عصر کرد

آخرين مطالب

روانسر شهری تاریخی توریستی با طبیعتی بی نظیر اجتماعی

روانسر شهری تاریخی توریستی با طبیعتی بی نظیر
  بزرگنمايي:

عصر کرد - خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - رؤیا متکیائی: استان کرمانشاه که در غرب ایران واقع شده دارای تمدن کهن و آثار باستانی بی نظیر است که در کنار چهارفصل بودن و تنوع آب و هوایی سرزمینی بی نظیر برای گردشگران محسوب می‌شود.
در هر شهرستان استان کرمانشاه جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که می‌تواند روزها گردشگران را محو تماشای خود کند و مردم مهمان نواز این استان میزبان شایسته ای برای مسافران هستند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
طاق بستان، بیستون، معبد آناهیتا، تکیه معاون الملک و بیگلربیگی، بازار تاریخی کرمانشاه تنها بخش کوچکی از میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری این استان در کنار طبیعت بکر و دست نخورده محسوب می‌شود.
روانسر در 67 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه واقع شده است و به علت مناظر زیبا و طبیعت چشم نواز، آب و هوای دل انگیز و اماکن تاریخی و تفریحی دیدنی، هرساله توریست‌های زیادی را جذب می‌کند.
وجود رودها و چشمه‌ها و سراب همیشه پرآب، کوه‌ها و چشمه‌ها و آثار باستانی همچون بزرگ‌ترین تپه تاریخی منطقه و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و قله بلند شاهو، این شهرستان را به نگین منطقه اورامانات مشهور کرده و یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز گردشگری کرمانشاه به شمار می‌رود.
شهرستان روانسر دارای 56 اثر تاریخی است که شامل تپه‌های سه‌گانه موسایی (از اواخر دوره نوسنگی حدود هفت هزار سال پیش تا دوره اسلامی)،غار کولیان و غار سراب جاوری (از دوره پارینه سنگی میانی حدود 50 هزار سال پیش تا اواخر دوره فرا پارینه سنگی حدود 12 هزار سال پیش)، گوردخمه «کۆشک» (متعلق به دوره هخامنشی)، تپه کانی و این (متعلق به دوره اشکانی)،گورستان اسلامی (دورهٔ صفویان و قاجاریه)، غار قوری قلعه (اواخر دوره ساسانی و اوایل اسلامی)، گوردخمه طاق فرهاد (متعلق به دوره هخامنشی) است و این شهرستان به «دروازه اورامانات» شهرت دارد و از نظر جغرافیایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

عصر کرد

سراب زیبای روانسر به عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری استان کرمانشاه چشم‌اندازی طبیعی و فوق‌العاده دارد. این سراب پرآب و زیبا در روانسر از توابع استان کرمانشاه است و در تمام ایام سال پذیرای میهمانان بسیاری از نقاط کشور است. دریاچه با محیط سرسبز پیرامونش جایی عالی برای گشت و گذار است، هوای خوب و چشم اندازهای بی بدیل معمولاً دریاچه‌ها را به جاذبه‌ای محبوب تبدیل کرده است. این سراب که در لیست آثار ملی ایران قرار دارد از کوهستان شاهو سرچشمه می‌گیرد.برای تمام شهر تنها یک مسیر اصلی به چشم می‌خورد که محل عبور آن دقیقاً از وسط آب و رودخانه است. از طریق این مسیر تمام نقاط شهر با هم مرتبط می‌شوند و در امتداد آن نواحی مسکونی شکل گرفته‌اند. نکته‌ی مثبت این منطقه در این است که رسیدن به همه ی بخش‌های شهر از طریق همین مسیر اصلی ممکن می‌شود.‌
سراب روانسر مهمترین جاذبه شهر است و تعداد زیادی از اهالی شهر اوقات فراغت و روزهای تعطیل خود را در کنار این دریاچه می‌گذرانند. گردشگرانی هم که از دیگر شهرها به حوالی این دریاچه سفر می‌کنند بازدید از این منطقه را در لیست برنامه‌های خود قرار می‌دهند. شهرستان روانسر جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده که از میان آنها می‌توان به غار طولانی قوری قلعه، تپه موسایی و مناطق جذاب شبانکاره اشاره کرد اما بدون شک در میان جاذبه‌های این شهر، سراب روانسر چیز دیگری ست جاذبه‌ای بهشتی که با آب و هوای خوب و مناظر دل فریب پذیرای گردشگران زیادی است.
غار قوری قلعه
غار قوری قلا یا قوری قلعه، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینه‌ی 65 میلیون سال از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور به حساب خواهد آمد. غارقوری قلعه در 25 کیلومتری شهر روانسر در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر به پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام جای گرفته است. این غار بعد از غار علیصدر بزرگترین غار آبی ایران به حساب می‌آید. اسم عجیب غار به این دلیل است که قدیم‌ها قلعه‌ای شبیه به قوری در حدود یک کیلومتری این محل قرار داشته. طول غار از 12 کیلومتر بیشتر است و عمقش حدود سه هزار متر. دمای توی غار حدود 7 تا 11 درجه است و رطوبتش بین 40 تا 60 درصد. پس خنک است.‌

عصر کرد

اولین محوطه وسیعی که در غار می‌بینید، اسمش تالار مریم است. دور تالار پر است از قندیل‌های خیلی زیبا که شکل‌های مختلفی دارند. یکی از قندیل‌ها ظاهری شبیه به حضرت مریم (ع) دارد و به همین دلیل اسمش مریم را بر تالار گذاشته‌اند. در عمق هزار متری غار، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین حوضچه‌های آبی دنیا را می‌بینید. قندیل‌هایی شبیه به پرده در این قسمت وجود دارد که به هر کدام دست بزنید، صدای سازی را می‌دهد. اسم این تالار را بتهوون گذاشته‌اند. به عمق هزار و 500 متری که برسید تالار عروس را می‌بینید. تالار عروس سنگ‌های کریستالی سفید و براق داد و جای پاها روی آن می‌ماند.
کد خبر 5741800

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/521307/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان