عصر کرد

آخرين مطالب

نابودی صنایع دستی زیر سایه بی توجهی مسئولان مقالات

نابودی صنایع دستی زیر سایه بی توجهی مسئولان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - صنایع دستی هنر و صنعتی است که بیانگر خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی هر شهر و دیاری است و در توسعه صنعت گردشگری و اقتصادی نقش عمده ای را ایفا می کند که متاسفانه در استان کردستان مورد بی مهری قرار گرفته است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، صنایع دستی به مجموعه ای از هنرها و صنایعی گفته می شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی، ساخته شده است که البته در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی این هنر است.
صنایع دستی کردستان قدمتی به بلندای تاریخ آریایی ها دارد و برخی شهرهای آن مهد صنایع دستی هستند که از شهره خاصی برخودارند
در استان کردستان تهیه و تولید انواع فرآورده های دستی از دیرباز مرسوم بوده است اگر به درستی معرفی شود دل هر گردشگری را در آن سوی کشور به لرزه می‌اندازد تا برای یک روز هم شده سفر به کردستان را در برنامه خود قرار دهد و اشتغال و رونق اقتصادی را برای این صنعت کهن به ارمغان آورد.
فرش و گلیم کردستان به همراه محصولات نازک کاری چوپ مانند تخته نرد و شطرنج از جمله صنایع دستی استان کردستان است که شهرت جهانی پیدا کرده است و بیشتر مسافران و گردشگرانی که به کردستان سفر می کنند از این محصولات خرید می کنند.
طبق آخرین آمار اعلامی از سوی معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی کردستان 18 رشته صنایع دستی بومی و فقط مختص به استان وجود دارد که شامل رشته‌های نازک‌کاری، البسه محلی یا کُردی دوزی، گلیم‌بافی، سازهای عرفانی، کلاش‌بافی، شالبافی، نساجی سنتی شامل موج‌بافی و سجاده‌بافی، زیورآلات سنتی، خراطی، معرق چوب، منبت، رودوزی‌های سنتی، سفالگری سنتی، رنگرزی گیاهی، بافتنی‌های سنتی و سراجی است.

عصر کرد

قالی سفیر فرهنگی کردستان
قالیبافی در کردستان بسیار رایج است و نام کردستان همیشه مترادف با مهمترین قالی های دستباف بوده است که با کمال ذوق و سلیقه پدید آمده است و با دستان هنرمندان این استان بافته می شد و رونق خاصی به منازل مردم می بخشید.
دیار بیجار گروس یکی از شهرهای قدیمی استان کردستان مهد فرش بافی است ، یجار گروس از قدیم الایام به داشتن فرش پولادین و هنر فرش بافی در ایران و سطح بین الملل شناخته شده است.
قالیبافی در گروس متعلق به هزاره های قبل از میلاد است به طوری که در دوران هخامنشیان قالی گروس بنا به نوشته ها شهرت بسیار زیادی در ایران داشته و بافت قالی و قالیچه یکی از منابع درآمد ساکنان گروس از گذشته های دور بوده است.
قدیمی ترین قالیچه ی گروس که تاریخ بر روی آن حک گریده و به یادگار مانده، قالیچه است به تاریخ 11٥8ه.ق که در وسط آن نام السلطان افشار نادر شاه حک گردیده است.
هنوز زمان زیاد از آن دورانی که در بیجار گروس از درون هر خانه ای زمزمه های حزن انگیز مادران و دختران قالی باف همراه با دف های کوبیده شده بر رج ها بلند می شد، نگذشته است.
در آن دوران برای بسیاری از مردم زندگی در سرزمین بام ایران زودتر از آفتاب طلوع می کرد ، در آن زمان قالی ها زودتر از هرکسی سلام دختران دم بخت را می شنیدند.
استفاده از رنگ گیاهی، خامه طبیعی، ترکیب نقش و اصالت طرح، موجب برتری کیفیت قالی و گلیم استان کردستان شده است.

عصر کرد

محصولات نازک کاری
کردستان مهمترین استان کشور از لحاظ تولید محصولات نازک کاری است هنر ناز ک کاری ترکیب قطعات بسیار کوچک از انواع چوب های پرداخت شده طبیعی است که با ظرافت خاصی در کنار هم قرار گرفته و موجب به وجود آمدن آثار بسیار ظریف چوبی همانند تخته نرد، قلمدان و سایر محصولات می گردد.
علاوه بر نازک کاری، اروسی سازی، منبت و معرق سنندج نیز از شهرت و اعتبار برخوردار است آثار نفیس نازک کاری زنده یاد دکتر علی اکبر بهزادیان هم اکنون در موزه مردم شناسی خانه کرد سنندج نگهداری و مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

عصر کرد

جاجیم دست بافته پنجه انگشت زنان کردستان
جاجیم گونه‌ای زیرانداز دورویه است که با استفاده از پارچه ای ضخیم و کم عرض است با پودهای کلفت بافته میشود. رنگهای به کار رفته در جاجیم در 6 تا 8 رنگ و بیشتر از رنگهای سنتی و گیاهی و طرحها ی ساده وهندسی و اغلب به دو شکل راه راه و ستاره ای است
جاجیم ها اغلب به صورت نوارهایی با عرض 25 تا 30 سانتیمتر و طول 50 متر بافته می شوند. برای استفاده از جاجیم چند نوار کنار همدیگر دوخته میشوند تا پارچهای بزرگ فراهم شود.
جاجیم‌ها پرز ندازند و می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد. جاجیم مناسب‌ترین چیزی بوده که در قدیم روی کرسی می‌انداختند . تقریباً در کلیه روستاهای کردستان جاجیم‌بافی مرسوم و متداول است و نیروی انسانی شاغل در این رشته عموماً زن‌ها هستند که به منظور رفع احتیاج خانوادگی به تولید این محصول می‌پردازند. از این‌رو فعالیت در این رشته به صورت خانگی است و در اوقات فراغت صورت می‌گیرد.ماده اولیه مورد مصرف آن پشم است که به عنوان تاروپود جاجیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ابزار کار جاجیم بافان شامل دستگاه بافندگی، ماکو و دیگر وسایل است مواد اولیه جاجیم پشم است و بافت آن شبیه گلیم است، با این تفاوت که جاجیم در چهار تخته بافته می‌شود و پس از بافتن به هم متصل و دوخته می‌شود. در منطقه اورامان زنان جاجیم‌هایی را با نقوش متنوع و جنس مرغوب می‌بافند که در نوع خود کم‌نظیر است.

عصر کرد

نبود بازار یا نمایشگاه خاصی برای فروش صنایع دستی
در استانی به قدمت کردستان که از دیرباز صنایع دستی آن شهرت جهانی داشته است مکانی به مساحت 10 متر مربع هم برای به نمایش گذاشتن آثار خلق شده توسط دست و پنجه هنرمندان که نمادی از فرهنگ و سخت کوشی مردمانش است پیدا نمی شود که بتواند منبع درآمدی برای این قشر باشد
سهراب جبارنیا یکی از تاجران فرش در بیجار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: فرش استان کردستان شهره جهانی دارد اما دریغ از نمایشگاه اختصاصی فرش در شهر سنندج یا یکی از شهرهای استان کردستان برای در معرض نمایش گذاشتن هنر دست زنان و مردان که با مشقت به بار می نشیند.
وی افزود: هر گردشگری که وارد شهری می شود اولین سوالی که می پرسد آدرس بازار یا نمایشگاه صنایع دستی است که در استانی به قدمت کردستان هنوز یک مکان خاص برای این امر مهم که می تواند نقش مهمی در اشتغال و توسعه اقتصادی داشته باشد در نظر گرفته نشده است.
یکی دیگر از فعالان حوزه صنایع دستی استان کردستان گفت: صنایع دستی یکی از مولفه های مهم توسعه اقتصادی و رونق اشتغالزایی در هر منطقه ای است ، اما با اظهار تاسف باید بگویم در استان کردستان برای هنر دستی که نسل به نسل چرخیده اکنون فضایی برای معرفی و بازاریابی وجود ندارد.
وی بیان داشت: وقتی فضایی برای معرفی و بازاریابی نباشد تولید معنایی ندارد، آن هم در صنایع دستی که نیروی دست و شوق دل را می‌طلبد و اگر بعد از آن همه عرق ریختن چیزی عاید سازنده آن نشود انگیزه و رمقی هم برای ادامه‌اش باقی نمی‌ماند.
عدم ارائه تسهیلات در راستای احیای صنایع دستی، بی توجهی به مطالبات حداقلی فعالان این حوزه از جمله بیمه بازنشستگی، بازاریابی نامناسب صنایع دستی و عدم معرفی و تبلیغات مناسب، عدم حمایت لازم ونبود مکان خاصی برای فروش صنایع دستی موجب شده صنعتگران دستی کردستان برای فروش تکی و دانه ای هنر اصیل و بومی خود امید حداقلی به عبور یک مشتری از مقابل مغازه خود داشته باشند.

عصر کرد

تعداد شاغلین صنایع دستی کردستان بیش از 28 هزار نفر است
ارسلان ازهاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی سنندج اظهار داشت: حمایت از هنرمندان صنایع دستی نقش ارزنده ای در بهبود اقتصادی استان دارد.
وی با بیان اینکه ساخته های دست هنرمندان کردستان بی بدیل است، افزود: اختصاص نمایشگاه های دائمی یکی از مهمترین اقدمات در راستای حمایت از هنر وصنایع دستی کردستان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه نگاه ویژه اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان در حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و کسب‌ وکارهای خانگی قابل ستایش است، اظهار کرد: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب شرایطی فراهم شود که صنعت‌گران برای تهیه مواد اولیه و فروش محصولات مشکلی نداشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی کردستان قابلیت عرضه به بازارهای بین المللی را دارد بیان داشت: کردستان یکی از مناطق مستعد برای تولید و عرضه صنایع دستی در کشور است و قابلیت عرضه محصولات این استان به بازارهای ملی و بین المللی وجود دارد.
ازهاری عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 28 هزار نفر در صنایع دستی کردستان مشغول کار هستند و لازمه نگه داشتن، توسعه و ترویج صنایع دستی استان حمایت از هنرمندان است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/278125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

لجبازی میلان با اینتر؛ جشن قهرمانی ممنوع!

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری 173 کرسی نقد و نظریه پردازی

کنتور برق 85 درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد

برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج در قالب 19 عنوان برگزار می‌شود

اجرای 19 عنوان برنامه در گرامیداشت روز «سنندج»

خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد

امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!

چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای 100 درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال 1403

صحنه، پربارش‌ترین شهر کرمانشاه طی چند روز اخیر

اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور

سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت

تأسیس شهرک ضایعاتی‌ها در شهرستان کرمانشاه

آغاز طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در کرمانشاه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سلامت 21 هزار نوآموز کردستانی سنجش شد

آدمی حسرت سرگردونه

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!

«پائز» بامداد چهارشنبه در تهران

دلیل غیبت رئیس اینتر در قهرمانی

اعتراف نگران کننده بلینگام: واقعا خسته هستم!

پیولی: شکست تلخ و دردآوری بود

پیش درآمدی از لیگ برتر فوتبال ساحلی

مطرح شدن نام طارمی بعد از قهرمانی اینتر

پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ 5 (فیلم)

سریال افعی تهران فصل 2 دارد؟/در پشت صحنه سریال افعی تهران چه خبر است؟ +عکس

دستگیری قاتل فراری پس از 5 روز در بردسکن

فال انبیا فردا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

صحنه پربارش‌ترین شهر کرمانشاه در چند روز اخیر

راه اندازی خطوط اتوبوسرانی شمال به جنوب و شرق به غرب

کاهش 8 درصدی تصادفات منجر به جرح در استان کرمانشاه

پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها

عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه

ممنوعیت چیدن لاله واژگون