عصر کرد

آخرين مطالب

نخستین زیست پالایش ایران در کرمانشاه روی ریل پیشرفت اقتصادي

نخستین زیست پالایش ایران در کرمانشاه روی ریل پیشرفت
  بزرگنمايي:

عصر کرد -   سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در سال 1390 تا کنون با اجرای 2 هزار و 659 طرح و با اعتبار حدود 80 هزار میلیارد ریال در جهت شتاب بخشی به توسعه و پیشرفت این استان محروم همراه بوده است.
یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه اجرای طرح تولید بیواتانول سوختی برای اولین بار در کشور بود.
  سوخت بیواتانول چیست؟
بیواتانول (اتانول زیستی) توسط تخمیر اجزای کربوهیدراتی مواد گیاهی تولید می‌شود. روش‌های مرسوم تولید بیواتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر بحساب می‌آید و می‌تواند از مواد خام کشاورزی بدست آورده شود. زیست‌اتانول می‌تواند از فراورده‌ها و ضایعاتی مانند گندم، نیشکر، سیب‌زمینی و ذرت بدست آید.
طرح تولید اتانول زیستی در کرمانشاه در سال 92 کلید خورد
طرح تولید اتانول زیستی در کرمانشاه برای جایگزینی افزودنی‌ های سوخت‌ های فسیلی در سال 1392 با خرید زمینی به وسعت 12.7 هکتار، توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و با مشارکت بخش خصوصی در شهرک صنعتی بیستون کلید خورد.
عملیات اجرایی این طرح به خاطر برخی مسایل و مشکلات در اواخر سال 1394 آغاز شد و با سرعت لاکپشتی ساخت پروژه ادامه داشت که در تاریخ هفتم شهریورماه 1395 «کیوان شیدانی» مدیرعامل وقت شرکت اعلام کرد که طبق برنامه ریزی صورت گرفته و در صورت تخصیص به موقع امکانات و اعتبارات، پروژه تا آبان ماه سال 97 آماده افتتاح و بهره برداری خواهد بود.
پروژه نه تنها در تاریخ اعلام شده به بهره برداری نرسید بلکه عملیات اجرایی آن متوقف شد. ساخت و تکمیل این واحد تولیدکننده سوخت دوباره در سال 98 از سر گرفته شد، ولی در دولت سیزدهم به صورت ویژه در دستور کار 2 استاندار دولت (آقایان امیری مقدم و صحرایی) در این استان بوده است.
اتمام ساخت اولین واحد تولیدکننده سوخت سبز کشور در اولویت مسئولان ارشد استان کرمانشاه
استاندار سابق کرمانشاه در تاریخ 6 آذرماه 1401در حاشیه بازدید از پروژه بیواتانول که با حضور رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و معاون وزیر صنعت، معدن تجارت و معاون اقتصادی استاندار برگزار شد، تاکید کرد: مدیریت ارشد استان مصمم است تا پروژه‌های زمین مانده سفر رهبر معظم انقلاب و دیگر پروژه‌های کلیدی و مهم کرمانشاه را تکمیل و وارد چرخه تولید و اشتغال کند.
«بهمن امیری مقدم» ادامه داد: این مجموعه از پروژه‌های مصوب رهبر معظم انقلاب است که متاسفانه روند اجرایی آن بسیار طولانی شده اما خوشبختانه با رایزنی‌ها و پیگیری‌های مداومی که طی این ماه‌های اخیر صورت گرفت، روند اجرایی این پروژه دوباره شتاب گرفته است.
اشتغالزایی 250 نفر در بیواتانول کرمانشاه
اتانول سوختی بهترین جایگزین MTBE جهت بهبود عدد اکتان بنزین مصرفی کشور است؛ در حال حاضر مصرف اتانول سوختی با هدف بالا بردن بهینه عدد اکتان در دنیا روز به روز در حال افزایش است و ایالات متحده و برزیل بیشترین تولیدات جهان را به خود اختصاص داده اند. با توجه خطرات زیست محیطی MTBE، اتانول می‌تواند جایگزین این ماده شده و تا پنج درصد با بنزین مصرفی کشور ترکیب شود.
با توجه به مصرف روزانه بیش از 60 میلیون لیتر بنزین در کشور، حداقل روزانه سه میلیون لیتر اتانول مورد تقاضای شرکت ملی پخش و پالایش است تا جایگزین ماده MTBE شود.
«محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه نیز با توجه به اهمیت پروژه و طولانی شدن روند ساخت این طرح تولیدی سوخت و از طرفی اشتغال حدود 250 نفر به صورت مستقیم و یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم اولویت خود را بر اتمام پروژه و پیگیری جذب اعتبارات و امکانات ملی جهت بهره برداری اولین تولید کننده سوخت سبز کشور به کار گرفت.
افتتاح، توسعه و تکمیل زنجیره تولید کارخانه بیواتانول در اولویت استاندار جدید کرمانشاه
«محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه در تاریخ 9 اسفند 1401 در جلسه با معاون نوسازی و بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) که با هدف بررسی و تسریع در تکمیل طرح «بیواتانول» کرمانشاه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت و نیاز اشتغال و تولید در استان کرمانشاه چندین برابر کشور است و ما برای اشتغالزایی و رونق تولید در استان باید هر چه بیشتر تلاش کنیم.
استاندار کرمانشاه با اشاره به سفر خود به تهران برای پیگیری و کمک به اجرای طرح های صنعتی استان گفت: به صورت جدی اجرای این پروژه ها را با هدف کمک به رونق اقتصادی در دستور کار قرار داده ایم و خوشبختانه در این زمینه به نتایج خوبی هم دست پیدا کرده ایم.
استاندار کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس تولید کننده بیواتانول در استان از آن به عنوان طرحی مهم و ضروری به منظور تامین سوخت پالایشگاه ها نام برد و گفت: باید نگاه توسعه ای به طرح بیواتانول داشته باشیم زیرا بازار مصرف بالایی برای این کارخانه وجود دارد به طوری که علاوه بر پالایشگاه موجود کرمانشاه، اقدامات لازم برای آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا نیز در دست اجراست.
صحرایی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که در آینده یک زنجیره تولید از این طرح در استان داشته باشیم و زیرساخت ها آن هم در کرمانشاه فراهم است.
بیشتر بخوانید پیشرفت93درصدی ساخت واحد بیواتانول کرمانشاه با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومانی افتتاح طرح بیواتانول کرمانشاه، در سفر دوم رییس جمهور
راه‌اندازی واحدی با این تکنولوژی و ظرفیت برای اولین بار در کشور هم اینک مراحل پایانی خود را پشت سرمی گذارد.
آن طور که معاون نوسازی و بهره برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در سفر اخیر خود به استان کرمانشاه اعلام کرد: این طرح از جمله پروژه هایی است که در سفر دوم رئیس جمهور به کرمانشاه یا هفته دولت توسط دکتر رئیسی افتتاح خواهد شد.
«فرشاد مقیمی» افزود: طرح بیواتانول بیش از 93 درصد پیشرفت دارد و با اعتبار بیش از 2 هزار میلیارد تومان در استان کرمانشاه اجرایی می شود.
خبر خوب دیگری که در خصوص طرح تولیدی سوخت های سبز کرمانشاه از سوی اتاق بازرگانی کرمانشاه مخابره شد، ورود سهام این پروژه طی ماه‌های آتی به بازار سرمایه است که می توان از این بخش قابل توجهی از منابع مالی توسعه پروژه را از ای طریق حل کرد.
سهام پروژه «بیواتانول» کرمانشاه امسال در بازار سرمایه پذیره‌نویسی می‌شود
رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه از پذیره‌نویسی سهام پروژه «بیواتانول» کرمانشاه به منظور تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: تامین مالی این طرح یکی از دستاوردهای مهم اولین همایش تامین مالی غرب کشور بود که با پیگیری‌های صورت گرفته به نتیجه رسید.
«کیوان کاشفی» 20 فروردین امسال با اشاره به برگزاری اولین همایش تامین مالی غرب کشور در آذرماه سال گذشته با همکاری اتاق بازرگانی و بورس منطقه‌ای کرمانشاه، افزود: طبق اعلام مدیرعامل بورس و اوراق بهاردار تهران، پروژه بیواتانول (شرکت سوخت سبز زاگرس) در نیمه اول امسال پذیره نویسی و تامین مالی شود.
به گفته کاشفی، هم اکنون روند پذیره نویسی سهام این پروژه بزرگ و مهم که مدت‌ها است در کرمانشاه انتظار بهره‌برداری از آن را داریم، آغاز شده و امید آن می‌رود که با این روش این پروژه مهم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.
توافق راهگشا استاندار با وزیر اقتصاد
در جلسه جمعی از مسئولان استان کرمانشاه طی روزهای اخیر با دکتر خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مشکل مسدودی حسابهای شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس(بیواتانول) استان رفع شد.
در این جلسه که «محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه، حجت الاسلام حسینی کیا نایب رییس کمیسیون صنایع و نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل صمت استان و جمعی از مسئولان وزارت اقتصاد حضور داشتند، با دستور وزیر اقتصاد "امکان استفاده از منابع ریالی و ارزی تخصیصی سفر رئیس جمهور برای شرکت گسترش سوخت سبز فراهم" و مشکل مسدودی حساب مرتفع شد.
با رفع مشکل مسدودی حساب اصلی که یکی از مشکلات دست و پا گیر ماه‌های اخیر این شرکت بود، بخش قابل توجهی از مشکل سرمایه در گردش کارخانه بیواتانول کرمانشاه برطرف و پیشرفت جهت بهره برداری از نخستین زیست پالایش ایران شتاب گرفت.
استان کرمانشاه با بیش از 2 میلیون نفر جمعیت بیش از یک هزار واحد تولیدی و صنعتی با بیش از 30 هزار نفر اشتغالزایی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/628750/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی