عصر کرد

آخرين مطالب

عبور کردستان از گردنه عقب ماندگی با اجرای طرح های بزرگ اقتصادی مقالات

عبور کردستان از گردنه عقب ماندگی با اجرای طرح های بزرگ اقتصادی
  بزرگنمايي:

عصرکرد- راه رشد و پیشرفت اقتصاد از تولید می‌گذرد لازمه تولید هم وجود سرمایه اعم از نیروی انسانی توانمند و متخصص و وجود منابع مالی است که دلسوزان و دولتمردان در راستای تامین این سرمایه‌ها در تلاش و تکاپو هستند.

چرخ های صنعت و تجارت هم اگر بخوبی بچرخد معیشت و اشتغال مردم هم تامین خواهد بود؛ بنابراین دولت های مختلف همواره طی سال‌های متوالی اقداماتی را در راستای رونق تولید و اجرای طرح های اقتصادی انجام دادند.

در عمر یک ساله دولت سیزدهم هم اقدامات خوبی در راستای بهبود وضعیت تولید و اشتغال کردستان انجام شده ولی آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده است که مردم به طور شفاف در جریان فعالیت های انجام شده قرار گیرند.

شاید یکی از دلایل این مهم به این برگردد که حجم مشکلات سرازیر شده به بخش اقتصاد چنان زیاد است که مردم تصور انجام کار و فعالیت اقتصادی موثر را ندارند و این مصداق زمین خشک و ترک خورده ای است که بارانی بر آن باریده ولی مانده تا سیراب شود و شهروندان از زیبایی و سرسبزی آن لذت ببرند.

این واقعیتی است که نمی توان آن را کتمان کرد؛ با این وجود فعالیت های اقتصادی نخوابیده و تعطیل نشده است به گونه ای که در کردستان طی یک سال اخیر 134 پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت با سرمایه‌گذاری 6 هزار و 354 میلیارد ریال صادر شده است.

افزون بر این 971 جواز تاسیس با پیش بینی سرمایه گذاری 115 هزار و 311 میلیارد ریال در استان صادر شده است صدور این تعداد جواز نشان می دهد سرمایه‌گذاران و متقاضیان همچنان خواهان سرمایه‌گذاری در بخش تولید صنعتی استان هستند.با بهره‌برداری از این تعداد جواز تاسیس برای 13 هزار و 616 نفر شغل ایجاد می شود و این خود نویدبخش بهبود وضعیت بیکاری در این منطقه است.

به غیر از این موارد چندین طرح پیشران توسعه صنعتی کردستان در دست اجرا است که با اتمام آنها روزهای روشنی در انتظار صنعت استان است و دولت سیزدهم هم با نگاهی ویژه و تلاشی مضاعف به دنبال اجرایی کردن آنها است چندین طرح پیشران توسعه صنعتی کردستان در دست اجرا است که با اتمام آنها روزهای روشنی در انتظار صنعت و اقتصاد استان است. و فعالیت‌های انجام شده در یک سال اخیر هم گواهی بر این ادعا است.

تامین آب چه برای مصارف شرب چه صنعتی و کشاورزی یکی از مطالبات مردمی و دغدغه‌های مسئولان است به همین دلیل این مهم همواره جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت های مختلف است که در این بین دولت سیزدهم در کردستان طرحی را اجرایی کرد که منجر به ایجاد رضایت و شادی در بین مردم شد.

کردستان دارای 18 سد است یکی از این سدها که چند سالی است از آبگیری آن می گذرد و جزو جدیدترین طرح های به بهره برداری رسیده است و در 40 کیلومتری شهر سنندج واقع شده است و حجم مخزن آن 300 میلیون مترمکعب است که علاوه بر تامین آب شرب قرار است به بخش کشاورزی و صنعت هم اختصاص پیدا کند.

90 میلیون مترمکعب از آب این سد به بخش صنعت به ویژه در شهرستان های قروه و دهگلان اختصاص پیدا خواهد کرد و همین نویدبخش رونق صنعت و واحدهای تولیدی بیشتر و در نتیجه افزایش اشتغال در منطقه است.

 

بهره‌برداری از سامانه انتقال آب

یکی از طرح‌های مهم اقتصادی و عمرانی استان کردستان که در دولت سیزدهم و توسط رییس جمهور به بهره‌برداری رسید؛ سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج است.

عملیات اجرای این سامانه از بهمن سال 1399 آغاز شد ولی در دولت دوازدهم به طور کامل اجرایی نشد و حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه تمام در اولویت کار دولتمردان دولت سیزدهم قرار گرفت و در آذر سال 1401 به اتمام رسید.

دولت برای بهره‌برداری از این طرح هشت هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد و با اجرای آن نارضایتی مردم سنندج هم از طعم و بوی نامناسب آب شرب شهر به پایان رسید و دیگر از صف های تشکیل شده در مقابل چشمه های اطراف شهر خبری نیست.

افزون بر تامین آب شرب مردم؛ عبور مسیر خط انتقال این سامانه از مناطق سخت گذر منجر به تعریض جاده های روستایی و بهره‌مندی روستاهای واقع در این محوده از خدمات زیربنایی شد.

براساس اعلام معاون اجرایی طرح سد آزاد این سامانه برای جمعیت 700 هزار نفری سنندج و افق 1420 پیش بینی شده است و سالانه 57 میلیون مترمکعب آب از سد آزاد وارد تصفیه خانه آب سنندج خواهد شد.

 

تکمیل زنجیره فولاد کردستان

یکی از مهمترین طرح‌های اقتصادی کردستان در یک سال گذشته، تکمیل زنجیره فولاد است؛ با توجه به اینکه این استان ظرفیت فراوانی در حوزه معادن سنگ آهن دارد لذا در راستای جلوگیری از خام فروشی این ماده معدنی و ایجاد ارزش افزوده آن، طرح ایجاد زنجیره فولاد تهیه و تدوین شد و هم اکنون در حال اجرا است.

در حال حاضر از طرح بزرگ زنجیره فولاد (زنجیره فولاد شامل تولید سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و سپس ورق گرم فولاد است)، واحدهای تولید سنگ آهن و کنسانتره در استان ایجاد شده و فعال هم هستند ولی تولیدات آنها به سایر استان‌های کشور ارسال می شود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یکی از دلایل پایین بودن شاخص های اقتصادی در این استان به خام فروشی در بخش معدن و کشاورزی بر می گردد.

حامد قادرزاده اضافه کرد: بنابراین اجرای زنجیره فولاد در این استان با تاکید بر مزیت نسبی و توجیه اقتصادی آن ضروری است و خوشبختانه مدیریت عالی استان هم بر اجرای این طرح تاکید دارد.

در راستای تکمیل زنجیره فولاد تا کنون 6 طرح در شهرستان های بیجار، قروه و سقز در حال اجرا بوده و توسط شرکت ذوب آهن سقز سه طرح کنسانتره و گندله آهن هر کدام به ظرفیت اسمی 2 میلیون تن و آهن اسفنجی هم به ظرفیت یک میلیون و 400 هزار تن در حال ساخت است.

 

 

 

سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در سقز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان میزان سرمایه‌گذاری طرح‌های تکمیل زنجیره فولاد در شهرستان سقز را 100 هزار میلیارد ریال خواند و گفت: با اجرای این طرح ها برای یک هزار و 150 نفر اشتغال ایجاد می شود.

بختیار خلیقی مجموع پیشرفت فیزیکی واحدهای کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی سقز را 45 درصد اعلام کرد و گفت: افزون بر این واحد تولید گندله در شهرستان بیجار هم با ظرفیت اسمی یک میلیون تن و سرمایه گذاری 9 هزار و 675 میلیارد ریال در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه واحد گندله بیجار 23 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: با بهره‌برداری از این واحد برای 250 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

شرکت صنایع فولاد کردستان هم در شهرستان های بیجار و قروه در حال اجرای واحدهای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت اسمی یک میلیون و 600 هزار تن و ورق گرم فولادی با ظرفیت یک میلیون تن است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: طرح های آهن اسفنجی بیجار و و ورق فولادی قروه هر کدام دارای 10 درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

 

تکمیل زنجیره سنگ آهن کردستان گامی دیگر در صنعتی شدن کردستان

تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن در کردستان از دیگر طرح های بزرگی است که دولت در یک سال گذشته دنبال کرده است، تفاهم نامه سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش سنگ آهن از اکتشاف و استخراج تا فرآوری کامل مواد معدنی اردیبهشت امسال بین شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و استانداری کردستان امضا شد.

استاندار کردستان در این مورد گفت: با توجه به ذخایر سنگ آهن استان و سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان در استخراج و فرآوری این ماده معدنی با ارزش گام بزرگی در صنعتی شدن استان برداشته می شود.

اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به اینکه تاکنون 18 نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده است، افزود: در حوزه صنعت و معدن نیازمند انجام سرمایه گذاری های کلان هستیم که آنها را به عنوان پروژه‌های پیشران تعریف تا زمینه توسعه استان فراهم شود.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی اصولی در زمینه بهره مندی از ظرفیت های متنوع استان و اجرای پروژه های عظیم و تاثیرگذار شاهد حذف پسوند محرومیت از روی استان خواهیم بود.

پتروشیمی بعثت کردستان

غیر از طرح‌های مرتبط با زنجیره فولاد و آهن؛ طرح پتروشیمی بعثت کردستان از دیگر طرح های پیشران استان در یک سال گذشته است.

غیر از طرح‌های مرتبط با زنجیره فولاد و آهن؛ طرح پتروشیمی بعثت کردستان از دیگر طرح های پیشران استان در یک سال گذشته است.

تفاهم نامه احداث این طرح اواخر سال 1399 منعقد شد ولی تا روی کارآمدن دولت سیزدهم در این زمینه فعالیتی انجام نشد و حال به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان صندوق توسعه ملی با تامین وام ارزی مورد نیاز این طرح به مبلغ 550 میلیون یورو و کل سرمایه گذاری 750 میلیون یورو از طریق کنسرسیوم بانکی موافقت کرده است.

قادرزاده افزود: این میزان تسهیلات از طریق کنسرسیوم بانکی با محوریت ملت و عضویت بانک های ملی، سپه، تجارت و صادرات پرداخت می شود که یکی از این بانک ها تاکنون موفق به تنظیم قرارداد سپرده گذاری ارزی با صندوق ملی نشده که دستور تسریع در این زمینه داده شده است که بعد از این طی مرحله عملیات اجرایی کردن این طرح هم آغاز می شود.

طرح توسعه شرکت کاشی کسرا در شهرستان دهگلان با ظرفیت اسمی 1.5 میلیون مترمربع و سرمایه گذاری 287 میلیارد ریال دارای 33 درصد پیشرفت فیزیکی هم از دیگر طرح های پیشران صنعتی استان است.

از دیگر مهمترین طرح های صنعتی پیشران درحال اجرای استان می توان به طرح عقیق سنگ آبیدر در شهرستان دیواندره تولیدکننده انواع پروفیل آلومینیومی با ظرفیت 50 هزار تن و سرمایه گذاری 448 میلیارد ریال و اشتغالزایی 50 نفر با 32 درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد.

 

طلای قلقله سقز

طرح طلای قلقله سقز هم جزو طرح های صنعتی پیشران استان است هرچند بخش معدن آن سال 1396 کلنگ زنی شد ولی تا سال گذشته درگیر مجوز احداث کارخانه استحصال بود.

بعد از تلاش های فراوان عاقبت با تغییر مکان کارخانه، مجوز احداث آن صادر شد و 10 آذر سال جاری هم در دومین حضور رییس جمهور در کردستان کلنگ احداث آن بر زمین زده شد.

براساس اکتشافات انجام شده ذخیره قطعی طلا معدن قلقله افزون بر 10 میلیون تن است و شرکت شستا با یک هزار و 350 میلیارد تومانی اقدام به آغاز عملیات احداث کارخانه استحصال طلا کرده است. براساس اکتشافات انجام شده ذخیره قطعی طلا معدن قلقله افزون بر 10 میلیون تن است و شرکت شستا با یک هزار و 350 میلیارد تومانی اقدام به آغاز عملیات احداث کارخانه استحصال طلا کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت طلای کردستان احداث کارخانه توسط شرکت پیمانکاری ایرتیک انجام می شود و براساس قرارداد منعقد شده تا 2 سال آینده عملیات احداث این کارخانه باید به اتمام برسد.

محمد قادرمرزی ادامه داد: بکارگیری نیروی کارگری از روستاهای اطراف از دیگر اقداماتی است که در دستور کار متولیان معدن و کارخانه طلا است و در این رابطه در کارخانه طلای قلقله برای 350 نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

 

آغاز مرحله نخست عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان در دولت سیزدهم

ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان 15 اردیبهشت 1400 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و مرحله نخست عملیات اجرایی آن و تعیین مدیر اجرایی و افتتاح ساختمان‌های اداری این منطقه 8 و 9 اسفند همین سال در این 2 شهرستان با حضور سعید محمد دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد انجام شد.

براساس تعاریف مطرح شده منطقه آزاد محدوده ای است که درگیر برخی مقررات جاری عمومی کشور نیست و مزایایی هم چون بخشودگی مالیاتی و عوارض گمرکی دارد که این مهم عامل اصلی حضور سرمایه‌گذاران در آن شده است.

مساحت منطقه آزاد کردستان پنج هزار و 500 هکتار است که 2 هزار هکتار آن در شهرستان بانه و سه هزار و 500 هکتار آن هم در شهرستان مریوان قرار دارد.

به گفته مدیر اجرایی منطقه آزاد بانه-مریوان در سفر رییس جمهور به کردستان 2 هزار و 400 میلیارد ریال برای منطقه آزاد کردستان تخصیص داده شده که 800 میلیارد ریال آن مربوط به سال جاری بوده و برای توسعه زیرساخت‌های منطقه هم اعتباری افزون بر 17هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

استاندار کردستان هم اعلام کرد: 50 عنوان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان در یک سال اخیر به ثبت رسیده است که بی شک اجرای آنها موجب تحول اقتصادی در استان می شود.

 

تلاش برای احیای واحدهای تعطیل

یکی دیگر از برنامه‌های اولویت دار دولت در راستای حمایت از تولید و اشتغال، احیای واحدهای راکد است که در این راستا سازمان ها و نهادهای مختلف هم چون سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی و سازمان جهاد کشاورزی و بانک ها رسالت بازگشت واحدهای تعطیل به چرخه تولید را برعهده دارند.

شرکت شهرک های صنعتی کردستان سال گذشته زمینه بازگشت 45 واحد تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان را فراهم کرد و امسال هم قرار شده زمینه احیای همین تعداد واحد را ایجاد کند.

توسط این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون هم عارضه یابی تعداد زیادی از این واحدها انجام شده و زمینه بازگشت به تولید حدود 30 واحد تولیدی آغاز شده است.

از آنجا که بیشتر واحدهای تعطیل شده با مشکل حقوقی و بانکی مواجه هستند مجموعه دستگاه قضایی با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی به رفع مشکلات چنین واحدهایی به طور اختصاصی می پردازد.

در جدیدترین مورد با پیگیری و همت این ستاد زمینه احیای کارخانه «پرریس کردستان» که در زمینه پوشاک در سال‌های 1381 تا 1396 فعال بود و در پنج سال اخیر به دلیل بدهی بانکی تعطیل شده بود؛ فراهم و به سرمایه‌گذار خارجی واگذار شد.

به گفته رییس کل دادگستری کردستان مدیریت جدید این شرکت متعهد شده با تکمیل فعالیت‌های این کارخانه و رفع موانع پیش رو، برای 300 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی ادامه داد: واگذاری این کارخانه به سرمایه گذار جدید، طبق مقررات قانونی و در چارچوب مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

آنچه در این گزارش آمد بخشی از طرح های اقتصادی مهم استان بود که در یک سال اخیر فعالیت مربوط به اجرای آنها احیا و یا در این مدت عملیات اجرای آنها آغاز شده است افزون بر این پروژه های صنعتی بزرگ دیگری هم چون کارخانه لاستیک بارز، تراکتورسازی کردستان، پتروشیمی کردستان و طلای زرکوه قروه از سالیان گذشته به بهره برداری رسیدند و اکنون هم در حال تولید هستند.

بی شک اجرای پروژه های صنعتی در حال اجرای کردستان گام موثری در راستای حرکت این استان به سمت صنعتی شدن است که با تحقق این مهم شرایط اشتغال و درآمد مردم استان بهبود پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/293562/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند