پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴
اجتماعی

پیشروی چشمگیر متروی کرمانشاه؛ ۶۵ درصد مسیر آماده شد

پیشروی چشمگیر متروی کرمانشاه؛ ۶۵ درصد مسیر آماده شد
عصر کرد - فارس / با فعال‌بودن ۱۰ کارگاه و ثبت پیشرفت ۶۵ درصدی، فاز نخست قطار شهری کرمانشاه این روزها در اوج عملیات اجرایی قرار دارد؛ پروژه‌ای که در صورت تأمین اعتبارات، ...
  بزرگنمايي:

عصر کرد - فارس / با فعال‌بودن 10 کارگاه و ثبت پیشرفت 65 درصدی، فاز نخست قطار شهری کرمانشاه این روزها در اوج عملیات اجرایی قرار دارد؛ پروژه‌ای که در صورت تأمین اعتبارات، طی دو سال آینده می‌تواند نخستین قطار را روی ریل بفرستد.
پروژه قطار شهری کرمانشاه به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری غرب کشور، با شتابی چشمگیر در حال اجراست و براساس اعلام مسئولان، فاز نخست این پروژه اکنون به 65 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است. این طرح که نقش مهمی در کاهش ترافیک، توسعه حمل‌ونقل پاک و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت، طی دو سال آینده در صورت تأمین الزامات و اعتبارات لازم، قابل بهره‌برداری خواهد بود.
بازار


جزئیات خط اول قطار شهری کرمانشاه
این پروژه که از میدان معلم در شمال شهر آغاز و تا میدان فردوسی در جنوب امتداد دارد، در مجموع 13 کیلومتر طول و 13 ایستگاه دارد. بر اساس طراحی صورت‌گرفته، 7.1 کیلومتر از مسیر به‌صورت روگذر و مابقی به صورت زیرگذر اجرا می‌شود. اکنون پروژه وارد مرحله‌ای از شتاب اجرایی شده و در 10 کارگاه فعال، عملیات ساخت در حال انجام است.
مهدی غلامرضایی، رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرمانشاه با تشریح آخرین وضعیت پروژه اظهار کرد: قطار شهری کرمانشاه بزرگ‌ترین پروژه حمل‌ونقل شهری در غرب کشور است که به دلیل وسعت بالا و محدودیت منابع مالی، به دو فاز تقسیم شده است.


روند پیشرفت پروژه در کارگاه‌ها
وی با اشاره به روند پیشرفت فاز نخست، مهم‌ترین کارگاه‌های فعال پروژه را چنین برشمرد:
ایستگاه عبوری کارمندان (M2)
ایستگاه عبوری شهرک فرهنگیان ـ بلوار طاق‌بستان (M3)
ایستگاه عبوری پارک شاهد (M4)
ایستگاه سی‌متری دوم مقابل بیمارستان طالقانی (M5)
ایستگاه سه‌راه 22 بهمن ـ ورودی باغ نی و خیابان نوبهار (M6)
ایستگاه چهارراه بسیج (M7)
ایستگاه میدان آزادی (M8)
احداث ساختمان مرکز پایش الکترونیک قطار (O.C.C) با وسعت 7 هزار و 700 مترمربع در مجاورت پارک شاهد

عصر کرد

توضیح ویدیو
به گفته غلامرضایی، در بخش‌های مختلف از جمله ریل‌گذاری، ایستگاه‌های هوایی و زیرزمینی، معماری و سازه، برق و مکانیک، روند پیشرفت پروژه با حداکثر ظرفیت در حال پیگیری است.

عصر کرد

اعتبار اختصاص‌یافته به پروژه
رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرمانشاه با اشاره به حمایت‌های ملی از این طرح، از اختصاص 2600 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه به‌عنوان یکی از مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به استان خبر داد و تصریح کرد: این اعتبار برای سال‌های 1405 و 1406 پیش‌بینی شده و کارسازی‌های آن نیز در سال 1404 پیگیری خواهد شد.

عصر کرد

وی درباره اعتبارات سال جاری افزود: برای امسال 150 میلیارد تومان اعتبار از سازمان برنامه و بودجه دیده شده اما تاکنون تخصیصی دریافت نشده است. با این حال تجربه نشان می‌دهد که در ماه‌های پایانی سال معمولاً بخشی از اعتبارات پرداخت می‌شود. اکنون نیز پروژه از محل اعتبارات سنوات قبل و منابع داخلی شهرداری فعال است و هیچ‌یک از کارگاه‌ها تعطیل نیست.
توضیح ویدیو
پیش‌نیازهای بهره‌برداری و زمان احتمالی افتتاح فاز نخست
غلامرضایی با اشاره به تأمین پیش‌نیازهای اساسی پروژه گفت: تأمین 4 هزار میلیارد تومان طی دو سال آینده توسط دولت، فراهم شدن حداقل ناوگان مورد نیاز توسط وزارت کشور و همکاری حداکثری شرکت برق منطقه‌ای برای تأمین توان پروژه از مهم‌ترین شروط بهره‌برداری فاز نخست است.
وی افزود: با توجه به پیشرفت بی‌سابقه این پروژه در سال‌های اخیر نسبت به سنوات گذشته و در صورت تحقق پیش‌نیازهای مهم بهره‌برداری، امیدواریم فاز نخست قطار شهری کرمانشاه تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

عصر کرد

نقش پروژه در کاهش بار ترافیکی شهر
رئیس سازمان حمل‌ونقل شهری با اشاره به جمعیت بالای یک میلیون نفری کلانشهر کرمانشاه گفت: قطار شهری کرمانشاه نه‌تنها یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حمل‌ونقل پایدار در استان محسوب می‌شود بلکه تأثیر مستقیمی بر کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در زمان سفرهای درون‌شهری و افزایش کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت.

عصر کرد


نظرات شما