عصر کرد

آخرين مطالب

نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان خراسان جنوبی/افزایش دیدارها با ایثارگران و کاهش مراجعات به بنیاد در دولت سیزدهم/گلزارهای مطهر شهدا به کانون‌های فرهنگی تبدیل می‌شود بنیاد شهید و امور ایثارگران

  بزرگنمايي:

عصر کرد - معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز جمعه 14 بهمن ماه در ادامه سفر استانی به خراسان جنوبی در شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت این استان، از افزایش دیدار با ایثارگران و همچنین کاهش مراجعات به بنیاد در دوره مدیریت جدید در بنیاد خبر داد.

به گزارش «ایثار»، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست با تبریک میلاد با سعادت امام علی (ع) و فرا رسیدن دهه مبارک فجر گفت: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شورای قانونی است که به موجب قانون ایجاد شده است، شأن مصوبات این شورا به موجب قانون و مصوبات هیئت دولت است که امضای آن توسط رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا صورت می‌گیرد، تنها شورای فرهنگی عملیاتی است، یعنی بُرش شهرستانی و استانی نیز دارد.
معاون رئیس جمهور افزود: همان طور که در استان‌ها شورای تأمین تشکیل می‌شود همان کارکردی را که شورای تأمین در حوزه امنیت دارد، این شورا در حوزه فرهنگی دارد و فرا دولتی است و همه ارکان نظام و وابسته به انقلاب اسلامی در این شورا نماینده دارند.
وی با اشاره به نقش و جایگاه استاندار در شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، افزود: سال گذشته مجلس و دولت احکام دائمی را پیشنهاد دادند و این شورا پیوست بودجه‌ای پیدا کرده است و دستگاه‌های اجرایی باید حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، مطابق دستورالعمل اجرایی که توسط شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ابلاغ شده هزینه کنند و دیوان محاسبات کشور به عملکرد دستگاه‌های مختلف در این حوزه نظارت می‌کند زیرا یک تکلیف قانونی است. همه دستگاه‌های ملی و استانی وظیفه دارند و به آنها ابلاغ شده است که بخشی از بودجه را در اختیار این شورا قرار دهند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: این شورا هم در حوزه ترویج و هم حوزه تکریم فعالیت می‌کنند و نقش هم‌افزایی در حوزه ترویجی دارد به عنوان مثال باغ موزه دفاع مقدس در استان نداریم و این یک حوزه ترویجی است که باید همه امکانات استان در این زمینه بسیج شود. این شورا نقش تکریمی هم دارد و باید به حل مشکلات ایثارگران بپردازد.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال ایثارگران در استان خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: از مجموع افرادی که در سامانه کاریابی بنیاد ثبت نام کرده‌اند تعداد 916 نفر نسبت سال گذشته رشد متقاضی وجود داشته است که این افراد یا فارغ‌التحصیل یا بیکار شدند. فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد متقاضی شغل 106 نفر هستند که تعداد آنها نسبت به سال گذشته که 153 نفر بودند کاهش یافته که نشان می‌دهد این گروه وضعیت استخدام بهتری دارند. کل استخدام‌های ایثارگران در استان 220 نفر در 9 ماه امسال بوده است و از محل بند ج ماده 87 قانون برنامه ششم برای فرزندان شهدا و ایثارگران 245 مجوز جذب برای استخدام استان خراسان جنوبی صادر شده است اما تعداد 75 نفر جذب شدند و این نشان می‌دهد که نیاز دستگاه‌ها متناسب تخصص و مدرک این عزیزان نبوده است.
معاون رئیس جمهور افزود:27 هزار نفر در کشور فرزند شهید و جانباز 70 درصد داریم که هنوز استخدام نشده‌اند این تعداد 33 هزار نفر بودند که 7 هزار نفر استخدام شدند و طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف است که این افراد را جذب کند. برای سایر ایثارگران سهمیه 25 درصد وجود دارد. در بند (و) تبصره 20 قانون بودجه در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران عملکرد استان خوب بوده است و از 835 مشمول تاکنون 757 مورد استخدام شدند و تعداد 87 مورد باقی مانده‌اند که باید به دستگاه مربوطه تذکر داده شود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد اعتبار خوداشتغالی ایثارگران، گفت: در مورد اعتبار خوداشتغالی اعتبارت به لطف حمایت دولت 7 برابر شده است، ما حمایت و اعطای تسهیلات در بخش خصوصی و تعاونی محدودیت منابع نداریم البته باید بانک‌ها همکاری کنند و نظارت و هماهنگی بانک‌ها کار استانی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
معاون رئیس جمهور افزود: طبق اعتبارت مصوب در محل تسهیلات استان خراسان جنوبی 128 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که این عدد قابل توجهی است. ترجیح ما این است که اعتبارت به صورت خرد نباشد و به کارآفرینان بزرگ اختصاص داده شود و شغل تولید شود و ایثارگران سر کار بروند زیرا تسهیلات خرد باعث خوداشتغالی نمی‌شود، باید سرمایه‌گذاری به گونه‌ای باشد که افراد توانمند شوند و دوره آموزشی ببینند و سر کار بروند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وضعیت مسکن ایثارگران استان خراسان جنوبی گفت: در حوزه مسکن ایثارگران استان خراسان جنوبی کم‌کاری شده است و از 4 هزار و 720 ایثارگر که باید خدمات مسکن دریافت می‌کردند، فقط به 500 ایثارگر خدمات مسکن داده شده است و در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سال گذشته طرح سپاس ابلاغ شده است و سال قبل 400 هزار دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران صورت گرفته، افزود: این دیدارها باید ادامه‌دار باشد. در دوره مدیریت جدید در بنیاد تعداد دیدارها با ایثارگران افزایش و تعداد مراجعات ایثارگران به بنیاد کاهش یافته است.
قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: 470 گلزار و هزار و 962 مزار شهید در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد 441 گلزار ساماندهی شده و در سفر رئیس جمهور به استان هم 6 میلیارد و 500 میلیون تومان برای ساماندهی گلزار شهدای استان اختصاص یافته که یک سوم آن تخصیص یافته که با تخصیص کامل آن ساماندهی گلزار شهدا تسریع خواهد شد. تبدیل شدن گلزار مطهر شهدا به کانون فرهنگی و عبادی در دستور کار است که طرحی فرهنگی و معنوی است و این کار از گلزار شهدای استان‌های بزرگ شروع و سپس به دیگر استان‌ها توسعه می‌یابد.
استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به طرح ملی مسکن، گفت: طرح نهضت ملی مسکن در تمام شهرهای خراسان جنوبی مردم در حال اجرا است و سهم آورده متقاضی برای طرح نهضت ملی مسکن با افزایش پرداخت تسهیلات باید کاهش یابد که در حال پیگیری موضوع هستیم.
جواد قناعت افزود: شوراها و ‌کارگروه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان به شکل مرتب و منظم در استان برگزار شده و مدیران هم فعال و با انگیزه مسائل را بررسی می‌کنند و دغدغه ویژه‌ای در خصوص حل مشکلات جامعه ایثارگری در استان وجود دارد.
استاندار خراسان جنوبی افزود: موضوع واگذاری زمین باغ اناری که در حاشیه بیمارستان امام رضا (ع) قرار دارد به بنیاد شهید و امور ایثارگران در یک جلسه تخصصی مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به مشکل مسکن خانواده‌های شاهد و ایثارگران استان گفت: با حضور استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره‌کل راه و شهرسازی این جلسه تخصصی برگزار و دغدغه بزرگواران خانواده شاهد و ایثارگر مورد بررسی می‌شود و آنچه در توان استان باشد مسائل دنبال و حل خواهد شد و سایر مشکلاتی که به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد را در سطوح ملی پیگیری خواهیم کرد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/303332/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

برگزاری آزمون‌های تمام الکترونیک در آموزش و پرورش تا سال 1407

ضرورت تشکیل هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان

امروز بازدید از بنا‌های تاریخی کردستان رایگان است

لحظات شلیک ضدهوایی در پادگان کرمانشاه

باخت بسکتبالیست های کردستانی در اولین دیدار لیگ دسته اول مردان

فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

مانور پدافندی پادگان ابوذر علت صدا‌های شدید در سرپل ذهاب بود

نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

بازی مقابل سپاهان باید مساوی می‌شد / باشگاه ذوب‌آهن باید قرارداد محمد ربیعی را تمدید کند

استانداری کرمانشاه : علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده

ببینید | علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده

بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه

کمال: استعفای ربیعی یک شوک مثبت بود

شنیده شدن صدای ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

تمرین پدافند در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

شنیده شدن صدای شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب /علت چه بود؟

شلیک ضدهوایی از پادگان ابوذر مربوط به رزمایش پدافندی است

شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب؛ ماجرا چیست؟

مانور پدافندی پادگان ابوذر علت صداهای شدید در سرپل ذهاب بود

رزمایش، علت صدای ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

پیروزی دختران بلند قامت کردستانی در مصاف با نماینده زنجان + فیلم

اقتدار و عزت ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا

فال انبیا فردا پنج شنبه 30 فروردین 1403

عملیات اجرایی سد و شبکه شرفشاه سومار طبق برنامه انجام شود

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

نجات کارگر حادثه دیده در ارتفاع

عجیب‌ترین نتیجه روز اول جام ملت‌های آسیا!

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است

رژیم صهیونیستی روز به روز به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود

دیدار صمیمی نماینده ولی فقیه در استان با مردم دیواندره

مریوان در هزارتوی مشکلات شهری

کردستان برای سومین سال متوالی میزبان زوار اربعین می شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

صحبت‌های محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان:

فیلم| تداوم عملیات بازگشایی گردنه تته در کردستان

فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

ثبت جهانی پالنگان نیازمند همت جمعی است

هزینه‌کرد 700 میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاهای کردستان

نظارت بر بازار شرط تحقق شعار سال است

شرکت بیش از2هزار کردستانی در آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی

اردوی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان در مریوان