عصر کرد

آخرين مطالب

رد شایعه افزایش قیمت بنزین اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش ایرنا ، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای به تکذیب شایعات منتشر شده درباره گرانی بنزین پرداخت. در این اطلاعیه آمده است:
اخبار مربوط به بنزین در کشور همواره با حساسیتی بسیار بالاتر از سایر مسائل از سوی جامعه و افکار عمومی دنبال می‌شود. تا آنجا که حتی هر شایعه‌ای که در فضای مجازی منتشر می‌شود تا چند روز واکنش‌های بسیاری را ایجاد می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
از همین رو هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود، چه مربوط به کارت سوخت باشد یا استاندارد بنزین، به شایعه گرانی این سوخت در فضای مجازی می‌انجامد.
برخی رسانه‌ها نیز برای جا نماندن از بازار داغ شایعات بنزینی، هر روز بر طبل این شایعات به بهانه تایید و تکذیب می‌کوبند و این در حالی است که دولت همواره تاکید کرده که قیمت بنزین در سال جاری افزایش نخواهد داشت.
البته شایعات بنزینی فقط مربوط به قیمت نیست و هر بار که افزایش قیمت بنزین تکذیب شده، بلافاصله سر و کله اخبار مربوط به کیفیت بنزین پیدا می‌شود.
بنزین مصرف داخلی هم عموماً کیفیت یورو 4 دارد و مناسب است؛ اما با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور، مقداری از آن هم بنزین با اکتان 87 است که مشکلی از لحاظ کارکرد خودرو ایجاد نمی‌کند.
پالایشگاه‌های ایران روزانه توان تولید 75 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 را دارند که نشان می‌دهد ظرفیت تولید بنزین با این استاندارد در کشور حدود 70 درصد از کل ظرفیت است.
بنابراین، برخی ادعاها مبنی‌بر اینکه فقط 38 درصد از بنزین تولیدی در کشور استاندارد است، درست نیست. آمارهای تولید در 10 پالایشگاه کشور در کنار نمونه‌گیری‌هایی که از بنزین تولیدی و توزیعی در کشور از سوی سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست می‌شود نیز این ادعا را تکذیب می‌کند.
همچنین در پالایشگاه‌های کشور، طرح‌های بهینه‌سازی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در حال اجرا است که در آخرین مورد، در آخرین روز سال گذشته، طرح توسعه پالایشگاه آبادان توسط رئیس‌جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت که علاوه بر ارتقای کیفیت تولید بنزین، حجم تولید را نیز افزایش داده است و کمک کرد تا در ایام نوروز که رکورد مصرف بنزین چند بار شکسته شد، مشکلی در تامین این سوخت در هیچ نقطه‌ای از کشور ایجاد نشود.
موضوع کیفیت بنزین یکی از مواردی است که شایعات فراوانی حول و حوش آن مطرح می‌شود؛ اما اصلی‌ترین شایعه در حوزه بنزین مربوط به شایعه گرانی آن است.
این شایعات یک بار هم‌زمان با تصوب قانون بودجه مطرح می‌شود و بار دیگر به بهانه ورود به سال جدید بر سر زبان‌ها می افتد. گاهی صحبت درخصوص مصرف بالای بنزین و لزوم توجه به بهینه‌سازی مصرف، بهانه‌ای برای داغ‌شدن تنور شایعه گرانی بنزین می‌شود و در آخرین مورد نیز ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران، گرانی بنزین را به سرخط خبرها باز می‌گرداند.
این در شرایطی است که دولت سیزدهم همواره اعلام کرده است که افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست و حتی تأکید شده که بر اساس قانون بودجه سال 1402، قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد.
البته در قانون بودجه امسال تأکید شده که باید تا پایان شش‌ماهه اول امسال، استفاده از کارت سوخت شخصی به 90 درصد برسد و در همین رابطه، دولت بعد از پایان تعطیلات نوروز، ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران را با هدف نظارت بر مصرف و کاهش قاچاق سوخت در کنار اجرای طرح کدینگ در استان‌های مرزی مانند استان سیستان و بلوچستان به اجرا در آورد.
البته هم‌زمان با اجرای این طرح، تأکید شد که کارت جایگاه ها به طور کامل جمع نمی‌شود و در هر جایگاه با توجه به نیاز، تعدادی کارت باقی خواهد ماند.
بررسی‌های میدانی در چند هفته اخیر نیز نشان می‌دهد که مشکلی در توزیع سوخت با ساماندهی کارت جایگاهداران ایجاد نشده و تغییری در جریان سوخت‌گیری به‌وجود نیامده است.
بنابراین، این طرح دولت در شرایطی که اصلاح سیاست‌های قیمتی در نظام سوخت کشور اجرا نمی‌شود، موفق بوده و توانسته رصد مصرف بنزین را تا حد زیادی امکان‌پذیر کند.
در واقع دولت تلاش کرده تا بدون آنکه با افزایش قیمت سوخت، فشاری مضاعف بر معیشت مردم تحمیل کند، مصرف بنزین را کنترل کرده و علاوه بر اجرای صریح قانون برای استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، برای کنترل مصرف بنزین نیز گامی مهم بردارد.
با توجه به این موارد، مشخص نیست که با وجود تأکید چند باره دولت مبنی‌بر عدم افزایش قیمت بنزین، چرا همچنان برخی از رسانه‌های رسمی و غیررسمی شایعه گرانی بنزین را مطرح می‌کنند؟
اقتصاد نفت و انرژی 0 نفر ثمینه دریایی برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب خبر قانون بودجه بنزین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران ایران شرکت ملی پالایش

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/714212/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

دبیر شورای مجازی استان کرمانشاه معرفی شد

ورود حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است

راهپیمایی حمایت از عملیات «وعده صادق» در کرمانشاه برگزار می‌شود

حذف و جابه‌جایی میدان بیستون با هدف روان‌سازی و گره‌گشایی ترافیک

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟ + فیلم

دیدگاه کارشناسی داوری در مورد دو صحنه جنجالی بازی صنعت نفت و پرسپولیس

پنالتی پرسپولیس درست بود؟

توصیه هشدارآمیز آخوندی: باید پیروز از صحنه جنگ بیرون بیاییم

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

تصاویری زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین + فیلم

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

فوری: عالیشاه رباط صلیبی پاره کرد؟

فوری: کاپیتان پرسپولیس رباط صلیبی پاره کرد؟

ایرانی‌ترین غیرایرانی

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس