عصر کرد

آخرين مطالب

تکمیل راه آهن زنجان-بیجار زمینه ساز توسعه در شرق کردستان گفتگو

تکمیل راه آهن زنجان-بیجار زمینه ساز توسعه در شرق کردستان
  بزرگنمايي:

عصرکرد- در روزهای پایانی اسفند ماه گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی عملیات اجرایی پروژه راه آهن بیجار زنجان آغاز شد.

امروزه حمل و نقل یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه هر کشوری محسوب می‌شود و اگر توسعه‌ای در این خصوص صورت نگیرد مانع اصلی رشد اقتصادی در زمینه‌های دیگر می‌شود.

با توجه به اخبار و آمارهای منتشر شده، هر چند استان کردستان در بعضی ماه‌ها رتبه اول بیشترین رشد تلفات حوادث رانندگی را داشته اما به هر حال نبود زیرساخت‌های ارتباطی، جاده‌های باریک با پیچ و خم‌های زیاد، خودروهای بی کیفیت و عامل انسانی دست به دست هم داده‌اند تا یک جنگ خونین و اقتصادی دلخراش در جاده‌های کردستان به وجود آید.

بیجار وسیع‌ترین شهرستان در استان کردستان است که با بیش از هفت هزار سال قدمت محرومیت و مظلومیت دو واژه‌ای است که با خود یدک می‌کشد.

این روزها با شروع به کار احداث کارخانه فولاد اسفنجی و چند پروژه مهم دیگر اقتصادی و آغاز به کار عملیات اجرایی راه آهن زنجان- بیجار زنگ امید در دل مردمان این منطقه به صدا در آمده است.

برای آشنایی بیشتر با این پروژه مهم با محمدرضا مطلبی مدیر پروژه راه آهن زنجان- بیجار به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تکمیل راه آهن زنجان-بیجار زمینه ساز توسعه در شرق کردستان

*چه میزان اعتبار برای کل پروژه راه آهن بیجار زنجان تعریف شده و میزان اعتبار امسال چقدر است؟

تأمین اعتبار پروژه‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و بر اساس لایحه بودجه سالیانه ابلاغ می‌شود.

بدیهی است در پروژه‌های بزرگ با توجه به زمان بر بودن اجرای کامل پروژه که خود شامل شرایط و مشخصات فنی خاص نیز می‌باشند. امکان تأمین، ابلاغ و تخصیص یکباره اعتبار کل پروژه مقدور نبوده و با هماهنگی دستگاه اجرایی متولی بر اساس در آمدهای عمومی دولت و سهم فصل مورد نظر، توان اجرای کار در یکسال شمسی و میزان مطالبات احتمالی گذشته رقم مورد نیاز تعریف خواهد شد.

اما در پاسخ به سوال شما به نرخ سال 1401 که تشریفات اولین قطعه پروژه نیز صورت پذیرفت و با لحاظ کردن هزینه‌های متعارف همان سال برای اجرای کامل این طرح مبلغ 20 هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

در حال حاضر با پیگیری‌های به عمل آمده توسط شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور و نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در واپسین روزهای پایانی سال 1401 مبلغ 600 میلیارد ریال تخصیص ابلاغ شد.

اما تا این لحظه مبلغ اعتباری این پروژه در قالب لایحه بودجه سال 1402 مشخص نشده است و امیدواریم با ابلاغ آن شاهد افزایش چشمگیر اعتبار باشیم.

*چه بازه زمانی برای اتمام پروژه در مسیر بیجار تعیین شده است؟

اتصال راه آهن محور زنجان-تبریز به همدان- سنندج از مسیر شهرستان بیجار شامل 15 قطعه است که در حال حاضر قطعه 7 در شهرستان بیجار به طول 17، 5 کیلومتر از بهمن ماه 1401 آغاز شده و قرارداد این قطعه چهار ساله بوده و قطعاً با توجه به مواردی که در پاسخ به سوال اول عنوان شد به دلیل پیچیدگی‌های فنی و اجرایی پروژه از یک سو و مسائل اعتباری امکان تعریف بازه زمانی دقیق و تعمیم به کل پروژه مقدور نیست.

بدون شک در صورت تأمین اعتبار لازم و ابلاغ به موقع کارفرما و مجموعه پیمانکاران طرح امکان اجرایی عملیات بر اساس برنامه زمانبندی تفضیلی را خواهند داشت.

تکمیل راه آهن زنجان-بیجار زمینه ساز توسعه در شرق کردستان

*در حال حاضر با آغاز به کار کارگاهی پروژه چه میزان اشتغالزایی ایجاد شده است؟

برای اجرای قرارداد قطعه 7 این پروژه پیش بینی اشتغال به کار مستقیم 50 نفر نیروی انسانی شده که به مرور زمان و فراخور جبهه‌های کاری بکارگیری خواهند شد.

این تعداد شامل نیروهای فنی متخصص و اپراتور ماشین آلات راهسازی و ساختمانی است، اما با توجه به اینکه فعلاً پروژه در مراحل اولیه عملیات قرار دارد کارگاه قطعه مذکور با 15 نفر نیروی انسانی کار خود را آغاز کرده و به مرور زمان تعداد افزایش خواهد یافت.

در خصوص اشتغال غیر مستقیم نیز بنا به تجربیات پروژه‌های قبلی دست کم 100 نفر در اجرای این پروژه مشارکت خواهند داشت.

مورد مهم این پروژه همه نیروهای شاغل نیز از میان نیروهای بومی شهرستان انتخاب شده و سعی برآن است که قطعه یاد شده با دستان توانمند فرزندان این منطقه احداث شود.

*در خصوص نقش احداث راه آهن بیجار-زنجان در میزان پیشرفت شهرستان و استان توضیح بفرمائید؟

همه می‌دانیم که توسعه و رشد اقتصادی از بسیاری جهات برای یک کشور الزامی است و قطع به یقین توسعه و رشد اقتصادی از مهمترین اهداف هر یک از کشورهای جهان است و ما نیز از این قائده مستثنی نیستیم.

توسعه و رشد اقتصادی هر منطقه موجب افزایش اشتغال و در نتیجه موجب افزایش ثروت و رفاه مردم جامعه می‌شود.

قطعاً وجود زیر ساخت‌هایی همچون خطوط ریلی و شبکه راه‌های مواصلاتی در هر منطقه باعث رشد و توسعه اقتصادی خواهند بود.

از این جهت با توجه به دسترسی به معادن غنی، کارخانه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی عظیم در شهرستان و استان وجود این خط ریلی در جابجایی بار و کالا و مسافر نقش به سزایی خواهد داشت.

از جهات دیگر نیز در شهرستان بیجار و استان می‌بایست برنامه‌ریزی خود را برای توسعه، به افزایش توان بخش خصوصی، در بالا رفتن میزان تولید و حرکت به سمت اهداف کلان سوق دهیم.

وجود این زیر ساخت می‌تواند به عنوان یک بستر امن، سریع و ارزان برای تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی جاذبه مناسب ایجاد نموده و با توجه به اهمیت این خط ریلی در اتصال یکی از مهمترین کریدورهای ریلی کشور (تهران- زنجان-تبریز) به کریدور ریلی (همدان-سنندج) شاهد شکوفایی و توسعه‌ی منطقه‌ای در آینده باشیم.

تکمیل راه آهن زنجان-بیجار زمینه ساز توسعه در شرق کردستان

*طول این طرح چند کیلومتر است و چه مقدار آن در شهرستان بیجار واقع شده است؟

پروژه مذکور 290 کیلومتر بوده که از ایستگاه بناب در شهرستان زنجان آغاز و پس از گذشت از شهرستان بیجار در ایستگاه پایانی به قروه متصل خواهد شد.

120 کیلومتر این خط ریلی در حوزه استان زنجان، 120 کیلومتر در خاک شهرستان بیجار و 50 کیلومتر در خاک شهرستان قروه واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/581649/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند