عصر کرد

آخرين مطالب

سادگی گرمابخش سفره‌های یلدایی/ بزرگترها برکت دورهمی‌ها هستند مقالات

سادگی گرمابخش سفره‌های یلدایی/ بزرگترها برکت دورهمی‌ها هستند
  بزرگنمايي:

عصرکرد- هر منطقه آئین‌های کهن و دیرینه خود را دارد و در روزها و شب‌هایی از سال که برای همه ایرانیان جشن و شادی به شمار می‌آید با رسم و رسومی خاص به استقبال آن می‌روند و به طور ویژه آئین را برگزار می‌کنند.

کرمانشاهی‌ها به عنوان یکی از اصیل‌ترین قوم‌های ایرانی، آداب شب یلدا را با رسومی که ریشه در فرهنگ و سنت‌هایشان دارد بر پا می‌کنند، آیین‌هایی برگرفته از جغرافیای خاص منطقه با اشکال زیبایی از لباس و خوراک ویژه مردمان کُرد این دیار. از سرگرمی‌ها، بازی‌ها، خوراکی‌ها، تنقلات و غذاهای شب یلدا تا مهمان‌داری و مهمان‌نوازیِ ِبرگرفته از فرهنگ و سنت کُردی در کرمانشاه تا آماده سازی و تزئین منزل با نمادهایی از فرارسیدن فصل سرما و برف و برپایی کُرسی و دعوت از اقوام و فامیل برای گذراندن شبی شیرین و شاد در کنار یکدیگر، همه بخشی از سنت‌های ویژه کرمانشاه در شب یلدا است.

به میان مردم کوچه و بازار رفته‌ایم تا از نزدیک شور و اشتیاق کرمانشاهی‌ها را در آستانه فرارسیدن شب طولانی سال را به تماشا بنشینیم و از خاطرات و سنت‌های یلدایی شأن بشنوییم.

این روزها بازار فروش آجیل و تنقلات و شیرینی و شکلات داغ‌تر از همیشه است به نوعی عید زودتر از بهار به شهر رسیده و سرمای زمستان تأثیری در دل‌های بهاری و شاداب مردم ندارد.

شلوغی بازار میوه فروشی هم کم از بازار خشکبار و آجیل ندارد بر در هر مغازه چند مشتری دیده می‌شود که مشغول برچیدن میوه هستند انار و هندوانه این روز و شب‌ها بیشتر خریدار دارد.

بازارهای مختلف رو که یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارییم خریدهای شب یلدا را در دستان مردم می‌بینیم و همه در تکاپوی فراهم آوردن چیدنی های سفره یلدایی هستند یادم نبود بگویم که چیدن سفره شب چله در کرمانشاه مرسوم است.

سفره یلدا بی شباهت به سفره هفت سین نوروز نیست سین‌هایش شاید کمتر باشد ولی به جایش حروف الفبا را می‌شود در آن شمرد از الف انار و آجیل تا ه هندوانه و شین شیرینی و شکلات و شاهنامه و حتی ح کتاب حافظ و البته سلیقه‌ها هم به خانم‌هایی خانه بستگی دارد که قشنگ‌ترین سفره را برای مهمان‌ها تهیه کنند.

در بازار آجیل فروشی پیرمردی عصا به دست در حال عبور است، از خریدهایش می‌پرسم که می‌گوید پسته و بادام شب یلدا، می‌پرسم از خاطرات قدیم و رسم‌های شب یلدا چیزی به یاد دارید؟ که می‌گوید مگر می‌شود گرمای کرسی‌ها و جمع شدن خانواده به دور همدیگر رو فراموش کنیم چه شب‌هایی که صدای خنده مان تا پاسی از شب به گوش می‌رسید و دور هم خوش و خوشحال بودیم شعر می‌خواندیم و داستان تعریف می‌کردیم؛ قوم و خویش همه خانه بزرگترها جمع می‌شدند مثل عید نوروز روبوسی و تبریک و لبخند و حرف‌های شاد که می‌شنیدیم و می‌گفتیم.

آقای محبی ادامه داد: قدیما نخودچی کشمش و انجیر خشک و تخمه آفتابگردان و انار بود و مثل الان هندوانه نبود ولی غذاهای خوشمزه دست پخت مادربزرگ‌ها بی نظیر بود همه اینها یک طرف آوازهای کُردی و دست زدن‌های بچه‌ها و شادی و خنده و سادگی دورهمی از همه زیباتر بود.

سوالی به ذهنم رسید که گرمابخش خانه‌های آن زمان چه بود؟ آقای محبی با لبخند می‌گوید اگر منظورت چراغ نفتی و علاءالدین و کرسی نیست باید بگویم که گرمابخش آن زمان همان صافی و سادگی و وجود بزرگ‌ترهای خانه در کنار فامیل بود که بی ریا و بدون تشریفات و تجمل دور هم جمع می‌شدیم.

پیرمرد همین طور که به سمت منزل خیابان را طی می‌کرد گفت این شب‌ها حتماً به خانه پدر و مادر هم سر بزنید دورهمی ها جوانانه نباشد؛ برکت خانه‌ها بزرگترها هستند زمان ما رسم بود که اول ادب و احترام برای بزرگترها باشد.

حرف‌های آقای محبی تصویری از رسم و رسوم کرمانشاهیان در شب چله است همان ادب و احترام و دورهمی در کنار بزرگترها و سفره‌ی ساده مهمانی با غذاها و تنقلات خاص شهر و روستاهای این منطقه؛ شب‌های یلدای مردم استان کرمانشاه بر اساس آداب و رسوم کهن و باستانی خود همین بیدار ماندن و شعر خوانی، قصه گویی، فال حافظ گرفتن و پذیرایی از مهمان‌ها با آجیل و تنقلات و میوه‌ها است البته سیب سرخ و لیموی زرد و هندوانه آبدار و انار صد دانه در کنار نخودچی و کشمش و پسته و بادام و تخمه آفتابگردان سنقری از گذشته تا به امروز پای ثابت سفره یلدایشان است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/293477/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها