عصر کرد - فارس / عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه فعال سازی مکانیسم ماشه بار روانی دارد، نه خسارت اقتصادی واقعی، گفت: مگر تحریم دیگری باقی مانده که با مکانیسم ماشه برگردد.
حجتالاسلام سید محمود نبویان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با فارس با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی برای فعالسازی مکانیزم ماشه، تأکید کرد که بازگشت تحریمهای شورای امنیت هیچ خسارت جدی به ایران وارد نمیکند و صرفاً بار روانی دارد.
حجتالاسلام نبویان با یادآوری اینکه وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در 24 دی 1398 روند فعالسازی مکانیزم ماشه را آغاز کردند، تصریح کرد: با وجود آغاز این فرآیند، طرفهای اروپایی هنوز اقدامات ترمیمی لازم را انجام ندادهاند. آمریکا نیز پس از خروج از برجام همین مسیر را در پیش گرفت، اما به دلیل عدم عضویت در توافق، ادعایش از سوی دیگران پذیرفته نشد. با این حال، کشورهای اروپایی عضو برجام هستند و میتوانند این روند را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه برجام در عمل دست ایران را برای واکنش حقوقی بسته است، گفت: نه میتوان از کشورهای متخلف مانند آلمان و فرانسه به شورای امنیت شکایت کرد، چون نتیجه آن بازگشت تحریمها خواهد بود، و نه میتوان بهراحتی از تعهدات برجامی عقبنشینی کرد، چون در آن صورت همین کشورها شکایت خواهند کرد. محتوا و ساختار برجام از ابتدا نیز دارای ایراداتی بود که منتقدان به آن هشدار داده بودند، اما آن زمان برخی از مسئولان آن را «نقطه قوت» معرفی میکردند.
نماینده تهران با انتقاد از فضاسازی داخلی درباره پیامدهای اجرای مکانیزم ماشه، گفت: این همه تبلیغ در داخل کشور برای ترساندن از بازگشت تحریمها فقط بهخاطر آن است که بهانهای برای امتیازدهی مجدد ایجاد شود. حتی اگر مکانیسم ماشه فعال شود، ضربه جبرانناپذیری به جمهوری اسلامی ایران وارد نخواهد شد.
بازار ![]()
وی در تبیین این دیدگاه گفت: ما همین حالا هم در شرایط جنگی به سر میبریم و تحریمهای شدیدی را تحمل میکنیم. چه خسارت بیشتری ممکن است وارد شود؟ برخی با صراحت گفتهاند اگر مکانیسم ماشه فعال شود، باید امتیازاتی داده شود؛ این تفکر بسیار خطرناک و غیرقابل قبول است.
نبویان با اشاره به اینکه هنوز قطعنامههای تحریمی شورای امنیت بهطور رسمی بازنگشتهاند، خاطرنشان کرد: سؤال اینجاست که آیا در حال حاضر ما تحت تحریم نیستیم؟ آیا صادرات نفت ایران آزاد است؟ آیا پولهای ما در شبکه بانکی جابجا میشود؟ پاسخ روشن است؛ ما هماکنون نیز تحت شدیدترین تحریمها هستیم.
آنچه اثرگذاری واقعی دارد، تحریمهای آمریکاست
وی با تشریح دستهبندی تحریمها، ادامه داد: تحریمها به سه دسته تقسیم میشوند؛ تحریمهای شورای امنیت، تحریمهای یکجانبه اروپا و تحریمهای ثانویه آمریکا. آنچه اثرگذاری واقعی دارد، تحریمهای آمریکاست. حتی اگر فرض را بر این بگیریم که تحریمهای شورای امنیت پس از برجام لغو شده، سؤال این است که چرا امروز همچنان با محدودیتهای بانکی و نفتی مواجه هستیم؟
نماینده تهران افزود: بسیاری از کشورها مانند انگلستان، فرانسه و ژاپن نیز تحت تحریم شورای امنیت نیستند، اما به دلیل وابستگی به نظام مالی آمریکا، حاضر به تعامل اقتصادی با ایران نیستند. بنابراین آنچه اقتصاد ایران را فلج کرده، تحریمهای ثانویه و یکجانبه آمریکاست، نه مصوبات شورای امنیت.
نبویان خطاب به مسئولان دولتی و مذاکرهکنندگان هشدار داد که نباید برای مقابله با یک تهدید روانی، امتیازات واقعی بدهند.
وی تأکید کرد که از ابتدا نیز نسبت به مکانیزم ماشه هشدار داده شده بود، اما همانهایی که آن را «نقطه قوت» میدانستند، امروز در موضع گلایه قرار دارند.
به گفته نبویان، غربیها دنبال توافقی برای حل مشکلات ملت ایران نیستند، بلکه هدف آنها اعمال فشار و گرفتن امتیاز است؛ از این رو ایستادگی و هوشیاری در این شرایط ضروری است.
ایران هیچگاه از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج نشده است
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مفاد فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تأکید کرد که برخلاف ادعای برخی مسئولان سابق، ایران پس از برجام نیز همچنان ذیل این فصل باقی مانده و هیچگاه از آن خارج نشده است.
وی با اشاره به اینکه فصل هفتم منشور سازمان ملل 13 ماده دارد، از ماده 39 تا 51، گفت: از ماده 42 به بعد این فصل وارد مباحث نظامی میشود. قطعنامه 1929 یکی از بدترین قطعنامههایی بود که علیه ایران صادر شد اما حتی آن هم ذیل بخش نظامی فصل هفتم قرار نداشت. حال سؤال این است: آیا برجام توانست ایران را از ذیل فصل هفت خارج کند؟
وی با استناد به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، که پس از توافق برجام و برای ایجاد الزام بینالمللی صادر شد، گفت در این قطعنامه حداقل 10 مورد تصریح شده که تصمیمات اتخاذشده بر اساس بند 41 منشور ملل متحد است، یعنی ذیل فصل هفتم.
به گفته نبویان، وقتی در متن قطعنامه آمده تصمیم میگیرد طبق بند 41 منشور چنین اقدامی صورت گیرد، یعنی به صراحت ذیل فصل هفت قرار دارد.
وی به بندهای مشخصی از قطعنامه 2231 اشاره کرد و گفت در بندهای 7، 8، 9، 11، 12، 13، 16، 21، 22 و 23 این تصمیمگیریها ذیل بند 41 منشور سازمان ملل آمده است. این به معنای استمرار وضعیت ایران در چارچوب فصل هفت منشور است.
نماینده تهران در مجلس افزود: این که برخی ادعا میکنند ایران از فصل 7 خارج شده، با متن رسمی قطعنامه 2231 در تناقض است.
برجام و پذیرش تعهدات آن خسارتبار بود
وی تأکید کرد که رفتن به سمت برجام و پذیرش تعهدات آن خسارتبار بود و امروز نباید با عقبنشینی مجدد، هزینههای سنگینتری را به کشور تحمیل کرد.
نبویان گفت: اگر قطعنامههای قبلی شورای امنیت مجدداً فعال شوند، برخلاف برخی تبلیغات، به لحاظ اقتصادی، تحریمی و هستهای خسارت جدی به کشور وارد نخواهد شد. او این قطعنامهها را از نظر میزان خواستهها، کمتر از الزامات برجام و قطعنامه 2231 توصیف کرد و افزود حتی از منظر حقوقی، شدت و دامنه درخواستهای آنها محدودتر از چیزی است که در برجام پذیرفته شده است.
وی همچنین به موضوع بازرسیها اشاره کرد و گفت در قطعنامههای گذشته نیز بازرسی از کشتیهای ایران پیشبینی شده بود و این مسئله جدیدی نیست. تنها تفاوت در میزان اجرا یا نحوه برخورد برخی کشورها با آن مفاد بوده است، اما در متن حقوقی تفاوت معناداری مشاهده نمیشود.
وی در پایان هشدار داد که نباید در شرایط فعلی، امتیاز دیگری از سوی مذاکرهکنندگان ایرانی داده شود و باید از اجرای کامل قطعنامههای گذشته استقبال کرد، نه آنکه دوباره با مذاکره جدید، تعهدات سنگینتری بر کشور تحمیل شود.