عصر کرد
قطار شهری کرمانشاه سال 1410 تکمیل می‌شود
شنبه 22 مرداد 1401 - 12:43:22 PM
ایرنا
عصر کرد -   روز شنبه در این ارتباط اظهار داشت: در حال حاضر تمام توان خود را برای پیشبرد پروژه قطار شهری کرمانشاه به کار گرفته ‌ایم.
وی با بیان اینکه پروژه قطار شهری یک پروژه با طول 13 کیلومتر است، افزود: این پروژه از میدان معلم آغاز می شود و تا میدان فردوسی ادامه پیدا می کند و در این 13 کیلومتر 13 ایستگاه هم در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به تغییری که در سال 1393 در اجرای طرح اتفاق افتاد، قسمتی از این پروژه به صورت هوایی و قسمتی نیز به صورت زیرزمینی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: همه ناوگان پروژه یک طرح است و قطار شهری قسمتی را در روی سطح زمین طی می‌کند و قسمتی را زیر سطح زمین طی می‌شود.
اعتصام‌فر درباره ایستگاه نخست پروژه قطار شهری گفت: در این ایستگاه با توجه به بافت فرهنگی تاریخی طاق بستان با اداره میراث فرهنگی با مشکل مواجه شده‌ایم.
وی افزود: در حال حاضر کارهای ایستگاه نخست در میدان معلم انجام نشده است و از ایستگاه دوم شروع به کار کرده‌ایم، یعنی از ابتدای خیابان کارمندان و تقاطع بلوار و کارمندان ایستگاه دوم قطار شهری است.
اعتصام‌فر اضافه کرد: از ایستگاه سه راه مسکن تا میدان آزادی به عنوان فاز نخست پروژه و از میدان آزادی به سمت میدان فردوسی هم فاز دوم پروژه تعریف شده است. فاز اول پروژه 6/6 کیلومتر و فاز دوم 4/3 کیلومتر است.

عصر کرد

معاون شهردار کرمانشاه اشاره ای به پارکینگ قطارها نیز داشت و گفت: یک قسمت انبار نیز در انتهای پارک شاهد دیده شده که 800 متر مسیر انحرافی دارد و محل توقف، نظافت و سرویس های دوره ای قطار به عبارتی پارکینگ قطارها محسوب می شود.
وی ادامه داد: از مسیر 13 کیلومتری قطار شهری پنج کیلومتر آن بصورت روگذر است.
اعتصام فر تصریح کرد: از ابتدای خیابان کارمندان تا سه راه 22 بهمن در خیابان ویلا و ادامه مسیر تا میدان فردوسی زیرزمینی خواهد بود.
وی اضافه کرد: در برنامه قبلی قطار شهری برای مسیر چهارراه مدرس تا میدان فردوسی به سمت سراب قنبر برنامه‌ای وجود نداشت که قرار است عملیات عمرانی این قسمت نیز به پیمانکار واگذار شود.
اعتصام فر درباره ظرفیت جابجایی مسافر این قطار نیز گفت: ظرفیت هر واگن 200 نفر طبق استانداردها و هر رام قطار یک لوکوموتیو و چهار واگن قطار متصل است که ظرفیت آن 800 نفر است.
وی با بیان اینکه سال 1410 پروژه قطار شهر کرمانشاه تکمیل خواهد شد، افزود: عمیق ترین نقطه این تونل ها 38 متر و عمق بقیه تونل ها نزدیک 28 متر است.
اعتصام فر ادامه داد: امکان سنجی و مطالعه اولیه این خط در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در تاریخ 25 اردیبهشت 1386 مصوب شده و متعاقب آن در چهل و هفتمین جلسه رسمی دوره سوم شورای شهر کرمانشاه در سال 1388 به تایید شورا رسیده است.
وی افزود: شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور در سال 88، احداث سیستم خط مونوریل و قطار هوایی را برای کرمانشاه مصوب کرد. 
اعتصام فر اضافه کرد: در سال 1390 پروژه به طور رسمی آغاز به کار کرد. همین سازه ای که در بلوار شهید بهشتی به صورت ستون و عرشه ساخته شده‌است. پس از آن ایراداتی به پروژه وارد شد. اجرای طرح مونوریل منتفی و جای خود را به قطار شهری داد.
معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: سال 1393 مصوب شد که بقیه پروژه به صورت زیرزمینی ادامه پیدا کند و کار بصورت زیرزمینی ادامه پیدا کرد. 
وی افزود: در حال حاضر پروژه قطار شهری فعال است، علی رغم چیزی که در تصور عموم مردم است. 
اعتصام فر با بیان اینکه پروژه قطار شهری پنج پیمانکار دارد، گفت: سه پیمانکار آن، با تمام توان کار می کنند. یکی از آنها با نصف ظرفیت و دیگری فعالیتش رو به اتمام و در مراحل تحویل نهایی است.

عصر کرد

وی تصریح کرد: برای برخی شهروندان این سئوال مطرح است که چرا ستون های قطار شهری پیوسته نیست؟ زیرا که قرار است در آن نقاط 6 ایستگاه هوایی ساخته شود. 
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه از سه راه 22 بهمن تا میدان آزادی تونل های قطار شهری آماده است، اضافه کرد: طول این تونل های آماده یک هزار و 659 متر است و از میدان آزادی به سمت جنوب شهر یعنی فردوسی کار حفر تونل ادامه دارد و تا مقابل مسجد جامع کار حفاری انجام شده است نیمی از مسیر لاینینگ یا بتن دیواره داخلی نیز انجام شده است.
کلانشهر کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت 2 میلیون نفری استان را در خود جای داده است.

http://www.Kurd-Online.ir/Fa/News/282703/قطار-شهری-کرمانشاه-سال-1410-تکمیل-می‌شود
بستن   چاپ