عصر کرد

آخرين مطالب

امید اقتصاد ترکیه به سرمایه اعراب اقتصادي

امید اقتصاد ترکیه به سرمایه اعراب
  بزرگنمايي:

عصر کرد - هلدینگ‌های ثروتمند عربی انتظار دارند دولت اردوغان در قبال سرمایه گذاری آنها در ترکیه، امتیازات ویژه‌ای برایشان قائل شود. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بحران اقتصادی در ترکیه ادامه دارد و دولت اردوغان که یک سال پیش وعده داده بود دلار را از 20 لیره پایین بیاورد، حالا مدت‌هاست روی عدد 33 لیره متوقف شده و کاری از دستش ساخته نیست.
در این میان، مهمت شیمشک اقتصاددان آشنا به بازارهای مالی وال استریت، دوحه و لندن که سکان وزارت امور مالی و خزانه داری کابینه اردوغان را در دست دارد، هنوز هم نتواسنته برای تغییر تابلوی بحران زده کشورش کاری کند. 
وزیر خزانه‌دار ترکیه آشکارا اعلام کرده که فعلاً راهی جز سفت بستن کمربندها و گردن نهادن به سیاست‌های صرفه جویی و ریاضت اقتصادی وجود ندارد و اگر همه چیز به خوبی پیش برود در نیمه دوم سال 2025 میلادی، بازار ترکیه روی آرامش را خواهد دید.
اجلاس بانک‌های عربی در استانبول
مهمت شیمشک در کنار سختگیری بر ارگان‌های دولتی به منظور پایین آوردن خرج و مخارج سنگین آنان و همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی کشور، شب و روز در سفر است تا پای سرمایه گذاران بزرگ جهانی را به ترکیه بکشاند. اما تا اینجای کار، او برای جذب سرمایه گذاران آمریکایی، اروپایی، چینی و سنگاپوری، توفیق چندانی به دست نیاورده و یگانه روزنه امید او، جذب پول بانک‌ها و ثروتمندان کشورهای عربی است. 

عصر کرد

اردوغان و شیمشک، در اقدام ابتکاری، کاری کردند که اجلاس بین‌المللی بانکداری کشورهای عربی در استانبول برگزار شود. آنان به دنبال اهداف مالی متعددی به منظور جذب سرمایه‌های عربی هستند و مهمترین کشورهای مورد هدف در این دیپلماسی دلاری عبارتند از: عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان، عراق و الجزایر. 
محمد الاتربی رئیس اتحادیه بانک‌های عربی، در اجلاس استانبول، این شهر را پل ارتباطی اروپا و آسیا دانست که در منطقه‌ای بسیار استراتژیک، روابط اقتصادی ترکیه و اعراب را پیش می‌برد.
این اقتصاددان مصری اعلام کرده که زمان مناسب برای سرمایه ‌گذاری بیشتر در ترکیه فرا رسیده است. از نظر او، تجارت 73 میلیارد دلاری ترکیه و کشورهای عربی، گواهی برای اثبات این مدعاست که رابطه، هر سال بهتر از سال قبل می‌ شود.
وی همچنین از این موضوع خبر داده که پیش بینی گروه‌های اقتصادی برای تخمین آمار سفر گردشگران عربی به ترکیه در سال 2024 میلادی، حدود 10 میلیون توریست است و انتظار دارد طی سالیان آینده فرصت‌های زیادی میان ترکیه و کشورهای عرب پدید آید و حجم سرمایه ‌گذاری نیز افزایش پیدا کند.

عصر کرد

محمد الاتربی در اجلاس استانبول گفت: «اقتصاد ترکیه در سال 2023 میلادی، 4.5 درصد رشد کرد. انتظار می‌رود امسال نیز رشد خوبی را تجربه کند و تورم هم در سال‌های آینده کاهش یابد و اینها سیگنال‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران هستند.
اتربی با توجه به پتانسیل سرمایه گذاری مشترک ترکیه و کشورهای عربی در کشورهای ثالث، تاکید کرد که ترکیه در دریای سیاه، مدیترانه و همچنین دریای سرخ، نقش استراتژیک دارد. از نظر رئیس اتحادیه بانک‌های عربی، ترکیه به عنوان یکی از اعضای گروه بیست، از مهم‌ترین کشورهای مولد و دارای جایگاه مناسبی در زنجیره تامین بین‌المللی است. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت پروژه «مسیر توسعه» بین ترکیه، عراق و قطر اشاره کرد و خواستار تقویت روابط مالی و بانکی بین ترکیه و کشورهای عربی شد. 
در حال حاضر چندین بانک خارجی در ترکیه فعال هستند و 11 بانک متعلق به کشورهای عربی در بازار مالی ترکیه سهمی در حد14.5 درصد دارند.
ودیع نوری الحندال رئیس اتحادیه بانک‌های خصوصی عراق نیز در اجلاس بانک‌های عربی در استانبول، تصریح کرده که روابط اقتصادی ترکیه و عراق شتاب قابل توجهی پیدا کرده و حجم تجارت بین دو کشور به سطح خوبی رسیده و ترکیه در برنامه‌های توسعه استراتژیک عراق مشارکت قابل توجهی داشته است.
او درباره پروژه مسیر توسعه باری انتقال بندر فاو عراق به ترکیه گفته است: «این پروژه جایگزین بسیار مهمی برای مسیر دریایی و در عین حال یک روش حمل و نقل سریعتر خواهد بود و انتقال کالا بین چین، هند، امارات متحده عربی، قطر، عراق، ترکیه و انگلیس را تسهیل می‌کند».
ترکیه چشم به راه اعراب
بر اساس اطلاعاتی که بانکداران عرب در اجلاس استانبول در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌اند، «فرست ابوظبی بانک» (First Abu Dhabi Bank) به عنوان بزرگترین بانک امارات متحده عربی، در آستانه خرید چهارمین بانک بزرگ ترکیه است.
بر این اساس اعلام شده که بانک یاپی کردی (Yapı Kredi (Bank متعلق به کوچ هلدینگ با پیشنهاد خرید حدود 8 میلیارد دلار به یک طرف اماراتی فروخته می‌شود.
این در حالی است که قبلاً یک غول اماراتی دیگر به نام NBD Bank که دفتر مرکزی آن در دبی واقع شده، در سال 2018 بانک دنیز ترکیه را به مبلغ 3.2 میلیارد دلار خریداری کرد.
اینها تنها نمونه‌هایی از توسعه روابط مالی ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است و چند بانک عربی مهم همچون QNB Finansbank، Burgan Bank و Arap Türk Bankası نیز وجود دارند که قبلاً وارد بازار ترکیه شده‌اند.
سهم بانک‌های عربی در بخش بانکداری ترکیه که در حال حاضر 57 بانک با ترازنامه کل بیش از 827 میلیارد دلار در آن فعالیت می‌کنند، حدود 14 درصد است. ولی پیش‌بینی می‌شود در دوره آینده افزایش بیشتری پیدا کند.

عصر کرد

مراد یتکین از تحلیلگران سیاسی ترکیه بر این باور است که کشورهای ثروتمند عربی حوزه خلیج فارس، خود را برای دوران پسا عصر نفت مهیا می‌کنند و می‌خواهند بخش قابل توجهی از صنعت بانکداری و گردشگری ترکیه را در اختیار بگیرند. 
مهت اوغوتچو دیپلمات و کارشناس بین الملل حوزه انرژی، درباره اهمیت روابط مالی ترکیه و کشورهای ثروتمند عربی گفته است: «به عنوان یکی از سخنرانان اجلاس استانبول، خطاب به به صدها بانکدار از 22 کشور عربی اعلام کردم که با وجود اهمیت خطرات تغییرات اقلیمی و ریسک‌ها و فرصت‌های ایجاد شده، مدل جدید همکاری بین ترکیه و جهان عرب، بر یک بستر بانکی شکل گرفته و چنین چیزی اهمیت حیاتی دارد. البته من به این نیز اشاره کردم که اگر راستش را بخواهید، چیزی به نام جهان عرب وجود ندارد و نمی‌توان از یک جهان عرب یکپارچه و همگن صحبت کرد. سطح اقتصادی اعراب در سومالی یا الجزایر با قطر و عربستان یکی نیست. اگر چه اعراب در یک جغرافیای وسیع 465 میلیون نفر جمعیت دارند، اما نفوذ قدرتمندی ندارند و تداوم بقای آنها بدون درآمد نفت و گاز طبیعی ممکن نیست. بنابراین باید مسیر کنونی را تغییر دهند. افول دوران هیدروکربن و افزایش انرژی سبز به طور جدی همه آنها را نگران خواهد کرد. در این شرایط، روابط ترکیه با قطر، عربستان، امارات، مصر و دیگران بسیار ارزشمند است و باید تلاش شود تا موضوع عادی سازی روابط با سوریه نیز به درستی پیش برود». 

عصر کرد

مهت اوغوتچو گفته که برخلاف مهمت شیمشک، معتقد است که روابط ترکیه و کشورهای عربی هنوز هم درسطح عالی نیست و باید با تشکیل یک صندوق امن، اعتماد بیشتری ایجاد شود.
وی بر این باور است که اعراب می‌توانند در ترکیه، در صنایع دفاعی، گردشگری، بخش ساخت و ساز، مواد غذایی، صنعت، انرژی، حمل و نقل، مخابرات و بخش مالی کار کنند و لازم است به دنبال توافقات تجارت آزاد با ترکیه باشند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/836425/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رد نمی‌کنم توپ طلا به کارواخال برسد!

کام شیرین هواداران فوتبال یزد در آستانه تلخی

مهدوی‌کیا در قرعه‌کشی مقدماتی جام جهانی

ستاره ایران رقیب تمرینی بزرگ‌ترین سرمربی جهان!

18 سال پیش؛ اولین گل رونالدو در جام جهانی مقابل ایران

مقصد جدید فوق‌ستاره ایتالیایی مشخص شد

صدمین هفته حضور آلکاراس در جمع 5 تنیسور برتر جهان

باشگاه سپاهان در باغ فردوس

هافبک یوونتوسی صربستان ادامه یورو 2024 را از دست داد

نقد کارشناسی به ضعف مدیریتی تیم داوری سپاهان - گل‌گهر

شرم بر حکام اسلامی که به‌خاطر حفظ منافع خود در مقابل جنایات صهیونیست ها سکوت کرده‌اند

معاون فرماندار قصرشیرین: اصل در انتخابات مشارکت و انتخاب فرد اصلح است

عید قربان و دورهمی خانواده ها در کرمانشاه

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

کتاب «جامعه شناسی سینما» روانه بازار نشر شد

عجیب‌ترین بازیکنی که در یورو دیدیم

ژاپن برای فینال لیگ ملت‌ها دندان تیز کرد

ستاره جدید لورکوزن: بارسلونا اولویتم نبود

لوکاکو آماده برای آغازی درخشان در یورو 2024

شکست والیبال دختران ایران برابر ژاپن

آخرین شرایط مصدومیت قهرمان سنگین وزن WWE

واکنش تن‌هاخ به خط خوردن رشفورد

رونالدو به رقیب شماره یک خودش رسید

بازیکنانی که مورینیو با حسرت به آن‌ها نگاه می‌کند

دادگستری کردستان با تخلفات انتخاباتی قاطعانه برخورد می‌کند

عمده گرفتاری‌های معیشتی مردم به کاهش ارزش پول ملی مرتبط است

خروج 17 شهرک شهر کرمانشاه از بن‌بست

فهرست 14 نفره تیم ملی والیبال برای دیدار برابر آمریکا

پدیده لیگ برتر: فکر می‌کردم تا 28 سالگی سرباز نیستم

توضیحات دژاگه از شکل رشد بازیکنان پایه در آلمان

هلند اولین حریف دختران ایران در قهرمانی جهان

سرمربی اسبق استقلال مفسر یورو 2024 می‌شود

انگلیس دیشب با این بازیکن 10 نفره بود!

سرمربی والیبال ایران: دو هفته سخت را پشت سر گذاشتیم

عبادی‌پور: لیگ ملت‌ها برای والیبال ایران تمام نشده است

پیام وداع ایکر براوو؛ خداحافظ رئال

رکوردشکنی ستاره جوان هلند در یورو2024

نمایش «زمستان است» در ایلام به روی صحنه رفت

اصفهان، فاتح مسابقات بدمینتون کارگران کشور شد

ائمه جماعات دانشگاه‌ها با سعه صدر پاسخگوی دانشجویان باشند

روحانیون از نظر معیشت در مضیقه هستند

اقامه نماز جماعت در دانشگاه‌های کردستان اولویت قرار گیرد

کتاب «تجارت در روایات» روانه بازار نشر شد

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

خلق ارزش پایدار با مردمی سازی اقتصاد در جهاد سازندگی

اولین مناظره با موضوع اقتصاد است+ برنامه مناظره انتخابات 1403

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

شتاب نفوذ فناوری‌های تحول‌آفرین به کشاورزی در دولت سیزدهم و ضرورت تداوم آن در دولت آینده

نماز عید قربان در شهرهای مختلف شیعه و سنی نشین کرمانشاه اقامه شد