عصر کرد

آخرين مطالب

اشتغال یا بیکاری در کردستان؟ مساله این است مقالات

اشتغال یا بیکاری در کردستان؟ مساله این است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - از سال 1376 اطلاعات بازار کشور از طریق آمارگیری از ویژگی های اشتغال و بیکاری خانواده حاصل می‌شد ولی از سال 1384 به منظور بهبود کیفیت و انطباق بیشتر با مفاهیم بین‌المللی به ویژه سازمان بین‌المللی کار، این روش مورد بازنگری قرار گرفت و به صورت طرح فعلی و به عنوان آمارگیری نیروی کار به اجرا درآمد و در ماه میانی هر فصل اجرا می شود.
  کردستان بر اساس یکی از داده های منتشر شده، پاییز امسال از نظر نرخ بیکاری در رتبه اول کشور قرار گرفته است همین موضوع باعث شد تا بدون توجه به ثبت حدود 41 هزار فرصت شغلی جدید در استان بر اساس مستندات سامانه رصد، موج تخریب‌ها علیه دولت شروع شود، آمارها حاکی است که استان در سال 1401 در بحث تسهیلات پرداختی اشتغال در ردیف استان های برتر کشور قرار گرفته است با این وجود جبهه هدفمندی شکل گرفته است تا آمار خوب اشتغال با برجسته کردن نرخ بیکاری به حاشیه رود و آن سوی دیگر سکه دیده نشود.
ثبت این میزان فرصت شغلی در سال جاری در شرایطی است که بر اساس استانداردها و داده های همین سامانه، سال گذشته استان کردستان از نظر ایجاد فرصت های شغلی در رده استان ها آخر کشور بود اما امسال با حدود 41 هزار فرصت شغلی ایجاد شده جزو سه استان برتر کشور شد و طبق اظهارات مسئولان استان، صحت 84 درصد این فرصت های شغلی هم تایید شده است.
آنچه درباره نرخ بیکاری در سطح کلان قابل مشاهده است، شاید در حد یک خانوار تحلیل نشود، چرا که در هفته مرجع (مقصود هفته‌ای که به فرد مراجعه می شود) حتی اگر فرد یک ساعت کار کرده باشد، شاغل محسوب می شود.
بد نیست بدانیم برای تهیه گزارش فصلی بیکاری، در سال به یک درصد خانوارها مراجعه می شود که این میزان را در فصل ها تقسیم و به طور متوسط در هر فصل به 0/25 درصد خانوارها مراجعه می شود به عنوان مثال اگر 24 میلیون خانوار در کشور داشته باشیم، در یک فصل به 240 هزار خانوار مراجعه می شود و از هر خانوار 50 سؤال پرسیده می‌شود و بعد از طی 18 فرآیند پردازش، نتایج استخراج و اعلام می‌شود.
بنابراین از یک سو به نظر می رسد نمونه آماری که برای تهیه گزارش طرح آمارگیری نیروی کار در نظر گرفته می شود کوچک است و از سوی دیگر مبنای یک ساعت کار کردن در هفته مرجع برای شاغل شدن فرد، شاخص مناسبی برای اشتغال نیست و همین 2 عامل اندکی لمس کاهش نرخ بیکاری برای مردم را دشوارتر کرده است.
از مفاهیم کلی بگذریم همانگونه که پیشتر هم گفته شد پاییز امسال بالاترین نرخ بیکاری کشور با 13.8 درصد به اسم کردستان ثبت شده است اما مرجع منتشر کننده این آمار تا کنون اطلاعات و جزییات بیشتری از روند اخذ این آمار از جمله جامعه آماری هدف، هفته مورد نظر، نحوه طرح سئوال، نحوه آمارگیری و ... ارایه نکرده است تا تحلیل این داده ها برای مردم و رسانه ها آسانتر شود.
جدا از ابهامات شکلی استخراج این آمار، خوانندگان قطعا شاهد هستند که نا آرامی های پاییز امسال نمی تواند در افزایش بیکاری بی تاثیر باشد در زمان نا آرامی ها بسیاری از افراد حتی برای تامین مایحتاج خود با مشکل مواجه بودند زیرا واحدهای صنفی بارها و بارها مجبور به تعطیلی شدند این یعنی اینکه بسیاری از مردم در این ایام شغل نداشتند، در شلوغی های پاییز امسال بیشتر کسب و کارها در استان تعطیل بود حتی دستفروشان هم در خیابان ها حضور نداشتند ولی بعد از آرام شدن اوضاع، شاهد رونق کسب و کار دستفروشان از جمله در پیاده راه فردوسی سنندج هستیم و با وجود مصوبه شهرداری مبنی بر فعالیت دستفروشان در ساعات عصر، آنها حالا 24 ساعته مشغول فروشندگی هستند.
از سوی دیگر افزایش آمار بیکاری در فصل پاییز در کردستان موضوع جدیدی نیست، سال 1397 نرخ بیکاری در همین فصل در کردستان 14.6 درصد بود، سال بعد این آمار به 12.9 درصد کاهش یافت ولی پاییز 1399 دوباره به 13.1 درصد افزایش یافت تحلیل این داده ها نشان می دهد افزایش آمار بیکاری در پاییز امسال که با نا آرامی ها همراه بود، چندان دور از انتظار نبوده است.
همچنین برخی تهدیدها مبنی بر بستن جاده ها، مرزها را که یکی از دروازه های تامین معاش مردم بود به رکود برد و استان مرزی کردستان سهمی از اشتغال روزمره خود را فدای کسانی کرد که با سنگ پرانی به کامیون های باری در آتش فتنه می دمیدند.
در پاییز امسال حتی گردشگران و توریست ها نیز به استان نیامدند این در شرایطی است که پاییز سال گذشته شمار زیادی گردشگر راهی منطقه اورامانات می شدند که طبیعتا می تواند در افزایش بیکاری نقش مهمی داشته باشد.
با نگاه مختصر به آمارهای سه سال گذشته که با شلوغی و اغتشاشی در آبان ماه (ماه مرجع آمارگیری) همراه نبود می توان دریافت که ناامنی اجتماعی چه انداره در ابعاد اقتصادی تاثیرگذار است، 51 درصد مشاغل در کردستان به بخش خدمات اختصاص دارد و این یعنی در ناامنی اجتماعی اولین هدف مشاغل خدماتی است و کردستان که از صنعت در زمینه اشتغال بهره زیادی ندارد با کمترین نوسان در حوزه امنیت دچار رکود در بخش خدمات شده و اشتغال نیز آسیب می بیند.
یکی دیگر از عواملی که می تواند در آمار بیکاری استان کردستان موثر باشد این است که استان یک استان سردسیر است و بسیاری از مشاغلی که به کارگران مربوط می شود از جمله ساخت و ساز در فصل در استان تعطیل است و این موضوع قطعا در ثبت آمار بیکاری نقش دارد. در حالت عادی نیز با توجه به توزیع عمده اشتغال استان در بخش خدمات و نبود زیرساختهای صنعتی و توسعه نیافتگی بخش کشاورزی و از طرفی وابستگی عمده فعالیتهای خدماتی به فصول سال در استان (به ویژه فعالیتهای بخش ساختمان) همواره در سه ماه سوم و چهارم نرخ بالایی از بیکاری برای استان رقم می خورد.
چاره رفع این مساله در استان کردستان، توسعه فعالیتهای اقتصادی مولد در بخش کشاورزی از جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش و توسعه صنعت، خدمات فنی و تولیدی، توسعه بخش گردشگری و صنعت توریسم و اقتصاد سبز وابسته به این بخش با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی، مرزی و طبیعت خاص استان است.
امسال همچنین با هدف ایجاد اشتغال و تقویت بنیه اقتصادی استان، چند صد میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در قالب های مختلف در حال پرداخت است این تسهیلات در بیشتر موارد صرف تقویت سرمایه کار موجود افراد در بخش مشاغل خانگی، اشتغال پایدار روستایی و کارگاههای کوچک خوداشتغالی شد و یا در برخی موارد به تقویت بنیه اقتصادی خانواده انجامید و کردستان توانست حدود 122 درصد یعنی بیشتر از سهم خود را پرداخت کند.
بر اساس آخرین سرشماری رسمی نفوس و مسکن(سال 1395) جمعیت استان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر و جمعیت بیکار 92هزار و 483 نفر است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/380329/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند