عصر کرد

آخرين مطالب

مرز خسروی دروازه پیشرفت استان کرمانشاه، یادگاری از حاج قاسم سلیمانی مقالات

مرز خسروی دروازه پیشرفت استان کرمانشاه، یادگاری از حاج قاسم سلیمانی
  بزرگنمايي:

عصرکرد- مرز رسمی خسروی آبان ماه امسال، پس از 9 سال وقفه برای تردد کاروانی زائران عتبات عالیات و همچنین به عنوان یکی از مرزهای اصلی پیاده روی زائران اربعین گشایش یافت و عشق و ارادت قلبی مرزنشینان قصرشیرین و استان کرمانشاه را در خدمت رسانی به زائران و شیفتگان و مریدان سید الشهدا(ع) بار دیگر در اذهان همگان زنده کرد.

مردم کرمانشاه و زائرانی که از مرز خسروی عازم کربلای معلی شدند تا ابد مرهون و مدیون سردار سپهبد شهید سلیمانی و هم رزمانش هستند که با همکاری نیروهای حشد الشعبی برای تامین امنیت و بازگشایی این مرز به عنوان مطالبه به حق و خواسته قلبی مردم این منطقه زحمات زیادی کشیدند.

نام خسروی با نام سردار شهید مقاومت گره خورده و عجین است چون اگر مجاهدت های این شهید و فرماندهی های این ژنرال قهرمان قرن نبود اکنون نه نامی از خسروی بود و نه برگزاری باشکوه پیاده روی اربعین و مکتبی که برای همیشه جاودانه و ماندگار شد.

اینک در آستانه سومین سالگرد عروج سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مرز خسروی این یادگار ارزشمند مکتب شهید مقاومت، مسیری امن و مطمئن برای تردد زائران ایرانی و ورود اتباع خارجی و زائران سایر کشورها به ایران اسلامی تبدیل شده و بر خود می بالد که با نام شهید سلیمانی می درخشد و مرزنشینان ساکن شهرستان مرزی قصرشیرین و استان کرمانشاه با لبیک به مکتب بلند این شهید مقاومت راهش را تا برای همیشه با اطاعت از امام خامنه ای (ره) ادامه خواهند داد.

مرز رسمی خسروی در خرداد ماه سال 92 به‌دنبال حمله انتحاری در مسیر اتوبوس‌های زائران ایرانی در منطقه شهربان در نزدیکی شهر المقدادیه در 90کیلومتری شمال عراق بسته شد که در نتیجه این عملیات تروریستی 43نفر از زائران ایرانی مجروح و شهید شدند.

در سال هایی که داعش در مناطقی از عراق و سوریه جوالان می داد شهید حاج قاسم سلیمانی با یک فرماندهی تمام قد و عالی و با مجاهدت تمام عیار باعث عقب راندن داعش از عراق و پاکسازی مناطق این کشور از لوث داعش و داعشیان شد و داعشی که تا نزدیکی مرز خسروی آمده بود تا وارد کشورمان شود برای همیشه دستش از عراق کوتاه شد.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده که در فاصله 15 کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.

مرز رسمی خسروی به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

برگزاری آیین پیاده‌روی اربعین در مرز بین المللی خسروی به عنوان قدیمی‌ترین مسیر عتبات عالیات همواره دغدغه بزرگی برای مردم و مسوولان استان کرمانشاه بود که امسال با پیگیری های میدانی، جهادی و دغدغه مندانه استاندار کرمانشاه تحقق یافت و یکی از وعده های دولت انقلابی، جهادی و مردمی سیزدهم در استان کرمانشاه اجرایی شد.

تردد 550 هزار زائر اربعین از مرز خسروی و رضایت نسبی زائرانی که از این مرز در اولین تجربه گشایش آن در اربعین سال 1401 از این گذرگاه عازم حرم دوست شدند، کارنامه درخشانی بود که به طور یقین رضایت ارباب سید الشهدا (ع) را کسب کرده است و این راه به لطف ادامه دهندگان راه حاج قاسم و تلاشگران عرصه جهاد تبیین ماندگار و مانا خواهد بود.

تسهیل تردد زائران اربعین در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه باز شدن راه کربلا مدیون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است گفت: با ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیز امکانات موجود در مناطق مرزی، تردد و حضور زائران اربعین در این استان تسهیل می‌شود.

«بهمن امیری مقدم» در این ارتباط با بیان اینکه این استان با دارا بودن زیرساخت‌های بسیار مناسب، بهترین و مناسب‌ترین محل برای تردد زائران حسینی به کربلای معلی در کشور است، افزود: در تلاش هستیم با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این زیرساخت ها را گسترش داده تا زوار حسینی با بهره مندی از خدمات مناسب از طریق استان کرمانشاه و این مرز عازم زیارت عتبات عالیات و شرکت در آیین اربعین شوند.

وی اضافه کرد: براساس تفاهم نامه همکاری بین استانداری کرمانشاه و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) کشور این ستاد در حوزه های عمرانی، اجتماعی و اقتصادی طرح هایی را در این استان اجرا خواهد کرد که یکی از این موارد تامین نیازمندی های ستاد مدیریت و ساماندهی زائران اربعین حسینی(ع) در استان کرمانشاه است.

ما ملت امام حسینیم

«امیری‌مقدم» استاندار کرمانشاه همچنین در همایش تجلیل از موکبداران چهار استان کرمانشاه، ایلام، کردستان و همدان با اشاره به حضور میلیونی مردم در مراسم باشکوه اربعین امسال و خدمت رسانی به زائران توسط هزاران خادم، گفت: ما ملت امام حسین (ع) و دین هستیم و هرجا دین ما در خطر باشد از جان خود می گذریم.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تلاش شبانه روزی تمام دستگاه های اجرایی و دولتی برای فراهم کردن زیرساخت های برگزاری باشکوه مراسم اربعین امسال گفت: برگزاری باشکوه مراسم اربعین امسال یکی از برنامه های مهم دولت و از دستورات شخص آقای رییسی بود.

شتاب در اجرای پروژه ی راه آهن کرمانشاه- خسروی با اختصاص 600 میلیارد تومان

راه اندازی راه آهن کرمانشاه به خسروی علاوه بر کمک به روند صادرات کالا، تردد زائران اربعین حسینی را نیز تسهیل خواهد کرد که برای شتاب بخشیدن به این طرح 600 میلیارد تومان اعتبار به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه اختصاص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه با بیان اینکه احداث راه آهن کرمانشاه به خسروی یکی از اولویت‌های دولت در استان است، افزود: با اختصاص 600 میلیارد تومان اعتبار به طرح راه آهن کرمانشاه - خسروی، عملیات اجرایی این طرح شتاب گرفته و این طرح از مصوبات سفر مقام معظم رهبری، قرار بود در طول 2 سال اجرا شود ولی در مجموع اکنون از 35 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

«مهرداد آهکی»  با بیان اینکه با اتمام این خط، راه آهن کرمانشاه از طریق اسلام آباد غرب به مرز خسروی اتصال پیدا خواهد کرد و خطوط ریلی کشور را به عراق و سپس بندر «لاذقیه» در سوریه و اروپا متصل می کند، افزود: این یک طرح بسیار مهم مبادلاتی محسوب می‌شود که با تکمیل طرح آماده سازی مسیر ریلی کرمانشاه - تهران زمان طی این مسیر به 6 تا هفت ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.

بازگشایی مرز خسروی پس از 9 سال وقفه

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سی ام آبان ماه امسال پس از 9 سال وقفه مرز رسمی خسروی برای تردد کاروانی زائران عتبات عالیات بازگشایی شد که در نخستین گروه از عزیمت کاروانی، 80 نفر در قالب 2 کاروان زیرنظر سازمان حج و زیارت که مربوط به استان کرمانشاه هستند از مرز خسروی عازم عراق شدند.

«محمد حیدری» افزود: ساعات مجاز خروج از مرز رسمی خسروی به عراق روزانه از7 صبح تا 5 عصر است و در این ساعات زائران می‌توانند با داشتن گذرنامه معتبر از این مرز به عراق سفر کنند.

وی اظهار داشت: زائران قرار است در مسیر رفت یا برگشت از عتبات عالیات حتما یک شب را در قصرشیرین اقامت داشته باشند که این به رونق اماکن اقامتی این شهرستان کمک می‌کند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: 58 گیت ورود و خروج و داشتن امکانات بسیار عالی در مجموع پایانه بین‌المللی مرز خسروی و همچنین داشتن راه دسترسی مناسب و وجود اماکن اقامتی بسیار مناسب با ظرفیت یک‌ هزار و 50 تخت از مجموعه شرایطی است که برای رفاه زائران عتبات عالیات فراهم شده است.

مرز خسروی شاه کلید رونق هتل های قصرشیرین

در شهرستان مرزی قصرشیرین 23 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یکهزار و50 تخت موجود است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شد تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد و شاه کلید رونق این واحدها مرز خسروی است.

مسیر مرز خسروی از تهران تا خسروی به صورت چهار بانده و یکی از بهترین مسیرها است و نسبت به دیگر مرزهای کشورمان برای دسترسی استان های شمالی، مرکزی و غربی و شمال غربی و شرقی و شمال شرق نزدیکتر است و می تواند مسیری برای دسترسی آسان زواری باشد که می خواهند زود تر عازم کربالای معلا و عتبات عالیات شوند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 27 هزار نفر جمعیت و بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/293138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

تعداد بوستان های منطقه 5کرمانشاه به 39عدد رسید

افعی تهران؛ سریالی آشفته و فاقد انسجام

تحلیلگر نظامی صهیونیست: صحنه حمله ایران مثل «روز قیامت» بود

(عکس) غزل بازغی در پشت صحنه گناه فرشته

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه رفت

729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم

چهره واقعی شیرین نون خ در خارج از سریال/ ندا قاسمی را دیگر نمیتوان شناخت

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

تدوین برنامه های عملیاتی شرکت آبفا کردستان برای تحقق شعار سال 1403

رشد 53 درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان/6 معدن احیا و فعال سازی شد

درخشش خوزستانی‌ها در مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جوانان

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز، رئیس هیئت کردستان شد

3 پارک جدید در کرمانشاه افتتاح شد

دادستان: 729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی بروی صحنه رفت

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی