عصر کرد

آخرين مطالب

دهقانی: پیشرفت کشور در گرو استفاده از نخبگان است اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و رئیس بنیادملی نخبگان، امشب 6 خردادماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره «نقش شهید آیت‌الله رئیسی در حمایت از نخبگان و زیست‌بوم فناوری» گفت: آیت‌الله رئیسی، یک مدیر راهبردی جدی بود.
عمده پیشرفت کشور در اقتصاد چند دهه گذشته برپایه اقتصاد منبع‌پایه بوده است.
دهقانی با اشاره به مشکلاتی که ضعف اقتصاد منبع‌پایه و نفتی دارد، گفت: جنبش نرم‌افزاری که راهبرد اساسی رهبر انقلاب سال‌ها پیش بر آن تاکید کرده بودند، در دوران آیت‌الله رئیسی در قالب تغییر زیست‌بوم فناوری به‌عنوان یک زیست‌بوم موثر در اقتصاد کشور تجلی پیدا کرد.
وی افزود: استفاده راهبردی از نخبگان، از جمله جنبه های دیگر توجه رئیس‌جمهور شهید برای بهره‌گیری از نخبگان بود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به دو نکته اساسی موردنظر آیت‌الله رئیسی اشاره کرد و افزود: ایشان دو نگاه اساسی به دنیای فناوری داشتند، اول نفوذ تمام دستاوردهای زیست‌بوم فناوری به حوزه‌های اقتصادی و تجلی آن در‌ زندگی مردم و دومین جنبه غافل‌نشدن از اقتصاد برای آینده از‌جمله ابعاد جالب توجه رئیس‌جمهور شهید بود.
دهقانی به ایجاد 6 مرکز تراز در زیست‌بوم آفرینش علوم روز اشاره کرد و ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، ایجاد مراکز تراز در حوزه‌های هوش‌مصنوعی، فناوری‌های شناختی، علوم کوانتوم، میکروالکترونیک از‌ جمله این مراکز است که در قالب مرکز ملی هوش‌ مصنوعی و شورای راهبری فناوری‌های کوانتوم، به واقعیت پیوست.
وی درباره نگاه آیت‌الله رئیسی به آینده جایگاه ایران در زیست‌بوم علم و فناوری گفت: قرارگرفتن ایران در رتبه یک الی سوم منطقه از منظر فناوری از جمله دورنمای موردنظر رئیس‌جمهور بود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان به برخی از دستاوردهای ایران در حوزه‌های شاخص فناوری اشاره کرد و گفت: کشور در سال‌های اخیر، دستاوردهای جهانی شاخصی در حوزه‌های هوش مصنوعی، فناوری‌های زیستی، فناوری‌های نانو کسب کرده است.
وی در‌همین راستا افزود: به همین دلیل است که حدود 6مرکز آفرینش ملی و مجموعه‌های بزرگ آزمایشگاهی در کشور ایجاد شده است.
رئیس‌ بنیاد ملی نخبگان درباره توجه آیت‌الله رئیسی به نخبگان توضیح داد: نگاه حکمرانی به نخبگان و استفاده از نخبگان در بدنه دولت و سازمان‌ها ازجمله نگاه ویژه ایشان به نخبگان کشور بود.
دهقانی ادامه داد: به همین دلیل است که عده زیادی از مدیران میانی در زمان ریاست‌جمهوری‌ ایشان در سازمان‌ها و ارگان‌ها، اغلب جوانان دهه 60 و 70 بودند.
وی در راستای حمایت‌های دولت آیت‌الله رئیسی از نخبگان ایرانی خارج کشور گفت: در سال 1402، میزان همکاری ما با نخبگان ایرانی خارج کشور افزایش دو برابری داشته است. به‌طورکلی نگاه و رویکرد آیت‌الله رئیسی، حفظ نخبگان و ادامه ارتباط با نخبگان خارج از ایران بوده است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری درخصوص بازگشت نخبگان از خارج به کشور گفت: اکثر این‌ نخبگانی که در سال گذشته به ایران برگشتند، به‌عنوان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، عده دیگری از آن‌ها به‌عنوان مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و برخی دیگر به‌عنوان نیروی متخصص، شروع به فعالیت کردند.
دهقانی اضافه کرد: اعتقاد دارم در سال‌های اخیر، تنها حامی معنوی جریان دانش‌بنیان در‌کشور رهبر انقلاب و حامی اجرایی این جریان، رئیس‌جمهور بوده است.
دهقانی درباره حمایت‌های آیت‌الله رئیسی از جریان دانش‌بنیان کشور گفت: ایشان همیشه تاکید داشت تا جای ممکن نباید کالاهایی که امکان تولید در داخل را دارند از خارج وارد کنیم. در‌ همین راستا، همکاری‌های ما با نخبگان ایرانی خارج ایران به عدد 200 پروژه در سال گذشته رسید.
وی درباره رشدهای شاخص شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در زمان آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: وزارت نفت، امسال حدود بیش از 1/8 دهم میلیارد دلار قرار داد با شرکت‌های دانش‌بنیان این‌حوزه منعقد کرده است.
دهقانی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته، حدود پانصد و 30 همت فروش داشته‌اند. همچنین صادرات دانش‌بنیان‌ها به عدد 2 ونیم میلیارد دلار رسید.
رئیس بنیاد ملی نخبگان در راستای خدماتی که دانش‌بنیان‌ها به مردم ارائه کردند، گفت: دریاب گذشته، حدود 30 میلیارد دلار به‌ویژه در بخش دارو، از طریق دانش‌بنیان‌ها به مردم، خدمت ارائه شد. همچنین درحوزه نیرو، افزایش 4 برابری حمایت از دانش‌بنیان‌ها را داشته‌ایم.
دهقانی با اشاره به رشد ظرفیت بودجه معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: ظرفیت بودحه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ، بیش از 35 هزارمیلیارد تومان، براساس قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه است.
وی ادامه داد: افزایش 4 برابری منابع بودجه دانش‌بنیان‌ها، رشد 20 درصدی ا‌ین منابع و درنظر گرفتن بسته 7هزارمیلیارد تومانی برای سال 1403 و یک بسته 8هزار میلیارد تومانی برای سال 1404 این معاونت از جمله اقدامات آیت‌الله رئیسی در این دوران بوده است.
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری اشاره کرد: در تمام سفرهای خارج از کشور همراه رئیس‌جمهور، معاونت علمی، فناوری‌ اقتصاد دانش‌بنیان موظف بود که دستاوردهای شاخصی از حوزه‌های فناورانه کشور را به‌عنوان نمادی از اقتدار کشور، به نمایش بگذارد.
دهقانی در راستای روابط بین‌المللی و دیدار با نمایندگان خارجی کشورها در زمان آیت‌الله رئیسی گفت: بیش از 300 هیئت تجاری را در سطح وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس را در‌معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری میزبانی کرده‌ایم.
وی با بیام اینکه لزوما پیشرفت با افزایش بودجه اتفاق نمی افتد، گفت: تنها مسیر پیشرفتی که حضرت آقا دنبال می‌کنند استفاده از نخبگان در ارکان نخبگانی است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان اضافه کرد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان و شفاف‌سازی حمایت‌های موجود از شرکت‌های دانش‌بنیان و همین نکته که مشخص شد چه شرکتی از کدام منبع، حمایت دریافت کرده است، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای دیگر دوره ایشان بوده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/836606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی کتاب «نمایش هولناک»

ترکیب رسمی بلژیک - اسلواکی

عامل دومین اشتباه بزرگ در نقش جهان

موراتا: با افتخار خودم را فدای اسپانیا می‌کنم

اسامی داوران روز اول دور دوم مرحله گروهی یورو 2024

نیکولای استانچو، بهترین بازیکن دیدار رومانی و اوکراین

خلاصه بازی رومانی 3 _ 0 اوکراین

10 روز تا انتخابات؛‌ اقتصاد، موضوع اولین مناظره

10 روز تا انتخابات؛ اقتصاد، موضوع اولین مناظره

ادامه حمایت مجلسی‌ها از جلیلی

10 روز تا انتخابات؛‌ اقتصاد، موضوع اولین مناظره/دیدار نامزدها با موحدی‌کرمانی

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

گل دوم رومانی به اوکراین توسط رازوان مارین

گل سوم رومانی به اوکراین توسط دنیس دراگوش

توپ در زمین مسی؛ رونالدو در جام جهانی بازی می‌کند

10 سیو برتر لیگ برتر انگلیس 2023/24

ورود جیمی جامپ در بازی اوکراین و رومانی

بزرگ‌ترین انتقال تاریخ لیگ برتر در سیرجان!

شور و حال دیدنی هواداران رومانی در خیابان‌های مونیخ

انقلاب بزرگ در برگزاری فینال جام حذفی ایران

استارت طوفانی رومانی با غلبه بر اوکراین

فوت دومین زائر کردستانی در سرزمین وحی

10 روز تا انتخابات؛‌ اقتصاد، موضوع اولین مناظره/دیدار کاندیداها با موحدی‌کرمانی

گل اول رومانی به اوکراین توسط نیکولائه استانچیو

ضربه خطرناک بازیکن رومانی با اختلافی کم از کنار دروازه اوکراین به بیرون رفت

درخواست صرب‌ها برای لغو مجوز یک خبرنگار یورو 2024

سوارز به پیراهن محبوبش رسید؛ داروین اسطوره تواضع!‏

گریه لیموچی بند نمی‌آمد

با اشتباه وحشتناک لونین اوکراین عقب افتاد

سیاوش دوباره در حد تیم ملی

گزارش زنده؛ رومانی 2 _ 0 اوکراین

آخرین خبر از همه تحرکات نقل و انتقالاتی پرسپولیس

دنیل ردکلیف برنده جایزه تونی شد

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق

افتتاح تقاطع غیرهمسطح صاحب‌الزمان (عج) در یزد

گزینه جایگزین نفت در اقتصاد ایران

عید قربان امسال مردم غزه خود را قربانی قبله اول مسلمین کردند

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

پاسخ مهاجم سنگین‌ وزن مجارستان به میم‌ها!

توجیه عجیب اوکراینی‌ها بابت گاف بزرگ در یورو 2024

شاید آخرین عکس‌های زکی‌پور در سپاهان

شکست والبالیست های دختر ایران مقابل ژاپن

پیمان اکبری: در دو هفته اول شرایط خوب پیش نرفت

قهرمانی رئال مادرید در لالیگا با برتری مقابل مایورکا در هفته پایانی

گزارش زنده؛ رومانی 1 _ 0 اوکراین

راموس از سویا جدا شد

7 دغدغه تابستانی رئال مادرید بعد از امباپه

آغاز برپایی کنسرت‌ها در سراسر کشور/ کدام خوانندگان روی صحنه می‌روند؟

آغاز برپایی کنسرت‌ها در سراسر کشور/ از عرفان طهماسبی تا پرواز همای به صحنه می‌روند

واکنش باشگاه پرسپولیس به توافق با سرمربی صاحب نام هلندی