی برنامه‌ای جدی خواهند داشت یا این روند همچنان بدون نظارت ادامه خواهد داشت.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/705778/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آدمی حسرت سرگردونه

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!

«پائز» بامداد چهارشنبه در تهران

دلیل غیبت رئیس اینتر در قهرمانی

اعتراف نگران کننده بلینگام: واقعا خسته هستم!

پیولی: شکست تلخ و دردآوری بود

پیش درآمدی از لیگ برتر فوتبال ساحلی

مطرح شدن نام طارمی بعد از قهرمانی اینتر

پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ 5 (فیلم)

سریال افعی تهران فصل 2 دارد؟/در پشت صحنه سریال افعی تهران چه خبر است؟ +عکس

دستگیری قاتل فراری پس از 5 روز در بردسکن

فال انبیا فردا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

صحنه پربارش‌ترین شهر کرمانشاه در چند روز اخیر

راه اندازی خطوط اتوبوسرانی شمال به جنوب و شرق به غرب

کاهش 8 درصدی تصادفات منجر به جرح در استان کرمانشاه

پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها

عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه

ممنوعیت چیدن لاله واژگون

نشان‌دار شدن بیش از 2 هزار زوج نابارور در استان کرمانشاه

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

یک دلیل برای عدم موفقیت اونای امری با بایرن مونیخ

بلینگام، برنده جایزه بیش‌ترین پیشرفت سال 2024 لاروس

سرمربی قرقیزستان چه راهکاری برای بازی با تیم ملی فوتسال ایران دارد؟

اعتراف سری آ به قدرت مهاجم تیم ملی ایران

کدام آزادکار سهمیه ایران را برای المپیک کامل می‌کند؟

فجرسپاسی هم مثل چادرملو 3 بر صفر برنده می شود؟

لحظات خاص و ویژه از قهرمانی اینتر در فصل 24-2023

در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم

ورود اینتر اینزاگی به لیست تاجران قهرمانی در اروپا

شکایت 9 میلیون دلاری بکام از ستاره هالیوود

پیروزی روحیه بخش آبیدر سنندج در خانه

برگزاری مراسم قرعه‌کشی و واگذاری 81 قطعه زمین در قالب قانون جوانی جمعیت

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

9 گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری تیم ملی بسکتبال

بهترین خبر ممکن برای بارسلونا از هلند

سیاوش جای دانشگر را خالی نگذاشت!

آزمون: با وجود شکست به راه‌مان ادامه می‌دهیم

استقبال دروازه‌بان‌های پرسپولیس از بازگشت بیرو

شمسایی:به شکلی می جنگیم که شرمنده خودمان نباشیم

مهربان: تغییر وزن قاسم‌پور بستگی به نظر کادر فنی دارد

برنامه ویژه برای دو ستاره تیم ملی والیبال نشسته

برنامه مرحله حذفی جام ملت‌ها مشخص شد

گزینه اول آقای گلی آسیا از فوتسال ایران