عصر کرد

آخرين مطالب

از جراحت کودکی تا جراحی زیبایی بزرگسالی! گفتگو

از جراحت کودکی تا جراحی زیبایی بزرگسالی!
  بزرگنمايي:

عصرکرد- طبق تحقیقات انجام شدە، ایران رتبە سوم را در انجام عمل‌های زیبایی و گرایش بە خدمات آرایشی در جهان دارد و این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند کە دلیل این‌همە گرایش بە زیباتر دیدە شدن آن هم بە صورت افراطی در کشور ما چیست؟

امروزە رسانەهای مجازی و تبلیغات رسانەای و افزایش مدگرایی در جهان سبب افزایش نارضایتی ظاهری، تصویر بدنی منفی، بدریخت انگاری و اختلالات روانشناختی و کمبود اعتماد به نفس در بین جوانان و نوجوانان شدە است.

قسمت تلخ ماجرا آنجا است کە افراد بعد از هر عمل جراحی زیبایی، میل افراطی بە انجام عمل‌های زیبایی پیدا و درصدد انجام دوبارە آن بە هر قیمتی است.

سالهاست کە دیگر میل شدید بە زیباتر شدن و بهتر دیدە شدن سبب افزایش بیش از پیش جراحی‌های زیبایی در جهان بە ویژە جوامع شرقی شدە است.

گرایش بە انجام جراحی‌های متعدد زیبایی ریشە در اختلالات روانشناختی افراد دارد کە از منظر روانشناسی اکثر این اختلال‌های روانشناختی ریشە در جراحت‌های روحی دوران کودکی دارد.

از جراحت کودکی تا جراحی زیبایی بزرگسالی!

جراحی زیبایی؛ بیراهەای برای افزایش اعتماد بەنفس

یک مشاور روانشناختی در کردستان زیبایی دوستی را جزو غرایز طبیعی انسان‌ دانست و گفت: میل بە زیبایی یک ویژگی فطری و از زمان پیدایش و خلقت، انسان  هموارە بە دنبال زیبایی بودە است.

شیوا ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا تعریف زیبایی بە اقتضای هر جامعە را متفاوت دانست و اظهار کرد: امروزە تلفیق زیبایی با دستاوردهای پزشکی سبب شدە کە زیبایی نە بە عنوان یک مشخصە طبیعی و زیستی بلکە بە عنوان یک ویژگی اکتسابی در جوامع مختلف تلقی شود.

ابراهیمی ادامە داد: در حال حاضر بسیاری از افراد بە دنبال تغییر و دخالت در ظاهر طبیعی خود هستند و برای دستیابی بە زیبایی پناهندە امری بە نام جراحی پلاستیک شدەاند.

وی افراد متقاضی جراحی زیبایی را بە سە دستە تقسیم کرد و افزود: دستە اول افرادی کە دارای مشکلات ساختاری و نیازمند جراحی‌های زیبایی، دستە دوم افرادی کە بە دلیل بهبود عملکرد عضوی و سلامتی نیازمند جراحی هستند و گروە سوم شامل افرادی کە افراط در جراحی دارند می‌شود کە تنها دغدغە ذهنی آن‌ها انجام عمل‌های زیبایی است.

ابراهیمی اضافە کرد: متاسفانە افرادی کە در انجام عمل‌های زیبایی افراط دارند، بە هیچ‌وجە اقناع نمی‌شوند و مدام تکرار پذیری خاصی در انجام این عمل‌ها دارند، لذا باید سلامت روان این افراد مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا احتمال ابتلا بە اختلال روانشناختی، کمبود عزت نفس، وسواسی‌های فکری در این افراد بیشتر است.

وی ادامە داد: انجام عمل زیبایی تا زمانی کە نقیصە اصلی در آن وجود نداشتە باشد، بە عادت و اعتیاد تبدیل شدە و بسیاری از افراد در انجام عمل زیبایی افراطی عمل می‌کنند و تا جایی پیش می‌روند کە چهرە آن‌ها بە چهرەای غیرواقعی تبدیل می‌شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: افرادی کە اعتماد به‌نفس و عزت نفس پایینی دارند گرایش بیشتری بە انجام عمل‌های زیبایی دارند، و باید بە این نکتە توجە کرد کە اغلب اوقات عمل‌های جراحی نە تنها سبب افزایش اعتماد بنفس در فرد نمی‌شود کە سبب کمبود اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود.

وی اضافە کرد: افراط در انجام عمل‌های زیبایی نشان از اختلال‌های روانی همچون وسواس فکری، کمبود اعتماد بنفس و افکار بیمار گونە در فرد دارد.

ابراهیمی یادآور شد: تمایل بە زیبایی ریشە در فطرت انسان دارد و اگر در حد نرمال دنبال شود هیچ مشکلی ندارد، مشکل اصلی زمانی است کە برخی افراد بە صورت افراطی دست بە انجام چنین کاری می‌زنند.

وی عنوان کرد: زیبایی دوستی تا زمانی بەهنجار تلقی می‌شود کە بە شاکلە و اصل هویت اجتماعی فرد لطمە و صدمەای وارد نکند، اما متاسفانە در اغلب اوقات بهداشت روانی فرد در معرض خطر بودە و افراط در خودآرایی و عمل‌های زیبایی نشان دهندە وجود اختلال در شخصیت فرد است.

این مشاور روانشناختی  افزود: میل بە زیباتر دیدە شدن هموارە یکی از دغدغەهای اصلی و همیشگی بشر بودە و هست کە متاسفانە در عصر حاضر وجهە افراطی پیدا کردە و حتی در مواردی نیز بە تغییر هنجارهای زیبایی شناختی منتهی شدە است.

شیوا ابراهیمی در ادامە سخنان خود بیان کرد: بخشی از عمل‌های زیبایی در کشور ما برای جبران کم و کاستی‌های پیرامون خود و یا ضعف در اعتماد به‌نفس و کم و کاستی‌های روانی صورت می‌گیرد.

ابراهیمی ادامە داد: گرچە انجام عمل‌های جراحی بە نیت زیبایی امری مطلوب است؛ اما اگر وارد فاز افراطی شود منجر بە ایجاد اختلال در جامعە می‌شود.

وی با اشارە بە اینکە الگوهای زیبایی شناسی در هرجامعەای متفاوت است، اضافە کرد: یکی از مشکلات جوامع شرقی نوع نگاە مردها بە تعریف زیبایی است کە معمولا در جامعە عرف پیدا کردە و خودآرایی‌های عجیب و جراحی‌های زیبایی معیار اصلی زیباشناسی قرار گرفتە است.

ابراهیمی ادامە داد: هموارە یکی از بهانەهای افراد برای انجام عمل زیبایی نبود اعتماد بەنفس است و معتقدند کە انجام عمل زیبایی سبب افزایش اعتماد بەنفس در آن‌ها می‌شود، هرچند کە منکر تاثیر آن در ایجاد اعتماد بەنفس نیستیم، اما در کل اعتماد بەنفس باید درونی باشد زیرا از درون افراد نشات می‌گیرد.

این مشاور روانشناختی اظهار کرد: در حال حاضر افزایش بی‌رویە جراحی‌های زیبایی بە طورافراطی در چند دهە اخیر در جوامع شرقی بە ویژە در جامعە ایرانی تعجب و تبعات بسیاری بە همراە داشتە کە نشان دهندە آن است کە مسیر جوامع شرقی بە سمت تاکید بر جذابیت جسمانی و ظاهرپسندی است.

از جراحت کودکی تا جراحی زیبایی بزرگسالی!

ایران جزو سە کشور اول در گرایش بە انجام جراحی زیبایی

شیوا ابراهیمی عنوان کرد: شبکەهای اجتماعی و قدرت رسانەهای مجازی تاثیرشگفت‌انگیزی بر ذهن و روح و روان انسان‌ها دارد و توانستە است با استفادە از نظریە برجستەسازی ظاهری، بسیاری از افراد را بە سمت جراحی‌های افراطی سوق دهد.

بە گفتە وی، از منظر روانشناسی چرایی و علل گرایش بە سمت انجام عمل‌های زیبایی معمولا بە دو بعد روانی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: هرچقدر خودپنداری فرد از ویژگی‌های ظاهری و فردی خود کە از دوران کودکی توسط والدین و خانوادە و سبک زندگی و تعاملات کلامی والدین با فرزند ایجاد می‌شود، مثبت و مفید باشد گرایش افراد به عمل‌های زیبایی در بزرگسالی کاهش پیدا می‌کند کە این نشان‌دهندە نقش مهم خانوادە در ایجاد خودپنداری مثبت در ذهن کودک است.

وی با اشارە بە اینکە بیشتر اختلالات شخصیتی ریشه در کودکی فرد دارد، افزود: افرادی کە دارای شخصیت نمایشی و متزلزل هستند، گرایش بیشتری بە عمل‌های زیبایی دارند، چرا کە در زمان کودکی نیاز مورد توجە قرار گرفتن کودک از سوی خانوادە و جامعە بە اندازە کافی تامین نشدە است.

ابراهیمی اظهار کرد: معمولا حس کارآمدی در بازخورد و تعاملات والدین و مراقبین کودک، توانمندی و مهارت‌های کودک شکل می‌گیرد و هرچقدر حس کارآمدی در کودک افزایش پیدا کند تنش کمتری را تجربە و اعتماد بەنفس  و خودباوری بیشتری را کسب می‌کند.

وی درخصوص نقش عوامل اجتماعی در گرایش بە عمل‌های زیبایی گفت: تصویر و تعریفی کە در حال حاضر از زیبایی شناختی در جامعە وجود دارد، سبب گرایش افراطی افراد بە جراحی‌های زیبایی می‌شود.

ابراهیمی در ادامە مدگرایی را یکی از دلایل  مهم انجام عمل‌های زیبایی در جهان عنوان کرد و افزود: گرایش افراطی بە جراحی زیبایی نشان از ناامنی روانی فرد دارد و خانوادەها باید این احساس امنیت را در کودکان خود ایجاد و زمانی کە کودک دچار احساس نقص ظاهری می‌شود با تشویق و ترغیب سایر توانایی‌های کودک را برجستە و از خود کم بینی کودک بکاهند.

این مشاور روانشناختی عنوان کرد: جراحی‌های زیبایی تاثیربسزایی بر بهبود عملکرد بەهنجار جسمانی، ایجاد اعتماد بەنفس و عزت نفس اجتماعی، رفع نقایص جسمانی و اصلاح کیفیت زندگی اجتماعی افراد دارد کە متاسفانە امروزە اغلب جراحی‌های زیبایی ناشی از نارضایتی‌ افراد در نقص‌های جزئی است و این نشان از وجود اختلال‌های روانشناختی در وجود فرد است.

شیوا ابراهیمی یادآور شد: طبق آمار و تحقیقات ارائە شدە ایران جزو سە کشور اول جهان در خصوص گرایش بە انجام جراحی‌های زیبایی و استفادە از محصولات آرایشی است؛ این در حالی است کە ایران در معیارهای زیبایی‌شناسی دنیا بە عنوان نژاد زیبا معرفی شدە است.

بە گفتە وی، یکی از دلایل افزایش تقاضا برای انجام جراحی‌های پلاستیک و زیبایی عامل روانشناختی، اجتماعی و الگوگیری اجتماعی است.

ابراهیمی در خصوص دلایل متعدد گرایش جوانان بە انجام جراحی‌های زیبایی افزود: عوامل روانشناختی همچون نارضایتی ظاهری، تصویر بدنی منفی، اختلال بدشکلی و بدریخت انگاری و عوامل اجتماعی و بین فردی و الگوگیری‌های اجتماعی سابقە جراحی زیبایی در خانم‌ها را افزایش دادەاست.

از جراحت کودکی تا جراحی زیبایی بزرگسالی!

برجستە سازی ظاهری عامل گرایش جوانان بە جراحی زیبایی

وی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفتە افراد متقاضی جراحی زیبایی بە لحاظ اختلالات اضطرابی و افسردگی تفاوت‌های معناداری با سایر افراد عادی دارند و الگوی شخصیتی خودشیفتە و نمایشی در این افراد بیشتر است.

این مشاور روانشناختی بیان کرد: باتوجە بە تفاوت فرهنگی جوامع، تعاریف متفاوتی از زیبایی و استانداردهای زیبایی در دنیا وجود دارد کە در جوامع  زیبادوستی تا حدی می‌تواند بەهنجار تلقی شود کە بە شاکلە و اصل هویت فرد لطمە وارد نکند.

شیوا ابراهیمی افزود: گرایش‌های افراطی بە عمل‌های زیبایی و خدمات‌ آرایشی نشان از تغییر سبک زندگی و اهمیت بیش از حد بە زیبایی جسم و نادیدە گرفتن سلامت روح و روان فرد دارد.

وی بیان کرد: متاسفانە در جامعە اکثر افراد زمانی مهر تایید از سوی دیگران را دریافت می‌کنند کە بە لحاظ ظاهری با عمل‌های زیبایی و آرایش‌های غیرمتعارف و مُدی آراستە شدە باشند و افرادی کە از سلامت روان بی‌بهرە هستند و هویت آن‌ها بە درستی شکل نگرفتە وجود خود را منوط بە تاییدیە دیگران می‌دانند و در صورت عدم دریافت تایید از سوی دیگران دچار اختلال افسردگی گوشەگیری خواهند شد.

این مشاور روانشناختی اضافە کرد: افرادی کە بە طور افراطی بە سمت عمل‌های زیبایی سوق پیدا می‌کنند قطعا در خانوادەهای نامتعادل رشد پیدا کردە و در اثر فرزند پروری نامناسب والدین هموارە مورد مقایسە قرار گرفتەاند کە باعث کاهش عزت نفس آن‌ها در همان دوران کودکی شدە است.

وی تاکید کرد: کودکانی کە در کودکی مورد بی‌توجهی قرارە گرفتە و هموارە در معرض مقایسە والدین واقع شدەاند، وقتی بە دنیای بزرگسالی وارد می‌شوند بە دلیل اینکە در خانوادە پذیرفتە نشدەاند، دست بە عمل‌های مختلفی می‌زنند.

شیوا ابراهیمی ادامە داد: برای جلوگیری از ایجاد این اختلال‌ رسانەهای تـبلیغاتی می‌بایست سبک درست فرزند پروری را ارائە دهند تا والدین تربیت درستی را برای فرزندان خود در پیش بگیرند تا دربزرگسالی نیازی بە خودنمایی و تایید طلب دیگران نباشند.

وی در خصوص تاثیر گروەهای مرجع بر جوانان و نوجوانان گفت: اکثر جوانان و نوجوانان دنبالەرو سبک زندگی و مدگرایی گروەهای مرجع هستند و هرچقدر کە این گروەهای مرجع رفتار نرمال‌تری داشتە باشند جوانان و نوجوانان نیز الگوبرداری متعادل‌تری خواهند داشت و بالعکس.

ابراهیمی عنوان کرد: خانوادەها نقش اساسی در ایجاد باورها و افکار منطقی در فرزندان خود دارند و با استفادە از سبک فرزندپروری درست نقش موثری در ارتقا مهارت خودآگاهی و خودباوری در بین فرزندان و بالابردن عزت نفس و اعتماد بەنفس در کودکان خود دارند، زیرا بسیاری از اختلال‌های شخصیتی در کودکی شکل می‌گیرد.

وی در پایان یادآور شد: جامعە با استفادە از رسانەها می‌توانند از بسیاری از فانتزی‌هایی کە بە جسم و روح افراد جامعە صدمە می‌رساند جلوگیری و تاثیر مثبتی بر روح و روان مخاطب داشتە باشد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/349590/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

تصاویری زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین + فیلم

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

فوری: عالیشاه رباط صلیبی پاره کرد؟

فوری: کاپیتان پرسپولیس رباط صلیبی پاره کرد؟

ایرانی‌ترین غیرایرانی

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 0 پرسپولیس

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

اعلام اجرای عمومی آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی

مریوان ، مسابقات بین المللی کشتی جوانان جام شاهد یادواره شهدای غزه

اجرای طرح هادی با بهره گیری از مصالح بومی در شهرستان بانه

رئیس هئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان کردستان انتخاب شد

برگزاری 70 رویداد ملی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی طی سال گذشته

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد