عصر کرد

آخرين مطالب

چالش‌های طراحی صحنه در نمایش میدانی/700 متر دکور چگونه مدیریت شد؟ اجتماعی

چالش‌های طراحی صحنه در نمایش میدانی/700 متر دکور چگونه مدیریت شد؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار مهر، نمایش میدانی در سال‌های اخیر مورد توجه طیف زیادی از هنرمندان تئاتر و مخاطبان قرار گرفته است. در این نوع آثار، علاوه بر داستان و روایت‌های جذاب و قابل تامل، مباحث فنی و ساختار نمایش هم اهمیت بالایی دارد. طراحی صحنه نیز از بخش‌های مهم نمایش‌های میدانی به حساب می‌آید که مدیریت آن کاری حساس و دشوار است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این نکته‌ای است که مرتضی پورحیدری، طراح نمایش «جهان بانو» به آن اشاره می‌کند و کار در دکوری با 700 متر مربع بر روی 140 متر سن را که همراه با 3 پرده روبرو، راست و چپ است، امری پرچالش می‌داند.
به بهانه اجرای فصل دوم نمایش «جهان بانو» با پورحیدری درباره طراحی صحنه این نمایش میدانی و سختی‌ها و جذابیت‌های این کار گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
پورحیدری درباره تجربه حضور در نمایش «جهان بانو» به خبرنگار گفت: حدود 14 سال است که در زمینه طراحی صحنه مشغول به کار هستم. قبل از آن هم به عنوان دستیار اول و مدیر صحنه در سینما و تلویزیون کار می‌کردم. سریال‌هایی مانند «مستوران»، «محکومین»، «سرگذشت»، «زمین گرم» و فیلم‌هایی چون «لاک قرمز» از جمله فعالیت‌هایم در زمینه طراحی صحنه است اما در تئاتر تجربه کارهای جدی زیادی نداشتم تا اینکه اردیبهشت سال گذشته پیشنهاد کار از سوی علی اسماعیلی برای مجموعه نمایش‌های میدانی به من داده شد. از قبل نیز از طریق دوستان و همکارانم با این فضا آشنا بودم. با کسانی که قبلاً چنین طراحی‌هایی را نیز انجام داده بودند، صحبت‌هایی کردم و حتی مدیر تولید پروژه نیز از دوستان قدیمی‌ام بود از این رو قبل از قبول پیشنهاد با کار آشنایی داشتم.
وی ادامه داد: دلیلی اصلی که باعث شد تا این پیشنهاد را قبول کنم آشنایی و کسب تجربه در چنین فضاهایی بود. دوست داشتم توانایی خودم را با این دنیا که برایم تازه و جدید بود بسنجم که تجربه خوبی هم بود. با نمایش «روشنایی شب تار» این کار را شروع کردم و در چهار نمایش دیگر در خدمت دوستان بودم و امسال هم شروع کارم با فصل دوم «جهان بانو» رقم خورده است.

عصر کرد

وی درباره ویژگی‌های دکور «جهان بانو» بیان کرد: صحنه نمایش میدانی «جهان بانو» 3 سن رو برو، سمت راست و سمت چپ دارد که هر کدام از صحنه‌ها از طریق بالا و پایین آمدن پرده‌های نمایش تغییر می‌کنند. این سبک کار باعث تفاوت‌هایی با تئاتر صحنه‌ای و البته تلویزیون و سینما شده است.
پورحیدری یادآور شد: نمایش میدانی با یک فرمت خاص اجرا می‌شود و دارای خصوصیات مشخصی است و طراحی صحنه آن هم با آثار دیگر فرق دارد؛ چرا که نمایش می‌خواهد یک قصه را با تکنیکی منحصر به‌فرد روایت کند. به همین دلیل طراحی اجرای این سبک دکور، نیز الزامات خاصی دارد. قبل از طراحی باید با این خصوصیات آشنا شد و با توجه به نوع ریتم، ضرب‌آهنگ و محتوای کار، بتوان این هماهنگی را انجام داد تا کارها به نحو احسن انجام شود. برای من یکی از خاصیت‌های جذاب اجرای کار بر روی این 3 سن بود. این سبک با تمام کارهایی که در دنیای نمایش انجام می‌شود متفاوت است و این خود یک چالش برایم به حساب می‌آید.
این طراح صحنه ادامه داد: در ابتدا که آشنایی با این فضا نداشتم کار کمی دشوار بود و باید بررسی‌های اولیه را به درستی انجام می‌دادم. چراکه لازم است تمام اتفافاتی که روی سن می‌افتد توام با یک ضرب‌آهنگ مشخص باشد. هر بار پرده بالا می‌رود و پایین می‌آید یک شروع و یک پایان دارد. تلاش بر این است تا در این مسیر به درستی پیش رفت که اصلاً کار ساده‌ای نیست. این نوع کارها، بسیار دشوار هستند چون بار اصلی روی ضرب‌آهنگ‌هاست و نه تنها بخش دکور بلکه بخش‌های دیگر مانند کارگردانی، نورپردازی، صدا، جلوه‌های ویژه میدانی و … باید بر اساس همین ضرب‌آهنگ‌ها پیش برود.
وی درباره چالش‌های طراحی دکور نمایشی در این ابعاد عنوان کرد: یک خطای کوچک یا یک اشتباه در بالا و پایین آوردن پرده‌ها ممکن است ریتم کار یک مجموعه را به هم بزند و تماشاگر را دچار سردرگمی کند. در این سبک کارها آن قدر نظم مهم است که یک اشتباه نباید پیش آید و اگر به موقع اتفاقی که باید، رخ ندهد ممکن است مشکل‌آفرین شود. البته در اینجا توانایی گروه و تجربه کارگردانی است که باعث می‌شود از بحران‌ها و خطاهای پیش آمده احتمالی به درستی عبور کنیم و بدون آنکه در روند اجرا لطمه یا سکته‌ای وارد شود مجدد ریتم کار را به روال عادی برگردانیم.

عصر کرد

پورحیدری درباره تنوع دکورهای نمایش توضیح داد: اگر قرار باشد یک دکور در فرمتی ساخته شود که در زمان اجرا عیناً شبیه سازی صورت گیرد کار به خوبی پیش نخواهد رفت. در این نمایش میدانی سعی کردیم وام‌دار نوع معماری و متریالی که در آن دوران‌ها استفاده می‌شد، باشیم. بخش عمده‌ای از طراحی‌ها بداهه و بر اساس تخیل است چون نمی‌توان در برخی از کارها به سمت رئالیسم رفت چرا که اجرا سخت می‌شود. در بخش طراحی دکورها دوستان به بنده اعتماد کردند و اتودهای نهایی را به صورت سه بعدی درآوردیم تا تایید نهایی را برای اجرا بگیریم. این اتودها هم بر اساس درکی بود که من از نمایشنامه داشتم و البته مشاوره‌هایی نیز از سوی کارشناسان مذهبی گرفتیم. در هر صورت زمانی سن ثابتی در اختیار طراح دکور قرار می‌گیرد که می‌تواند یک شهر را روی آن بسازد و قرار نیست تغییر کند و در پرده بعدی برداشته شود. می‌توان در این طراحی‌ها، دکور را به سمتی برد که منطبق بر واقعیت باشد اما در طراحی دکور نمایش میدانی، دکورها باید به صورتی باشد که در یک فرصت کوتاه گذاشته و برداشته شود. در «جهان بانو» 700 متر مربع دکور داریم که این دکورها باید به سرعت جابه‌جا شوند.
وی درباره مدیریت هنروران و حیواناتی که روی صحنه حضور دارند، گفت: یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های کار در نمایش‌های میدانی مدیریت بازیگران و عواملی است که روی صحنه حضور دارند چون ممکن است شاهد اتفاقات غیرقابل پیش بینی باشیم که از دست ما خارج است. ممکن است یکی از همین حیوانات وسط اجرا حرکت نکند یا رم کند و مسیری که باید را طی نکند. اینها از آن دسته اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی است که در تمام اجراهای اینچنینی در تمام دنیا رخ می‌دهد اما عوامل پشت صحنه باید در این مواقع به درستی عمل کنند تا همان ریتمی که به آن اشاره کردم از بین نرود و نخ تسبیح روایت پاره نشود.
طراح صحنه فیلم «لاک قرمز» درباره طول صحنه نمایش و عواملی که به او در این کار کمک می‌کنند، گفت: نزدیک به 140 متر طول سن چپ، راست و روبرو است. برای این وسعت طول صحنه یک تیم قوی و پر تعداد لازم است. 25 نفر بخش جابجایی دکور در زمان اجرا را بر عهده دارند که کار بسیار سختی است. در هر بخش و هر سن افرادی هستند که مسئولیت مشخص دارند و آمادگی دارند در زمان مشخص دکورها را تغییر دهند. تصور کنید معبدی به ارتفاع 5 و نیم متر ساخته شده و ارتفاع بیمارستان ساخته شده نیز 5 و نیم متر است. جابجایی آنها کار ساده‌ای نیست و نیاز به قدرت و سرعت عمل دارد. البته تیم ساخت دکورها یک تیم مجزا بوده که نزدیک به 50 نفر را شامل شده است. حدود 2 ماه هم ساخت آنها طول کشیده است.
وی درباره چالش‌های یک اجرای میدانی در فضای باز بیان کرد: اتفاقات عجیب و غریب در هوای نامساعد زیاد رخ می‌دهد. یک بار سرعت باد آنقدر زیاد بود که دکورها را می‌انداخت که باز هم به نظر من این موضوع می‌تواند جزو جذابیت‌های نمایش میدانی باشد. چند شب پیش حتی مجبور شدیم به دلیل هوای نامناسب و سرعت بالای باد، اجرا را تعطیل کنیم. در این زمان‌ها تمهیداتی مانند ریل‌گذاری‌ها وجود دارد اما باید بگویم این مدیریت‌ها تا جایی امکان‌پذیر است. اگر هوا طوفانی شود باید تسلیم شویم و آن شب اجرا را تعطیل کنیم.
پورحیدری در پایان صحبت‌هایش درباره لزوم توجه به قصه پرداری در نمایش‌های میدانی گفت: پتانسیل نمایش میدانی بسیار بالاست. چون تماشاگر زمان اجرای نمایش میدانی چیزهایی را می‌بیند و لمس می‌کند که شاید تا قبل از آن تنها از قاب سینما و تلویزیون دیده باشد. این جذابیت کمی نیست. کسانی بوده‌اند که بارها آمده و نمایش را دیده‌اند چون آن را دوست داشته‌اند. درست است که یک بخش مهم نمایش میدانی نور و صحنه است اما بخش مهم دیگر آن قصه‌پردازی است. اگر نمایشنامه‌های خوبی نوشته شود در بخش‌های دیگر قطعاً اتفاقات ویژه‌تری نیز رخ خواهد داد و نمایش‌ها جذاب‌تر از اینکه هست هم خواهد شد. سهم نمایشنامه‌نویس‌ها برای جذاب شدن نمایش‌های میدانی بسیار بیشتر است. چون بخش‌های دیگر مانند نور، دکور، جلوه‌های ویژه بصری، صدا و… مسیر اصلی را از نمایشنامه می‌گیرند. اگر فقط جذابیت‌های نور و دکور بالا برود بدون آنکه نمایشنامه جذاب باشد، آن نمایش تاریخ مصرف دارد و نمی‌تواند مدت زمان طولانی مخاطب خود را حفظ کند.
نمایش «جهان بانو» به تهیه کنندگی علی اسماعیلی و کارگردان حسن بز را محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با مشارکت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران و به همت موسسه سیمای ققنوس ساعت 19:30 هر روز در بوستان ولایت تهران روی صحنه می‌رود.
کد خبر 5788514 آروین موذن زاده

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/714216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

مورایس: اگر من را نخواهند می‌روم

مورایس: چرا این سؤال‌ها را از تیم‌های دیگر نمی‌پرسید؟

اوسمار: امروز باید صدرنشین می‌شدیم

اوسمار: تا آخرین لحظه برای قهرمانی می‌جنگیم

اوسمار: از نتیجه ناراحتم اما جنگیدیم

خلاصه بازی دورتموند 1 - پاری سن ژرمن 0

امیری: هنوز 15 امتیاز باقی مانده

اوسمار: هر بازی شرایط متفاوتی دارد

استقبال هواداران نساجی از بازیکنان این تیم

واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»

ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

کمک به فقرا به عنوان یک الگو در جامعه نهادینه شود

تیک آف تماشایی هواپیما در هوای بارانی کرمانشاه + فیلم

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و 21 مصدوم برجا گذاشت

بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه تا پایان نیمه نخست سال

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

هادی محمدی: امید به صورت دابو ضربه زد

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

جو فوق العاده دیوار زرد دورتموند

فقط صدای رضا عنایتی!

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

کارشناس داوری فوتبال: قضاوت ضعیف حیدری، بازی پرسپولیس و سپاهان را بی‌کیفیت کرد!

کریمی: فدراسیون باعث شد از کورس قهرمانی جا بمانیم

هادی محمدی: امید عالیشاه نباید آنطور می‌زد!

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی

توزیع 500 بسته پوشاک در بین فقرا و نیازمندان کردستانی

باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

داستانک/ آداب و رسوم الکی

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

باقری: گل استقلال خوزستان خطا بود

صداقت: تیم ذوب آهن موقعیت های زیادی داشت