فرماندار سنندج؛
تأکید بر رویکرد کیفی در سوادآموزی
فرهنگی
بزرگنمايي:
عصر کرد - فرماندار سنندج گفت: باید به سمت رویکردی کیفی در سوادآموزی و مهارتهای زندگی حرکت کنیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان ، غریب سجادی در جلسه شورای سوادآموزی شهرستان با تأکید بر اهمیت مقوله آموزش، اظهار داشت: جایگاه علم و دانش همواره مورد تأکید دین مبین اسلام بوده و در اسناد بالادستی کشور نیز بر گسترش سواد و آموزش مهارتها تأکید شده و در همین راستا نهادهای متعددی شکل گرفتهاند.
سجادی، با طرح این پرسش که «سوادآموزی چگونه میتواند در حل مسائل جامعه مؤثر باشد؟» افزود: در دنیای امروز، با توجه به رشد فزاینده تکنولوژی و تغییر نیازهای اجتماعی، صرفِ توانایی خواندن و نوشتن دیگر کافی نیست و لازم است بازنگری و آسیبشناسی جدی در مفهوم سواد صورت گیرد.
وی با اشاره به ضرورت آموزش مهارتهای زندگی و سواد احساسی در کنار سواد کلاسیک، گفت: آموزشها باید به گونهای باشد که دانش و آگاهی افراد منجر به بهبود کیفیت زندگی و ارتقای مهارتهای اجتماعی آنان شود.
فرماندار سنندج همچنین بر استفاده از ظرفیتهای بینبخشی و تخصصی در امر آموزش تأکید کرد و گفت: باید از توان نهادهایی همچون سازمان فنیوحرفهای، تشکلهای مردمی و انجمنها، همچنین تریبونهای روحانیت برای ترویج سوادآموزی بهره گرفته شود.
وی با بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی، مربیان و سوادآموزان با چالشهایی مواجه هستیم، تصریح کرد: لازم است از نگاه صرفاً کمی عبور کرده و با رویکردی کیفی و کارشناسی به ارتقاء نظام آموزشی بپردازیم.
سجادی همچنین استفاده از سیاستهای تشویقی برای ترغیب شهروندان به سوادآموزی را ضروری دانست و تصریح کرد: اعمال سیاستهای تنبیهی مانند محرومکردن بیسوادان از خدمات اداری، مغایر با حقوق شهروندی است و باید بهجای آن از راهکارهای ترغیبی استفاده کرد.
در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان سنندج، فرماندار شهرستان با اشاره به اهمیت توسعه زیرساختهای آموزشی متناسب با نیازهای خاص، گفت: یکی از شاخصهای عدالت آموزشی، فراهمکردن امکانات تخصصی برای همه گروههای دانشآموزی از جمله کودکان دارای اختلال اوتیسم است.
غریب سجادی با اشاره به پروژه مدرسه ویژه کودکان دارای اختلال اوتیسم در سنندج افزود: با وجود آنکه زمین مناسب برای این مدرسه تعیین شده و اعتبار اولیه نیز اختصاص یافته است، اما هنوز پیمانکار پروژه مشخص نشده و این روند طولانی و بدون نتیجه، قابل قبول نیست.
فرماندار سنندج ادامه داد: این پروژه باید در اولویت کاری دستگاههای مسئول، بهویژه اداره کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش قرار گیرد و انتظار میرود در سریعترین زمان ممکن تعیین تکلیف و عملیات اجرایی آن آغاز شود.
سجادی با اشاره به تأثیر مستقیم آگاهی و آموزش در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، اظهار داشت: انکار آسیبهای اجتماعی، نهتنها کمکی به حل آنها نمیکند، بلکه خطرات ناشی از آن را تشدید میکند. باید با شفافسازی و اطلاعرسانی دقیق، جامعه را نسبت به این مسائل آگاه ساخت.
وی افزود: در جهان امروز، هیچ سلاحی مؤثرتر از آگاهی برای مقابله با آسیبهای اجتماعی وجود ندارد و در این مسیر، بهرهگیری از نظرات کارشناسان و صاحبنظران ضرورت دارد.
سجادی با انتقاد از جلساتی که صرفاً به بیان مشکلات میپردازند، تأکید کرد: خروجی جلسات باید مشخص و کاربردی باشد؛ بهجای ذکر کلیات، باید به شکل مصداقی راهکارهای اجرایی برای حل مسائل طراحی شود.
فرماندار سنندج همچنین از نگاه برنامهمحور کمیته برنامهریزی شهرستان به مسائل آموزشی خبر داد و گفت: پروژههای نیمهتمام آموزشی و مناطقی که از کمبود سرانه آموزشی رنج میبرند، در اولویت قرار گرفتهاند.
وی یکی از راهکارهای رفع مشکلات آموزشی را استفاده از ظرفیت مولدسازی اموال مازاد و فاقد بهرهوری دانست و تأکید کرد: با همافزایی بین دستگاهی، از جمله همکاری با اداره کل راه و شهرسازی، میتوان فضاهای آموزشی جدیدی در نقاط کمبرخوردار ایجاد کرد.
فرماندار همچنین با انتقاد از نگاه کمی به مسائل آموزشی، خواستار حرکت به سمت کیفیتبخشی، برنامهریزی دقیق و هماهنگی جدی میان دستگاههای اجرایی شد و گفت: همافزایی میان آموزش و پرورش، اداره نوسازی، راه و شهرسازی، و سایر نهادها میتواند بسیاری از موانع اجرایی پروژهها را برطرف کند.
وی همچنین بر فعالسازی مجدد انجمن خیرین مدرسهساز شهرستان سنندج برای مشارکت در توسعه فضاهای آموزشی تأکید کرد و گفت: آموزش باکیفیت حق تمام فرزندان این دیار است و مسئولان موظفاند امکانات لازم را فراهم کنند
-
سه شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۱:۵۴
-
۸ بازديد
-

-
عصر کرد
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/1017624/