عصر کرد

آخرين مطالب

تخریب دومین بیمارستان تاریخی کشور در کرمانشاه اجتماعی و فرهنگی

تخریب دومین بیمارستان تاریخی کشور در کرمانشاه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - میراث فرهنگی و تاریخی هر سرزمینی به عنوان یک سرمایه ارزشمند و بیانگر آداب و رسوم، هویت و تمدن آن منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این میان حفظ آثار ملی ثبت شده که از سابقه تاریخی برخوردار است و باید از دغدغه‌ها و اولویت‌های همه دستگاه‌ها، نهادها، مسئولان و مردم باشد و حراست و صیانت از آن بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
یکی از این میراث تاریخی ارزشمند کشور؛ بیمارستان مسیح کرمانشاه بود که توسط بلانش ویلسون و جمعی از مسیحیان ساکن این شهر در سال 1916 میلادی مصادف با اواخر دوره قاجار احداث شد و در زمان خود دومین بیمارستان کشور بوده است.
پس از بلانش ویلسون، دکتر پاکارد که در ارومیه فعالیت داشته و به کرمانشاه مهاجرت کرده عهده‌دار مسئولیت این بیمارستان می‌شود و در سال 1943 پس از بازنشستگی وی به ترتیب دکتر باستیگر، مرادیان و آواکیان ریاست بیمارستان را عهده دار می‌شوند.

عصر کرد

بیمارستان مسیح کرمانشاه برای نخستین بار در تاریخ 10 خرداد 1382 با شماره 9144 به ثبت ملی رسید، اما در دهه گذشته با شکایت مالک مجموعه در مسیر خروج از ثبت ملی و تغییر کاربری قرار گرفت که به گفته مسئولان وقت میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه شکایت مالک در دادگاه مربوطه رد شد و این اثر تاریخی و فرهنگی در ثبت ملی قرار دارد.
بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه طی این سال‌ها در معرض حوادث زیادی از جمله آتش سوزی، سرقت درب و پنجره و محلی برای زندگی معتادان متجاهر قرار گرفت و به دلیل اختلاف میراث فرهنگی و گردشگری این استان و مالک، مرمت و بازسازی این بنا انجام نشد و از آنجایی که مالک به دنبال تخریب و تغییر کاربری آن بود در سال 1390 توانست آن را از فهرست آثار ملی خارج کند.
اما روز چهارشنبه که مصادف با تعطیلی رسمی در کشور بود خبر تأسف بار تخریب کامل این بنای تاریخی در رسانه‌های محلی منتشر شد و واکنش‌های فراوانی در پی داشت.
شکایت می‌کنیم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه در واکنش به این اقدام با تاکید بر اینکه از مالک بنا و عوامل تخریب بیمارستان مسیح کرمانشاه شکایت می‌کنیم، گفت: در یک دهه گذشته با وجود چالش‌های فراوان با مالک بنا که در این سال‌ها بارها برای تخریب آن اقدام کرده بود و حتی 10 سال پیش موفق به خروج آن از ثبت ملی شده بود، این اداره‌کل از همه ظرفیت‌های قانونی برای حفاظت از آن استفاده کرد.
داریوش فرمانی اظهار کرد: سال 1399 مجدداً این بنا را برای بار دوم به ثبت ملی رساندیم.

عصر کرد

وی افزود: در چند سال اخیر رایزنی‌ها و پیگیری‌های متعددی با وکلای مالک بیمارستان مسیح انجام شد تا به شکل مشارکتی بتوان این بنا را احیا و بازسازی کرد، اما متأسفانه مالک هیچ تمایلی برای همکاری نداشته و تمام تلاش خود را برای تخریب آن بکار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: مالک در نهایت با شکایت به دیوان عدالت اداری مجدداً به دنبال خروج بنا از ثبت ملی بوده که متأسفانه این مرجع قضائی بدون اینکه نماینده‌ای از این اداره‌کل حضور داشته باشد و یا اینکه این اداره‌کل را در جریان بگذارد، حکم به تخریب بنا داده است.
فرمانی ادامه داد: مالک نیز با در دست داشتن حکم به شهرداری کرمانشاه مراجعه کرده و شهرداری نیز بدون اخذ استعلام لازم از این اداره‌کل، مجوز تخریب را برای مالک بنا صادر کرده است.
وی بیان کرد: در روزهای گذشته مالک بنا چندین نوبت برای تخریب این بنا اقدام کرد که نیروهای یگان حفاظت بلافاصله با حضور در محل مانع از تخریب بنا شده بودند، اما در نهایت صبح روز چهارشنبه مصادف با دوم خرداد با توجه به تعطیلی سراسری کشوری از فرصت سو استفاده کرده و با بیل مکانیکی بنا را تخریب کرده است.
بیمارستان تخریب شده مسیح باید عیناً ساخته شود
فرمانی با تاکید بر اینکه از طریق مراجع قضائی از مالک بنا و مسببین این تخریب شکایت می‌کنیم، خاطر نشان کرد: به اطلاع مردم و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌رساند توجه به اینکه در زمان تدوین پرونده ثبت ملی بنا نقشه برداری و مستندنگاری لازم از آن انجام گرفته، اگر مالک بنا بخواهد هر گونه ساخت و ساز جدیدی را در محل کنونی بنا انجام دهد باید به شکل عین به عین مجدداً ساخته شود در غیر این صورت هیچ‌گونه مجوز ساخت و سازی به وی داده نخواهد شد.
به گفته وی، این اداره‌کل همه اهتمام لازم را برای اعاده به وضع سابق بنا را به کار خواهد گرفت.
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه بیمارستان مسیح کرمانشاه به عنوان دومین بیمارستان تاریخی کشور توسط مالک بنا به‌طور کامل تخریب شد، گفت: با توجه به موقعیت بسیار خوب این میراث تاریخی در محدوده شهری، مالک بنا با شکایت در دیوان عدالت اداری به دنبال خروج مجدد این بنا از فهرست آثار ثبت ملی شده ایران بود که موفق به این کار نشد.
کیومرث خانی لعل آبادی اظهار کرد: به نظر می‌رسد مالک با در دست داشتن همین شکایت توانسته از شهرداری مجوز تخریب آن را بگیرد.
صدور پروانه تخریب بر اساس رأی قطعی دیوان عدالت اداری بود
معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه در خصوص تخریب بیمارستان تاریخی مسیح، گفت: بر اساس آخرین رأی دیوان عدالت کشور این بنا در فهرست آثار ملی قرار نداشته و شهرداری نیز به استناد حکم این دیوان مجوز تخریب را برای مالک صادر کرده است.
سیروس رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه موضوع تخریب بیمارستان مسیح کرمانشاه به سال 1388 برمی‌گردد، اظهار کرد: در آن زمان دکتر آواکیان مالک بنا، قصد پاکسازی و نوسازی جهت احداث یک بیمارستان جدید در زمین آن را داشت اما به دلیل تاریخی بودن بنا، اداره کل میراث فرهنگی استان اجازه تخریب و بازسازی را نمی‌دهد.

عصر کرد

وی افزود: این بحث پیش آمد که اگر مالک بخواهد بیمارستان جدید احداث کند نباید این بنا تخریب شود بلکه بنای ساختمان باید مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرد.
معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه ادامه داد: در پی ممانعت میراث فرهنگی استان جهت تخریب بنا، مالک نیز شکایتی را در مراجع قضائی مطرح می‌کند و این کش و قوس‌های طرح دعوا تا سال گذشته ادامه داشته است.
شهرداری موظف به اجرای رأی قطعی دیوان بود
رضایی تاکید کرد: طی این سال‌ها مالک چندین بار از شهرداری درخواست صدور پروانه تخریب را داشته و هر بار نیز از اداره کل میراث فرهنگی استان استعلام لازم اخذ شده است.
وی افزود: جواب اداره کل میراث فرهنگی استان به این استعلامات عدم صدور پروانه بود و شهرداری نیز در همین راستا درخواست مالک برای صدور پروانه تخریب را رد می‌کرد.
رضایی گفت: سرانجام در دی ماه سال گذشته رأی قطعی دیوان عدالت اداری کشور به نفع مالک صادر شد و طی این رأی به شهرداری کرمانشاه ابلاغ شد که نباید از درخواست مالک بنا ممانعت کند.
وی تصریح کرد: به شهرداری کرمانشاه ابلاغ شد که باید ظرف مدت زمانی پروانه تخریب و احداث برابر مقررات را برای مالک صادر کند.
میراث فرهنگی کرمانشاه پاسخی به استعلام شهرداری نداد
معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه با تاکید بر اینکه این رأی به صورت رأی قطعی صادر شده، خاطر نشان کرد: در این رأی ذکر شده نیازی به گرفتن استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان نیست، اما به دلیل حساس بودن موضوع شهرداری به این مسئله اکتفا نکرد و استعلامات لازم به دستگاه‌های مرتبط از جمله اداره حقوقی و اداره کل میراث فرهنگی استان ارسال شد.

عصر کرد

رضایی اضافه کرد: اداره حقوقی این سازمان در جواب استعلام بیان کرد که چون رأی تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری قطعی بوده، لذا شهرداری موظف و مکلف به صدور پروانه تخریب و نوسازی است اما متأسفانه میراث فرهنگی استان جواب استعلام را نداد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان اعتراضی وجود داشته، توضیح داد: رأی دیوان عدالت اداری در تجدیدنظر خواهی قطعی بوده و طی آن به شهرداری اخطار داده شد که درخواست مالک را بدون گرفتن هیچ‌گونه استعلامی از میراث استان انجام داده و سریعاً پروانه ساختمانی را صادر کند.
اعتراضی به آخرین رأی دیوان عدالت اداری نشده بود
به گفته وی، از زمان صدور رأی قطعی در دی ماه سال 1402 تا زمان تخریب هیچ اقدامی جهت ممانعت از تخریب و اعتراضات احتمالی انجام نشده بود.
معاون شهرسازی شهرداری منطقه چهار کرمانشاه با بیان اینکه موظف به اجرای رأی دیوان عدالت اداری بودیم، گفت: بر اساس شواهد مستند قبل از صدور پروانه تخریب، چیزی از بنا به جز چند دیوار باقی نمانده بود.
رضایی افزود: همچنین بر اساس استشهادیه اهالی محل این بنا به محل تجمع معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها تبدیل شده بود که تهدیدی برای اهالی محسوب می‌شد.
تبدیل شدن میراث تاریخی کرمانشاه به محل تجمع معتادین متجاهر
کیانوش شکری یکی از کسبه مجاور بیمارستان مسیح در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سالیان گذشته با متروکه شدن این بنای فرهنگی و تاریخی که می‌توانست در جذب گردشگر و یا با تغییر کاربری به محلی مفید تبدیل شود به مکانی برای معتادین بدل گشته بود.
وی افزود: تمام درب و پنجره‌ها به همراه سایر وسایل ارزشمند داخل بیمارستان مسیح توسط معتادان و سارقان به سرقت رفته و این بلاتکلیفی بیمارستان به موضوعی جدی تبدیل شده بود.

عصر کرد

این کاسب همجوار بیمارستان مسیح با بیان اینکه در سال‌های گذشته این بنا بارها دچار حریق شده بود، تصریح کرد: در آخرین مورد در شب چهارشنبه سوری سال 98 قسمتی از سقف دچار حریق شد که سریعاً به پخش‌های دیگر انتقال یافت و آتش نشانان برای مهار آتش ساعت‌ها زمان صرف کردند.
وی با بیان اینکه حضور معتادان و زباله گردها سبب ناامنی برای اهالی محل به ویژه کودکان بود، گفت: طی این مدت چندین نامه اعتراض به سازمان‌های مسئول ارسال شد که بی‌نتیجه بود.
گفتنی است، خبرنگار مهر جهت تنویر افکار عمومی در پاسخ به شبهات به‌وجود آمده در خصوص اینکه چرا با وجود دریافت رأی قطعی دیوان عدالت اداری و آگاهی از موضوع از دی ماه سال گذشته تا زمان تخریب اقدامی جهت ممانعت از تخریب و اعتراض به رأی صادره صورت نگرفته، بعد از چندین بار تلاش برای برقراری گفت‌وگو با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه متأسفانه پاسخی دریافت نکرد.
کد خبر 6117220

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/836162/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فهرست 14 نفره تیم ملی والیبال برای دیدار برابر آمریکا

پدیده لیگ برتر: فکر می‌کردم تا 28 سالگی سرباز نیستم

توضیحات دژاگه از شکل رشد بازیکنان پایه در آلمان

هلند اولین حریف دختران ایران در قهرمانی جهان

سرمربی اسبق استقلال مفسر یورو 2024 می‌شود

انگلیس دیشب با این بازیکن 10 نفره بود!

سرمربی والیبال ایران: دو هفته سخت را پشت سر گذاشتیم

عبادی‌پور: لیگ ملت‌ها برای والیبال ایران تمام نشده است

پیام وداع ایکر براوو؛ خداحافظ رئال

رکوردشکنی ستاره جوان هلند در یورو2024

نمایش «زمستان است» در ایلام به روی صحنه رفت

اصفهان، فاتح مسابقات بدمینتون کارگران کشور شد

ائمه جماعات دانشگاه‌ها با سعه صدر پاسخگوی دانشجویان باشند

روحانیون از نظر معیشت در مضیقه هستند

اقامه نماز جماعت در دانشگاه‌های کردستان اولویت قرار گیرد

کتاب «تجارت در روایات» روانه بازار نشر شد

صدور مجوزهای بی‌نام برای فعالیت‌های تولیدی در دریا

خلق ارزش پایدار با مردمی سازی اقتصاد در جهاد سازندگی

اولین مناظره با موضوع اقتصاد است+ برنامه مناظره انتخابات 1403

تحقق رشد سالانه 5.5 درصدی اقتصاد ایران در دولت سیزدهم

شتاب نفوذ فناوری‌های تحول‌آفرین به کشاورزی در دولت سیزدهم و ضرورت تداوم آن در دولت آینده

نماز عید قربان در شهرهای مختلف شیعه و سنی نشین کرمانشاه اقامه شد

انتخابات یکی از جلوه‌های اثرگذار در نمایش همبستگی ملی است

مبادلات تجاری فعلی شبیه دوران پارینه‌سنگی است/ ضرر و زیان‌های تهاتر برای اقتصاد کشور

برای آرزوهای محال خویش می‌گریم

شوک به تراکتور از لایسنس آسیا!

ستاره لایپزیش همه اسلوونی را عصبانی کرد!

آخرین تمهیدات برای فینال جام حذفی

ستاره ناراضی بارسا جانشین طارمی در پورتو

ستاره انگلیس: یک سال برای این بازی کار کردم!

رفیعی: برای مبارزه با فساد در فوتبال، اول کمیته اخلاق اصلاح شود

اریکسن جوان‌ترین گلزن تاریخ یورو!

برنده مناظرات چه کسی است؟

اعضای بدن بانوی بیجاری اهدا شد

دستگاە قضایی با مخلین امنیت روانی مردم در انتخابات برخورد خواهد کرد

ایران صاحب دومین کارخانه تولید صفحات خورشیدی شد

درگذشت دومین زائر کردستانی در سرزمین وحی

عید قربان الگویی برای وحدت مسلمین در برابر کفار و طاغوت است

ممنوعیت کشت برنج به عنوان کشت دوم در مناطق معتدل و سردسیر

لزوم توجه به معیشت محله‌های کمتر برخوردار

10 تکل استادانه و باورنکردنی لیگ عربستان

خاطره جالب بیک‌زاده از حنیف عمران‌زاده در سفر حج

غواصی جان یک ورزشکار المپیکی را گرفت!

شاگردان لوزانو؛ قهرمان لیگ طلایی اروپا

علاقه ستاره رئال به عربستان

اعزام علیپور و رکابی به آخرین مرحله رقابت‌های گزینشی المپیک

داستان جالب دستگیری هاشم بیک‌زاده در مکه

داعش تهدید کرد؛ بازیکنان رئال را بکشید!

هشتم تیرماه صحنه حماسی بزرگ برای تقویت پایه‌های نظام اسلامی است

ببینید | عملیات نجات گربه از روی سیم‌های برق در سقز