عصر کرد

آخرين مطالب

تئاتر انسان‌ساز بدون حمایت اجتماعی

تئاتر انسان‌ساز بدون حمایت
  بزرگنمايي:

عصر کرد - نمایش «انگشتر اسرارآمیز» نوشته آتسا شاملو با کارگردانی میثم یوسفی این روزها در تالار هنر اجرا می‌شود. در این نمایش بازیگرانی همچون ناصر احمدی‌فر، عاطفه بحرالعلوم‌طباطبایی، مریم خاکسار‌تهرانی،محسن قصری، مینا مقامی‌زاده و شراره یوسفی به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش با روایتی کودکانه تلاش می‌کند روایتی ایرانی از قصه‌های جهانی را پیش روی مخاطب خود قرار دهد و در آن آیین‌های ملی مانند شب یلدا را برای بچه‌ها برجسته و معرفی کند.
با میثم یوسفی درباره کار اخیرش گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌‎خوانید:
شما سال‌هاست که به‌صورت تخصصی در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت دارید. چه انگیزه‌ای باعث شده تا برای کودکان تئاتر کار کنید؟
تئاتر، هنری انسان‌ساز است و در دوران کودکی بر شخصیت کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است. همین موضوع انگیزه من برای فعالیت در این عرصه است و با عشق به کودکان سرزمینم 26 سال است که برای آنها نمایش روی صحنه می‌برم.
متن «انگشتر اسرار‌آمیز» اقتباسی است ولی شما در آن به آیین‌های ملی هم توجه دارید. چگونه این نمایشنامه نوشته شد‌؟
این متن در سال 96 توسط نویسنده نمایش آتسا شاملو براساس نمایشنامه «دوازده ماه سال» ساموئل مارشاک نگارش شده بود و توسط شورای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تایید شده بود و در اختیار اینجانب برای روی صحنه رفتن قرار گرفت. البته این دومین همکاری من با خانم شاملو بود و با آگاهی و رضایت نویسنده در بخش‌های مختلف متن از ابتدا تا انتها تصاویر اجرایی ذهنم را با شاعر نمایش آزاده فرهنگیان مطرح کردم تا نمایشنامه از لحاظ بصری و شکل اجرایی موزون‌تر و دارای لحن موسیقایی بیشتری شود تا بتوانیم با بهره گرفتن از موسیقی و تصویرسازی بیشتر کلیت متن نمایش را پویاتر و از لحاظ بصری ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنیم.
چطور شد که این متن را مناسب برای اجرای عروسکی و صحنه‌ای دیدید؟
طبیعتا یک کارگردان بعد از پشت سر گذاشتن تجربیاتی برای روی صحنه بردن اثرش با توجه به قابلیت‌های متن و شکل بصری و اجرایی کار از مفاهیم و عناصر اجرایی مختلف بهره می‌برد و به فراخور زمان و مکان اجرا کارش را طراحی و اجرایی می‌کند. ما در اجرای عروسکی از شیوه تلفیقی، تاب تیبل، بونراکو و سایه بهره گرفتیم و هر‌کدام از این شیوه‌های نمایش عروسکی دارای مفاهیمی هستند و تاثیرات خود را هم دارند. به‌عنوان مثال در سایه‌بازی یک تخیل و مفهوم رویاپردازی وجود دارد یا در شیوه بونراکو معلق بودن کاراکترها یا شکل فانتزی کار که ننه سرما و فرزندانش دی، بهمن و اسفند مثل شخصیت‌های ماورایی و آسمانی در نمایش حضور دارند یا در فضای بازیگری زنده و غیرعروسکی با طراحی‌ لباس و گریم فانتزی شبیه به عروسک را با طراحان اثر اجرایی کردیم تا مخاطب ارتباط بهتری با نمایش داشته باشد.
طراحی صحنه چگونه شکل گرفت که لبریز از رنگ‌های متنوع گرم و سرد است؟
در تمامی کارهایم ابتدا ایده‌های ذهنی‌ام را از لحاظ مفهومی و کاربردی با طراحان اثر در میان می‌گذارم و پس از یک هم‌اندیشی به خروجی طراحی ابتدایی و سپس نهایی می‌رسیم و خروجی کار در پایان زاییده فکر من و طراحان کار است و این در حقیقت آن چیزی ا‌ست که پیش روی مخاطب روی صحنه می‌رود؛ به‌عنوان مثال نکته قابل اشاره شما در فضای جنگل سردی و سوزناک زمستان باید با رنگ‌های سفید و آبی سرد و نورپردازی مکمل و صحنه عمارت با رنگ گرم قرمز و طلایی باشکوه و پر‌طمطراق به مفاهیم بصری کار کمک می‌کند.
لباس و عروسک هم در کارتان متنوع و هزینه‌بر است؛ چرا این ایده را عملی ساخته‌اید؟
با توجه به‌ نیاز هر اثر و هر سالنی باید طراحی و کارگردانی صورت پذیرد و طراحی این اجرا را برای تالار هنر طراحی و تنظیم کردم و به‌علت ابعاد صحنه و سایز عروسک‌ها خواستم این اجرا از همه نقاط و فضای تالار هنر قابل دیدن و تماشا باشد.
موسیقی چه کارکردهایی در این نمایش دارد و از آنجا که شما تجربه نمایش آیینی و سنتی را هم دارید چرا از حضور نوازندگان زنده بهره نگرفتید‌؟
اعتقاد دارم در کل موسیقی تئاتر باید شنیده شود نه این‌که دیده شود و جلب توجه کند چون‌ که ما کنسرت اجرا نمی‌کنیم و موسیقی هم به‌عنوان یک عنصر در شکل‌گیری یک نمایش باید فضاسازی مناسب را ایجاد کند ولی گاهی نیاز است در شکل اجرایی یک نمایش، موسیقی در صحنه به صورت زنده اجرا شود، مثل نمایش‌های تخت‌حوضی که نوازندگان، بخشی از اجزای اصلی اجرا هستند اما در مجموع با توجه به هزینه‌های تولید نمایش به‌ویژه آثار کودک و نوجوان، حضور یک گروه موسیقی و حضور هر شب بر سر تمرین و اجرا مقرون به‌صرفه نیست.
اما به هر ترتیب این نمایش، موزیکال است ولی در کلیت کار چقدر به اهداف اجرایی‌تان رسیدید؟
با توجه به سن مخاطب، هر چقدر یک نمایش از موسیقی درست و اصولی و شکل بصری بیشتر بهره ببرد با این رده سنی مخاطب می‌تواند همذات‌پنداری بیشتری برقرار کند، برای همین تلاش کردیم که این کلیت در نمایش انگشتر اسرارآمیز شکل بگیرد. مثلا ما با گریم به‌عنوان تکمیل‌کننده زبان بدن و از لحاظ دیداری بازیگران را به کاراکترهای عروسک‌ها نزدیک‌تر کردیم تا برای مخاطب کودک و نوجوان قابل‌باورتر باشد.
پردازش نورها چقدر در کل اجرای‌تان سرانجام یافته است؟
بخش دیگری از اجزای یک تئاتر نورپردازی و استفاده از سحر و جادوی رنگ و نور بر صحنه است و از لحاظ بصری و مفهومی طراحی نور درارتباط حسی بیشتر مخاطب کمک می‌کند وازسوی دیگر تکمیل‌کننده طراحی صحنه و آن چیزی‌ است که روی صحنه دیده می‌شود.به‌عنوان مثال برای یک فضای سرد و زمان شب با فیلترهای رنگی آبی یا ایجاد رعد و برق و توفان با استفاده از فلاشر و مه‌ساز یا کم و زیاد شدن درصد نور صحنه می‌توان از لحاظ حسی و معنایی با مخاطب ارتباط کامل‌تری برقرار کرد.
به‌نظر می‌رسد که به‌دلیل داشتن مفاهیم چندگانه این نمایش بیشتر برای گروه سنی نوجوان مناسب باشد و چقدر مخاطب‌شناسی را لازمه موفقیت اجرا می‌دانید؟
از لحاظ سنی گاهی نمی‌توان به‌طور قطع مخاطبان خردسال و کودک و نوجوان را از یکدیگر تفکیک کرد، همان‌طور که در هر شب اجرا مخاطبانی از طیف سنی چهار یا پنج سال تا 12سال به همراه پدر و مادر و گاهی پدربزرگ و مادربزرگ و کل خانواده‌ها به دیدن تئاتر ما می‌آیند وهرکدام به فراخور سن و برداشت ذهنی‌شان نمایش را تحلیل کرده و نظر می‌دهند.باید در تکمیل این بحث مثالی بزنم که سن بلوغ ورشد خردسالان،کودکان ونوجوانان درجغرافیا وفرهنگ‌های مختلف متفاوت است وهمین امر اجرای نمایش را پیچیده‌تر می‌کند.ماباآگاهی برهمین مسائل سعی کردیم درکلیت اجرا مخاطب راباداستانی روان، پندآموز و آموزنده روبه‌رو کنیم.
اهمیت تولید نمایش برای کودکان
به‌طور کلی در شرایط فعلی تولید یک اثر بسیار هزینه‌بر است و گاهی آثاری مثل انگشتر اسرارآمیز که از عناصر و عوامل درجه یک و ممتاز تئاتری کشور بهره می‌برد، در تولید ‌و هزینه‌هایش بسیار گران و پرهزینه تمام می‌شود و اگر بخواهم به‌صورت تقریب برآورد این اثر را اشاره بنمایم به صورت تقریبی حدود 450 تا 500 میلیون هزینه دارد و به‌نظرم این وظیفه مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد است که به کمک گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان بیایند، زیرا تولید نمایش‌های باکیفیت برای کودکان و نوجوانان باعث بیمه شدن کودکان سرزمین‌مان در برابر آثار مخرب محصولات خارجی که به شکل گسترده در دسترس کودکان است، می‌شود. باید توجه داشتیم باشیم که گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان با همه کم و کاستی‌ها، آثارشان را تولید و به عشق مخاطبان روی صحنه می‌برند و چراغ این راه و مسیر را برای مخاطبان‌شان روشن نگه داشته‌اند. خدا را شکر می‌کنم تاکنون همه نوع مخاطبان خاص و عام همگی با کارما ارتباط بسیارخوبی برقرارکردند و در طول این اجراها مخاطبانی را داریم که برای سومین‌بار در سالن اجرا حضور داشته‌اند و البته گواه این موضوع نظرات موجودی است که مخاطبان در فضای مجازی منتشر کرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/836311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی کتاب «غروب بازی»

انتقال قلی‌زاده به استقلال و پرسپولیس منتفی شد؟

فدراسیون تنیس به دنبال حضور بازیکنان دو رگه در تیم ملی

خاطره جالب هاشم بیگ‌زاده از طواف کردن آرش برهانی

برترین گل‌های دربی شهر منچستر

گل‌های برتر والنسیا در فصل 24-2023 لالیگا اسپانیا

طعنه تن‌هاخ به ساوت‌گیت؛ با سرنوشت انگلیس قمار کرد

بازی خاطره‌انگیز آژاکس - تاتنهام

تلاش فدراسیون برای برگزاری فینال جام حذفی در آزادی با VAR

ویترین احسان حا‌ج‌‌صفی در موزه باشگاه سپاهان

عجیب‌ترین شروط نقل و انتقالاتی در فوتبال ایران

کسب رتبه اول کشوری در تحقق تولید برق در هفته های پیک بار تابستان

صحنه‌ انتخابات عرصه عزّت و حماسه است

پورذهبی، امام جمعه سنندج: جامعه از وضعیت دو قطبی خسته است/ ارتباط با دنیا از ناحیه عزت و سربلندی مملکت مهم است

عید ابراهیمی در کردستان

«اقتصاد» موضوع اولین مناظره انتخاباتی

اگر پزشکیان رئیس جمهور شود، راه و رسمش چه می‌شود؟

حضور تیم ملی هاکی ایران با هدایت سرمربی کرمانشاهی در مسابقات قهرمانی آسیا

برق هیچ دستگاهی به علت مصرف بالای برق قطع نشده است

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

تیم ‌ملی والیبال رنگ و‌ بوی قهرمان جهان گرفت!

فلاح: سهمیه المپیک حاصل دو سال تمرین و دوری از خانواده بود

برنامه کامل هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال

گل تماشایی علی پروین مقابل اکباتان در سال 1364 با ضربه ایستگاهی

هشدار به ایتالیا؛ این بازی آسان‌تان بود!

واکنش جالب شایان مصلح به رقابت‌های یورو

شرط سیتی برای بارسا؛ خرید اجباری این ستاره

شرط‌بندی میلیون دلاری روی کفش طلای رونالدو!

مشارکت بالای در انتخابات رمی جمرات دیگری است

«گربه روی شیروانی داغ» در خانه‌موزه انتظامی

مشارکت گسترده در انتخابات مسیر توسعه کشور را سرعت می‌بخشد

امام جمعه سنندج: عید قربان جشن رهایی از بندگی نفس است

از منظر عقل و اقتصاد اسلامی «ارزش و ثبات قدرت خرید پول ملی» مصداق «میزان» است

از اظهارات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات چه خبر؟

مبارزه با اژد‌های هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

نماز عید قربان در کرمانشاه اقامه شد

اقامه نماز عید قربان امروز در کرمانشاه

پیشگیری از تب کریمه کنگو بارعایت موارد بهداشتی

پیام تبریک  آیت الله نریمانی به مناسبت عید سعید قربان

حریق بیش از 950 هکتار از مناطق تحت مدیریت محیط زیست

تخریب 100 هزار واحد فرسوده در دولت شهید رئیسی

کتاب خاطرات شاعران حماسه خراسان منتشر شد

رحیم گیوی: گرایی ناراحت شکست برادرش بود

اولین تصمیم مهم اسطوره رئال مادرید در النصر!

سرمربی سابق ایران در اروپا قهرمان شد!

پروژه بارسلونا با سرمربی جدید

شماره 10 سپاهان جایی برای بازگشت به پرسپولیس ندارد

برگزاری جلسه شورای تامین استان قزوین برای فینال جام حذفی

رئیس فدراسیون والیبال فقط ژاپن را دوست نداشت!

دعوا در اردوی صربستان؛ این درام را تمام کنید!