عصر کرد
صعود 3 کرمانشاهی بر فراز قله «کانگ‌یاتسه» به عنوان اولین ایرانیان
پنجشنبه 16 تیر 1401 - 1:22:16 AM
ایسنا
عصر کرد -  سجاد ورمزیار، محسن رستمی و اصلان غفاری سه کوهنورد کرمانشاهی، به عنوان اولین ایرانیان بر فراز قله 6250 متری کانگ یاتسه هندوستان ایستادند.
سجاد ورمزیار یکی از کوهنوردان کرمانشاهی صعود کننده به این قله، درخصوص جزئیات این صعود، اظهار کرد: برای صعود به این قله از ابتدای اردیبهشت ماه تمرینات تخصصی، هوازی، استقامتی و... را شروع کردیم.
وی افزود: باتوجه به اینکه ما یک گروه هشت نفره بودیم، بنابراین برای آماده سازی خود صعودهایی را به قله های پرآو، دماوند و ... داشتیم و تلاش شد تا آموزش های لازم را بصورت کامل دیده شود.
این کوهنورد کرمانشاهی اضافه کرد: سرانجام پس از دوماه تمرین فشرده و سخت، 31 خردادماه به سمت "دهلی نو" هندوستان پرواز کردیم و پس از آن به شهر "لِه" رفتیم و پس از یک روز استراحت، به محل صعود در روستای "اسکایو" رسیدیم.
وی با بیان اینکه یک راهنمای محلی(دوگاید) ما را در این صعود همراهی می کرد، عنوان کرد: پیمایش خود را از این روستا شروع کردیم و پس از سه روز پیمایش به بیس کمپ قله در ارتفاع 5060 متر رسیدیم.
ورمزیار اضافه کرد: روز چهارم تا ارتفاع 5500 متر هم هوایی داشتیم و سرانجام در روز پنجم صعودمان، ساعت یازده صبح روز هفتم تیرماه به قله کانگ یاتسه رسیدیم و به عنوان اولین ایرانیان بر فراز این قله ایستادیم.
وی با بیان اینکه قله های این کوه دارای شیب های بسیار تند و سختی است، اعلام کرد: شیبی که در زیر قله وجود داشت، 70 درجه بود که نشان می داد قله ای با درجه سختی بالاست.
این کوهنورد کرمانشاه اظهار امیدواری کرد بتواند با فراهم شدن زمینه ها در آینده به قله های هشت هزار متری دنیا صعود کند.