عصر کرد

آخرين مطالب

اقتصاد کردستان متکی بر کشاورزی/ اجرای نهضت کاشت درخت در کردستان اقتصادي

اقتصاد کردستان متکی بر کشاورزی/ اجرای نهضت کاشت درخت در کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - در راستای نهضت کاشت یک میلیارد درخت در ایران با شعار «ایران پر درخت» سهم استان کردستان سه میلیون نهال است که نیازمند کمک رسانه‌ها تشکل‌های بخش خصوصی، دانشجویان و سایر اقشار است تا این پویش برای کمک به اکوسیستم و طبیعت استان هدفمند پیش برود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، این استان به لحاظ منابع طبیعی و اراضی کشاورزی دارای ویژگی‌های بارز است، بگونه‌ای که کشاورزی از مهمترین مباحث در توسعه اقتصادی کردستان به شمار می‌رود، بنابراین توجه به کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در توسعه و رونق این استان اثرگذار است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
امروزه بخش اعظم نیاز غذایی کشور توسط بخش کشاورزی تامین می‌شود و تولید محصولات کشاورزی و دامپروری زمینه تامین موادغذایی را در استان کردستان فراهم آورده است.
تحقق کامل اهداف امنیت غذایی سیاست‌های توسعه سرمایه‌گذاری و تقویت زیر ساخت‌ها و نهادهای مرتبط با تولید کشاورزی در کشور مورد حمایت جدی دولت است.
به طور قطع، توسعه بخش کشاورزی با نگاه به حفظ منابع پایه برای استفاده پایدار از آن‌ها صورت می‌گیرد، به طور مثال در بخش جنگل و مرتع ضروری است که تعامل منطقی با بخش‌های زراعت و دامپروری وجود داشته باشد، تا مدیریت بهینه را در بخش شاهد باشیم.
کردستان در حوزه کشاورزی خدمات گسترده‌ای انجام داده که صنایع تبدیلی و تکمیلی بعنوان یکی از حلقه‌های نهایی بخش کشاورزی نقش موثری در توسعه کشاورزی دارد که موجب ایجاد ارزش افزود، اشتغالزایی و تامین امنیت غذایی می‌شود.
کردستان در زمینه کشت قراردادی رتبه برتر کشور را دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: سال 1401 به دلیل بحث حذف ارز ترجیحی چالش‌های گسترده‌ای برای کشاورزی و دام و طیور ایجاد کرد و نهاده‌های دامی ده برابر افزایش قیمت داشت و هنوز هم دربازار شاهدیم که در قیمت گوشت قرمز و مرغ نوسان وجود دارد.
پیمان اسکندری اعلام کرد: پنج قرارگاه در استان وجود دارد که قرارگاه امنیت غذایی نخستین قرارگاه است که وزارت جهاد کشاورزی در این راستا معرفی الگوی کشت را در دستور کار قرار داد و در لایحه بودجه سال 1402 منابعی برای این مهم تعریف شده است.
وی با بیان اینکه کردستان در زمینه کشت قراردادی رتبه برتر کشور را دارد، افزود: از ابزارهای الگوی کشت، کشاورزی قراردادی است که در 32 هزار و 500 هکتار اراضی آبی گندم کشت قراردادی انجام شد و در حوزه ذرت و جو کشت قراردادی نیز اجرا شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بخش تولید در دیمزارها اعلام کرد: 88 درصد اراضی کشاورزی کردستان دیم است و بیشترین کشاورزی کردستان متکی به آبی است، بنابراین سعی شده در 591 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در حوزه بذر و آموزش، تغذیه و ادوات کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام راحل آموزش برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.
اسکندری اضافه کرد: 12 درصد از اراضی کردستان آبی است کشاورزان کامیارانی به دلیل تبدیل اراضی دیم به آبی در پایاب سدگاران که دو هزار و 700 هکتار را شامل می‌شود، رونق بهتری نسبت به سایر اراضی کشاورزی استان دارند.
وی عنوان کرد: بزرگترین اتفاق اقتصادی کردستان خریداری گندم از کشاورزان بود که امسال هفت هزار و 500 میلیارد تومان پول گندم پرداخت شد.
وی یادآور شد: براساس دستور وزارت جهاد کشاورزی، در استان محصولات استراتژیک را در فضای باز پرورش داده‌ایم که در سازمان، نهضت گلخانه‌سازی راه‌انداختیم و سرمایه‌گذاران حوزه گلخانه ورود کردند که در حوزه امنیت غذایی مهم است.
رئیس جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: صدور سند در اراضی کشاورزی کلیدی و مهم است که نیاز به اطلاع‌رسانی دارد.
30 درصد از اراضی کشاورزی کردستان رفع تداخل شده‌اند
اسکندری افزود: در حوزه قرارگاه صدور سند و رفع تداخلات 30 درصد از اراضی کشاورزی کردستان رفع تداخل شده‌اند تا آخر اسفند به 50 درصد افزایش می‌یابد و اراضی کشاورزان سنددار می‌شوند و هم‌اکنون90 درصد از اراضی ملی استان سنددار هستند.
وی گفت: در حوزه قرارگاه تامین مالی و سرمایه‌گذاری، امسال دو هزار و 650 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18، سامانه‌های نوین آبیاری، دامدار کارت، جهش تولید در دیمزارها و غیره به کشاورزان پرداخت شده است و 22 طرح که راکد بودند به چرخه تولید بازگشتند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: امسال حدود 382 پروژه کشاورزی در حوزه دامداری، سردخانه و غیره در کردستان افتتاح شده است.
وی با اشاره به حوزه باغبانی استان اظهار کرد: در استان 54 هزار هکتار باغ داریم که 450 هزار تن تولید دارد و 95 هزار تن از انگور تولیدی کردستان انگور دیم است.
اسکندری با بیان اینکه امسال برای تنظیم بازار اقدامات زیادی انجام شده است، گفت: در راستای تنظیم بازار یازده هزار و 500 تن روغن،بیش از 10 هزار تن برنج، پنج هزار تن شکر، 535 تن گوشت قرمز در استان توزیع شده است.
وی تصریح کرد: در راستای نهضت کاشت یک میلیارد درخت در ایران با شعار «ایران پر درخت» سهم استان سه میلیون نهال است که نیازمند کمک رسانه‌ها تشکل‌های بخش خصوصی،دانشجویان و سایر اقشار است تا این پویش برای کمک به اکوسیستم و طبیعت استان هدفمند پیش برود.
ایجاد پنجره‌ واحد زمین در کردستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز در خصوص اقدامات این اداره‌کل اظهار کرد: منابع طبیعی کردستان در 12 حوزه آبخیز، هشت شهرستان بالغ بر 28 هزار متر مکعب و با 43.5 میلیارد تومان شامل سازه‌های مکانیکی افتتاح پروژه‌های آبخیزداری را در ایام دهه فجر داریم.
بهزاد شریفی‌پور اعلام کرد: امسال با مشارکت دستگاهها سامانه پنجره واحد زمین را ایجاد کردیم که اداراتی که در حوزه زمین فعالیت دارند پایش خواهند شد و استعلامات اراضی در این سامانه آسان‌تر انجام می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: امسال در سه هزار هکتار عملیات بیولوژیکی اجرا شد و دو هزار مراتع در قالب گروههای مردمی احیا شد و با مشارکت جوامع محلی صورت گرفت.
اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیازمند کمک مردمی
شریفی‌پور به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت پرداخت و گفت: این طرح در دستور کار دولت قرار گرفت که به مدت چهار سال باید اجرا شود و کل مردم باید در تولید، کاشت و مراقبت بعد از کاشت دخیل باشند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در هر عرصه‌ای که نهال کاشت می‌شود و جوامع محلی و بهره‌برداران و کشاورزان اقدام به توسعه باغات کنند در سامانه رصد می‌شود.
وی بیان کرد: سالانه در دو نهالستان مریوان و گریزه سنندج سه میلیون اصل نهال تولید خواهد شد که در راستای توسعه زراعت چوب انجام می‌شود تا فشار را در قاچاق چوب کاهش دهد و به توسعه فضای سبز جامعه شهری و روستایی کمک می‌کند.
شریفی‌پور افزود: یک میلیون و 700 هزار اصل نهال امسال آماده توزیع است و امسال 700 هزار تن نهال تولید کرده‌ایم که 300 هزار صنوبر تبریزی و 400 هزار نیز گلدانی است که در مکان‌های مشخص کاست می‌شود.
وی بیان کرد: 1212 فقره تخلف تصرف داشتیم و در مراجع قضایی منجر به صدور رای شد که در حوزه کشفیات قاچاق چوب نیز 42 فقره داشتیم که کشفیات زغال نیز در این راستا انجام شد.
پایان پیام/713

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/302548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر