عصر کرد
راە‌اندازی استارتاپ نیازمند پیروی از یک مدل کسب و کار است
جمعه 26 آذر 1400 - 3:59:39 PM
ایسنا

عصرکرد- مسعود سفیری در کارگاه آموزشی استارتاپ ویژه اعضای جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: استارتاپ به معنی یک شروع نو و یک فعالیت جدید در کسب و کارهای بزرگ یا کوچک است که همیشه به معنی ایجاد یک کسب و کار نیست.

سفیری بیان کرد: ما در کسب و کارها با دو واژه کارآفرینی و استارتاپ‌ روبرو هستیم کە متاسفانه در ایران این دو واژه مانند هم قلمداد می‌شود در حالیکه این دو واژه با هم متفاوت هستند.

وی عنوان کرد: واژە کار در فرهنگ معین به معنی کار، پیشه، حرفه، شغل، کسب، نقش و وظیفه آمده است.

سفیری بیان کرد: واژه کار در زبان فارسی 30 معنی دارد که همیشه به معنی شغل آفرینی نیست بنابراین برای اینکه مفهوم کارآفرینی درست به جامعه منتقل شود باید به دنبال واژه مناسب‌تری بود.

وی افزود: طبق گفته اساتید، کارآفرین کسی است که در هر جایگاه، شغل و رشته‌ای که قرار دارد خط شکنی می‌کند و همیشه از مرزهای اطراف خود یک قدم جلوتر است؛ زیرا هر فردی در هر شغل و پیشه‌ای در اطراف خود دارای چندین مرز است که ظرفیت زایش تولید، فرصت خلاقیت، آفرینش، تنوع و تحول را در آن‌ها محدود می‌کند.

سفیری ادامه داد: کارآفرین مدیر خط شکنی در حوزه فعالیت خود است که می‌تواند اقتصاددان، هنرمند و یا صنعتگری باشد که کالای جدیدی را تولید و کیفیت کالای موجود را بهبود، فناوری را ارتقا، بازارهای جدیدی را خلق و روش‌های تولید را تغییر می‌دهد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در ایران مفهوم کارآفرینی بە غلط تعبیر شده و تصور می‌شود که کارآفرین کسی است که شغلی را ایجاد و برای چند نفر ایجاد شغل می‌کند، اما طبق تعاریف ارائه شده کارآفرین کسی است که مرزها را در هم می‌شکند.

سفیری عنوان کرد: در کارآفرینی دو تعبیر مرز آفرین و فن آفرین رو داریم که بهتر است در مفهوم کارآفرینی جایگزین شود.

وی ادامه داد: در کارآفرینی با سه واژه ابزار، روش و دانش روبه‌رو هستیم که چنانچه در یکی از این موارد خط شکنی شود می‌توان گفت که یک مجموعه کارآفرینی کردە است.

سفیری بیان کرد: استیوجابز بنیانگذار مرز آفرینی و کارآفرینی در دنیا، جمله معروفی دارد که متاسفانه استارتاپ های ایرانی از آن غافل هستند؛ به گفته استیو جابز هیچ طرح کسب و کاری در نخستین تماس با مشتریان موفق نمی‌شود.

وی اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود ایده طرح کاغذی برای آینده روشن جواب می‌دهد برای شرکت‌های بزرگ صحیح است و شرکت‌های نوپا باید از مدل‌های کسب و کار پیروی کنند.

سفیری در تعریف مدل کسب و کار افزود: در استارتاپ‌ها بحثی تحت عنوان بوم کسب و کارها وجود دارد که برای کارخانه‌ها، شرکت‌های نوپا، وب سایت‌های اینترنتی و ادارات کاربردی هستند.

وی خاطرنشان کرد: الکساندر استروالدر خالق بوم کسب و کار، معتقد است که منظور از بوم کسب و کار به آفرینش رساندن و کسب ارزش توسط سازمان و خلاصه آن منطق شرکت برای درآمدزایی است.

راە‌اندازی استارتاپ نیازمند پیروی از یک مدل کسب و کار است

سفیری ادامه داد: در بوم کسب و کارها از نقطه صفر شروع و مشخص می‌شود محصول اولیە چیست؟ چگونگی عرضە بە مشتریان؟ و چە پردازشی باید برروی آن انجام شود.

وی یادآور شد: بوم کسب و کار یک بنگاە و شبکە شرکای آن جهت خلق بازاریابی و ارزش، و خلاصەتر آن استفادە از توانمندی خویش برای درآمدزایی است.

سفیری گفت: استفادە از بوم کسب و کارها از سال 201٤ توسط استارتاپ‌ها کە روند آن از سال 200٨ تا 2010 صفر و مردم با آن آشنایی چندانی نداشتەاند، ارتقا پیدا کردە و بە مرحلەای رسیدە است کە امروزە برای طرح‌ها از بوم کسب و کار استفادە می‌شود.

وی ادامە داد: یکی از بخش‌های موجود در بوم کسب و کار، بخش مشتریان است و باید قبل از  شروع هر کسب و کاری این سوال پرسیدە شود کە بە چە کسانی سرویس‌دهی می‌شود؟ و انتظار مشتریان چیست؟ 

سفیری افزود: یکی از بخش‌های موجود، بخش ارزش پیشنهادی است و فرد باید برای ایجاد کسب و کار از خود بپرسد کە قصد انجام چە کاری را دارد و چە ارزشی را خلق می‌کند کە مشتری آن را بر دیگر رقبا ترجیح دهد؟ بە طور خلاصە ارزش پیشنهادی دلیل ترجیح یک شرکت بە شرکت‌های دیگر توسط مشتریان است.

وی بر خلق ارزش در کسب و کارها تاکید کرد و گفت:  یکی از دلایل اصلی شکست استارتاپ‌ها در ایران، ساختن محصولی است کە کسی بە آن نیاز ندارد اما شما از آن خوشتان می‌آید.

سفیری ادامە داد: بعد از خلق ارزش باید پرسید کە چە راهی برای رساندن این ارزش بە دست مشتری وجود دارد، زیرا حتی اگر همە راە‌های کسب و کار را درست طی کردە باشیم اما راە رساندن آن را بە دست مشتری ندانید، شکست خوردەاید.

وی بە دو کانال ارتباطی مجازی و فیزیکی اشارە کرد و افزود: در بوم کسب و کار بخشی تحت عنوان ارتباط با مشتری وجود دارد کە باید برای شنیدن اظهارات، انتقادات و شکایات ارتباط با مشتری حفظ شود.

سفیری تاکید کرد: در بخش ارتباط با مشتریان باید سە کار جذب مشتری، حفظ مشتری و افزایش مشتری را انجام دهیم کە افزایش مشتری با تبلیغات امکان‌پذیر است.

بە گفتە وی، سخت‌ترین بخش ارتباط با مشتری، حفظ مشتری است؛ زیرا مشتری با دریافت خدمات در صورت رضایتمندی، توقع مشتری افزایش و باید زیرساخت‌های بیشتری فراهم شود.

سفیری عنوان کرد: همچنین در بوم کسب و کارها، بخشی تحت عنوان منابع کلیدی وجود دارد کە در کسب و کارها ٤ منبع اصلی وجود دارد کە مراکز رشد باید بە آن توجە کند؛ متاسفانە مراکز رشد بیشتر بە بخش فیزیکی و مال کسب و کارها می‌پردازد و از بخش معنوی و منابع انسانی آن غافل هستند کە می‌توان گفت این مهم یکی از نقاط ضعف مراکز رشد است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بخش‌های استارتاپ، بخش شرکای کلیدی است کە در حال حاضر اصلی‌ترین بخش آن سرمایەگذاری است.

سفیری در پایان یادآور شد: شرکای کلیدی سە تا مزیت کلیدی شامل بهینەسازی و صرفە اقتصادی، کاهش ریسک و کسب منابع فعالیت‌های خاص را دارا هستند.


http://www.Kurd-Online.ir/Fa/News/262751/راە‌اندازی-استارتاپ-نیازمند-پیروی-از-یک-مدل-کسب-و-کار-است
بستن   چاپ