عصر کرد

آخرين مطالب

گردشگری آبی؛ مغفول مانده گردشگری کرمانشاه فرهنگی

گردشگری آبی؛ مغفول مانده گردشگری کرمانشاه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کرمانشاه چندسالی است زمزمه هایی مبنی بر راه اندازی گردشگری آبی در کرمانشاه شنیده می شود، اما تاکنون حرکت جدی در این راستا انجام نشده است.
گردشگری آبی یکی از انواع گردشگری متکی به طبیعت است که با توجه به وجود منابع آبی قابل توجه همچون رودخانه ها، سدها، چشمه ها و سراب ها در کرمانشاه می تواند در این استان رونق خوبی بگیرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در گردشگری آبی، گردشگران باهدف ورزش، سرگرمی، تفریح و یا حتی درمانی راهی یک مقصد آبی می شوند و در سالهای اخیر برخی از منابع آبی کشورمان در طول سال پذیرای گروه های مختلفی از گردشگران هستند.
برخلاف آنچه که شاید در ابتدا تصور شود، گردشگری آبی تنها مختص به یک فصل از سال نیست، بلکه می تواند در همه ایام سال فعال باشد، مثلا تعدادی گردشگر برای دیدن زیبایی های یک آبشار یخ زده بروند همانند آبشار بدر و پریشان در شهرستان سنقر که در زمستان یخ می زند.
گاهی هم گردشگران به دیدن پرنده هایی می روند که در فصل مهاجرت به تالاب ها می آیند، همانند تالاب هشیلان کرمانشاه که سالانه میزبان پرنده های مهاجر زیادی است.
برخی از گردشگران هم برای درمان به چشمه های آب گرم همانند چشمه های آب گرم سرپلذهاب و هرسین می روند که خواص درمانی دارد و در هر فصلی حتی در گرمترین و یا سردترین روزهای سال هم به این چشمه ها مراجعه می کنند.
و اما نوع دیگری از گردشگری آبی که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و علاقمندان خاص خود را دارد، تفریحات و ورزش های آبی همچون قایق سواری، ماهیگیری، غواصی، کشتی های تفریحی، جت اسکی و ... است.
برهمین اساس، از حدود چندسال پیش برنامه های ریزی هایی در سطح استان صورت گرفت تا با توجه به منابع آبی خوبی که در استان در اختیار داریم، برای راه اندازی این نوع از گردشگری اقدام شود.
مسئولین میراث فرهنگی به عنوان متولیان گردشگری استان، در گام اول اعلام کردند که می خواهند زیرساخت های گردشگری آبی را در سه سد استان یعنی جامیشان و سلیمانشاه سنقر و سد شیان اسلام آبادغرب اجرایی کنند.
در این مدت قول ها و وعده های زیادی برای راه اندازی پروژه های گردشگری در این سدها داده شد و حتی سال گذشته کلنگ احداث پروژه های گردشگری با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در حاشیه سد جامیشان سنقر زده شد و قرار براین بود که سنقر پایلوت گردشگری آبی در استان کرمانشاه شود.
کلبه های شناور، نصب اسکله، اتوبوس دریایی، جت اسکی و ... تنها چند پروژه از پروژه هایی بود که قرار بود در کوتاهترین زمان در حاشیه سد جامیشان راه اندازی شوند و وعده هایی نیز داده شد، اما هنوز این پروژه ها به مرحله افتتاح نرسیده اند.
در این رابطه به سراغ معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان کرمانشاه رفتیم تا از آخرین وضعیت پروژه های گردشگری آبی جویا شویم که اصغر رشنو به مغفول ماندن ظرفیت های استان در گردشگری آبی اشاره کرد و گفت: در کرمانشاه تعداد قابل توجهی سد وجود دارد که تاکنون استفاده مناسبی از آنها در حوزه گردشگری آبی نشده است.
وی در گفت و گو باایسنا، اضافه کرد: این سدها تنها گاه و بیگاه میزبان جوانانی برای شنا هستند که برخی از آنها هیچ آشنایی به فنون شنا ندارند و متاسفانه غرق می شوند، بنابراین برای اینکه فرصتی را برای انجام تفریحات و ورزش های آبی برای این دسته از جوانان و سایر گردشگران علاقمند فراهم کنیم، استارت پروژه های گردشگری آبی در سدهای استان زده شد.
رشنو تصریح کرد: این اقدام در راستای تفاهم نامه مابین وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت که ما آن را در کرمانشاه اجرایی کردیم و براین اساس، سه سد استان یعنی سلیمانشاه، جامیشان و شیان که منبع تامین آب شرب نبودند از طریق مناقصه به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار می شود تا در آن پروژه های گردشگری آبی ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: با مشخص شدن سرمایه گذار بخش خصوصی برای سد جامیشان، کلنگ زنی پروژه های این سد انجام و عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی پروژه های گردشگری در این سد از سوی سرمایه گذار خریداری شده، گفت: بخش اعظم اعتبارات این پروژه از سوی سرمایه گذار تامین شده و قرار شد که بخشی را نیز در قالب تسهیلات دریافت کند که به دلیل تاخیر در تامین منابع مالی پروژه، در افتتاح آن تاخیر شده است.
وی با تاکید براینکه موقعیت سد جامیشان بگونه ای است که می تواند به قطب گردشگری آبی در غرب کشور تبدیل شود، گفت: این سد در فاصله 100 کیلومتری از شهر کرمانشاه و استان های همدان و کردستان قرار دارد، بنابراین می توانند علاقمندان زیادی را به سوی خود جذب کند.
رشنو با بیان اینکه قرار است پروژه های گردشگری آبی سد جامیشان در هفته وحدت به بهره برداری برسد، گفت: در سد شیان هم برنامه هایی در حال اجرا است و برای سد سلیمانشاه هم برنامه ریزی هایی شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/287151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری