مولدسازی ظرفیت مناسبی برای مدرسهسازی است
گفتگو
بزرگنمايي:
عصر کرد - - آرش زره تن لهونی در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش کردستان طی سال جاری اظهار کرد:آموزش و پرورش فضاهای که امکان مولدسازی دارند را شناسایی کند و با اولویت این اماکن را با مولدسازی به سمت افزایش سرانه فضای آموزشی گسیل کند.
وی افزود: استانداری اهتمام لازم را برای جذب اعتبارات ملی دارد و اداره کل آموزش و پرورش هم این موضوع را از وزارتخانه پیگیری کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
استاندار کردستان بااشاره به برنامه هفته بزرگداشت مقام معلم، با تاکید بر اینکه همه قدردان زحمات معلمان هستیم، گفت: رفتار اشتباه یک معلم نباید متوجه همه معلمان ایثارگر و فداکار شود چرا که بخش اعظم این قشر از فرهیختگان نمونه هستند.
زرهتن لهونی با بیان اینکه معلم در فرهنگ ایرانی اسلامی جایگاه ویژهای دارد و این جایگاه در همه جوامع، فصل مشترک همه فرهنگهاست، افزود: نمونههایی از معلمان ایثارگر و فداکار در استان کردستان کم نیست و باید بخش خدمات ارزشمند معلمان برجستهتر شود که هفته معلم فرصتی برای بازخوانی خدمات این قشر است.
وی با اشاره به بازدیدهایی که در روز آزمون سراسری کنکور از حوزههای برگزاری آزمون میشود، توصیه کرد این بازدیدها اگر تخصصی و تاثیرگذار نباشد، منجر به رفع نواقص نخواهد شد و ممکن است داوطلبان تمرکز خود را از دست دهند.
استاندار کردستان درباره فعالیت دکههای حاشیه مدارس هم خواستار نظارت بر عملکرد این دکهها شد.
وی آمار بازگشت به تحصیل افراد بازمانده از تحصیل را در استان خوب دانست و گفت: البته این مقدار کافی نیست و باید تلاش شود که همه افراد بازمانده از تحصیل بیشتری به سمت درس و مدرسه هدایت شوند.
از آمار نوبت اول کنکور سراسری تا کمبود فضای آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم اظهار کرد: امسال 21 هزار و 915 داوطلب در کنکور نوبت اول (11 و 12 اردیبهشتماه) در سطح استان شرکت خواهند کرد که از این تعداد 12 هزار و 827 نفر در حوزههای آموزش و پرورش آزمون میدهند.
به گفته سیدفواد حسینی بیشترین داوطلبان در گروه علوم تجربی با 9 هزار و 271 نفر شرکت خواهند کرد و گروه علوم انسانی با هفت هزار و 571 نفر، زبان خارجی هزار و 845 نفر، گروه ریاضی و فنی با هزار و 637 نفر و هنر 954 نفر در ردههای بعدی هستند.
وی در خصوص تغییرات در امتحانات نهایی سال جاری هم گفت: در پایه دهم امسال امتحانات نهایی برگزار نخواهد شد؛ ضمن اینکه در پایه یازدهم از 6 درس امتحان نهایی گرفته میشود و در پایه دوازدهم نیز طبق روال گذشته امتحانات نهایی برگزار خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، آموزش و پرورش را مهمترین رکن توسعه جامعه دانست و از تشکیل کمیتهای ویژه برای پیگیری مطالبات فرهنگیان و بازگشت دانشآموزان بازمانده از تحصیل خبر داد.
حسینی افزود: اگر مشکلات آموزش و پرورش حل شود، قطعاً در سایر بخشها نیز مشکلاتی نخواهیم داشت و باید تلاش کنیم آموزش و پرورش در صدر توجهات قرار گیرد.
وی یادآور شد: استاندار کردستان هم نگاه ویژهای به آموزش و پرورش داشته و همواره نسبت به مسائل ترک تحصیل دانشآموزان، فضاهای آموزشی و سایر معضلات حساسیت نشان دادهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان از تشکیل یک کمیته کاری برای بررسی وضعیت همکارانی که احساس میکنند در حق آنان اجحافی صورت گرفته، خبر داد و اظهار کرد: تمام درخواستها به صورت دقیق بررسی خواهد شد و امیدواریم با نگاه رافت اسلامی، شاهد بازسازی سرمایه اجتماعی در استان باشیم.
حسینی با اشاره به مصوبات جلسه قبلی شورای آموزش و پرورش، ادامه داد: آمار دقیقی از دکههای اطراف مدارس تهیه شده و برای نظارت به نیروی انتظامی ارسال خواهد شد. همچنین در حوزه دانشآموزان بازمانده از تحصیل، تاکنون موفق شدیم 91 نفر در دوره متوسطه دوم، 44 نفر در دوره متوسطه اول و 122 نفر در دوره ابتدایی را به مدارس بازگردانیم.
وی با تأکید بر لزوم مقاومسازی مدارس استان، یادآور شد: 23 درصد از فضاهای آموزشی استان نیازمند تخریب یا مقاومسازی است و امیدواریم با استفاده از بودجههای ملی و ظرفیتهای موجود، این مشکلات را رفع کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان بیان کرد: امیدواریم با پیگیریهای مستمر، زمینه بهبود وضعیت آموزش و پرورش استان فراهم شود و آیندهای روشن برای دانشآموزان رقم بخورد.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تشریح آخرین وضعیت واگذاری زمین آموزشی در سروآباد، گفت: در سال 1347 قطعه زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع توسط یک خیّر در روستای دزلی به آموزش و پرورش واگذار شد.
وی اضافه کرد: این زمین طی سالهای جنگ در اختیار قرارگاه رمضان قرار گرفت و مدتی نیز سازمان میراث فرهنگی نسبت به مالکیت آن ادعایی داشت؛ با این حال، بر اساس اسناد موجود در سال 1347، این زمین به آموزش و پرورش تعلق دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش شهرستان سروآباد، مقرر شد در قبال این زمین، پنج هزار متر مربع زمین به آموزش و پرورش واگذار شود، اما با توجه به اینکه این معاوضه ممکن است از سوی وزارتخانه مورد قبول واقع نشود، پیشنهاد داده شد ارزش ریالی دقیق این املاک از طریق هیئت سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شود تا بر مبنای عدالت معاوضه صورت گیرد.
حسینی افزود: شرط مهم در این واگذاری این است که زمین جدید دارای سند مالکیت رسمی باشد تا انتقال مالکیت قانونی به درستی انجام شود و از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود.
-
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۲:۴۸
-
۱۶ بازديد
-

-
عصر کرد
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/993346/