عصر کرد

آخرين مطالب

بیستون تنها نام جهانی را یدک می کشد/خبری از اعتبار نیست مقالات

بیستون تنها نام جهانی را یدک می کشد/خبری از اعتبار نیست
  بزرگنمايي:

عصر کرد -  اکثر شهرداران و برخی مدیران میراث فرهنگی و گردشگری که در سال های اخیر بر سر کار آمدند، هرکدام تقصیرها را بر گردن ممنوعیت ساخت و ساز در این شهر تاریخی انداختند و از نبود و کمبود اعتبار گله کردند و رفتند.
روشنایی کافی، استراحتگاه مناسب در پارکینگ، سرویس بهداشتی، استراحتگاه، مجتمع تجاری و از همه مهم تر پاکیزگی و نظافت، ابتدایی ترین و ساده ترین خدماتی است که باید به خوبی برای مسافران نوروزی در این مکان درنظر گرفته شود، تا هرساله این مجموعه جهانی، به انتخاب نخست مسافران داخل و خارجی تبدیل شود و بدیهی است که ایجاد برخی از استانداردها، نیاز به اعتبارات میلیاردی هم ندارد.
 
مسافرانی که به این شهر تاریخی وارد می شوند، در انتظار دیدن فضای مناسب و متفاوت از ورودی شهر هستند ولی سیمای نامناسب این بخش به ویژه در سمت نادرآباد، مسافران را شگفت زده می کند و هرگاه از سوی مسئولان بومی، درخواستی برای اختصاص بودجه ای در شان این شهر می شود یا به صورت قطره چکانی و ناکافی تزریق می شود و یا اصلا این درخواست، بدون پاسخ باقی می ماند.
به گفته یکی از مسافرانی که در سال گذشته، بیستون را برای سفرهای نوروزی خانواده اش انتخاب کرده بود، کمبود پارکینگ و اقامتگاه در این شهر موجب شد که برخی از مسافران بیستون به کرمانشاه بیایند و از اماکن اقامتی این شهر استفاده کنند و پیشنهاد می شود اقامتگاه هایی کم قیمت تر از هتل لاله بیستون نیز درنظر گرفته شود.
«کوروش صمدی» افزود: در اطراف رودخانه، زباله های متعددی ریخته شده بود و سرویس داخل محوطه به نظافت و بهداشت بیشتر نیاز داشت.
وی از آشفتگی و بی نظمی تابلوهای گردشگری به عنوان یکی دیگر از معایب این محوطه یاد کرد و افزود: تعداد راهنمایان گردشگری باید به اندازه ای باشد که بتواند این حجم از مسافران نوروزی را جوابگو باشد.
یکی دیگر از حداقل انتظارات، چیدمان متفاوت هفت سین در این شهر تاریخی و پایگاه جهانی است که به گفته برخی مسافران، این اقدام در سال گذشته هم چنگی به دل نزده است و از شهرداری انتظار می رود برای پاکیزگی و ایجاد سیمای بصری در یک شهر جهانی، تدبیر و راهکار موثری داشته باشد.
یک کارشناس گردشگری درباره استانداردهای خدماتی یک سایت جهانی گفت: با توجه به اینکه بیستون یک شهر جهانی است خدمات متعددی باید ارائه دهد، سایت های جهانی با وسعت بالا باید بخشی برای معرفی داشته باشد و تابلوها در کنار هر اثر وجود داشته باشد.
«علیرضا مرادی بیستونی» با تاکید براینکه راهنما به میزان کافی باید در کنار جاذبه ها باشد، به وجود بروشور و کاتالوگ دوزبانه تاکید کرد و گفت: این عوامل باید در یک سایت جهانی در نظر گرفته شود، هر مجموعه ای با توجه به موقعیت مکانی، باید خدمات اقامت را داشته باشند و در زمینه اقامتگاه، کاروانسرای بیستون تکمیل و تجهیز شده و آماده ارائه خدمات به مسافران است.
امسال برنامه ها بهتر می شود
در ادامه شهردار شهر جهانی بیستون، اظهار داشت: جلسه ای برای تعیین و تعریف برنامه های نوروزی با حضور اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و بخشداری برگزار شده و در مقایسه با سال گذشته برنامه های بهتری برای نوروز و استقبال از مهمانان درنظر گرفته شده است.
«رضا فرح بخش» به نامناسب بودن چیدمان هفت سین درنوروز سال گذشته اشاره کرد و گفت: مشکلاتی در زمینه ورود و خروج در محوطه این پایگاه نیز وجود داشت، بدین صورت که ازسوی شهرک الزهرا، پارکینگ در پارک جنگلی قرار داشت و براساس رایزنی های انجام شده امسال ما با اداره میراث فرهنگی، قرار براین است تا پارکینگ در داخل میراث ایجاد شود و امسال وضعیت و برنامه در این زمینه و نیز در بخش فضاسازی و سرویس های بهداشتی بهتر شده است.
از لحاظ بودجه ای در حد صفر هستیم
شهردار بیستون ادامه داد: بیش از یک سال است که در این سمت مشغول به کار هستم ولی مشاهده نکردم اعتباری که درخور این شهر و پایگاه جهانی است به آن اختصاص یابد و از لحاظ بودجه ای در حد صفر است و تنها نام جهانی را یدک می کشد.
وی یادآور شد، نامه ای به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ارسال و تقاضا کردم بیستون را به عنوان یک شهر ویژه با بودجه ویژه درنظر بگیرند تا شهرداری بتواند اقدامات شایسته ای در زمینه ایجاد مبلمان انجام دهد و گردشگر از شهر لذت ببرد ولی موافقتی در این زمینه نشده و تاکنون پاسخی نیامده است.
فرح بخش افزود: بودجه عمرانی بیستون در سال گذشته چهار میلیارد و بودجه جاری، شش میلیارد تومان درنظر گرفته شد، که تنها یک میلیارد از بودجه عمرانی تخصیص داده شد.
در شهر ممنوعه بیستون، شهرداری چطور درآمدزایی کند؟
وی با بیان اینکه درصدد ساماندهی ورودی شهر از سوی نادرآباد هستیم، اضافه کرد: ساخت و ساز در شهر بیستون ممنوع است، این در حالی است که درآمد شهرداری های کوچک از مجوز ساخت و ساز است، ولی بیستون در محدوده شهر جهانی واقع شده و هیچ نفعی از قبل این شهر جهانی به ما نرسیده است و دست شهرداری بسته است.
وی با بیان اینکه به شهرداری اجازه انجام کاری در داخل محوطه جهانی داده نمی شود، گفت: در صدد هستیم تا با هم افزایی و مشارکت واقعی و همه جانبه سازمان ها و ادارات ذیربط و استفاده از نظریات صائب و رهگشای تمامی دلسوزان شهری با کاهش کمبودها و محرومیت ها، بیستون را به جایگاه واقعی خود برسانیم و با روحیه جهادی و اجتناب از حواشی و منیت ها ، آنچه شایسته این شهر مرزی تاریخی کهن ، زیبا و در خور شهروندان نجیب و دوست داشتنی بیستون است را فراهم کنیم.
طرح استقبال شهرداری از بهار 1402
شهردار بیستون با تأکید براینکه آغاز این طرح از 1 اسفندماه 1401و پایان آن 14 فروردین ماه سال 1402 است، گفت: اقدامات و فعالیت‌های متعدد و متنوعی با هدف حفظ نظافت شهر، زیباسازی، ایمن‌سازی، تلطیف روحیه شهروندان و … در آستانه سال جدید پیش‌بینی شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به این نکته که در طرح استقبال از نوروز 1402 شهر باید آراستگی و نشاط ویژه‌ای داشته باشد، شست‌وشو، پاک سازی و رفت‌و روب خیابان‌های اصلی، کوچه‌ها و زمین‌های بایر حاشیه معابر اصلی و فرعی، پاک سازی و امحای پوستر‌های تبلیغاتی، لایروبی تمامی رودخانه ‌های روباز و روبسته، پُر کردن مسیر‌های حفاری در کلیه معابر و جلوگیری از عملیات حفاری، رفع نواقص ناهمواری های اطراف دریچه‌ها، جمع‌آوری و حمل خاک و نخاله معابر، جلوگیری از سد معبر های ساختمانی، جمع‌آوری متکدیان، افزایش زمان و توان جمع‌آوری زباله و رنگ‌آمیزی و تعمیر سطل های زباله در سطح شهر در دستور کار قرار دارد.
به گفته شهردار، با همکاری واحد فنی شهرسازی شهرداری به ترمیم و لکه گیری آسفالت سطح معابر، ترمیم و اصلاح خرابی های احتمالی جداول و جوی‌ها و پیاده‌روی‌های معابر اصلی، شست‌وشو و رنگ‌آمیزی کلیه جداول سطح شهر، جمع‌آوری مصالح مازاد پروژه‌های عمرانی و جلوگیری از صدور مجوز حفاری‌ها توسط واحد فنی در این ایام پرداخته می شود.
فرح بخش افزود:
تجهیزات بوستان‌ها شامل اِلمان های پارکی، ست‌های ورزشی، سرویس‌های بهداشتی، سطل‌های زباله و نیمکت‌ها، تأسیسات، مبلمان سطح شهر و … مستمر همانند گذشته ضد عفونی می‌شود.
همچنین جهت ایجاد زیبایی بصری در سطح شهر، آماده‌سازی بستر کاشت گل‌ها و درختان، عملیات باغبانی، کاشت گل‌های فصلی در سطح بلوار‌های و پارک‌ها، گلدان گذاری در رفیوژ ها ، رفع نقص و رنگ‌آمیزی سرویس‌های بهداشتی، رنگ‌آمیزی آب‌نماها، آماده‌سازی و نظافت سرویس‌های بهداشتی سطح شهر، فعال‌سازی آب‌نماها، نصب اِلمان های نوروزی با موضوع عید نوروز، رنگ‌آمیزی مبلمان و اِلمان های شهری، اجرای آذین‌بندی و نورپردازی در سطح شهر و معابر اصلی در جداره میدان انقلاب بیستون انجام می‌شود.
وی از ترمیم بلوک‌های نوری، تعمیر تجهیزات نوری سرعت کاه‌ها، بهسازی جدا کننده های خیابان‌ها، رنگ‌آمیزی پایه تیر‌های زنگ‌زده، رنگ‌آمیزی نیوجرسی‌های تقاطع‌های غیر همسطح، ترمیم رنگ‌آمیزی شهر، هماهنگی جهت طرح نوروزی ایجاد پارکینگ ، بهسازی تابلو‌ها و علائم، شست‌وشوی تابلو‌های ترافیکی، اجرای عابر پیاده نوری، خط‌کشی محوری به عنوان خدمتی دیگر یاد کرد.
اعتبارات ملی هنوز نرسیده است
در پایان مدیر پایگاه جهانی بیستون، بیان کرد: سال جاری 13میلیاردتومان اعتبار برای هرسین به تصویب رسید و قرار براین شد که از این میزان 10میلیارد تومان به بیستون تعلق گیرد که تاکنون هیچ اعتباری به دست ما نرسیده است.
«صامت اجرایی» با بیان اینکه میزان اعتبارات ملی تخصیص یافته به بیستون نیز مشخص نیست، افزود: درخواست ما 90 میلیارد تومان بود، که در مجموع از هردو محل اعتباری، نزدیک به 900 میلیون تومان پول به دست ما رسیده که بیشتر برای تجهیزات و مطالعه است و نمی توان از آن بهره کاربردی برد.
اجرایی یادآور شد، بودجه مذکور بدون استفاده مانده و منتظر هستیم تا شاید بعد از عید ابلاغ دیگری تعلق گیرد، که بشود تا پایان شهریور آینده با پول های تخصیص یافته کاری انجام گیرد.
وی از برنامه ریزی برای رهاسازی ماهی در سراب خبر داد و افزود: جشن نوروز امسال، با شعار سال همبستگی و اتحاد تعیین شده است.
این مسئول از وجود تقویم مناسبتی و برنامه های اجرایی پایگاه میراث جهانی بیستون خبر داد و افزود: 15اسفند شاهد رویداد روز درختکاری با دعوت از ادارات دولتی بخش بیستون برای حضور در محوطه و کاشت درخت خواهیم بود، 17 اسفند جشن ولادت حضرت قائم(عج)، 25 اسفند آیین شاهنامه خوانی بمناسبت پایان سرایش شاهنامه، 26 اسفند آیین پاکسازی آثار و محوطه ها با مشارکت جوامع محلی و سمن ها، 29 اسفند روز جهانی شادی به همراه اهدا جوایز پس از پایان برنامه های فرهنگی و ورزشی است.
اجرایی از ارائه برنامه های متنوع آموزشی برای آشنایی بهتر با آثار تاریخی و فرهنگی همچون درنظر گرفتن غرفه خلاقیت های کودکان، برپایی سیاه چادرهای سنتی برای آشنایی با فرهنگ بومی و عشایری، برپایی غرفه برای ارائه سوغات کرمانشاه به همراه اجرای بازی های بومی محلی همراه با ساز و دهل و ایجاد شرایطی برای اسکان شبانه مسافرین در محوطه خبر داد.
وی به برگزاری مراسم افطار و اقامه نماز در سه فروردین و اجرای تئاتر گروهی در هفت فروردین و توزیع نایلون و زباله در روز طبیعت اشاره کرد.
اجرایی یادآور شد، پایگاه در ایام نوروز نیازمند حداقل 20 نفر به عنوان راهنما و چهار نفر به عنوان کنترل بلیط است.
این مسئول زمان جشنواره نوروزی محوطه میراث جهانی بیستون را اسفند جاری
و فروردین 1402 اعلام کرد و گفت: پیش بینی هایی در این زمینه انجام شده و مدت برگزاری این جشنواره دو تا سه هفته درنظر گرفته شده است، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، عرضه محصولات فرهنگی و محلی، بخش بازی و سرگرمی، بخش میزبانی و غذا، نمایشگاه تخصصی شامل طرح ها و پروژه ها و دستاوردهای استان، بخش های خدماتی، بخش اقامت همانند ایجاد کمپ های اقامتی موقت و ارزان برای اسکان گردشگران و ساماندهی ورودی محوطه از بخش های ایجادی جشنواره است.
تفاهم نامه ای برای بهتر شدن شرایط درنظر گرفته شده است
وی با تاکید براینکه بارها به وضعیت بودجه ای اعتراض کرده ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده ایم، افزود: از همین رو به سمت بخش خصوصی رفته ایم ولی هنوز تفاهم نامه بسته نشده است که در صورت انعقاد، پکیچی برای ایجاد واحدهای سیار اقامتی در پارک جنگلی بسته می شود.
اجرایی گفت: معرفی میراث جهانی بیستون و میراث ملموس و ناملموس استان، احصا و استفاده بهینه ظرفیت های تاریخی محوطه میراث جهانی بیستون، توسعه سبد تفریحات و سرگرمی استان، برگزاری برنامه های استقبال از فصل بهار، جشن رمضان و جشن نوروزگاه و تدوین الگویی برای برپایی چنین رویدادهایی در محوطه تاریخی بخشی از اهداف این تفاهم نامه است.
اجرایی یادآور شد: همه برنامه های اجرایی تعریف شده حاصل از این تفاهم نامه، باید در چارچوب ضوابط ملی و جهانی، عرصه و حرین پایگاه میراث جهانی بیستون باشد و قبل از هرگونه اقدام اجرایی باید به تایید پایگاه میراث جهانی بیستون برسد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/386715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد