عصر کرد

آخرين مطالب

کردستان و شاخص‌ترین اقدامات دولت در یکسال اخیر از زبان استاندار سياسي

کردستان و شاخص‌ترین اقدامات دولت در یکسال اخیر از زبان استاندار
  بزرگنمايي:

عصر کرد -   دولت سیزدهم به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی از همان ابتدا شعار مردمی بودن را برای خود انتخاب کرد که البته سفرهای استانی و حضور در میان مردم و توجه به خواسته‌های آنان و تلاش برای رفع دغدغه‌ها، مصداق همین قضیه نیز بوده است.
رئیس‌جمهور 17 تیرماه امسال به کردستان سفر کرد که حاصل آن 189 مصوبه با اعتبار 17 هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف عمرانی، آب، راه، کشاورزی و صنعت بود؛ اما کار به اینجا ختم نشد و حجت‌الاسلام رئیسی در کمتر از 6 ماه و برای دومین بار، 10 آذر به این استان سفر کرد و با افتتاح سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج، دغدغه چندین ساله مردم این شهر را در بحث آب شرب سالم و گوارا برطرف کرد تا نشان دهد که کردستان را ویژه می‌بیند.
  حل مشکل آب شرب سنندج تنها یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در کردستان است، برای اینکه از دیگر خدمات دولت در بخش‌های مختلف و چالش‌های موجود در این استان، مطلع شویم، گفت‌وگویی با اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان داشتیم.
PausePlay% buffered00:0000:00UnmuteMuteSettingsCaptionsDisabledQualityundefinedSpeedNormalCaptionsGo back to previous menuQualityGo back to previous menuSpeedGo back to previous menu0.5×0.75×Normal1.25×1.5×1.75×2×4×PIPExit fullscreenEnter fullscreenDownload
ایرنا: آقای استاندار، یکسال از فعالیت شما در استان کردستان به عنوان نماینده عالی دولت، می‌گذرد؛ زمانی که سکان استانداری را برعهده گرفتید، وضعیت استان چگونه بود؟
اسماعیل زارعی کوشا: استان کردستان به رغم ظرفیت‌ها و مواهب خدادادی، از برخی نارسایی‌ها و محرومیت‌های مزمن رنج می‌برد. به عنوان یک کردستانی که توفیق خدمت‌رسانی به مردم استان را پیدا کردم، نقطه توجه و تمرکزم را از همان ابتدا بر روی نقاط محرومیت و ضعفی که طی دوران‌های مختلف شکل گرفته است، قرار دادم؛ نقاط ضعفی که باید در شیوه پیگیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و نحوه ارتباطات ترمیم و اصلاح می شد تا در برون داد عملکرد ما در استان متبلور شود.
اولین ضعفی که به ذهنم رسید این بود کار میدانی و ارتباط مردمی در استان قوت ندارد و باید تقویت شود. ما به عنوان دولتی که شعار مردم‌گرایی دارد و افتخار رئیس‌جمهور آن، در میان مردم بودن است و در سخت ترین شرایط به جای اینکه دور شود در میدان است، تکلیف ما هم روشن است و باید این موضوع را تقویت می کردیم؛ لذا ارتباطات مردمی و پیگیری میدانی را سر لوحه برنامه‌هایمان قرار دادیم. خوشبختانه رویکرد و نگاه مردم استان نسبت به این موضع بسیار مثبت بود و ما را دلگرم‌تر و پرانگیزه‌تر می‌کرد.
مشکل دیگری که وجود داشت بحث پروژه‌های نیمه تمام و کارهای بر زمین مانده استان بود نتیجه این کارها این بود که در بُعد شاخص‌های اقتصادی شرایطمان مطلوب نبود و هنور هم نیست. در نرخ تورم و بیکاری درآمد سرانه خانوارها و بسیاری از شاخص‌های دیگری که شرایط عمومی استان را از بعد اقتصادی نشان می داد، وضعیت مناسبی نبود.
خاطرم هست در جلسه هیات دولت که برای ارائه برنامه حضور یافتم، گزارش‌های دریافتی از مرکز آمار ایران نشان می داد پنجمین استان بیکار کشور و در تورم جزو چهار پنج استان اول هستیم و درآمد سرانه عمومی کمتر از نصف میانگین کشوری است که مشکلاتی از این قبیل، کار را برای ما سخت می‌کرد.
روی این موضوعات تمرکز پیدا کردیم و راهکار این بود موضوع سرمایه گذاری را جدی بگیریم و شرایط را برای سرمایه گذاری تسهیل و زیرساخت ها را دنبال کنیم که به نتیجه برسد. پروژه‌هایی بر زمین مانده بود که برخی بیش از 20 سال از شروع آن می گذشت و هنوز به نتیجه نرسیده بود که باید جبران می کردیم.
PausePlay% buffered00:0000:00UnmuteMuteSettingsCaptionsDisabledQualityundefinedSpeedNormalCaptionsGo back to previous menuQualityGo back to previous menuSpeedGo back to previous menu0.5×0.75×Normal1.25×1.5×1.75×2×4×PIPExit fullscreenEnter fullscreenDownload
ایرنا: به وضعیت کردستان قبل از اینکه سمت استانداری را عهده دار شوید، اشاره کردید. اما بفرمایید که چه اقدامات شاخصی طی یکسال اخیر در استان انجام شده است؟
علاوه بر موضوعاتی که به آن اشاره کردم، مسائلی فوری و اورژانسی در استان وجود داشت مثل معضل آب بانه که در روز معارفه بنده اعلام شد، شهر بانه 20 روز بیشتر آب ندارد و مدتی بود که مردم این شهر روزی هفت ساعت بیشتر آب نداشتند.
در بحث آب بانه، راه اندازی ایستگاه پمپاژ اضطراری و انتقال آب که قرار بود در اردیبشهت ماه به نتیجه برسد، این طرح در فاصله کوتاه زمانی انجام شد و هفته اول بهمن ماه مشکل آب این شهر به طور کامل رفع شد و این نوید بسیار خوبی بود که اگر بخواهیم و اراده کنیم، امکان انجام کارهای بزرگ وجود دارد.
مساله بعدی، مشکل آب سنندج بود که دغدغه آن از سال 93 شروع شده بود و طعم و بوی آب این شهر باعث آزار مردم شده بود و در طول این سال‌ها، مردم سنندج دبه به دست دنبال آب سالم و گوارا در کوه ها و چشمه های اطراف شهر می گشتند.
پروژه سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج در زمان آغاز به کار بنده، 15 درصد پیشرفت داشت به جد پیگیر شدم و وزیر نیرو و دولت کمک کردند تا به نتیجه برسد. اگر با آن روند سابق ادامه می یافت انتظار می رفت سه چهار سال طول بکشد تا به بهره‌برداری برسد اما در فاصله کوتاه زمانی به نتیجه رسید و معضل آب سنندج برطرف شد و این مهم، خدمتی ملموس و محسوس بود و آب گوارای سد آزاد به دست مردم رسید و این دغدغه برای همیشه رفع شد.
در عین حال به دنبال رفع مشکلات و تغذیه گرایی سد قشلاق هستیم تا آن را برطرف کنیم که پشتیبان بسیار مطمئنی برای آب سنندج داشته باشیم و حداقل تا 20 تا 25 سال آینده هیچ نوع نگرانی بابت آب شرب این شهر نداشته باشیم.
به وزیر نیرو گفتم که هفت سد را در استان شروع کردید که این سدها بعد از سال‌ها و حدود 30 هزار میلیارد تومان هزینه، هنوز یک قطره آب به مردم نرسانده است، بنابراین پیگیر جدی سدهای در دست احداث شدیم و در آینده نزدیک آبگیری سد سیازاخ دیواندره را خواهیم داشت. بحث انتقال آب از این سد به بیجار و حسن یاسوکند انجام می شود. همچنین طرح انتقال آب از سد آزاد به سمت دهگلان و قروه اجرایی خواهد شد و با جدیت در دستور کار است.
برای سد چراع ویس سقز که قبل از اتمام کار آبگیری شده بود و ما را با مشکل مواجه کرد، در سفر رئیس جمهور 90 میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم که کارهایش انجام می شود.
طرح مهم دیگر راه آهن همدان - سنندج است که به جد دنبال اتمام آن هستیم تا ظرف 6 ماهه اول سال آینده قطار به سنندج برسد و کار اصلی، ادامه مسیر است یعنی باید خط آهن به مرز باشماق برسد. برای اتصال خط آهن به مرز باشماق، در سازمان برنامه و بودجه مطالعات و بررسی ها در حال انجام است تا مجوز ماده 23 صادر شود و بتوانیم پروژه تحول آفرین برای استان و منطقه را شروع کنیم.
PausePlay% buffered00:0000:00UnmuteMuteSettingsCaptionsDisabledQualityundefinedSpeedNormalCaptionsGo back to previous menuQualityGo back to previous menuSpeedGo back to previous menu0.5×0.75×Normal1.25×1.5×1.75×2×4×PIPExit fullscreenEnter fullscreenDownload
ایرنا: یکی از عواملی که باعث عقب ماندگی کردستان شده، عدم سرمایه‌گذاری کلان و نبود پیشرفت مناسب در حوزه‌های اقتصادی است؛ طی یکسال اخیر در این بخش چه اقداماتی صورت گرفت؟
زارعی‌کوشا: یک ظرفیت در سال 1400 برای استان در مجلس و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان مصوب شد. این منطقه برای استان بسیار دارای ارزش است ما از ظرفیت مرز و فرصت های بسیار خوب در حوزه معادن، کشاورزی و گردشگری برخورداریم و منطقه آزاد تجاری می‌تواند یک جذابیت خاصی برای سرمایه گذاری داشته باشد و تحول اقتصادی ایجاد کند.
برای تصویب این منطقه، پیگیری جدی کردیم و از بین هفت منطقه آزاد مصوب شده در سال گذشته، اولین منطقه بودیم که دفتر اجرایی آن، بهمن ماه سال قبل افتتاح شد.
اساسنامه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، در دولت تصویب و چند روز پیش نیز در شورای نگهبان تایید شد و امروز کار به صورت رسمی در منطقه آزاد استان دنبال می‌شود و سرمایه‌گذاران قابل توجهی که منتظر بودند تا اساسنامه آن تصویب شود، اکنون سرمایه گذاری را شروع کنند و دست بکار شوند تا کردستان به یک قطب اقتصادی تبدیل شود.
منطقه آزاد بانه و مریوان نسبت به بسیاری از مناطق آزاد کشور دارای مزیت ویژه‌ای است، به این معنا که در اینجا محور اصلی، تولید است و ما یک معبر برای واردات نیستیم و ما منطقه آزاد را به منطقه فعال تولیدی و سرمایه گذاری تبدیل می کنیم. البته صبحت‌هایی هم با استانداران همه استان ها کردیم که سرمایه گذاران توانمندشان را به ما معرفی کنند تا در ازای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، به آنان خدمات دهیم.
در حوزه اقتصادی کارهایی که صورت گرفت و پیگیری‌هایی که انجام شد، نتایج خوبی داشت و نشان داد مسیر ما مسیر درستی است و ما در نرخ تورم، هفت درصد کاهش تورم سالیانه را داشتیم که نزدیک سه برابر میانگین کشوری بود.
در بحث اشتغال، کردستان که سال گذشته در سامانه رصد استان سی ویکم بود، امسال در 9 ماهه جزو سه چهار استان اول کشور است و استانی که تا پایان آبان سال گذشته فقط 2 درصد تعهد اشتغال را محقق کرده بود، امسال در همین بازه زمانی (پایان آبان) این میزان 115 درصد محقق شد. در آمار بیکاری هم جزو استان‌های میانی کشور هستیم، البته رضایت نداریم و باید بیشتر کار کنیم اما مسیر درست است.
در حوزه فرآوری محصولات و ذخایر معدنی کارهای خوبی صورت گرفته است. به شدت اعتقاد داریم باید جلوی خام فروشی گرفته شود و فرآوری و زنجیره ارزش در استان شکل بگیرد و آن را دنبال می کنیم.
پروژه های اقتصادی مثل زنجیره فولاد و طلای سقز هم که از گذشته معطل مانده بود، فعال شد.
همه موانع بانکی و تسهیلاتی پتروشیمی بعثت که می‌توان گفت یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های تاریخ کردستان است برطرف شده است و ظرف هفته‌های آینده کلنگ زنی و با سرمایه گذاری 750 میلیون یورو در استان آغاز می شود که می‌تواند در خلق ثروت و توانمندی اقتصادی و بحث اشتغال موثر باشد و وضعیت استان را در حوزه صنعت تقویت کند.
مجتمع زاگرس قروه را که یک مجتمع تولیدی و بیش از 11 سال پیش به طور کامل تعطیل شده بود، احیا کردیم و در چند ماه آینده به مرحله تولید می‌رسد و حدود 400 نفر در گام اول در این مجموعه جذب می شوند و شغل ثابت خواهند داشت، ضمن اینکه هزاران شغل مرتبط هم به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌شود.
معتقدیم با اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور، شاهد رشد و توسعه اقتصادی در استان خواهیم بود. در سفر رئیس جمهور، یکی از استان‌هایی بودیم که بیشترین مصوبه و اعتبار را در مقایسه با استان‌های هم تراز (بیش از 2.5 برابر مصوبه) جذب کردیم که با محقق شدن آن جهش جدی در شاخص های مختلف توسعه و رشد استان اتفاق می افتد.
موضوع راه آهن و فرودگاه سقز و کریدور شمال غرب و جنوب غرب که برای استان بسیار حیاتی است در دست پیگیری جدی است و اعتقاد داریم می توانیم در کمترین زمان به سرانجام برسانیم، همانطور که آب سنندج به نتیجه رسید، امیدواریم و تلاش می کنیم استان کردستان از محرومیت فاصله بگیرد و در شمار استان‌های برخوردار کشور قرار گیریم.
مزیت اصلی، سرمایه ها و میراث ناملموس کردستان، نیروی انسانی و مردمان سخت کوش و دوست داشتنی و مهمان نواز آن است که برای سرمایه گذاری، جذب گردشگر و توانمدسازی به کمک ما می آیند و امیدواریم از این ظرفیت ها استفاده کامل ببریم.
PausePlay% buffered00:0000:00UnmuteMuteSettingsCaptionsDisabledQualityundefinedSpeedNormalCaptionsGo back to previous menuQualityGo back to previous menuSpeedGo back to previous menu0.5×0.75×Normal1.25×1.5×1.75×2×4×PIPExit fullscreenEnter fullscreenDownload
ایرنا: درباره اتفاقات روی داده در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی استان هم توضیح دهید.
در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، ظرفیت‌های زیادی در استان کردستان داریم، علاوه بر زیرساخت‌ها و کارهایی که در این حوزه ها باید انجام شود، ظرفیت‌های بومی وجود دارد. به عنوان مثال، اسفند پارسال جشن‌های نوروزی به صورت ویژه در استان برگزار شد و به جای اینکه این جشن ها را یک تهدید تلقی کنیم، آن را یک فرصت ذی قیمت به حساب آوردیم و موفق شدیم شهر سنندج را که در گذشته به عنوان شهر خلاق موسیقی و شهر کتاب ایران معرفی شده بود، به عنوان پایتخت نوروز جهان معرفی کنیم و سال گذشته نگاه‌ها به کردستان متوجه شد. امسال این برنامه را ادامه خواهیم داد.
در جشنی که در سالن 22 گولان و شب عید برگزار شد بیش از 20 هزار نفر شرکت کننده داشتیم. همینطور عید فطر در روستای پالنگان مراسمی باشکوه برگزار کردیم که بازخورد بین‌المللی داشت. از چند کشور پیام برای ما می آمد و احساس شگفتی می کردند که زیبایی های کردستان در آن جشن به تصویر کشیده شده است. این ظرفیت ها شاید در همه جای کشور وجود نداشته باشد و باید قدر آن را بدانیم.
ایرنا: سالی که گذشت، فراز و نشیب‌های زیادی در حوزه های سیاسی و امنیتی داشت؛ ارزیابی شما از این اتفاقات و اقدامات انجام شده، چیست؟
زارعی کوشا: در حوزه سیاسی و امنیتی سعی کردیم بلوغ سیاسی را تمرین کنیم و نگاه بالغانه نسبت به ارتباط با جریان های سیاسی داشته باشیم. تلاش کردیم از افراط و تفریط و از گره زدن زندگی و معیشت مردم به ارتباطات سیاسی پرهیز و چارچوب‌ها را محافظت کنیم و به خطوط و مرزهایی که قانون مشخص کرده است، پایبند باشیم.
استان کردستان به رغم اینکه همواره مطمع نظر بسیاری از معاندان بوده است و تفاوت‌های مذهبی، زبانی، قومی و فرهنگی، فرصتی برای ضربه زدن دشمنان به استان است اما ما تلاش کردیم از این تفاوت ها به عنوان فرصت برای همگرایی بیشتر بهره بگیریم و بسیار خوشحالم مسئولان ارشد نظامی و امنیتی اعلام کردند که شاخص‌های امنیتی در کردستان از استان‌های عمقی کشور بهتر است و امنیت پایدار و مردمی برقرار است.
ما یک رهاورد بسیار ارزشمند از سفر رهبری به کردستان داشتیم و آن اینکه این استان یک استان فرهنگی است و نگاه‌های امنیتی به استان به نگاه‌های فرهنگی و امنیت به امنیت پایدار مردمی تبدیل شد. امروز خود مردم هستند که مدافعان و حافظان امنیت استان هستند و می دانند آنچه که موجب عقب ماندگی در شاخص‌های مختلف شده ناامنی است و خود مردم از امنیت مراقبت می‌کنند تا به رشد و ارتقا برسند.
PausePlay% buffered00:0000:00UnmuteMuteSettingsCaptionsDisabledQualityundefinedSpeedNormalCaptionsGo back to previous menuQualityGo back to previous menuSpeedGo back to previous menu0.5×0.75×Normal1.25×1.5×1.75×2×4×PIPExit fullscreenEnter fullscreenDownload
ایرنا: همانطور که شما هم اشاره کردید، اساس و شعار دولت سیزدهم مردمی بودن و در میان مردم بودن است، آیا شما هم در یکسال اخیر این رویکرد را در پیش گرفتید؟
زارعی‌کوشا: ما پشت میزنشینی و تصمیم گیری در مرکز استان را تغییر و مدیران استان را عادت دادیم که در میدان باشند. سفرهای شهرستانی طراحی کردیم و برنامه‌های متعددی را برنامه ریزی کردیم، مدیران استان از نزدیک با موضوعات و مشکلات در شهرستان‌ها آشنا می‌شوند که این مولفه در تصمیم‌گیری‌های استانی بسیار موثر است و می تواند ما را به تصمیم گیری صحیح نزدیکتر کند. این برنامه‌ها را همچنان دنبال می‌کنیم.
ایرنا: رئیس جمهور امسال 2 بار به کردستان سفر کرد، به نظر شما، این سفرها نشانه چیست و چه نتایجی برای استان خواهد داشت؟
زارعی‌کوشا: نکته ای که بسیار برای من حائز اهمیت است، توجه ویژه دولت سیزدهم به استان کردستان است. این را نه به عنوان استاندار بلکه به عنوان یک کردستانی شهادت می دهم که تک تک اعضای هیات دولت به ویژه رئیس جهور نسبت به کردستان عنایت و توجه ویژه دارند. آیت‌الله رئیسی به صورت مکرر ما را به خدمت رسانی به مردم و رفع کمبودها و پیگیری پروژه ها توصیه می کند.
به عنوان نمونه در بحث آب شرب سنندج، دولت با وجود مشکلات مالی فراوان، 850 میلیارد تومان اعتبار نقد به این طرح تخصیص داد که این نشان می دهد دولت عزم جدی برای توسعه کردستان دارد.
اینکه رییس جمهور در فاصله کمتر از 6 ماه 2 بار به کردستان سفر می کند این هم نشانه دهنده همین توجه است. کمترین استانی داشتیم ریس جمهور در فاصله یکسال 2 بار سفر کرده باشد اما به استان کردستان آمد و توجه خاص داشت و موضوعات مختلفی در استان مطرح کردیم از جمله بازگشایی بازارچه های مرزی که می تواند یک ظرفیت فوق العاده هم در معیشت مرزنشینان و هم برای رفع معضل و مسئله کولبری باشد. این موضوعات از دستاوردهای سفر رییس جمهور است که در حوزه کارشناسی کارهایش در حال انجام است و در آینده ای نزدیک بازارچه ها را بازگشایی خواهیم کرد.
در همه شهرستان‌ها پروژه‌های تحول آفرینی در حوزه سرمایه‌گذاری داریم داریم که اطلاع رسانی خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/308775/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

مبارزه با پدیده قاچاق از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه

اجرای نمایش عواقب روشنفکری در گچساران

چرا نمایش طنز حمله رژیم صهیونیستی به ایران، به روی صحنه رفت؟

رویکرد گمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی

«پس از» و درگیری روانی بخشی از جامعه/ تاثیر مستقیم دلار بر تئاتر

ادای احترام جشنواره کن به آکیرا کوروساوا/ رونمایی از پوستر

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

سازش 31 فقره پرونده قتل عمد

ارائه خدماتی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم

آوای دف بر فراز آسمان پالنگان نواخته شد/هزاران گردشگر آمدند

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

در «هزار دف» کردستان چه گذشت؟

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

مهدی طارمی شاهزاده شد!

سمپاشی در مزارعی که بیماری زنگ دوباره مشاهده شده است