عصر کرد

آخرين مطالب

صحنه خالی مقالات

صحنه خالی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - این سال‌ها و پیش از تعطیلی سالن‌های تئاتر به‌دلیل کرونا متداول شده که تماشاگران تئاتر اغلب با صحنه خالی همراه بشوند؛ یعنی با ورودشان به تئاتر و آمدن نور صحنه بیشتر متوجه می‌شوند که از دکور و چیدمان چندان خبری نیست، بلکه نمایش با حضور بازیگران و چند نور مختصر و به اصطلاح مفید و گاهی نیز با بهره بردن از لباس و گریم سروته یک نمایش را هم آورده‌اند.
شاید این یک ایراد بزرگ و کاملاً غیر منطقی باشد که با اصول و ترکیب تئاتری سر سازگاری نداشته باشد اما چرا همه به این نقصان بارز که بسیار هم ویرانگر است تن می‌دهند؟! این نقصان دو دلیل عمده می‌تواند داشته باشد. یکم ازدحام کارها در یک سالن و دوم هم صرفه‌جویی در بودجه و شاید دلیل سومی هم باشد که آن ندانستگی هنر تئاتر است. برای دلیل یکم گفته‌اند که در یک تالار نمایشی به اصطلاح خصوصی، برای تأمین هزینه‌های تالار و تأمین بودجه و درآمد زایی مجبورند که در یک جای کوچک بدون رعایت استانداردهای لازم هر شب سه، چهار و گاهی پنج نمایش را باید اجرا کنند. این ازدحام مواجه می‌شود به نداشتن جایی برای دپوی دکورهای گروه‌ها و از آن سو نیز، 10 دقیقه زمان جابه‌جایی برای دو گروه است که همان وسایل اندک‌شان را بین دو اجرا تعویض کنند. یعنی از همان ابتدای قرارداد تالارها خود را تحمیل می‌کنند که دکور و وسایل صحنه و چیدمان زیادی نداشته باشید و پروژکتور هم نداریم. با دو، سه منبع نوری آن هم مشترک بین همان سه، چهار و پنج کار باید تعویض نوری انجام شود. در واقع از همان ابتدای نمایش، جلوی خلاقیت دیداری گروه را می‌گیرند و این خود آسیب بزرگی برای تماشای تئاتر است. هنر تئاتر هنر دیدن است و باید عناصر دیداری به شکل توانمندی در خدمت اجرا باشد که همه لحظات یک متن گویای تصاویر بکر، کارآمد و مؤثر باشد. بدون ارائه تصاویر و ایجاد یک فضای کم رمق و تکراری نفس تماشاگر را می‌گیرد و این تکراری بودن هم ضرباهنگ را می‌اندازد و حوصله سر بر است و هم نکته‌هایی در ذهن و ناخودآگاه ثبت نمی‌شود چون چیزی دیده نشده و فقط شنیده‌ها در ذهن می‌ماند و یک خط داستان که در سطح حرکت می‌کند و انگار هیچ جنبش و جهش و تکاپویی به لحاظ حرکتی و میزانسن انجام نشده است. حالا چرا باید در این شرایط تن به کار داد؟!؛ پرسشی است که هنوز پاسخ درست و قانع کننده‌ای به آن داده نشده است. دوم صرفه‌جویی در هزینه هاست که شاید در نگاه اول مضحک به‌نظر بیاید که ما در تئاتر نباید پولی صرف دکور کنیم که ساخت، حمل و نگهداری اش هزینه‌بر است. آن هم برای 10، 20 یا 30 اجرایی که بعدش هیچی از آن تئاتر باقی نمی‌ماند!!! دقیقاً تئاتر محل هزینه کردن است و برای صرفه‌جویی نیز از حشو و زوائد می‌کاهند، نه اینکه از پایه و اساس دور طراحی صحنه خط قرمز بکشند که هزینه بر است. اصلاً تئاتر هزینه بر است و گروه هم باید هزینه کند که نتیجه هزینه‌اش را تماشا کند. مگر تماشاگر هزینه نمی‌کند؟ او هم وقت و پولش را صرف تئاتر دیدن می‌کند و انتظار دیدن یک کار خوب را دارد و اگر خود خواسته نکته‌ای کم باشد، این یعنی ضربه زدن به روح و روان تماشاگر که باید مدام شاهد کارهای الکن و ناقص باشد. شاید سومین دلیل که ندانستگی تئاتر است، باعث شده باشد، آن دو دلیل را توجیه پذیر کند که مدیر تالار و تهیه کننده و کارگردانی که تئاتر را نشناسند تن به هر شرایط غیر معمولی می دهند و بی‌دلیل تئاتر تهی می‌شود از عناصری که حتماً لازمه یک اجرای خوب و مطلوب است. بنابراین ازصحنه خالی در تئاتر بی‌دلیل و غیرمنطقی پرهیز کنیم و تئاتر‌مان را باری به‌هر جهت و تهی از منطق و معنا نگردانیم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/204816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی جالب از حضرت سلیمان در کتاب کودکانه

ویژگی کتاب‌هایی که درباره پیامبران(ع) است

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن آغاز به کار می‌کند

امشب نفس‌ ستاره‌ها در سینه حبس خواهد شد!

حامد لک به محل قهرمانی پرسپولیس برمی‌گردد!

راموس برنامه‌اش برای آینده را فاش کرد

اوکازاکی: هدف من قهرمانی در جام جهانی است

فصل جدید لیگ برتر با VAR برگزار می‌شود

النصر و آخرین وضعیت ورود و خروج دو ستاره اروپایی

درخواست سرمربی لهستان از هواداران

واکنش‌های عجیب خداداد در ویژه برنامه یورو 2024

آردا گولر: هیچکس مثل من هیجان ندارد!‏

نویر: بعد از یورو به بازنشستگی فکر می‌کنم

نمایشنامه‌خوانی «کله‌پوک‌ها» در پردیس تئاتر شهرزاد

محسن رضایی: باید گفتمان اجماع را در کشور شکل دهیم

انتقال کودک حادثه دیده در ارتفاعات شاهو با بالگرد به سنندج

راسک و میناب صاحب سینما می‌شوند/ تداوم نهضت سینماسازی

تیمار بیش از 16 گونه جانوری در قروه

عفو 6 محکوم به حبس‌های بلندمدت در سروآباد

مسوول ستاد مردمی جلیلی در کردستان منصوب شد

هوای کرمانشاه گرم‌تر می‌شود

خوش چهره: شاخص مدیر اجرایی بودن رئیس جمهور کافی نیست و باید بتواند سیاست گذاری کند

لزوم توجه نامزدها به حقوق و دستمزد و مقابله با گرانی و تورم

‌یکی از مهمترین مقوله‌های پیشرفت هر کشور باید بر مبنای علم و فناوری باشد

اتکا به توان داخلی از اصول اساسی «سعید جلیلی» است

حمله 3 گرگ به گله گاو‌ها در ارتفاعات استان کردستان

تو کافر‌دل نمی‌بندی نقاب زلف و می‌ترسم

پرفروش‌ترین پیراهن دوم تاریخ تیم ملی آلمان؛ کیت صورتی

مسی: خجالت می‌کشم انگلیسی صحبت کنم!

فرمانده استقلالی پدر شد

با روح ایتالیایی اسپانیا را می‌بریم

احضار ملی پوشان پاراجودو به کمیته انضباطی

شور و هیجان هواداران ترکیه در خیابان‌های آلمان پیش از مسابقه

خنده‌دارترین لحظات پریمیرلیگ فصل 2023/24

محکومیت میلیاردی ذوب‌آهن و سایپا

زنده با یورو 2024؛ سلام آقای کریستیانو رونالدو!

مسن‌ترین بازیکن یورو 2024؛ جواهری به نام په‎‌په!

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در اردیبهشت ماه اعلام شد/574 اجرای صحنه‌ای

اجرای «و او جان من است» توجه به یک رویداد مغفول مانده !

«مجنون آن لیلی» از امروز روی صحنه پردیس تئاتر شهرزاد

عبدالکریمی: با قحط الرجال مواجه‌ایم؛ فضای انتخاباتی بسیار پوپولیستی است

سقوط بازیگر 85 ساله از صحنه و انتقال به بیمارستان

اینفوگرافیک/مسابقه خدمت و نه جنگ قدرت!

«اقلیم هشتم» در تهران به روی صحنه می‌رود

برگزاری مجمع عمومی سالیانه هیات ورزش کارگری استان

کدام شهرستانها صاحب سینما می‌شوند؟

پیگیری اختصاص ردیف بودجه هیات ورزش کارگری

دستگیری کلاهبردار 100 میلیاردی در کامیاران

کدام شهرستان‌ها صاحب سینما می‌شوند؟

دستگیری کلاهبردار 100 میلیاردی در کردستان