عصر کرد

آخرين مطالب

این ارواح سرگردان ستاره می‌شوند!/ وقتی فرم در خدمت محتواست مقالات

این ارواح سرگردان ستاره می‌شوند!/ وقتی فرم در خدمت محتواست
  بزرگنمايي:

عصر کرد -  نمایش «انسان/اسب، پنجاه/پنجاه» به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی از جمله نمایش‌های پرمخاطب امسال است که بعد از اجرا در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی، این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و مخاطبان بی‌شماری را با خود همراه کرده است.
هاله مشتاقی‌نیا و مرتضی اسماعیل کاشی نمایشنامه «انسان/اسب، پنجاه/پنجاه» را با نگاهی به نمایشنامه «زیک و زاک» (کله گردها و کله تیزها) نوشته برتولت برشت با ترجمه کمال‌الدین شفیعی به نگارش درآورده اند.
این نمایش حاصل دوره‌های آموزشی کارگاه‌های آموزش بازیگری و تئاتر مرتضی اسماعیل کاشی است که با هدف آموزش آکادمیک بازیگری برگزار می‌شود. اسماعیل کاشی در سومین تجربه کارگردانی‌اش و دومین اجرایی که با اقتباس از این متن بعد از «پنجاه/پنجاه» به صحنه برده نمایشی خلاقانه و فرمالیستی بر پایه یک موضوع انسانی را اجرا کرده است، نمایشی پر از قاب های زیبا و تصاویری بدیع که با همراهی موسیقی تاثیرگذار و نورپردازی و طراحی گریمی که در خدمت اجرا و محتوای اثر است، تاثیر آنچه را که قرار است به نمایش بگذارد، دوچندان می‌کند.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: درهای ساختمان موزه‌ای که سال‌ها پیش اردوگاه مرگ بوده به روی زن و مرد بازیگری باز می‌شود. این 2 تنها بازماندگان آن قربانگاه هستند که از آن‌جا فرار کرده بودند. ارواحِ کشته شدگان که بازیگرانی بودند با فعالیت‌های ضدفاشیستی، فراخوانده می‌شوند و در جهانی وهم‌آلود، نمایشی که مجبور بودند زیرِ شکنجه بازی کنند تا زنده بمانند، دوباره جان می‌گیرد.
«انسان/اسب، پنجاه/پنجاه»، نمایش قدرت نمایی کارگردان است روی صحنه. اسماعیل کاشی قدرت و خلاقیت کارگردانی‌اش را با هدایت درست بازیگران، نمایش تصاویر زیبا و در خدمت محتوای اثرش و فضاسازی منحصر به‌فرد در طراحی صحنه با باکس های شیشه ای که برای به تصویر کشیدن خفقان مرگ‌آوری که کاراکترهای داستان در اردوگاه مرگ تجربه کرده‌اند، به نمایش گذاشته است. اما با همه این تفاسیر بازیگرانِ نمایش، ستاره های بلامنازع اجرا هستند، ارواحی سرگردان و خاکستری پوش که با سرهایی تراشیده و چشمان گودافتاده و بی روح تصاویری از رنج و درد انسان را به تصویر می کشند.
مشخص است بازیگران برای رسیدن به این حد از یک دستی و هماهنگی در خلق قاب های مدنظر و میزانسن‌های چشمگیری که در عین به تصویر کشیدن آشوب و تباهی، نمایشی از انسانیت به تاراج رفته روح آدمی را به نمایش می گذارد، زحمت زیادی کشیده اند. بازیگرانی که حتی از برگزاری یک رورانس محروم هستند. آنها در پایان نمایش در میان تشویق تماشاگران قرار نیست روی صحنه بیایند و مقابل تماشاگرانشان تعظیم کنند چون چند دقیقه پیش همگی مرده اند و ما شاهدِ نیست شدنشان بودیم.
انگار اسماعیل کاشی برای هدایت بازیگرانش به روح و جسم تک تک آنها نفوذ کرده و آنها را همچون عروسک‌هایی غول پیکر از آن سوی صحنه به سوی دیگر می‌کشاند. تماشاگر مرعوب صحنه است و با فضای فرمالیستی اثر که نشانه‌های آشکاری از شیوه مه‌یر هولدی و نظریات آنتونن آرتو را در خود دارد، ارتباط خوبی برقرار می‌کند و با وجود اینکه دیالوگ های ابتدایی اثر را ناواضح و سخت می شنود، نمی تواند لحظه‌ای چشم از تصاویر و حرکات زیبایی بردارد که قرار است روایتگر کابوس جنگی نابرابر و نژادی بین کله گردها و کله تیزها باشد.
برتولت برشت این نمایشنامه را در سال 1934 یک سال پس از روی کارآمدن نازی‌ها، با عنوان فرعی‌ «یک افسانه ترسناک» نوشت و در دانمارک روی صحنه برد. مشتاقی‌نیا در نمایشنامه «انسان/ اسب ، پنجاه/ پنجاه» با قراردادن بخش هایی از متن برشت در دلِ متن خود روایتی امروزی و قابل تعمیم از جنایات بشری و کشتار مردم بی‌گناه ارائه می دهد و روایت تازه ای را با افزودن مستندات حقیقی از فجایع جنگ به اثرش می افزاید. همکاری مشتاقی نیا و اسماعیل کاشی منجر به خلق نمایشی تاثیرگذار شده است که ذهن مخاطب را تا مدت ها بعد از خروج از سالن نمایش درگیر می‌کند؛ اتفاقی که در این برهوت اجرای نمایش های تاثیرگذار بسیار حایز اهمیت است آن هم برای نمایشی که در طول چند ماهی که روی صحنه بوده آرام و پیوسته و بدون تبلیغات عجیب و غریب و با تکیه بر تبلیغی که خود مخاطبان برایش می‌کنند توانسته دیده شود.
بازیگران «انسان/ اسب ، پنجاه/ پنجاه» (به ترتیب حروف الفبا) علیرضا ‌آریا، محسن ‌ابوالحسن ‌پور، شهاب ‌اشکان، شبنم ‌اسکندری، سوگل ‌اسفندیاری، المیرا ‌بکر، محمدمهدی ‌جهان ‌آرا، افسانه ‌چناقچی، یاسین ‌چهرآذر، فروغ ‌چهره ‌گشا، جواد ‌حسینی، ایمان ‌خاکباز، پریا ‌رستگار، مهدا ‌رضایی، پوریا ‌رفیع ‌بیگی، امیرحسین ‌رئیس ‌دانایی، مبینا زیدی، آیدانا ‌سبزواری، صادق ‌سپهوند، تارا ‌سلیمی، محبوبه ‌سفیدصالحی، هاله ‌سنکا ‌جوان، اسد ‌غفاری، محمدرضا ‌فتحی، شایان ‌فخری ‌طاری، علیرضا ‌فرزانیان، نازنین ‌قاضی ‌زاده، امین کشوری، آرمان ‌کنگاوری، عادله ‌گرشاسبی، نسرین ‌معافی، سید ‌محمد ‌موسوی ‌سلیم، امیررضا ‌نیک ‌پی، رایحه ‌وصالی، محمدرضا ‌هاتفی، محمد ‌یادگاری، سعید ‌یعقوبی هستند که تا 26 آبان هر شب ساعت 18:30 در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

عصر کرد

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/751213/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضع مالی بد فردوسی!

داره فعل مجهول رو درس میده!

واکنش مجتبی جباری به شایعه راه‌رفتن در اصفهان!

درخشان و جنگنده؛ ستاره رئال خستگی نمی‌شناسد

فصل برای کاپیتان رم تمام شد

پرسپولیس از باشگاه خیبر شکایت کرد

پرسپولیس با یک گلزن قرارداد بست!

آرسنال مشتری ستاره پرطرفدار میلان شد

پرز نمی‌خواهد ال‌کلاسیکو را از نزدیک ببیند!

مهندس ذوب‌آهن همچنان رکورد می‌زند

تازه‌ترین واکنش به استوری جهرمی

انتقال تاریخی در بوندسلیگا؛ بایرن با ویرتز توافق کرد!

عکس/ سلفی عجیب نگار جواهریان در پشت‌صحنه سریال وحشی

شبنم مقدمی با این 5 نمایش در تئاتر شناخته شد

واکنش حزب «دموکراسی و برابری خلق‌ها» به احتمال انحلال «پ ک ک»

بزرگداشت باشکوه سردار نامی کردستان در زادگاهش نران

اعلام Binance Airdrop جدید؛ پنج صاحب Altcoin واجد شرایط دریافت توزیع Airdrop

لزوم تقویت اقتصاد خرد در مناطق آزاد

هفته آینده تکلیف جانشین همتی مشخص می‌شود

زمان معرفی وزیر جدید اقتصاد به مجلس مشخص شد

دیگه به هیچ خوشی اعتماد ندارم!

وداع لورکوزن با ژابی؛ دنیا را شگفت‌زده کردیم!

واکنش مالک خیبر به حواشی جنجال بازی پرسپولیس

مک‌آلیستر و پریرا بهترین‌های ماه لیگ برتر

شاید سیدحسین مقابل سپاهان هم غایب باشد!

صعود یزدانی به نیمه‌نهایی تور جهانی تنیس با شکست روسیه

آلکاراس: دغدغه اصلی تنیسورها پیروزی و نتایج است

ماموریت تارتار با موفقیت انجام شد!

ضربه فنی محمدعلی عموزاد در برابر حریف روسی

تودور: لطفاً درباره آینده از من سؤال نپرسید!

خلیج فارس؛ آیینه‌ای از عظمت و شجاعت ملت ایران

امام جمعه سنقر و کلیایی: امام رضا(ع) واسطه‌ی رحمت الهی است

آقای آذری جهرمی پیش از کری‌خوانی برای استقلالی ها این چند سطر را بخوانید

تقدیم مدال‌های آسیایی قایقرانان به جانباختگان بندر رجایی

امام‌جمعه اهل‌سنت کرمانشاه: وجود امام رضا(ع) در ایران از مبارک‌ترین الطاف الهی است

صرفه‌جویی در آب یک ضرورت حیاتی است

ترامپ در اندازه‌ای نیست که نام خلیج فارس را تغییر دهد

راه نجات اقتصاد ایران داخلی است

هفته آینده وزیر اقتصاد به مجلس می‌رود

از نفت تا نئوم؛ عربستان در پیچ تاریخی تحولات اجتماعی و اقتصادی

قانون‌گذاری بدون صدای تولیدکنندگان، مانع توسعه است

آلبوم تصویری/جشن طبیعت و پیاده روی خانوادگی در روستای تپه گله سفلی اسلام آباد کرمانشاه

نرخ بالای سقط جنین در کشور مایه شرم است

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند

حتی اگر نباشی می آفرینمت!

انریکه: به پاریس آمده‌ام تا تاریخ‌سازی کنم!

ماتراتزی هم صعود اینتر به فینال را باور نداشت!

سیمئونه: باید به سطح اینتر و پی‌اس‌جی برسیم!

ژابی آلونسو: در پایان فصل از لورکوزن می‌روم

10 سیو برتر سری آ در ماه آوریل 2025