عصر کرد

آخرين مطالب

شناسایی 255 نقطه بحرانی حریق در منابع طبیعی کرمانشاه اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش قدس آنلاین، جنگل ها و مراتع از مهمترین منابع طبیعی ارزشمند که فواید بی‌نظیری برای زندگی انسان دارند، یک‌سوم مساحت کره زمین را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.
هر هکتار جنگل سالانه بیش از 5 تن اکسیژن آزاد می‌کنند هر ساله با گرم شدن هوا از اوایل خردادماه تا آبان‌ماه شاهد وقوع آتش سوزی‌های گسترده در منابع طبیعی هستیم‌، در استان کرمانشاه هم یک میلیون 719 هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد که سالانه بخش‌هایی از آن دچار آتش‌سوزی شده و به تلی از خاکستر تبدیل می‌شوند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
آتش‌سوزی فقط منابع طبیعی را نمی‌سوزاند بلکه بر اساس برخی آمارها سالانه 33 هزار انسان در این آتش‌سوزی‌ها جان می‌دهند و گونه‌های جانوری زیادی هم تلف می‌شوند.
سال گذشته آتش‌سوزی در منابع طبیعی در استان کرمانشاه تا حد زیادی کاهش یافت، به گونه‌ای که میزان آن از 56 هکتار در سال 1400 به دو هکتار در سال گذشته کاهش یافت البته برنامه‌ریزی مسؤولان نقش مهمی در کاهش آتش‌سوزی منابع طبیعی استان داشت.
امسال هم گفته می‌شود، برنامه‌های متعددی دارند سالی که به خاطر بارندگی‌های مناسب می‌تواند زمینه آتش‌سوزی‌های متعددی هم فراهم شود، البته براساس آمارها علت 90 درصد آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی در کشور کشور عامل انسانی است، حال باید دید مسؤولان در این زمینه چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.
و اما حدود یک هفته پیش بود آتش سوزی‌ها اسمسال استان، از مزارع دهستان بشیوه و پاطاق سرپل‌ذهاب آغاز و با کمک عوامل منابع طبیعی، بخشداری، دهیاری، روستاییان و مردم مهار شد.
به گفته دارابی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب، در مورد مذکور 4 هکتار از مزارع غلات طمعه حریق شد که مهار آتش توسط پرسنل مدیریت جهاد کشاورزی، آتش‌نشانی و بسیج مردمی کشاورزان و اهالی روستای‌های همجوار قبل از ورد به مزارع دیگر کنترل شد.
سرهنگ سعید نجفی، فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این رابطه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استان کرمانشاه دارای یک‌میلیون و 719 هزار هکتار جنگل است که در سال 1400 در استان تعداد 11 فقره حریق در 156 هکتار مزارع و جنگل‌ها منجر به خسارت به منابع طبیعی شد.
وی ادامه داد: در سال 1401 حدود 31 فقره آتش‌سوزی در سطح استان اتفاق افتاد که با اقدام به موقع پرسنل منابع طبیعی دیده‌بان‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، روستائیان و عشایر تنها یک فقره در منطقه دالاهو به مقدار حدود 2 هکتار منجر به خسارت به جنگل‌ها و مراتع شد.
فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تأکید کرد: در حقیقت در سال 1401 ما حدود 98 درصد کاهش آتش‌سوزی داشتیم، سرعت دسترسی ما به حریق در سال 1401 به کمتر از دو ساعت رسید، در سال‌های 1400 و 1401 ما تعداد 260 نفر دیده‌بان در نقاط بحرانی استان مستقر کردیم و تعداد 288 دستگاه دمنده بین ادارات مناطق سراسر استان بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و سمن‌ها توزیع کردیم. 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که 98 درصد عامل حریق جنگل‌ها عوامل انسانی هستند و از این مقدار 60 درصد آن توسط گردشگران به وقوع می پیوندد لذا از مردم درخواست داریم که هنگام سفر به طبیعت المقدور از برپایی آتش خودداری کند، از وسایل گازی همچون پیک‌نیکی استفاده کنند، در صورتی هم که آتش بر پا کردند قبل از ترک محل حتما از خاموش بودن آن مطمئن باشند.
نجفی از کشاورزان نیز خواست از آتش زدن پس‌چر مزارع خود حتما خودداری کنند و افزود: این اقدام علاوه بر اینکه جرم است، 20 درصد عامل حریق‌ها در طبیعت هم است، تلفن 1504 منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت هرگونه گزارشات مربوط به حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع استان کرمانشاه است.
سنجری، جانشین فرماندهی یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز، تصریح کرد: جنگل‌ها و مراتع، بیشه‌زارها و پارک‌های ملی سرمایه ارزشمند کشور محسوب می‌شود و تخریب این منابع موجب نابودی اکوسیستم و پوشش گیاهی خواهد شد.
سنجری افزود: در چنین شرایطی وظیفه دولت و مردم است تا در زمینه حفظ و حراست از منابع طبیعی تلاش کرده و با اقدامات مناسب و برنامه‌ریزی دقیق از تخریب منابع طبیعی و حریق احتمالی در جنگل‌ها و مراتع جلوگیری به عمل آید.
وی گفت: به منظور پیشگیری و مقابله با حریق احتمالی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی برای حفظ جنگل‌ها و مراتع در آماده‌باش هستند.
جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به بالا رفتن احتمال وقوع حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع به ویژه جنگل‌ها در پی گرم شدن هوا، افزود: علاوه بر 19 پایگاه اطفا حریق، دو پایگاه جدید اطفا حریق در منطقه اورامانات و کرمانشاه احداث شده که نیاز به تجهیزات دارد.
وی گفت: یکی از اقدامات پیشگیرانه یگان حفاظت منابع طبیعی در پیشگیری از آتش‌سوزی ایجاد یک‌هزار و 500 کیلومتر آتش‌بُر با همکاری راهداری در حاشیه جاده‌ها و مناطق نزدیک جنگل‌ها برای جلوگیری از هر گونه حریق احتمالی بوده است.
سنجری با بیان اینکه تعداد 255 نقطه بحرانی در استان کرمانشاه شناسایی شده، خاطرنشان کرد: این نقاط اکثرا در منطقه اورامانات هستند.
وی خاطرنشان کرد: این دیده‌بانان از بین مردم بومی انتخاب شده و به دلیل اینکه در منطقه ساکن هستند جزو اولین افرادی هستند که در جریان حریق قرار می‌گیرند، لذا به سرعت نسبت به اطفای حریق اقدام کرده و آتش را در همان لحظه‌های نخست شروع اطفاء می‌کنند.
سنجری به انجام دیگر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان، گفت: تیغه‌زنی جاده‌های اصلی و فرعی، برگزاری مانورهای آزمایشی اطفای حریق، برگزاری دوره‌های آموزشی در روستاها و… از دیگر برنامه‌های در دست اجرا برای حفاظت از منابع طبیعی در استان است.
جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از روستاییان، بهره‌برداران، دهیاران و اعضای شوراهای روستاها خواست نسبت به آتش‌سوزی در مراتع حساسیت نشان داده و هرگونه آتش‌سوزی را به شماره تلفن 1504 امداد جنگل و مرتع اطلاع‌رسانی کنند.
منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/714185/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

ترکیب اولیه تیم ملی فوتسال ایران مقابل قرقیزستان

حیدری: با فرهاد در استقلال هم اتاقی بودیم

امیدواریم پنجم اردیبهشت سرآغاز پیشرفت فوتبال ایران باشد

برتری دریایی و خواهران منصوریان در گام نخست

تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!

شگفتی‌ساز جام‌حذفی دور از هیاهو قهرمانی!

ژیرو مسافر لس‌آنجلس اف‌سی می‌شود

بازیان: امروز روز پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود

کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد

AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد

استقلال چهارمین تیم پرافتخار فوتبال آسیا

«دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!

حامد بهداد و سحر دولتشاهی در کمدی فانتزی «مفت‌ بر»

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

شاهکار اسکواش‌بازان با حضور سفیر ایران در قطر

درویش، اولین مدیرعامل دوران خصوصی پرسپولیس

نوری: واگذاری استقلال و پرسپولیس دغدغه هواداران را برطرف می‌کند

حسن‌زاده: پرسپولیس می تواند فصل را با قهرمانی به پایان برساند

بلیت فروشی دیدار تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد

حیدری: پیشنهاد مدیریت آکادمی استقلال را قبول نکردم

همه احتمالات توپ طلا؛ برنده را حدس بزن

ایتالیانو جدی‌ترین گزینه هدایت تیم فوتبال ناپولی

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

(ویدیو) صحنه تماشایی از کمک پلیس وظیفه شناس به یک پیرمرد

«آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد

معرفی 2400 متقاضی تعویض خودروی فرسوده به محیط زیست کردستان

هشدار به کشاورزان ، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

ثبت دو وقف جدید کردستان

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی

رشد 15 درصدی بارش‌های سال زراعی جاری در کرمانشاه

رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است

افزایش 16 درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه

صدور مجوز الکترونیک کسب و کار

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

اجرای پروژه تعریض محور دهگلان - بلبان‌آباد اجرا شد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

طلا و برنز بانوان تالوکار در انتخابی جام‌جهانی چین

اتحادیه جهانی کشتی چند داور را محروم کرد

حضور بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در آیین واگذاری

فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری

بهترین زوج‌های خسرو حیدری در دوران فوتبال

ورزشگاه اراک در حال بازسازی؛ حضور هواداران لغو می‌شود؟

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند