عصر کرد

آخرين مطالب

بخت پالایشگاه آناهیتا باز شد اقتصادي

بخت پالایشگاه آناهیتا باز شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - پالایشگاه نفتی «آناهیتا» طرحی است که در دی ماه سال 1385 در دولت نهم متولد شد و در دولت‌های مختلف به خاطر عدم تامین اعتبار زیاد قد نکشید و تنها تلخی وعده‎‌های روزگار را چشید.
از آن زمان تاکنون بیش از 17 سال می‌گذرد. این در حالی است که قرار شد در چهار سال با 67 درصد سرمایه گذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون و 33 درصدی وزارت نفت از دل بیابان 571 هکتاری در کیلومتر 15 بزرگراه کرمانشاه – همدان پالایشگاه مدرن 150 هزار بشکه‌ای بیرون بیاید؛ در عمل، اما کار از مکان‌یابی طرح، خریداری زمین و فنس کشی نیمه‌کاره فراتر نرفت.
  تا سال 94 جز در سخنرانی‌ها هیچ حرفی از آناهیتا نبود تا اینکه وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دهم شهریور همین سال در سفر به کرمانشاه پشت لودر نشست و خواب 9 ساله بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری تاریخ کرمانشاه را پاره کرد.
تا اینکه در نهایت آبان ماه سال 99 پس از 2 سال پیگیری مقامات استانی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه قبول کرد که با در اختیار گرفتن سهام وزارت تعاون وارد پروژه پالایشگاه آناهیتا شود و رسما روند احداث آن را پیگیری کند.
مقامات وقت استانی چند ماه پس از ورود قرارگاه خاتم الانبیا به پروژه به صورت رسمی اعلام کردند که عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا آغاز شده است و این قرارگاه مراحل تجهیز کارگاه را طی می‌کند.
خبر‌های امیدبخش دولت سیزدهم دولت سیزدهم از زمان به روی کار آمدن با اعلام برنامه‌های جدی خود در زمینه افزایش توان پالایشگاهی کشور امید‌ها برای باز شدن بخت آناهیتا را بیشتر کرد.
محمدطیب صحرایی پس از انتصاب به عنوان استاندار کرمانشاه، از طرح پتروپالایش آناهیتا بازدید و جلسه‌ای به همراه برخی نمایندگان مجلس با وزیر نفت و معاونین این وزارتخانه برگزار کرد.
در این جلسه که در روز دوشنبه 17 بهمن 1401 برگزار شد، در خصوص تامین مالی بودجه استان با تهاتر وزارت نفت و پیگیری وظایف و مسولیت اجتماعی این وزارتخانه و صنایع بزرگ در برابر مسائل استان کرمانشاه گفتگو و تصمیمات مقتضی گرفته شد.
توافق بزرگ برای احیای مگاپروژه آناهیتا استاندار کرمانشاه و نایب رئیس و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه 17 اردیهشت ماه 1402 در نشستی با وزیر نفت و مسئولان قرارگاه خاتم الانبیاء و صندوق توسعه ملی، مهمترین طرح‌ها و مسائل استان از جمله راه اندازی پتروپالایش آناهیتا در حوزه وزارت نفت را پیگیری کردند.
با هدف پیگیری عملیاتی و به نتیجه رسیدن وضعیت پتروپالایش آناهیتا، سردار «سیدحسین هوش السادات» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و «میرمحمد صادقی» عضو هیات عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی هم در این نشست حضور داشتند تا حوزه عمرانی و تامین اعتبار این طرح کلان با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.
در این جلسه که جمع دیگری از مسئولات وزارت نفت، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و صندوق توسعه ملی هم حضور داشتند، در خصوص تامین مالی بودجه استان با تهاتر وزارت نفت و پیگیری وظایف و مسولیت اجتماعی این وزارتخانه و صنایع بزرگ در برابر مسائل استان کرمانشاه هم گفتگو و مقرر گردید ظرف 2 ماه آینده عملیات اجرایی پتروپالایشگاه آناهیتا از سوی شرکت پیمانکار مربوطه کار خود را آغاز نماید.
پتروپالایش آناهیتا از طرح‌های تحول آفرین استان است که در صورت راه‌اندازی آن، 10 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
پیگیری جدی استاندار کرمانشاه برای احیای مگاپروژه پروپالایش استاندار کرمانشاه در ارتباط با پروژه پالایشگاه آناهیتا به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مگا پروژه‌هایی که واقعا برای استان کرمانشاه ضروری است و در سفر مقام معظم رهبری هم تصویب شده، احداث پالایشگاه آناهیتا است که متاسفانه با رصد‌هایی که کردیم در چند سال گذشته تنها اسمی از پالایشگاه بوده و کاری انجام نشده و در این ارتباط خسارت‌های سنگینی به مردم استان وارد شده است.
«محمدطیب صحرایی»؛ احیای پروژه‌های نیمه تمام را در دستور کار خود دانست و افزود: برای احیای پروژه پالایشگاه آناهیتا نشست‌هایی در مدت اخیر برگزار کردیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه خواهیم بود.
صحرایی با بیان اینکه برای فعال کردن این پروژه استان مصمم است، گفت: دولت برای ساخت این پروژه جدیت دارد و امیدوارم هرچه سریعتر شاهد بهره برداری از این پروژه بزرگ باشیم.
ایجاد 10 هزار فرصت شغلی در پالایشگاه آناهیتا از سوی دیگر کرمانشاه به عنوان خانه آینده آناهیتا، با مشکل عمده بیکاری روبه رو است و این پروژه در زمان احداث و بهره برداری می‌توان بخشی از جوانان استان را مشغول به کار کند.
با وجود بیش از هزار واحد صنعتی با اشتغالزایی بیش از 30 هزار نفر، کرمانشاه همچنان اولین استان بیکار کشور محسوب می‌شود.
اتفاقی که اگر اکنون رقم بخورد، 10 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود و البته با توجه به گستردگی کار، حتی شروع عملیات اجرایی طرح هم می‌تواند چند هزار شغل و درآمد بوجود آورد.
با رویکردی که مسئولان دولت مردمی ایران قوی در مرکز و استان کرمانشاه دارند به نظر می‌رسد بستر‌ها برای آغاز عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه آناهیتا فراهم است و با جدیت و پیگیری مسئولان استانی این پروژه بزرگ و تحول زا در استان در آینده‌ای نه چندان دور به بهره برداری می‌رسد .

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/707115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک/ ترکیب 17 نفره برای پاریس

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می شود

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

راه‌اندازی یکصد و بیست و هشتمین جایگاه دومنظوره

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

آغاز طرح جهادی عملیات عمرانی و خدماتی شهرداری

مصرف روزانه 800 هزار مترمکعب سوخت سی ان جی

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

مسمومیت 5 نفر به علت خوردن قارچ سمی

ارائه خدمات بهداشتی درمانی به 3400 مورد حیوان گزیدگی در کردستان

آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

لزوم توسعه فضای شهری بیجار/رفع مشکلات مردم نیازمند توجه

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

انتخاب رئیس هیات گلف کردستان

واگذاری 738 واحد مسکن مددجویی در کردستان

افزایش ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان

آماده‌سازی 60 مرکز برای خرید تضمینی گندم

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدارس از 15 اردیبهشت

تشریح بیش از 2400 جسد طی پارسال در پزشکی قانونی

ساخت حدود 34 هزار واحد روستایی برای مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور

پیش بینی آخر هفته ای بارانی برای کرمانشاه/دمای هوا افزایش می‌یابد

ضرورت آمادگی برای میزبانی شایسته در سالگرد حماسه «بازی دراز»

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می‌شود

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه برنامه‌ریزی بزرگداشت سالگرد عملیات بازی دراز

پالنگان میزبان نوای هزار دف

تحقق 120 درصدی شاخص اختصاصی تدوین استانداردهای ملی در کردستان

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعلام شد

فال انبیا فردا سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فوت موتورسوار اصفهانی بدلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

جنایت وسط خیابان گاندی بعد از مشاجره؛ قتل یک زن با 20 ضربه چاقو

فوت موتورسوار اصفهانی به دلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

تحویل 738 واحد مسکن به مددجویان روستایی کردستانی

کردستان مظهر اتحاد، برادری، همبستگی و وحدت اسلامی است

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

بارش چشمگیری برای کرمانشاه پیش‌بینی نمی‌شود

رشد 32 درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه

ضربه‌‌ای سخت به بولونیا و اسکاتلند؛ مصدومیت لوییس فرگوسن از ناحیه رباط صلیبی زانو

تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه

ایجاد بیش از 6 هزار شغل در بخش صمت در کردستان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست