بهرهمندی بیش از 2000 دانشآموز از خدمات آموزش و پرورش استثنایی کردستان
اجتماعی
بزرگنمايي:
عصر کرد - طالب محمدی در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: معلولیت مشکل فردی نیست، بلکه چالشی اجتماعی است و کل جامعه وظیفه دارند به حل مشکلات این قشر توجه ویژه داشته باشند.
وی با بیان اینکه معلولین مانند سایر افراد جامعه از حقوقی برخوردار هستند که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: آموزش از بدیهیترین حقوق انسانهاست و در این بین دانشآموزان استثنایی محققترین قشر جامعه برای برخورداری از این حق هستند و وظیفه آموزش وپرورش در سطوح مختلف این است که زمینه ورود همه کودکان با هر استعداد، توانایی و محدودیتی که دارند را فراهم نماید.
وی یکی از مقولات مورد توجه در آموزش و پرورش را شاخص توجه به تفاوتهای فردی عنوان کرد و گفت: هر چه نظام آموزشی انعطاف داشته باشد و سطح آموزشی مخاطبان را افزایش دهد دارای کیفیت است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولین «باور توانمندیها نوید بخش دنیای دسترسپذیر» اظهار کرد: باید برای یکهزار و 532 نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی و589 دانشآموز تلفیقی فراگیر در مدارس عادی، این امکانات و پتانسیل فراهم شود که هرکس به اندازه توان خود در عرصه تعلیم و تربیت رشد و ترقی پیدا کند.
محمدی با تأکید بر اهمیت فراهم آوردن زمینه حضور پررنگ، شناساندن توانمندی و ظرفیتهای افراد معلول در سطح جامعه، ضرورت اصلاح نگرشهای نامناسب حاکم بر جامعه و تحقق انتظارات بر حق این قشر را مهم عنوان کرد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با اشاره به توانمندیهای معلولین اظهار کرد: آنان با موفقیتها و پیشرفتهای خود در عرصههای مختلف در تمام مراحل زندگی ثابت کردهاند که معلولیت، محدودیت نیست زیرا محدودیت اصلی در جسم یک انسان نیست بلکه در روح و باور اوست.
وی در ادامه با بیان اینکه آموزش وپروش نهاد تعلیم وتربیت وبخش مهم و تاثیرگذار در آمادهسازی معلولین (دانش آموزان) برای ورود به جامعه است یادآور شد ما متکفل آموزش وپرورش رسمی این قشر هستیم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت 500 نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیازهای ویژه استان گفت: 77 مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی در 244 کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی به داارائه میدهند.
محمدی افزود: در سال تحصیلی جاری 47 نیروی آموزشی به مجموعه آموزش وپرورش استثنایی استان اضافه شده است که 16 نفر از آنها مربی آموزش معلولین، 12 نفر دانشآموخته تربیت معلم، سه نفر سرباز معلم و 16 نفر از آنها نیروهای استخدام آزاد است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان گفت: آموزش و پرورش استثنایی در عین حال که تخصصیترین بخش آموزش وپرورش است از مستحق ترین مخاطب و جامعه هدف که دانش آموزان استثنایی هستند برخوردار است.
وی با بیان اینکه صحبت از دانش آموزان استثنایی صحبت از تفاوت ها، صحبت از ایفای مسئولیت واحیای انسانهاست، گفت: آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.
محمدی تعلیم وتربیت را جزو حقوقه حقه انسانها برشمرد و افزود: این حق در مورد دانشآموزان استثنایی ویژهتر است چون استعداد وتوانمندی در دانشآموز با نیاز ویژه خاص و نهفتهتر است.
وی با بیان اینکه این دانشآموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست، بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است، افزود : این مهم وتکلیف سنگین کار متولیان جامعه است.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش وپرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه آموزش درسها و مهارتهای زندگی وافزایش آگاهی است.
محمدی پوشش تحصیلی، اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان، ارائه طرحها و برنامههای کیفیتبخشی، فراگیرسازی و توسعه مدارس پذیرا، برنامهمحوری، برگزاری جشنوارههای علمی و پژوهشی، ایجاد تسهیلات برای ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیازهای ویژه و فراهم آوردن زمینه جلب مشارکت نهادهای مرتبط را از جمله خدمات اصلی درون سازمانی و فراسازمانی این اداره برشمرد.
انتهای پیام/2330/71
-
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴:۰۱
-
۱۴ بازديد
-

-
عصر کرد
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/762030/