اتصال کردستان به شبکه ریلی سراسری
سه شنبه 9 آبان 1402 - 11:21:14 AM
ایمتا
|
|
عصر کرد - وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: پروژه راهآهن همدان-سنندج با بهرهگیری از توان و تخصص مهندسان داخلی و تجهیزات داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژیهای روز جلوهای از دانش مهندسان کشور در صنعت ریلی است. به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، راهآهن همدان- سنندج با ظرفیت جابهجایی یک میلیون تن بار و ارزش روز 150 هزار میلیارد ریال در آستانه بهرهبرداری قرار دارد. این مسیر ریلی یک خطه با 3 قطعه اجرایی بخشی از راهآهن تهران - همدان - سنندج است که مراکز استانهای همدان و کردستان را به هم مرتبط میسازد. راهآهن همدان- سنندج 151 کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به 178 کیلومتر میرسد و ٤٨ کیلومتر آن در استان همدان و حدود 103 کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده است. خط ریلی همدان- سنندج از ایستگاه همدان آغاز شده و ضمن عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی میشود و مقرر است در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود. جابهجایی کالا از مرز باشماق (کردستان عراق) و اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران از جمله اهداف احداث این راهآهن است. با اجرای این پروژه ریلی جابهجایی محصولات کشاورزی و تولیدات کارخانجات و صنایع موجود در منطقه تسهیل میشود و امکان توسعه در آینده و اتصال این پروژه به استانهای کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز فراهم خواهد شد. هم اکنون و در فاز اول ریلگذاری 17 کیلومتر از خطوط ایستگاهی پروژه راهآهن همدان- سنندج انجام شده است. عملیات روسازی آن از ابتدای سال 1399 آغاز شد و در چهار سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد. استفاده از 20 هزار تن ریل ملی و بومی سازی تجهیزات وراداتی با دانش مهندسان داخلی عمدهترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بینالمللی تأمین شده است و تمام ادوات وارداتی نیز با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژیهای روز بومی سازی شده است. همچنین در این پروژه 20 هزار تن ریل تولید ملی به کار رفته و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینههای اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است. حداکثر سرعت طراحی این مسیر ریلی برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری 120 کیلومتر بر ساعت است که انتظار میرود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود 120 کیلومتر بر ساعت باشد و پیشبینی میشود ظرف 2 ماه آینده به 160 کیلومتر در ساعت برسد. این پروژه دارای 7 ایستگاه با نامهای بهار، آقبلاغ، دوسر، قزوه، آونگان، دهگلان و سنندج است. ایستگاه راهآهن سنندج در مجاورت شهر سنندج آخرین ایستگاه مسیر و از نوع درجه یک تشکیلاتی بوده که در زمینی به مساحت 52.2 هکتاری احداث شده است. معماری ایستگاه نشأت گرفته از مهربانی و مهمان پذیری مردم، زیبایی و ظرافت هنر کردی و اقلیم منطقه با فناوری روز دنیا و تولیدات مصالح و تجهیزات ایرانی طراحی و اجرا شده است. امکان افزایش ظرفیت جابهجایی بار به 9 میلیون تن در سال راهآهن همدان- سنندج ظرفیت جابهجایی 600 هزار نفر و یک میلیون تن بار در سال را دارد که با توجه به توسعه صنایع منطقهای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت، این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظهای خواهد یافت. در فاز دوم بهرهبرداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به 8 تا 9 میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت. این پروژه ریلی 29 دستگاه پل بزرگ و 411 دستگاه پل کوچک دارد. راهآهن همدان- سنندج روز جمعه با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد.
http://www.Kurd-Online.ir/Fa/News/751267/اتصال-کردستان به-شبکه-ریلی-سراسری
|