عصر کرد

آخرين مطالب

بیمارانی که زندگی می بخشند/تصادف بیشترین علل مرگ مغزی در کردستان اجتماعی

بیمارانی که زندگی می بخشند/تصادف بیشترین علل مرگ مغزی در کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - اهدای عضو یکی از ارزشمندترین ارتباط‌های انسانی برای نجات جان درخواست کنندگان اعضای بدن است.
تصمیم سختی که فرد اهدا کننده قبل از هر آزمونی آن را برمی‌گزیند و یا خانواده فردی که دچار مرگ مغزی شده با تصمیم سخت خود برای زندگی بخشیدن به همنوعان خود آن را می‌گیرد.
استفاده از اعضای قابل پیوند برای نجات جان افراد نیازمند به پیوند یک جهش علمی است که با خاموش شدن یک نفس، چندین نفس دیگر را نجات می‌دهد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اهدای عضو در زندگی افراد فرصتی دوباره برای داشتن زندگی عادی است و با انتقال اعضایی که هنوز زندگی در آنها جریان دارد، به بدن فردی بیمار احتمال بهبودی کامل و به دست آوردن سلامتی کامل در او افزایش پیدا می‌کند.
طبق آمار، هر فرد دچار مرگ مغزی با اهدای ارگان‌های حیاتی خود جان 1 تا 8 نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای بافت و نسوج خود 1 تا 53 نفر را از معلولیت رهایی می‌بخشد.
خون رسانی و اکسیژن در مغز حیاتی و دارای اهمیت ویژه است که آسیب و مختل شدن این روند در کمتر از 5 دقیقه موجب آسیب رسانی جدی به این عضو حیاتی و مرگ آن خواهد شد.
ساعت مغز انسان در کمترین زمان ممکن از حرکت ایستاده و به مرور هم از چند ساعت تا گاهاً چندین سال زمان برای مرگ دیگر اعضا و از حرکت ایستادن آنها زمان لازم است، پس تصمیم گیری برای اهدای اعضا در زمان مناسب حائز اهمیت است.
هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند در کشور افزوده می‌شود
مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس آمار انجمن اهدای عضو ایرانیان در هر 10 دقیقه یکنفر به لیست انتظار پیوند اضافه می‌شود.
فرامرزی افزود: در هر 12 ساعت یک نفر عضو پیوندی دریافت می‌کنند و برای انجام هر پیوند بسیاری از ویژگی‌های پزشکی و بهداشتی مختلف برای پیوند عضو در بیماران در نظر گرفته می‌شود.
وی اعلام کرد: براساس این معیارها گیرندگان، عضو انتخاب و شناسایی و معیارهای خاصی برای انتخاب گیرندگان اندام‌های مختلف وجود دارد.
مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: معیارهای تطبیق به طور کلی شامل، مدت زمان انتظار برای پیوند، گروه خونی و اندازه اندام مورد نیاز، فاصله نسبی بین اهدا کننده و گیرنده است.
فرامرزی افزود: برای ارگان‌های خاص سایر عوامل حیاتی شامل، سن بیمار، فوریت پزشکی گیرنده، میزان مطابقت سیستم ایمنی بین اهدا کننده و گیرنده خواهد بود.
وی اظهار کرد: پس از پیوند عضو، مهم‌ترین چالش، سالم نگه‌داشتن عضو مورد نظر و جلوگیری از پس‌زده شدن آن است و در اکثریت مواقع در صورت تشخیص به موقع رد پیوند، امکان درمان آن وجود خواهد داشت.
مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: کنترل دقیق بیمار بعد از انجام پیوند عضو، مصرف مرتب داروهای مربوطه و انجام آزمایشات لازم می‌تواند از رد کامل پیوند پیشگیری کند.
انجام پیوند مغز استخوان در کردستان سال گذشته مهیا شد
فرامرزی خاطرنشان کرد: در استان کردستان پیوند مغز استخوان از سال 1402 در مرکز بیمارستان بعثت سنندج انجام می‌شود.
وی بیان کرد: بخش پیوند کلیه از دهنده زنده در مرکز بیمارستان کوثر سنندج هم در شرف تجهیز است.
با توجه به فرهنگ و رسومات عامه مردم و نیز با توجه به دید مذهبی غالباً برخی از فرهنگ‌ها و مذاهب دیدگاه همسو و موافقی با به تعویق انداختن مرگ دیگری و اهدای اعضای فرد دیگر موافق نیستند، هرچند این دیدگاه امروزه به نسبت بهتر شده است.
البته پذیرش این موضوع هم برای خانواده و بستگان فرد دچار مرگ مغزی شده کار دشواری است، اما باید در نظر داشت با اهدای اعضای فرد دچار مرگ مغزی می‌توان جان دوباره در چند جسم دیگر دمید.
و اینگونه زندگی ادامه دارد و می‌توان نفس را به همنوعان هدیه داد، تا چندین خانواده درد کمتری را حس کنند.
5 اهدای عضو در کردستان طی سال گذشته
مسئول واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم اعلام کرد: 5 اهدای عضو در سال گذشته داشتیم که از این موارد 2 نفر از شهرستان سنندج بودند.
نهیه علی‌کرمی گفت: متأسفانه افرادی که دچار مرگ مغزی شدند به زندگی بازنمی‌گردند و نهایتاً تا 30 روز قلب زنده بوده و بعد از آن دیگر قادر به انجام هیچ عملکردی نیست.
وی بیان کرد: شهرستان‌های دیواندره، سقز و بانه هم هرکدام یک مورد اهدای عضو در سال گذشته داشتند.
مسؤول فراهم آوری اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: بعد از مرگ مغزی یک تیم متخصص فرد بیمار را تحت نظر متخصص نورولوژی، متخصص نروسرجری، متخصص بیهوشی، متخصص داخلی و پزشکی قانونی و هماهنگ کننده مرکز درمانی قرار خواهند داد.
علی‌کرمی بیان کرد: بعد از شناسایی مورد مشکوک به مرگ مغزی، رابطین پیوند و تیم واحد فراهم آوری اعضا را مطلع و بعد از ویزیت و گرفتن بررسی شرح حال بیمار و پرونده بیمار، از نظر عملکرد اعصاب دوازده گانه ساقه مغزی با دقت تمام معاینه و از بیمار، نوار مغزی می‌گیرند.
وی افزود: بعد از رضایت برای اهدای عضو تا زمان انتقال اهداکننده به بیمارستان پیوند عضو، یک متخصص بیهوشی، هماهنگ کننده و پرستار وضعیت بیمار را مدام کنترل خواهند کرد.
مسؤول فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: رضایت برداشت، هماهنگی با تیم‌های مختلف سراسر کشور و مسؤولان اتاق عمل و پرسنل درباره زمان عمل و مراحل بعدی، برداشت عضو و انتقال متوفی در مراحل بعدی پیوند عضو هستند.
علی‌کرمی اذعان کرد: آخرین اهدای عضو در استان یک نوجوان 15 ساله دیواندره‌ای بود که در تصادف دچار مرگ مغزی شد و در بیمارستان امام خمینی (ره) دیواندره برای اهدا به تهران منتقل شد.
وی گفت: از سختی‌های مطرح کردن موضوع اهدای عضو به خانواده مددجویی که عزیزش دچار مرگ مغزی شده تا امضای برگه‌ای که اجازه می‌دهد اعضای بدن او به بیماران نیازمند اهدا شود ارتباط با خانواده فرد و زبان بدن بسیار اهمیت دارد و عدم رضایت خانواده ما را با شکست روبه‌رو می‌کند.
علی‌کرمی بیان کرد: برخی از افرادی که برای اهدای عضو به سختی رضایت دادند، بعد از مدتی بابت آرامشی که در این راه گرفتند تشکر کردند و این برای ما لذت بخش است.
مسؤول فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی کردستان به بیشترین دلایل وقوع مرگ مغزی در کردستان پرداخت و اضافه کرد: تصادفات و مسمومیت‌ها بیشترین علت مرگ مغزی در استان هستند.
بیماران دچار مرگ مغزی به هیچ عنوان به زندگی بر نخواهند گشت. این بیماران بین یک هفته تا 30 روز زنده می‌مانند، اما بعد از گذشت 30 روز قلب قادر به هیچ عملکردی نیست و به‌طور کل از کار می‌افتد از این رو خانواده‌هایی که راضی به اهدای عضو بیمار مرگ مغزی می‌شوند زمینه نجات جان چند همنوع دیگر را فراهم می‌کنند.
در واقع اگر یک بیمار مرگ مغزی به صورت صحیح مراقبت شود و در کمترین زمان ممکن اعضای او به اهدا برسد به 8 نفر زندگی دوباره می بخشد و این فرهنگ در ایران اسلامی روز به روز در حال افزایش است هرچند که نیاز به فرهنگسازی بیشتری دارد تا خانواده بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو بیمارشان رضایت دهند و حیات و امید را به زندگی دیگر بیماران نیازمند پیوند عضو هدیه دهند.
کد خبر 6119086

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/836372/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگترین هدیه ای که یک والد می تواند به فرزندش بدهد

ژائو کانسلو: رونالدو رهبر و کاپیتان پرتغال است

کامنت خواندن مجری و همستر بازی کردن خداداد جنجال به پا کرد

امباپه شرط رئال مادرید را برای عدم حضور در المپیک پذیرفت

اعتراف متئو رتگی پس از اولین بازی‌اش در یورو

یک ایرانی برای اولین بار قهرمان موتورسواری سوپربایک روسیه شد

تن‌هاخ: مدیران منچستر سراغم آمدند و خواهان ادامه همکاری شدند

حذف دو کماندار ایران؛ محمدی به مرحله یک هشتم رسید

شبیه‌سازی گل‌های بازی اسپانیا- کرواسی با عروسک لگو

موتورسوار ایرانی پس از قهرمانی در روسیه: تا پای جان برای کشورم می‌جنگم

دیدار رونالدینیو و کاکا با یکدیگر

(ویدئو) اوباما دست بایدن را گرفت و از صحنه خارج کرد

تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در کردستان

مبادلات تجاری فعلی شبیه دوران پارینه‌سنگی است/ضرر و زیان های تهاتر برای اقتصاد کشور

مبادلات تجاری فعلی شبیه دوران پارینه‌سنگی است/ ضرر و زیان‌های تهاتر برای اقتصاد کشور

قیمت دام زنده بین 300 تا 310 هزار تومان اعلام شد

معرفی کتاب «غروب بازی»

انتقال قلی‌زاده به استقلال و پرسپولیس منتفی شد؟

فدراسیون تنیس به دنبال حضور بازیکنان دو رگه در تیم ملی

خاطره جالب هاشم بیگ‌زاده از طواف کردن آرش برهانی

برترین گل‌های دربی شهر منچستر

گل‌های برتر والنسیا در فصل 24-2023 لالیگا اسپانیا

طعنه تن‌هاخ به ساوت‌گیت؛ با سرنوشت انگلیس قمار کرد

بازی خاطره‌انگیز آژاکس - تاتنهام

تلاش فدراسیون برای برگزاری فینال جام حذفی در آزادی با VAR

ویترین احسان حا‌ج‌‌صفی در موزه باشگاه سپاهان

عجیب‌ترین شروط نقل و انتقالاتی در فوتبال ایران

کسب رتبه اول کشوری در تحقق تولید برق در هفته های پیک بار تابستان

صحنه‌ انتخابات عرصه عزّت و حماسه است

پورذهبی، امام جمعه سنندج: جامعه از وضعیت دو قطبی خسته است/ ارتباط با دنیا از ناحیه عزت و سربلندی مملکت مهم است

عید ابراهیمی در کردستان

«اقتصاد» موضوع اولین مناظره انتخاباتی

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

حضور تیم ملی هاکی ایران با هدایت سرمربی کرمانشاهی در مسابقات قهرمانی آسیا

برق هیچ دستگاهی به علت مصرف بالای برق قطع نشده است

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

تیم ‌ملی والیبال رنگ و‌ بوی قهرمان جهان گرفت!

فلاح: سهمیه المپیک حاصل دو سال تمرین و دوری از خانواده بود

برنامه کامل هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال

گل تماشایی علی پروین مقابل اکباتان در سال 1364 با ضربه ایستگاهی

هشدار به ایتالیا؛ این بازی آسان‌تان بود!

واکنش جالب شایان مصلح به رقابت‌های یورو

شرط سیتی برای بارسا؛ خرید اجباری این ستاره

شرط‌بندی میلیون دلاری روی کفش طلای رونالدو!

مشارکت بالای در انتخابات رمی جمرات دیگری است

«گربه روی شیروانی داغ» در خانه‌موزه انتظامی

مشارکت گسترده در انتخابات مسیر توسعه کشور را سرعت می‌بخشد

امام جمعه سنندج: عید قربان جشن رهایی از بندگی نفس است

از منظر عقل و اقتصاد اسلامی «ارزش و ثبات قدرت خرید پول ملی» مصداق «میزان» است

از اظهارات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات چه خبر؟