عصر کرد

آخرين مطالب

مشارکت مردم شاه‌کلید رونق تولید در کشور/ اعتمادسازی ضروری است اقتصادي

مشارکت مردم شاه‌کلید رونق تولید در کشور/ اعتمادسازی ضروری است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: چهار سالی است که رهبر معظم انقلاب بر روی موضوعات حول محور تولید و اقتصاد تمرکز کرده‌اند چراکه راه‌حل و کلید حل مشکلات کشور در زمینه‌های معیشتی و اقتصاد را در تقویت و رشد تولید می‌دانند.
نامگذاری سال 1403 به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، نشان از تاکید ایشان به نقش آفرینی مردم در حوزه اقتصاد کشور است، چرا که این حضور و مشارکت در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گره گشا، خط شکن و پیشران تحول و پیشرفت ایران اسلامی به شمار می‌رود.
اقتصاد، عامل بسیار مهم و کلیدی در پیشرفت تمامی جوامع محسوب می‌شود؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان ضربه زدن به اقتصاد ایران را مهمترین راهبرد برای مقابله با جمهوری اسلامی قرار داده‌اند و این موضوع از تحریم‌ها سنوات اخیر واضح و برای همگان ملموس است.
در سال‌های اخیر، نامگذاری‌های شعار سال توسط مقام معظم رهبری براساس شرایط کشور و منطقه و برپایه مسائلی است که ایران اسلامی با آن درگیر بوده و به صورت هوشمندانه انتخاب و اعلام می‌شود، امسال نیز که این نامگذاری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» مطرح شده، نشان از اهمیت موضوع اقتصاد کشور بوده؛ براین اساس در گفت‌وگوهایی با اساتید و اعضای هیئت علمی مرتبط با حوزه اقتصاد دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان، به این موضوع پرداخته‌ایم.
متولیان امر و مجلس باید اقتصاد را شفاف کنند
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز خاش گفت: در راستای تحقق شعار سال، متولیان امر و مجلس شورای اسلامی باید اقتصاد کشور را شفاف کنند.
محمود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: نامگذاری هر سال توسط رهبر معظم انقلاب تعیین و پس از تحویل به عنوان یک راهبرد مهم در تحقق اهداف کشور مطرح و مورد پیگیری مردم و مسؤولان قرار می‌گیرد اما نکته نام امسال، تاکید ایشان بر مشارکت مردم بود که این موضوع، نشان‌دهنده اهمیت نقش فعال مردم در توسعه و پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف خصوصاً اقتصاد است.
وی ادامه داد: برای تحقق نام و شعار هر سال، مردم و مسؤولان هر دو نقش مهمی در تحقق این شعار سهم دارند به طوری که مردم باید با مشارکت در اقتصاد، تولید، کارآفرینی، و توسعه‌ی فناوری، به جهش تولید کمک کرده و مسؤولان هم باید سیاست‌ها و برنامه‌های ملی را بر اساس مشارکت مردم و توسعه‌ی تولید تنظیم کنند.
استادیار رشته اقتصاد دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان، در خصوص نقش دانشگاه‌ها برای تحقق شعار سال، تصریح کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند با ارتقای تحقیقات، آموزش مهارت‌های عملی و ایجاد ارتباط با صنعت، به تحقق شعار سال کمک کنند.
وی در خصوص مهم‌ترین موانع تحقق شعار سال 1403 نیز گفت: موانع مختلفی می‌تواند تحقق شعار سال را مختل کند که از جمله آنها می‌توان به نوسانات اقتصادی، مشکلات سیاستی، نقص‌های ساختاری و غیره اشاره کرد.
محمدی بیان کرد: با توجه به اینکه مردم زمانی در اقتصاد مشارکت می‌کنند که اقتصاد شفاف شرایط مساعد و امنیت اقتصادی فراهم باشد، متولیان امر و مجلس شورای اسلامی باید اقتصاد کشور را شفاف و شرایط مساعدی را برای مشارکت مردم فراهم کرده و امنیت اقتصادی را تضمین کنند، این موارد، شامل تدابیری مانند مبارزه با فساد، تشویق به سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارها می‌شود.
مشارکت مردم در اقتصاد به تحقق عدالت اجتماعی کمک می‌کند
استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان نیز گفت: مشارکت مردم در اقتصاد کشور به تحقق عدالت اجتماعی کمک می‌کند.
رضا نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: در شعار سال امسال، دو کلید واژه مهم مطرح شده، اولی «تولید» که نشان دهنده مسئله اصلی کشور هست و به تعبیری کلید اساسی کشور برای حل مشکلات اقتصادی است و دیگری «مشارکت» که این موضوع هم در اسناد بالا دستی مانند اصل 44 قانون اساسی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبری معظم اشاره شده است.
وی اضافه کرد: مشارکت به دو شکل می‌تواند اتفاق بیفتد، یکی در فرآیند تصمیم گیری یعنی گفتمان دو طرفه (دولت و کارآفرینان و بخش خصوصی)، نظرخواهی و دریافت پیشنهادات که موجب پویایی اقتصاد می‌شود و دیگری هم در حوزه اجرا که وظیفه دولت تسهیل خدمت رسانی است، یعنی دولت به جای پارو زدن در نقش سکان دار باشد.
استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور استان، تصریح کرد: دولت‌های سکان دار، بیشتر به تدوین خط مشی‌های عمومی پرداخته، اجرا را به دیگران واگذار می‌کنند براین اساس، اگر امکان فعالیت به کارآفرینان و بخش خصوصی فراهم شود، آنان بهتر می‌توانند حوزه اشتغال و اقتصاد را مدیریت کنند، بنابراین کارآفرینان و بخش خصوصی در اقتصاد جوامع نقش‌های مهمی برعهده دارند، بی‌شک حمایت از آنان و برداشتن موانع پیش‌روی این بخش می‌تواند منجر به یک جهش قابل توجه در تولید شود، البته برای تحقق این موضوع، نیازمند زیرساخت‌هایی همچون ثبات اقتصادی، ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری، فضای امن کسب‌وکار و ثبات در بازار ارز است.
وی خاطرنشان کرد: تحقق مشارکت مردم در اقتصاد کشور، به تحقق عدالت اجتماعی کمک می‌کند، برقراری عدالت اجتماعی بهترین شیوه برای به حداکثر رساندن منفعت برای اکثر افراد جامعه است، توزیع منصفانه منافع میان افراد جامعه، به گونه‌ای که همه افراد به طریقی از مزایای حاصل بهره مند شوند.
این استاد دانشگاه، اظهار کرد: امروزه مشارکت مردم در اقتصاد کشور یک ضرورت هست نه یک انتخاب، حضور مردم به عنوان یک اصل جدی و قطعی انقلاب ما بوده، در خود انقلاب، در هشت سال جنگ تحمیلی و هم در تعیین سرنوشت سیاسی (انتخابات) نشان می‌دهد که هر جا مردم وارد میدان و صحنه شده‌اند، ما پیشرفت کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در طی ایام دفاع مقدّس مردم وارد صحنه شدند و به این واسطه ما توانستیم بر دشمن غلبه کنیم، در مسائل سیاسی کشور مردم هر جا وارد شدند ما پیروز شدیم، در مسائل اقتصادی هم همین جور هست، اگر آحاد مردم وارد این حوزه بشوند، ما پیروز و موفّق خواهیم شد، بنابراین سازمان‌های دولتی می‌توانند فرصت آفرینی کنند تا هر گروهی از شهروندان که آمادگی و ظرفیت دارند بتوانند از آن فرصت‌ها استفاده کنند.
وی گفت: حذف ساختارهای بوروکراتیک و سلسله مراتبی و ایجاد ساختارهای مشارکتی باید در بازآفرینی دولت مورد تاکید قرار گیرد، به مدیران توصیه می‌شود که به منظور بالا بردن بهره وری، مشارکت مردم را مدنظر قرار دهند و سازمان‌های مشارکت محور، افراد را از طریق کار تیمی توانمند می‌سازند، همکاری را تشویق کرده و از نوآوری برخوردارند و بر کارآیی و اثربخشی تاکید دارند.
وی افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند شاخص‌ها و معیارهای کارآیی و اثربخشی بخش خصوصی را تدوین و نظام‌های ارزیابی عملکرد را به گونه‌ای طراحی کنند تا عملکرد بخش خصوصی، منظم تر از گذشته ارزیابی شود.
استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در زمینه مهم‌ترین موانع تحقق شعار سال 1403، تصریح کرد: بخشی نگری‌ای که در ادارات و دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با مسائل مختلف وجود دارد، مانع جهش تولید در کشور است و باید برطرف شود تا بتوانیم شعار امسال را محقق کنیم.
وی اضافه کرد: باید دولتمردان حوزه اقتصادی با هماهنگی هم، تلاش کنند تا قوانین و مقررات یکسان سازی و مشکلات این مسیر را حل کنند.
وی ادامه داد: اصلاح فرآیند ساختار اداری برای بهبود عملکرد اقتصادی با تاکید بر سامانه‌هایی مانند درگاه ملی مجوزها می‌تواند کمک کند تا مردم فعالیت تولیدی داشته و دولت همراه با تسهیلگری نظارت کند.
نوروزی گفت: مسائلی مانند قیمت گذاری دستوری از سوی دولت، مانع سودآوری مطلوب واحدهای تولیدی می‌شود و در چنین وضعیتی، با فرسودگی فناوری روبه رو می‌شویم و در مقایسه با کالاهای خارجی نمی‌توانیم کالای قابل رقابتی از نظر کیفیت، تولید و صادر کنیم، بنابراین باید موانع و چالش‌های موجود در این عرصه برطرف شود.
وی در خصوص نقش مجلس شورای اسلامی و سایر مسؤولان در خصوص فراهم شدن شرایط مساعد و امنیت اقتصادی برای مشارکت مردم در حوزه اقتصادی، تصریح کرد: وضع قوانین و مقررات، حفاظت از اموال، جلوگیری از تبعیض توسط مجلس شورای اسلامی، از جمله مواردی است که می‌توان در این حوزه مورد تاکید قرار داد، با توجه به اینکه سازمان‌های داوطلبانه علاقه زیادی به فعالیت‌های مشارکتی دارند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، می‌توانند در راستای حمایت از این نوع سازمان‌ها قوانینی را وضع کنند.
این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم و مورد توجه در بازآفرینی دولت، کوچک سازی هست که این امر را می‌توان از طریق سپردن امور به بخش خصوصی و کنار رفتن دولت از خدمت رسانی مستقیم تحقق داد.
وی در پایان گفت: ایجاد امنیت سرمایه گذاری که برعهده مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار و دولت به عنوان مجری است باید موانع ایجاد سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی را رفع کنند.
اعتماد سازی کلید راهگشای مشارکت مردم در تحقق شعار سال است
رئیس دانشگاه پیام نور مرکز سراوان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه نقش مؤثری در کمک به تحقق شعار سال دارند، گفت: همگان باید با تحقیق و بررسی به چرایی تاکید نامگذاری شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط رهبر معظم انقلاب پی برده و بدانیم که چرا در سه دهه اخیر معظم له بر موضوعات اقتصاد، معیشت، کار و رفاه جامعه تمرکز دارند.
منصور جنگی زهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر این مطلب که حوزه اشتغال مهمترین موضوع کشور است، بیان کرد: جامعه نخبگانی نقش اصلی در تولید دانش دارند و از آنجایی که اولویت اصلی کشور مسائل اقتصادی هست، رهبر معظم انقلاب هرسال این موضوع را از یک منظر و جنبه مورد توجه قرار می‌دهند که امسال هم مشارکت مردم یکی از حوزه‌های اثر گذار است و مسؤولان و مردم باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند.
وی ادامه داد: دولتمردان و مسؤولان باید برای افزایش مشارکت مردم اقدام کنند در این مینه مهمترین موضوع اعتمادسازی هست که کلید راهگشای مشارکت مردم است.
استادیار رشته کارآفرینی دانشگاه پیام نور مرکز سراوان گفت: دانشگاهیان، نخبگان و اساتید وظیفه دارند از لحاظ تئوری و عملی بویژه در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان با آحاد جامعه ارتباط گیرند و روشنگری کنند.
وی تاکید کرد: دانشگاه و دانشگاهیان موتور محرک در حوزه مشارکت‌های مردمی و تحقق شعار سال هستند.
جنگی زهی اظهار کرد: لازمه تحقق شعار سال رفع موانع هست که مهم‌ترین آن عدم اعتماد کامل بین مردم و مسؤولان است.
وی افزود: باید در بخش خصوصی خصوصاً حوزه اشتغال به نقش مردم اهمیت داده شود و از ظرفیت مردمی بکارگیری کرد.
کد خبر 6100912

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/836584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی کتاب «نمایش هولناک»

ترکیب رسمی بلژیک - اسلواکی

عامل دومین اشتباه بزرگ در نقش جهان

موراتا: با افتخار خودم را فدای اسپانیا می‌کنم

اسامی داوران روز اول دور دوم مرحله گروهی یورو 2024

نیکولای استانچو، بهترین بازیکن دیدار رومانی و اوکراین

خلاصه بازی رومانی 3 _ 0 اوکراین

10 روز تا انتخابات؛‌ اقتصاد، موضوع اولین مناظره

10 روز تا انتخابات؛ اقتصاد، موضوع اولین مناظره

ادامه حمایت مجلسی‌ها از جلیلی

10 روز تا انتخابات؛‌ اقتصاد، موضوع اولین مناظره/دیدار نامزدها با موحدی‌کرمانی

«دانش ورزی حاصلخیز»در کتابفروشی‌ها/روایت حضور زنان در عرصه فناوری

گل دوم رومانی به اوکراین توسط رازوان مارین

گل سوم رومانی به اوکراین توسط دنیس دراگوش

توپ در زمین مسی؛ رونالدو در جام جهانی بازی می‌کند

10 سیو برتر لیگ برتر انگلیس 2023/24

ورود جیمی جامپ در بازی اوکراین و رومانی

بزرگ‌ترین انتقال تاریخ لیگ برتر در سیرجان!

شور و حال دیدنی هواداران رومانی در خیابان‌های مونیخ

انقلاب بزرگ در برگزاری فینال جام حذفی ایران

استارت طوفانی رومانی با غلبه بر اوکراین

فوت دومین زائر کردستانی در سرزمین وحی

10 روز تا انتخابات؛‌ اقتصاد، موضوع اولین مناظره/دیدار کاندیداها با موحدی‌کرمانی

گل اول رومانی به اوکراین توسط نیکولائه استانچیو

ضربه خطرناک بازیکن رومانی با اختلافی کم از کنار دروازه اوکراین به بیرون رفت

درخواست صرب‌ها برای لغو مجوز یک خبرنگار یورو 2024

سوارز به پیراهن محبوبش رسید؛ داروین اسطوره تواضع!‏

گریه لیموچی بند نمی‌آمد

با اشتباه وحشتناک لونین اوکراین عقب افتاد

سیاوش دوباره در حد تیم ملی

گزارش زنده؛ رومانی 2 _ 0 اوکراین

آخرین خبر از همه تحرکات نقل و انتقالاتی پرسپولیس

دنیل ردکلیف برنده جایزه تونی شد

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق

افتتاح تقاطع غیرهمسطح صاحب‌الزمان (عج) در یزد

گزینه جایگزین نفت در اقتصاد ایران

عید قربان امسال مردم غزه خود را قربانی قبله اول مسلمین کردند

شعرخوانی زیبا با صدای استاد شهریار

پاسخ مهاجم سنگین‌ وزن مجارستان به میم‌ها!

توجیه عجیب اوکراینی‌ها بابت گاف بزرگ در یورو 2024

شاید آخرین عکس‌های زکی‌پور در سپاهان

شکست والبالیست های دختر ایران مقابل ژاپن

پیمان اکبری: در دو هفته اول شرایط خوب پیش نرفت

قهرمانی رئال مادرید در لالیگا با برتری مقابل مایورکا در هفته پایانی

گزارش زنده؛ رومانی 1 _ 0 اوکراین

راموس از سویا جدا شد

7 دغدغه تابستانی رئال مادرید بعد از امباپه

آغاز برپایی کنسرت‌ها در سراسر کشور/ کدام خوانندگان روی صحنه می‌روند؟

آغاز برپایی کنسرت‌ها در سراسر کشور/ از عرفان طهماسبی تا پرواز همای به صحنه می‌روند

واکنش باشگاه پرسپولیس به توافق با سرمربی صاحب نام هلندی