عصر کرد

آخرين مطالب

صنعت گردشگری حلقه گمشده اقتصاد در ایلام اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - گردشگری یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان ایلام به شمار می‌رود که نیازمند سرمایه‌گذاری است، هرچند طرح‌های زیرساختی این حوزه در استان نیز باید احیا شود.
آتشکده سیاهگل، تنگ بهرام چوبین، سنگ‌نوشته تخت‌خان، نقش‌برجسته گل گل ملکشاهی، قلعه قیران، قلعه والی، کوه قلاقیران و… از آثار تاریخی و گردشگری ایلام به شمار ‌می‌روند که نشان‌دهنده تاریخ و فرهنگ گسترده استان ایلام هستند، از طرف دیگر این استان به واسطه برخورداری از آب و هوای معتدل، طبیعتی چهار فصل و برخورداری از پوشش گیاهی غنی، برای دوستداران طبیعت یکی از مناطق تفریحی و گردشگری معروف در کشور به شمار می‌رود، به گونه‌ای که هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن جاذبه‌های طبیعی این استان همچون تنگه رازیانه، تنگه کافرین و آبشار راهی استان ایلام می‌شوند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
کاستی‌های موجود
لازم به ذکر است در چند سال اخیر برای توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام اقدام خوبی شکل گرفته است اما با این حال هنوز هم صنعت گردشگری در این استان آن‌گونه که باید رشد و پیشرفت نداشته، البته عدم موفقیت این استان در جذب گردشگر فقط به یک دوره خاص مربوط نمی‌شود و سال‌هاست موضوع گردشگری در استان مغفول و ناشناخته واقع شده است.
یک کارشناس گردشگری معتقد است این موضوع بر همگان روشن است که جایگاه استان ایلام از نظر گردشگری با وجود جاذبه‌های بزرگ و با ارزشی چون پارک جنگلی چغاسبز، آبشار وه ریز، غار کناتاریکه، موزه تاریخی طبیعی ایلام، روستای کُلم، آبشار گچان، نقش برجسته
گل گل، طاق شیرین و فرهاد، کاخ فلاحتی، تنگ رازیانه نسبت به بسیاری از استان‌ها پایین است.
ضعف زیرساخت‌های گردشگری
مرضیه حسینی می‌افزاید: نبود مناطق و مراکز تفریحی از جمله استخرهای بزرگ سرپوشیده با تجهیزات و امکاناتی که سبب جذب گردشگر شود، کمبود اقامتگاه‌های بومگردی، نبود شهربازی مجهز و هزاران امکانات دیگر بیش از هر چیزی بر پایین بودن گردشگری
در ایلام تأثیر می‌گذارد.
وی تصریح می‌کند: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی برای توسعه استان ایلام، درآمدزایی و ایجاد اشتغال به شمار می‌رود، البته این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری و ورود فعالان بخش خصوصی است که باید مورد توجه مسئولان مربوط قرار گیرد.
افزایش زیرساخت‌های گردشگری
استاندار ایلام اما بر این باور است که زیرساخت‌های مناسبی برای گردشگران در استان فراهم شده است.
بهرام‌نیا با اشاره به اینکه در تنگ کافرین زیرساخت‌هایی آماده شد و خدماتی برای توقف لحظه‌ای گردشگران و مسافران فراهم شده است، می‌افزاید: بدره یکی از شهرستان‌های گردشگری استان است که مورد توجه مسافران قرار دارد وامید است که آمادگی دستگاه‌های عضو ستاد سفر مضاعف بوده و مسافران و گردشگران خاطره خوبی از استان داشته باشند.
استاندار ایلام با تأکید بر تقویت غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات محلی هر شهرستان، ادامه می‌دهد: اگرچه در مجموع زیرساخت‌ها و اقدامات انجام شده برای گردشگران در مقایسه با سال‌های گذشته تفاوت بسیار محسوس دارد اما همچنان نیاز است همه دستگاه‌های اجرایی و عضو ستاد سفر برای میزبانی شایسته از گردشگران پای کار باشند.
گردشگری مذهبی
نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام نیز درباره ظرفیت گردشگری در این استان تصریح می‌کند: استان ایلام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد که باید برای اشتغال‌زایی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام الله‌نور کریمی تبار می‌افزاید: استان ایلام دارای زیبایی‌های بکر و مناطق طبیعی جذابی است و همچنین به واسطه قرارگیری در مسیر عتبات عالیات هرساله میزبان زائران حسینی است، از این رو باید به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این استان توجه ویژه‌ای شود.
قطب گردشگری سلامت
نماینده مردم ایلام در مجلس یازدهم نیز معتقد است با توجه به‌قرار گرفتن استان ایلام در مسیر اصلی عتبات عالیات و مرز مهران و همچنین وجود یادمان‌های شهدا در برخی از نقاط استان، باید به حوزه گردشگری استان توجه ویژه‌ای شود.
علی‌اکبر بسطامی با اشاره به اینکه بی‌شک حفظ یادمان‌های شهدا سبب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود، ادامه می‌دهد: رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان ایلام با مسئولان کشوری انجام شده است.
وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص توجه ویژه به حوزه گردشگری این استان وعده داده‌است، اظهار کرد: استان ایلام از مناطق گردشگری جنگلی، طبیعی و کوهستانی بسیار زیبایی برخوردار است که می‌توان به‌عنوان قطب گردشگری سلامت نیز مورد توجه قرار گیرد که باید مسئولان ذی‌ربط به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.
گردشگری یک مسئله فرابخشی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز بر این باور است که گردشگری یک مسئله فرابخشی است، همه دستگاه‌های اجرایی در استان ایلام باید برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان تلاش کنند.
فرزاد شریفی عنوان می‌کند: استان ایلام، به دلیل دارا بودن ارزش‌های تاریخی، سنتی، معماری عموماً قدیمی، تنوع آب و هوایی، کثرت و پراکندگی آثار تاریخی و به یادماندنی، شیوه‌های زیستی، بومی کهن و فرهنگ غنی، اماکن مذهبی زیارتی و وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی به عنوان یک شهر نمونه، جایگاه ویژه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.
وی می‌افزاید: ایلام با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری پرشماری که دارد نوروز سال گذشته به عنوان پدیده نوظهور گردشگری کشور معرفی شد و تکرار این عنوان از اهداف ماست.
احیای گردشگری خارجی
شریفی با بیان اینکه وجود مرز مهران فرصتی ارزنده برای جذب گردشگران عراقی به شمار می‌رود، تصریح می‌کند: گردشگری و صنعت توریسم در رونق اقتصاد بدون نفت نقشی غیرقابل انکار دارد و باید این حوزه در استان ایلام باتوجه به پتانسیل‌هایی که دارد توسعه و گسترش یابد.
این مسئول ادامه می‌دهد: به منظور رونق صنعت گردشگری در استان ایلام 31 واحد راکد و نیمه تعطیل در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان شناسایی شد که 20 واحد از این تعداد احیا شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام اظهار می‌کند: راه‌اندازی 264 مرکز اقامتی در استان، 100 مکان بومگردی فعال و 23 مجتمع خدماتی، رفاهی و بهداشتی بین‌راهی از دیگر اقدامات این ارگان برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری و جذب گردشگر به استان است.
سفیران گردشگری
وی با بیان اینکه فعالان گردشگری هر کدام یک سفیر در حوزه گردشگری هستند؛ تصریح می‌کند: از تمامی فعالان گردشگری انتظار می‌رود تمامی نقاطی که پتانسیل‌های گردشگری دارند را با اجرای تورهای گردشگری معرفی و شناسایی کنند که این نقاط گردشگری در اقلام تبلیغاتی و نرم‌افزارهای معرفی استان به‌روزرسانی شوند.
وی می‌افزاید: با در نظر گرفتن اینکه توسعه‌ صنعت گردشگری منجر به افزایش درآمد قشرهای مختلف، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی در استان ایلام می‌شود، لازم است توجه به این بخش بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

عصر کرد

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/842521/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش احسان اصولی به حواشی بازی ایرالکو و فولاد

حمل مشعل المپیک توسط زیدان و نادال

مناف هاشمی: برنامه افتتاحیه المپیک جدید بود

پاریس میزبان المپیک را بیشتر بشناسید

لحظه روشن شدن مشعل المپیک پاریس

پرچم المپیک 2024 با مراسمی خاص برافراشته شد

10 گل برتر و دیدنی مسی در تمرینات

مشعل المپیک 2024 پاریس روشن شد

حواشی بازی ایرالکو و فولاد از زبان مدیر تیم ایرالکو

استقلال در آستانه ترکاندن بمب بزرگ تابستانی

کاروان رژیم صهیونیستی در افتتاحیه المپیک «هو» شد

نورپردازی خارق‌العاده برج ایفل در مراسم افتتاحیه

ظلم و ستم زمینه ساز سقوط جوامع بشری است

ساعت کاری ادارات کرمانشاه (شنبه) از ساعت شش تا 10 است

پورسلمان: امیدوارم فردا اولین مدال تاریخ شمشیربازى را کسب کنیم

جزئیات مسیر مراسم افتتاحیه المپیک 2024

جباری: من اگر جای بیرانوند بودم پرسپولیس را به خاطر پول بیشتر ترک نمی‌کردم

بریتانیا غذاهای دهکده المپیک را تحریم کرد

برنامه رقابت نمایندگان ایران در اولین روز

دعوت از قهرمان لیگ برتر فوتبال ساحلی جهت حضور در تورنمنت روسیه

حمایت قاطع اسپانیا از پدیده بارسا

شکست سنگین یوونتوس؛ شوک بزرگ کلوزه به تیاگو

مورد استثنایی چلسی؛ تیمی با 42 بازیکن!

جانشین کروس از فردا استارت می‌زند

اتفاقی جالب در افتتاحیه المپیک 2024؛ بازسازی صحنه ماندگار فیلم تایتانیک / عکس

ساعت کاری ادارات کردستان اعلام شد

اردوی انتخابی تیم کیک بوکسینگ کردستان در سنندج

کشف 90 تن مرغ منجمد برزیلی در گمرک باشماق مریوان

کرمانشاه قهرمان رقابت‌های مینی فوتبال روستاییان کشور در سنندج

کاهش ساعت کاری ادارات در کیش

فرانچسکو توتی و شرکت در چالش گل کردن توپ با ضربه چیپ

ناکامی سون هیونگ مین در عبور از خط دفاعی 100 نفره!

کاروان آمریکایی‌ها یک کشتی را قرق کردند!

میزبان با تمام ورزشکاران به استقبال افتتاحیه آمد

کناره‌گیری احتمالی نادال از تنیس انفرادی المپیک

واکنش هالند به ناکار شدن جک گریلیش در تمرینات منچسترسیتی!

نگاهی به 5 مشعل‌دار المپیک‌های گذشته

مدافع برزیلی به تیم یحیی اضافه شد

یوونتوس، بارسلونا را پول‌دار می‌کند

محمدی: تیراندازان ایران در المپیک باانگیزه هستند

فال انبیا فردا شنبه 6 مرداد 1403

غرق شدن یک جوان 25 ساله در رودخانه سیروان

شب هایی که من به یاد تو بیدار بودم

جانشین رافا مارکز در بارسا معرفی شد

رژه کاروان ایران در مراسم افتتاحیه المپیک 2024 پاریس

گاریدو: برنامه پرسپولیس در لیگ سخت است

مهدی الفتی، ستاره ژیمناستیک ایران در المپیک 2024

مقامات و مسئولان در افتتاحیه المپیک زیر بارش باران

هوادار با توپ پر وارد نقل و انتقالات شد

بخش جالب مراسم افتتاحیه المپیک با حضور مینیون‌ها