عصر کرد
حفظ کرامت ذاتی کودک اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی است
یکشنبه 1 خرداد 1401 - 1:27:12 PM
ایسنا

عصرکرد- کرمی نیاز سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان ضمن قدردانی از تلاش و زحمات همه همکاران در طول سال تحصیلی و ابراز خرسندی از برگزاری چنین برنامه‌هایی به تشریح اهداف گردهمایی پرداخت و اظهار کرد: اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی حفظ کرامت ذاتی کودک است و تمامی برنامه‌های مدرسه فضا، طراحی،آموزشی و برخورد باید در راستای تقویت عزت نفس و احساس کرامت در کودکان باشد.

وی همچنین در بیان اصل دوم افزود: تربیت و آموزش باید متناسب با شرایط و مقتضیات سنی یادگیرنده باشد و هیچ دانش آموزی نباید از فرصت یادگیری محروم شود و همه باید بدون توجه به زمان یادگیری فرصت یاد گرفتن داشته باشند.

کرمی نیاز همچنین با اشاره به این نکته که مدرسه محلی برای رقابت نیست و برگزاری آزمون ها برای مدارس خاص اغلب باعث تربیت ناموفق و تک جانبه می شود؛ گفت: امروزه آموزش و پرورش باید در جهت نیل به اهدافی از نوع "شدن "حرکت کند نه اهدافی از نوع "داشتن"که این خود باعث رشد همه جانبه کودک و موفقیت و پیشرفت او در همه جهات می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اصل سوم یعنی نقش تربیتی معلم بیان کرد: نباید هیچ گسستی بین نقش‌های تربیتی و آموزشی معلم باشد و معلم را مربی دانست که هرلحظه مراقب و همراه و پا به پای مربی حرکت می کند و خود را از قضاوت بەدور می‌دارد.

سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل در ادامه با اشاره به دوران آموزش های غیرحضوری و همه گیری بیماری کرونا و از دست رفتن فرصت های یادگیری، ضمن تشکر و قدردانی از همه عوامل صف و ستاد دست اندرکار مجموعه در این ایام سخت، براهمیت برنامه جبران و تثبیت یادگیری تاکید و ادامه آن‌ را به طور جدی در ایام باقی مانده و در صورت لزوم در فصل تابستان در مدارس خواستار شد.

کرمی نیاز در بخشی دیگری از سخنان خود برگزاری آزمون‌های کتبی در مدارس ابتدایی را تشریح کرد و گفت: آزمون ها هیچ مغایرتی با ارزشیابی کیفی توصیفی نداشته بلکه باید در همان راستا باشد و آزمون مداد کاغذی و دادن برگه به دانش آموز مدنظر نیست بلکه اعلام می‌کنیم که به همراه فعالیت‌های مستمر طول سال، نتیجه به دانش آموز اعلام می‌شود.

این مقام مسئول در اداره کل  آموزش و پرورش استان همچنین بااشاره به دوران آموزش‌های غیر حضوری افت آشکار در شاخص‌های ابتدایی نرخ ثبت نام خالص پایه اول ابتدایی و افت پنهان در ارزشیابی کیفی و شاخص‌هایی مانند ترک تحصیل پنهان را قابل جبران دانست و افزود: اگرچه نرخ پوشش تحصیلی در کردستان 98/68 و از میانگین کشوری بالاتر است ولی هنوز برای بالاتر بردن این رقم نیاز به همت و تلاش است و مهمترین رسالت نرخ پوشش تحصیلی، انسداد مبانی بیسوادی است طوری که هیچ دانش آموزی نباید از فرصت های یادگیری محروم شود بلکه می‌بایست حداقل‌ها برای او فراهم شود و تلاش برجذب و نگه داری این دانش آموزان خصوصا دختران در این زمینه مورد تاکید است.

کرمی نیاز در پایان سخنان خود به موضوع اهمیت مشاور تحصیلی در مدارس ابتدایی پرداخت و وجود مشاور را به عنوان رابطی بین اولیاء و مدرسه و رسیدگی به بحران‌های روحی و تحصیلی خصوصا در مدارس دخترانه ضروری دانست و با پیشنهاد معرفی مشاوران به مدارس ابتدایی به صورت چند روز در ماه ابراز امیدواری کرد که به امید خدا و یاری همکاران و مسئولان دلسوز این مرز و بوم بتوانیم آموزش و پرورش ابتدایی را به حد اعلایی در کشور برسانیم.


http://www.Kurd-Online.ir/Fa/News/274871/حفظ-کرامت-ذاتی-کودک-اصل-اول-در-نظام-آموزشی-و-تربیتی-دوره-ابتدایی-است
بستن   چاپ