عصر کرد
مدیرکل راهداری چ حمل و نقل جاده‌ای استان:
جاده‌های کردستان باید به بزرگراه تبدیل شود
چهارشنبه 1 دي 1400 - 16:27:05
عصر کرد - ایسنا/کردستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان با اشاره به اینکه در کل استان 340 کیلومتر بزرگراه وجود دارد گفت: ارتقای راه‌ها از فرعی و اصلی به بزرگراه در اولویت قرار دارد و در این راستا از تمام ظرفیت‌ها در سطح استان استفاده می شود.

محمد راشد مدرس گرجی امروز چهارشنبه(1دی ماه) در نشست با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل، با یاری راهداران حوزه بار، راهداری و مشارکت ستاد دیه استان، 10نفر زندانی جرائم غیر عمد با مبلغ 300میلیون تومان آزاد شدند و شب یلدا را با بسته های حمایتی اهدایی سپری کردند.
وی افزود: استان کردستان دارای 8000کیلومتر راه شهری و 6200کیلومتر راه روستایی به ارزش ریالی 10هزار میلیارد تومان ست.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان عمر آسفالت های روستایی استان را 25سال به بالا عنوان کرد و گفت: طی 9ماه اول امسال حدود 100کیلومتر روکش آسفالت روستایی انجام شده است.
وی وضعیت جاده‌های استان را نیازمند بهسازی و لکه گیری ذکر کرد و ادامه داد: تحقق این مهم منابع ویژه می طلبد.
مدرس گرجی با بیان اینکه میانگین عمر راه های استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است افزود: با توجه به اینکه کردستان در حوزه ساخت راه‌ها نسبت به میانگین کشوری عقب است، دیدگاه در استان بیشتر به سمت ساخت راه استوو این امر موجب شده بیشترین اعتبار به ساخت اختصاص داده شود، که این امر روند ترمیم و بازسازی راه‌های روستایی را کندتر کرده است.
وی از آسفالت 3160 کیلومتر راه روستایی در استان کردستان، خبر داد و گفت: از این میزان 200 کیلومتر آن طی دو سال گذشته انجام گرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان، اعلام کرد: جاده دسترسی80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار در سطح کشور آسفالت و بهسازی شده که این رقم در کردستان حدود 60 درصد است.
وی، مجموع اعتبارات آسفالت راه روستایی استان را در سال مالی جاری 400 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان تاکنون 50 درصد تخصیص پیدا کرده است.
به گفته مدرس گرجی، تلاش بر این است که تا پایان امسال حدود 300 کیلومتر از راه‌های روستایی در استان را بهسازی و آسفالت کنیم که با تحقق این امر حدود 8درصد به میانگین کشوری نزدیک می شویم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان تعداد نقاط پرحادثه استان را 24نقطه اعلام کرد و افزود: از این میزان 13نقطه بهسازی شده و ماباقی در حال تعمیر است.
وی بیان کرد: برای رفع نقاط پرتصادف، خط‌کشی و ایجاد روشنایی 39 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی تصریح کرد: کل عملیات آسفالت گردنه صلوات‌آباد توسط راهداری استان با 20 میلیارد تومان اعتبار انجام شده است.
مدرس‌گرجی با اشاره به اینکه در کل استان 340 کیلومتر بزرگراه وجود دارد بیان کرد: ارتقای راه‌ها از فرعی و اصلی به بزرگراه در اولویت قرار دارد و در این راستا از تمام ظرفیت‌ها در سطح استان استفاده می شود.
وی با اشاره به اهمیت هوشمند سازی جاده ها در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای افزود: در حال حاضر 33 دوربین در جاده‌های اصلی و شریانی استان نصب و مجوز 14دوربین دیگر نیز اخذ شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اضافه کرد: براساس استانداردها باید هر 20 کیلومتر یک دوربین فعال داشته باشد.
مدرس‌گرجی در رابطه با ساماندهی مرز باشماق به عنوان دومین مرز رسمی کشور گفت: سازمان حمل و نقل و جاده‌ای 7 هکتار زمین در این محدوده دارد که 18 کیلومتر به آن اضافه شد و ساماندهی کل این میزان را در دستور کار قرار داد و کار مطالعاتی برای اجرای این مهم در سطح استان انجام شد.
وی بیان کرد: برای ساماندهی مرز باشماق 300 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که قرارداد 60 میلیارد تومان در فاز یک این طرح امضا شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با اعلام اینکه تردد ترانزیتی در مرز باشماق طی 8 ماهه امسال 176 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در هشت ماهه امسال در مجموع یک میلیون و 500 هزار نفر مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جابجا شده است که نسبت به مدت زمان مشابه 13 درصد رشد داشته است.
مدرس‌گرجی اضافه کرد: در مجموع 16 هزار راننده در حوزه حمل و نقل جاده ای در استان فعال هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان، میانگین عمر ناوگان استان کردستان را نسبت به میانگین کشوری بیشتر و فرسوده‌تر اعلام و تصریح کرد: این در حالی است که میانگین سنی مینی‌بوس ها در کشور 25 سال است و اما این رقم در کردستان از 32 سال گذشته است.
وی اظهار کرد: کردستان در بخش حمل و نقل و جابه‌جایی کالاهای اساسی جزو استان‌های برتر کشور است.
وی از فعالیت 2000 دستگاه در حوزه ناوگان عمومی در سطح استان خبر داد و افزود: از این تعداد 150 دستگاه اتوبوس، بیش از یک هزار دستگاه تاکسی و سواری‌های بین شهری و 800 دستگاه مینی‌بوس است.
وی با تاکید بر اینکه ناوگان استان کردستان نیاز به نوسازی دارد ادامه داد: 40 درصد مسافران استان با مینی‌بوس‌های فرسوده جابجا می‌شوند.
وی میانگین سنی اتوبوس در کشور را 12 سال اعلام کرد و یادآور شد: این میزان در کردستان 11سال است و در این بخش با مشکل خاصی روبرو نیستیم.
انتهای پیام

http://www.Kurd-Online.ir/Fa/News/263218/جاده‌های-کردستان-باید-به-بزرگراه-تبدیل-شود
بستن   چاپ