عصر کرد
خدمتی که به مذاق مردم خوش نیامد
یکشنبه 7 اسفند 1401 - 11:33:13 AM
ایسنا

عصرکرد- مردم از وظیفه اصلی تاکسی ها می گویند و خواستار آن هستند که امر سرویس دهی به مدارس را، آژانس ها و خودروهای دیگر انجام دهند، حال باید دید این خدمت تاکسی ها، چالش است و یا استفاده از این خودروها برای مدارس گزینه درستی است.

 خدمت رسانی مناسب به مردمی که به دنبال رفاه بیشتر هستند، یکی از مهمترین اولویت های هر جامعه ای است. در این میان خدمات شهری، حرف اول را می زند، خدماتی که می تواند با اجرای مناسب، رضایت اکثریت قشر متوسط و پایین جامعه را به همراه داشته باشد.

وسایل نقلیه عمومی و ناوگان شهری، مسئله مهمی است که گاهی دچار بی نظمی و عدم مدیریت درست شده و بیشتر افراد یک شهر را با چالش روبرو می کند، اما اینجا بحث بر سر مدیریت نامناسب نیست بلکه نوعی خدمت از سوی تاکسی ها در حال انجام است که به مذاق بیشتر مردم خوش نمی آید و آن هم سرویس دهی تاکسی ها به مدارس است؛ مردم می گویند که تاکسی ها باید با استفاده از اختیارات و فرصت های داده شده به آنها بیشتر به خدمت رسانی اصلی خود یعنی جابجایی مسافران بپردازند و شغل دومی برای خود دست و پا نکنند.

وقتی صبح هنگام با آغاز فعالیت و رفت و آمد مردم به سرکار یا مدرسه و دانشگاه، صف های شلوغ در ایستگاه های تاکسی دیده می شود و همگان منتظرند تا با هر وسیله ای به مقصد برسند، تاکسی هایی دیده می شود که بی اعتنا به این مسافران، در حال جابجایی سرویس های مدارس هستند.

برای پیگیری بیشتر و تحقیقات میدانی، چند روز به مشاهده رفت و آمد تاکسی ها در منطقه­ شهرک بهاران مشغول شدم و دیدم که در کمال ناباوری، چندین دستگاه تاکسی هر روز به عنوان سرویس مدرسه در این شهرک، مشغول فعالیت هستند و به گفته شاهدان مسافران را نادیده می گیرند.

مردمی که به خاطر شلوغی ایستگاه تاکسی و نبود وسیله ای برای رفتن، تا وسط خیابان آمده تا شاید یک ماشین جلوی پای آنها توقف کند، پیرمردی که مدام دستش را جلوی ماشین ها تکان می دهد و یک تاکسی که بدون توجه، دو دانش آموز را به مدرسه می برد.

وقتی موضوع را از پیرمرد سوال می کنم، می گوید: هر روز این تاکسی ها را می بیند که به عنوان سرویس مدرسه، بچه ها را به مدرسه می برند و در ساعاتی که مردم به تاکسی نیاز دارند، آنها توجهی ندارند.

مرد میانسالی که کیفی به دست دارد در ایستگاه تاکسی19/2 بهاران در صفی شلوغ منتظر تاکسی است و موضوع استفاده از تاکسی ها به عنوان سرویس مدارس را تایید می کند و از مشاهدات خود می گوید.

دانشجوی خانمی که حدود 20 دقیقه در صف منتظر است هم از عبور و مرور تاکسی ها به عنوان سرویس مدارس می گوید.

تاکسی ها قاتل نان سرویس های مدارس

موضوع تنها به بی توجهی برخی تاکسی ها به خدمت رسانی مناسب برنمی گردد بلکه وقتی موضوع را از خانم کریمی، راننده سرویس یک مدرسه جویا می شوم، با تایید این موضوع می گوید: سال گذشته پرایدی با بدبختی و فروش طلا و قرض خریدم و به دنبال گرفتن سرویس از مدارس رفتم تا توانستم دو مورد را برای خودم دست و پا کنم که در این گرانی و خرج بالای ماشین، زیاد هم به صرفه نیست، اما حجم زیادی از سرویس های مدارس را رانندگان تاکسی ها به خود اختصاص داده اند و قاتل نان ما شده اند در حالی که این افراد می توانند به شغل اصلی خود یعنی جابجایی مردم بپردازند.

نظارت خواست واقعی مردم

خانم مسنی از ایستادن در صف شلوغ مسافران خسته شده و می گوید: چرا تاکسی ها از مسافران می ترسند و وقتی به ما می رسند، مسیر خود را عوض می کنند یا به دنبال سرویس مدارس هستند و یا سرویس های دیگری دارند، نظارتی وجود ندارد وگرنه چرا باید این افراد وظیفه خود را انجام ندهند، اگر برخورد شود مردم هم اینگونه با مشکل روبرو نخواهند بود.

بچه های دبیرستانی که منتظر تاکسی هستند نیز از عبور بی اعتنای تاکسی ها یا حمل و نقل سرویس مدارس توسط آنها می گویند: چندین بار شماره­ی پلاک این تاکسی ها را یادداشت کرده و با تاکسیرانی تماس گرفته ایم اما هنوز هم این مشکلات حل نشده است.

خانم جوانی هم از نبود نظارت بر فعالیت تاکسی ها می گوید که چندین سال است در بهاران زندگی می کند و این مشکلات وجود دارد اما تا به حال هیچ نظارتی را مشاهده نکرده و تاکسی ها با خیال راحت به کار خود می رسند.

مدارس، آتش بیار معرکه در گیر و دار نارضایتی مسافران شهر و منفعت طلبی برخی تاکسی ها، مدارس اما با تاکسی به عنوان سرویس مدارس مشکلی نداشته و اتفاقا به دلیل کیفیت و نو بودن خودروهای تاکسی، خیلی هم راضی هستند. رانندگان تاکسی که به راحتی علاوه بر شغل خود، شغل دوم و بی دردسری را مهیا می کنند، جذب مدارس می شوند.

با مراجعه به سازمان حمل و نقل شهرداری سنندج، موضوع را دنبال می کنم.

قانون تاکسی ها در ناوگان مدارس

در ادامه این گزارش و بر اساس پیگیری های خبرنگار ایسنا، سازمان حمل و نقل شهر سنندج، نه تنها موضوع را انکار نمی کند بلکه از قانونی بودن استفاده از تاکسی ها به عنوان سرویس مدارس می گوید.

این سازمان به ابلاغ مصوبه وزارت کشور و آموزش و پرورش در این خصوص اشاره دارد.
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج می گوید: وزارت کشور و آموزش و پرورش طی تفاهم نامه ای، ناوگان حمل و نقل دانش آموزی را به شهرداری ها واگذار شده است و شهرداری ها با خودروهای تاکسی، اتوبوس و مینی بوس طی جذب از طریق سامانه سپند این مسئولیت را انجام می دهند.

 شهرداری پس از جذب وسایل نقلیه لازم، خروجی سامانه و نتایج را به آموزش و پرورش اعلام کرده تا اطلاعات این خودروها به عنوان سرویس مدارس مورد استفاده قرار گیرد.

 حمید خضری با اشاره به تشکل کمیته ماده 18 می گوید: کمیته ای متشکل از شهرداری، نمایندگان آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و فرمانداری به عنوان ماده 18 تشکیل و هر ساله استفاده از ناوگان شهری برای مدارس را مصوب می کند.

 معطلی دیگر مسافران شهر در حالی که تاکسی ها مشغول سرویس دهی به مدارس هستند آن هم در ساعات اوج ترافیک، موضوعی است که دلیلش را از خضری جویا می شوم.

 وی در این مورد می گوید: بیشتر سهم سرویس مدارس را مینی بوس ها تشکیل می دهند و از 3122 دستگاه تاکسی که در حال فعالیت هستند، امسال تنها 200 دستگاه تاکسی سرویس دهی مدارس را انجام می دهند و در این طرح شرکت کرده اند که حدود 5 درصد از سهم ناوگان دانش آموزی را نسبت به مینی بوس و اتوبوس به خود اختصاص داده است.

 به گفته این مقام مسئول دانش آموزان هم نوعی مسافر محسوب می شوند و حمل و نقل آنها توسط تاکسی ها هم خود  سبب کاهش ترافیک خواهد شد.

 اما مسئله ای که مردم مطرح می کنند و توسط خبرنگار ایسنا به رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج منتقل می شود این است که تاکسی ها وظیفه اصلی خود را انجام دهند و امر سرویس مدارس به عهده دیگران گذاشته شود.

 خضری در این مورد می گوید: صلاحیت فردی و اخلاقی رانندگان سرویس مدارس توسط آموزش و پرورش و شهرداری ها بررسی می شود، قانون هم استفاده از خودروهای شخصی را برای مدارس ممنوع کرده است و به سبب امنیت بیشتر دانش آموزان، تاکسی ها عهده دار این کار شده اند که هم اطلاعات رانندگان تاکسی نزد سازمان حمل و نقل ثبت شده است و هم خودروی آنها امنیت بالاتری دارند.

 مردم بیشتر در اوایل روز و شروع فعالیت های خود به تاکسی نیاز دارند و این ساعات با تردد دانش آموزان یکی شده و استفاده از تاکسی ها به گفته شهروندان تصمیم درستی نیست.

 وی با اشاره به زمان لازم برای مشارکت تاکسی ها در حمل و نقل سرویس های مدارس می گوید: این تاکسی ها زمان کمی را برای رفت و برگشت سرویس مدارس اختصاص داده و ادامه فعالیت خود را در خدمت به مردم انجام می دهند و این تاثیر چندانی بر حمل و نقل مسافر در سطح شهر ندارد.

 امنیت دانش آموزان در اولویت است

خضری در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد امنیت کافی برای دانش آموزان در سرویس مدارس هم می گوید: خوشبختانه تا کنون شاهد هیچ گونه تعرض یا مشکلی برای دانش آموزان نبوده ایم و این موارد برای ما در اولویت امور می باشد و نظارت به سرویس های مدارس نیز در سطح شهر به طور مستمر توسط کمیته ی نظارت انجام می گیرد. مدارس موظفند تنها با وسایل نقلیه ای که سازمان حمل و نقل اعلام می کند، قرارداد تنظیم کنند و از هر نظر این مسائل بررسی می شود.

با این احال مردم از قانون استفاده از تاکسی ها به عنوان سرویس مدارس مخالف هستند و شاید می توان با پیشنهاداتی به کمیته های مربوطه و جذب رانندگان با صلاحیت های فردی مناسب از بین خودروهای شخصی و یا آژانس های شهری، در این قانون ویرایش هایی انجام داد و تاکسی ها به شغل اصلی خود بپردازند. اتوبوس ها و مینی بوس ها در ناوگان عمومی، بیشترین سهم سرویس مدارس را انجام می دهند و در صورت امکان می توان با جایگزینی خودروهای مناسب و رانندگان متعهد، تاکسی ها را برای همیشه از این طرح حذف نمود.


http://www.Kurd-Online.ir/Fa/News/358916/خدمتی-که-به-مذاق-مردم-خوش-نیامد
بستن   چاپ