عصر کرد

آخرين مطالب

کاهش 2درصدی نرخ بیکاری/اقدامات شهید جمهور برای کرمانشاه نمایان شد اجتماعی و فرهنگی

کاهش 2درصدی نرخ بیکاری/اقدامات شهید جمهور برای کرمانشاه نمایان شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - استان کرمانشاه به عنوان نقطه آغازین و پایانی جنگ تحمیلی بیش از هشت سال جنگ را تحمل و شهدای زیادی را در این راه فدا کرده است، این خطه در طول تاریخ انقلاب اسلامی همواره با محرومیت‌هایی همراه بوده و دولت‌های مختلف پس از جنگ تحمیلی آنچنان که انتظار می‌رفت به ظرفیت‌های این دیار توجه نکردند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این جغرافیا در سال‌های پس از جنگ تحمیلی نیز با ناملایمت‌های طبیعی از جمله سیل و زلزله بی سابقه روبه‌رو شد که بیش از پیش بر محرومیت‌ها و عقب‌ماندگی‌های آن افزود، به همین دلیل پیش از آغاز دولت سیزدهم بیش از پیش و بیشتر از هر زمان دیگری استان کرمانشاه و مردم این دیار برای حل مشکلات و رفع محرومیت‌هایشان در انتظار دولت جوان و حزب‌اللهی برای شکوفایی ظرفیت‌های استان بودند.
استان کرمانشاه که سال‌ها جوانانش نظاره‌گر صدرنشینی در جدول آمار بیکاری بودند چشم امیدشان به سیاست‌های اشتغالزایی دولت سیزدهم بود تا دردی از دردهای مردم این دیار برداشته شود.
متأسفانه نرخ بالای آمار بیکاری در سال‌های قبل از 1400 در استان کرمانشاه یکی از بزرگترین معضلات این استان محسوب می‌شد به طوری که دیگر تحصیل‌کرده و غیر تحصیل کرده نمی‌شناخت.
عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی در استان کرمانشاه نسبت به سایر استان‌ها زیبنده سینه ستبر ایران اسلامی نبود و باید فکری عملیاتی برای آن می‌شد و شعارهای محقق نشده دولت تدبیر و امید با جدیت پیگیری و به نتیجه می‌رسید.
کاهشی بی سابقه در نرخ بیکاری کرمانشاه
بر اساس گزارش مرکز آمار کشور، طبق گزارش مرکز آمار ایران، میانگین نرخ بیکاری کشور از 9 درصد در سال 1401 به 8.1 درصد در سال 1402 رسیده است و کاهشی حدود 0.9 درصد را تجربه کرده است. البته این کاهش در استان بیشتر بوده است.
طبق این گزارش، نرخ بیکاری کرمانشاه از 14.2 درصد در سال 1401 به 12.3 درصد در سال 1402 کاهش یافته به طوری که نرخ بیکاری استان در سال گذشته یک کاهش دو برابری را نسبت به میانگین کشور تجربه کرده است.

عصر کرد

نرخ بیکاری کرمانشاه طی سه سال اخیر روندی کاهشی داشته و از 14.9 درصد در سال 1400 به 12.3 درصد در سال 1402 بهبود یافته که یک ارتقای 2.6 درصدی محسوب می‌شود.
نرخ بیکاری استان در سال 1402 کمترین نرخ در 15 سال اخیر بوده و یک رکورد جدید محسوب می‌شود.
اکنون این امیدواری تقویت شده که با ادامه این روند کاهشی، نرخ بیکاری استان طی سه تا 5 سال آینده به میانگین کشوری برسد.
بیشترین کاهش بیکاری فصلی طی 18 سال اخیر
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، با همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی و مالی، در سال 1402 یک جهش دلگرم کننده در کاهش فاصله نرخ بیکاری استان کرمانشاه و کشور رخ داد به گونه‌ای که نرخ بیکاری کرمانشاه در سه فصل اول سال 1402 به پایین‌ترین میزان در 18 سال اخیر رسید و تنها در فصل زمستان این نرخ افزایشی بود.
مرکز آمار ایران در فصل بهار 1402 نرخ بیکاری استان کرمانشاه را 10.2 درصد اعلام کرد که در مقایسه با بهار 1401 با نرخ بیکاری 15.4 درصد، یک کاهش 5.2 درصدی را نشان می‌داد. فاصله بیکاری کرمانشاه و کشور در این فصل به 2 درصد کاهش یافت.
در فصل تابستان 1402 هم نرخ بیکاری استان در همین محدوده بود و روی عدد 10.3 درصد متوقف شد که پایین‌ترین نرخ بیکاری در فصول تابستان 18 سال اخیر محسوب می‌شد و در نوع خود یک رکوردشکنی بود. فاصله استان با میانگین کشوری در این فصل به حدود 2.5 درصد رسید.

عصر کرد

بهبود وضعیت نرخ بیکاری در فصل پاییز هم ادامه داشت و این بار با اعلام نرخ بیکاری 11.2 درصدی، بازهم شاهد شکستن رکورد 18 ساله در نرخ بیکاری فصل پاییز بودیم.
نرخ بالای بیکاری شایسته کرمانشاه نبود
همه این دستاورها در دولت سیزدهم و با سیاست‌های اشتغالزایی دولت سیزدهم رقم خورد و از جایی شروع شد که آیت الله سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی تلویزیونی با مردم استان کرمانشاه که از شبکه استانی زاگرس در ایام انتخابات 1400 پخش شد، اظهار کرد:
این میزان بیکاری زیبنده استان کرمانشاه نیست، 10 هزار شهید به معنی آمادگی بالای مردم کرمانشاه در دفاع از ایران اسلامی و نشان صادقی از پای کار انقلاب بودن آن‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه در سفرهای استانی به کرمانشاه شاهد مشکلات این استان بوده، گفت: در استان کرمانشاه صنعت کشاورزی بسیار گسترده است اما در کنار آن برای صنایع تبدیلی کاری انجام نشده، از طرفی نیاز به تکمیل ارزش صنایع این استان وجود دارد.
رئیسی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف دولت بهبود کسب و کار است اگر دولت وظایف خود را به درستی انجام می‌داد وضع استان کرمانشاه متفاوت بود، نفی کارهای انجام شده را نمی‌کنیم اما کارهایی که باید انجام می‌شد با کارهایی که انجام شده تفاوت دارد.

عصر کرد

حضرت آیت الله رئیسی به همراه اعضای هیأت دولت در قالب بیست و هشتمین سفر دولت سیزدهم 23 تیر 1401 به کرمانشاه سفر کردند.
وی در قالب این سفر در جمع مردم شهرستان سرپل ذهاب در مرقد مطهر احمد بن اسحاق (ره) با بیان اینکه ایجاد کار مولد می‌تواند به رونق تولید منجر شود، اظهار کرد: امروز بیکاری به مسئله مهم کشور خصوصاً استان کرمانشاه تبدیل شده است، لذا ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری یکی از اولویت‌های مهم دولت است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه گام‌های اساسی برای رفع معضل بیکاری برداشته خواهد شد، افزود: تاکید بر ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال جوانان از مسائل اصلی و محوری دولت سیزدهم است.
تشکیل قرارگاه رفع معضل بیکاری در کرمانشاه
آیت الله سید ابراهیم رئیسی در پایان سفر به استان کرمانشاه در نشست شورای اداری استان کرمانشاه با اشاره به نرخ بالای بیکاری در کرمانشاه اظهار کرد: بیکاری فعلی زیبنده سینه ستبر ایران اسلامی نیست و برای حل مشکلات بیکاری در کرمانشاه قرارگاه رفع بیکاری تشکیل می‌شود.
آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه نگاه تحولی مردم به میزهای مدیران استانی و هیئت دولت است، ادامه داد: ضرورت جدی کرمانشاه برای رفع مشکلات خصوصاً مشکل بیکاری نگاه به یک تحول در این استان است.
رئیس جمهور با بیان اینکه معضل بیکاری زیبنده استانی با 10 هزار شهید در راه دفاع از انقلاب و کشور نیست، گفت: با بخشنامه و سخنرانی نمی‌توان معضل بیکاری کرمانشاه را حل کرد، بلکه حل آن در عرصه عمل و با انگیزه داشتن، انجام اقدامات تحولی و نگاه انقلابی داشتن امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه امروز بعد از سال‌ها سخن از معضل بیکاری در کرمانشاه همچنان مطرح است، از مدیران حاضر در این جلسه خواست با اتخاذ یک تصمیم جدی و خالصانه در جهت رفع مشکلات استان کرمانشاه خصوصاً معضل بیکاری و رفع دغدغه‌های مردم اقدامی تحولی انجام بدهند.

عصر کرد

وی از تشکیل قرارگاه رفع بیکاری در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: یکی از مأموریت‌های معاون اجرایی دولت نظارت بر تشکیل و پیگیری روند این قرارگاه است و نیز به شخص پیگیر آن خواهم بود.
آیت الله رئیسی تصریح کرد: برای رفع بیکاری نباید نگاه‌ها تنها به وزارت کار و رفاه اجتماعی باشد، بلکه همه مدیران در ایجاد اشتغال مسئولیت دارند.
رئیس جمهور تاکید کرد: باید کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل در این استان به چرخه فعالیت برگردند، چرا که آنها زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد اشتغال را دارند.
وی گفت: وقتی بحث اشتغال به میان می‌آید صرفاً اشتغال پشت میزی مد نظر نیست، بلکه ظرفیت‌های اشتغال زایی بالای این استان در حوزه کشاورزی، دامداری، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد گردشگری و… وجود دارد.
کد خبر 6119978

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/836620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی کتاب «نمایش هولناک»

ترکیب رسمی بلژیک - اسلواکی

عامل دومین اشتباه بزرگ در نقش جهان

موراتا: با افتخار خودم را فدای اسپانیا می‌کنم

اسامی داوران روز اول دور دوم مرحله گروهی یورو 2024

نیکولای استانچو، بهترین بازیکن دیدار رومانی و اوکراین

خلاصه بازی رومانی 3 _ 0 اوکراین

10 روز تا انتخابات؛‌ اقتصاد، موضوع اولین مناظره

10 روز تا انتخابات؛ اقتصاد، موضوع اولین مناظره

ادامه حمایت مجلسی‌ها از جلیلی

10 روز تا انتخابات؛‌ اقتصاد، موضوع اولین مناظره/دیدار نامزدها با موحدی‌کرمانی

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

گل دوم رومانی به اوکراین توسط رازوان مارین

گل سوم رومانی به اوکراین توسط دنیس دراگوش

توپ در زمین مسی؛ رونالدو در جام جهانی بازی می‌کند

10 سیو برتر لیگ برتر انگلیس 2023/24

ورود جیمی جامپ در بازی اوکراین و رومانی

بزرگ‌ترین انتقال تاریخ لیگ برتر در سیرجان!

شور و حال دیدنی هواداران رومانی در خیابان‌های مونیخ

انقلاب بزرگ در برگزاری فینال جام حذفی ایران

استارت طوفانی رومانی با غلبه بر اوکراین

فوت دومین زائر کردستانی در سرزمین وحی

10 روز تا انتخابات؛‌ اقتصاد، موضوع اولین مناظره/دیدار کاندیداها با موحدی‌کرمانی

گل اول رومانی به اوکراین توسط نیکولائه استانچیو

ضربه خطرناک بازیکن رومانی با اختلافی کم از کنار دروازه اوکراین به بیرون رفت

درخواست صرب‌ها برای لغو مجوز یک خبرنگار یورو 2024

سوارز به پیراهن محبوبش رسید؛ داروین اسطوره تواضع!‏

گریه لیموچی بند نمی‌آمد

با اشتباه وحشتناک لونین اوکراین عقب افتاد

سیاوش دوباره در حد تیم ملی

گزارش زنده؛ رومانی 2 _ 0 اوکراین

آخرین خبر از همه تحرکات نقل و انتقالاتی پرسپولیس

دنیل ردکلیف برنده جایزه تونی شد

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق

افتتاح تقاطع غیرهمسطح صاحب‌الزمان (عج) در یزد

گزینه جایگزین نفت در اقتصاد ایران

عید قربان امسال مردم غزه خود را قربانی قبله اول مسلمین کردند

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

پاسخ مهاجم سنگین‌ وزن مجارستان به میم‌ها!

توجیه عجیب اوکراینی‌ها بابت گاف بزرگ در یورو 2024

شاید آخرین عکس‌های زکی‌پور در سپاهان

شکست والبالیست های دختر ایران مقابل ژاپن

پیمان اکبری: در دو هفته اول شرایط خوب پیش نرفت

قهرمانی رئال مادرید در لالیگا با برتری مقابل مایورکا در هفته پایانی

گزارش زنده؛ رومانی 1 _ 0 اوکراین

راموس از سویا جدا شد

7 دغدغه تابستانی رئال مادرید بعد از امباپه

آغاز برپایی کنسرت‌ها در سراسر کشور/ کدام خوانندگان روی صحنه می‌روند؟

آغاز برپایی کنسرت‌ها در سراسر کشور/ از عرفان طهماسبی تا پرواز همای به صحنه می‌روند

واکنش باشگاه پرسپولیس به توافق با سرمربی صاحب نام هلندی